Bildtråd. Våra akvariesnäckor :)
Vi har jättemånga underbara bildtrådar på det mesta här i forumet, men ingen bilödtråd för snäckor, så nu blir det en sånn också :D
Så kom igen alla medlemmar, posta bilder på era snäckor som ni har i akvariumet, allt från pyttesmå kanelbullar till stora Elefanter :D ALLA snäckor är tillåtna att lägga upp bilder på :) Prata och fråga om ni undrar något, eller visa bara bilder på snäckorna era. Skriv gärna namnet på dem också. Om ni vet så skriv gärna ut det latinska namnet också, fast det är inget krav :D
Börjar med en bild på mina piggsvin ( Brotia pagodula) medans de låg kvar i byttan under inkoppning :) Det är svårare att knäppa kort på dem nu, när de är i akvariumet :p
Halvväxlingar äpplen (Pomacea diffusa)
Röd posthorn (Planorbella duryi)

Ett av mina rosa posthorn, får ursäkta den skitiga rutan🤐
Äppelsnäcka (Pomacea diffusa)
# Åhh vilken läcker färg :D
vilken underbar bild din sista var rovfisk =)
Tack, jo jag är ganska nöjd med den bilden :)
Vilka snäckor ger fasen i växter?
De flesta arter rör inte växter.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Härliga bilder mimåne :D
Piggsvinssnäcka ( Brotia pagodula)
Bellamya (Cipangopaludina chinensis)
En snäcka som de flesta nog säkert inte vill ha i sina kar (kommer dock inte exakt ihåg arten) men den här bilden gillar jag, när den drar runt på sina luftbubblor :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Det där är väl en Physa ? de blir jättefina när de är stora, men jag skulle nog inte vilja ha för många i akvariumet ;)
Jättefin bild :)
#21 Det var vad jag skrev första gången jag la upp bilden också för några år sedan men fick då ett annat namn på denna.
//GuUuLd,
-IE Photography-
#20 Vilken fräck bild 👍
Lite underligt och kul att se bilderna och läsa vad ni skriver om snäckor. När jag började med akvarier i mitten av sextiotalet så var det bara en sak som man sa om snäckor. BORT! Men det var då det.
#24 Var samma sak när jag fick mitt flrsta akvarium i 1984 ;) Snöckor var något otyg som skulle utrotas ur akvariumen, men nu har jag flera olika snäckor i karen ;) Otroligt så tiderna förändras på några år ;)
Bubblorna i din bild är magiska, GuUuld!
Skaffade helenasnäckor i förrgår för att hålla nere beståndet av physa. Tyvärr får jag inte in en bild. De syns inte till mycket, bara sett dem borra ner sig i sanden, så vi får se om de gör sitt jobb sen. Min systers kommentar var bäst: "men den röööör ju på siiig". Haha. Blir nog fler sorter framöver så hoppas på många bilder i denna tråden!
#27 är det verkligen physa du har? Låter mer som en sandsnäcka. Tänkte på det du skrev om att borra ner i sanden.

#27 Jag tror grodhopp menar helenorna, de är bra på att gömma sig. Jag har två i min räkvas och för det mesta så ser jag bara tomma skal från physor som bevis på att de finns. ;)
Dålig bild på ett gäng av mina blå posthorn, fula skal, men jag jobbar på det. ;)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag tror också att grodhopp menar helenasnäckorna. De borrar ner sig i sanden när de vilar.
Haha, jag läste inte ens första meningen från Grodhopp. Förstår inte att jag missade det utan stirrade blint på physa och att gräva ner sig. 🙂
Stor & liten elefantsnäcka :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jens, ja Lojs och Mimåne har rätt, jag syftade på helenasnäckorna! Men du och jag pratade om sandsnäckor innan så inte konstigt att du tänkte på det ju! Skulle behöva det med men nöjer mig just nu med corys som städpatrull :) Lojs: kul att höra att de gör sitt jobb! Har inte hittat några skal än…. Äter de massa annat med kanske? Hm.

De lämnar inte så många skal efter sig, går säkert att missa i ett kar med mer gömställen. Men de äter annat med, animaliska saker över lag är poppis.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
En av mina blå och bruna posthorn. Har rosa också och ett antal leopardprickiga.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Mkt fina bilder på posthornen kirshim !
Sandsnäcka och äpple :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Kör tredje bilden i ett eget inlägg iom att de beskärs så konstigt… 😛
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Var köper ni era snäckor?
Vad fina bilder!
Blue_Lugia, en del snäckor kan man hitta i butik och andra kan man köpa av privatpersoner. Äppelsnäckor är däremot olagliga att förflytta sedan några år tillbaka och fås inte tag på.
Vad kul att de Lillyrod. Jag skaffade några men de dog ganska så snabbt men i samma akvarium så hade jag äpplen och de levde gott . Förstår inte alls vad jag gjorde för fel.
Jag köpte 3 stycken från början och av de överlevde en. Köpte 5 nya och de lever och det hoppas jag de ska fortsätta med. Bra att ha för att hålla koll på vattnet för det är ju lite konstigt här.
Den här tråden hade jag glömt bort 😊
Bidrar med en bild på lite äpplen som har fått zuccini :)
Jag hade också glömt den och hittade den när jag googlade om en snäcka 😃
Har 6 elefanter, posthorn och äpplen.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Är alla snäckor bra att ha i akvarium.?vilken sort ska man undvikas?
Tycker det är jätte coola. Men lite rädd för dom 😊
Pokemon hundar och konst
Äpplen
Hur gör ni för att ge era äpplen så fina skal? 1dl snäckkross per 100l eller kör ni något annat? Ni som har Äpplen får gärna skicka ett pm (Om det är möjligt) då jag gärna vill nörda ner mig ännu mer om äpplen:)
Snäckkross 1 dl pr 100 liter och bra foder är det enda jag gör i karen där jag har snäckor , även äpplen :)
Tog fram kameran idag för omväxlings skull.