Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1726 ggr
Galaxy86
0

Gröna prickar på glaset! Alger?

Har flyttat så mitt akvariet är helt ny startat. 240l Alla fiskar bra. Tyvärr gick en mal bort i flytten 😢 Planerar inte nya fiskar utan mest intredning. Men har fått grön prickar överallt på glasen insida. Alger? Har 2 siames och 1 mal. Fler malar? Har skrapat men kommer jätte snabbt nytt? Tips?

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
1

Står karet ljust? Direkt sol från fönster eller om solen ligger på golvet så det speglar sig kan öka på algtillväxten. 

Det blir alltid alger vid uppstart i och för sig så det är inte så konstigt. När karet är i balans brukar det rätta till sig,

Galaxy86
0

Nej den står inte nära ljus. Men har haft lyset tänt. Kanske ja ska skaffa en timer 🤔

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
2

Ja mer än 10 timmar bör man inte ha tänt i karet. I synnerhet inte om det är nystartat. Sänk du ljustimmarna lite och se vad som händer : )

Galaxy86
0

De har börjat försvinna nu skaffade lite malar. De försvann

Pokemon hundar och konst

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det dessa alger ? Isf finns det snäckor eller malar (beroende på storlek på karet) som mer än gärna mumsar i sig algerna. Vanliga grönalger.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
1

Rovfisk det där är ingen alg. Det är en grön platy 😃😉

Draken
1

😂 Nu var det liksom de gröna prickarna på glaset jag skulle visa, inte Platyn …som iofs är ett blickfång med sina klara färger 😛

Ignorera fisken och titta på glaset istället 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Algplaty? Nä skogar bara. Hoppas inte mina Platy hörde det där 😄 Jag det liknar det. Ursäkta dålig svårt att ta bilder 😀

Pokemon hundar och konst

Lillyrod
0

Ja det är alger. Det kommer alltid vid uppstart hur man än bär sig åt. Det är bara att kämpa på med algskrapa eller kökssvamp (vit sådan) så försvinner det till slut. Fler växter som tar näringen brukar alltid hjälpa : )

Draken
0

Kiselalger, lätt att ta bort, men kan komma tillbaka igen. Det försvinner helt när akvariumet har kommit i balans :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Galaxy86
1

Har minska men har tvättar bort det mesta 😀

Pokemon hundar och konst

Galaxy86
1

Hej alla tack. Jag släckte ner akvariet oftare. Nu är nästan all alger borta.

Pokemon hundar och konst

Lojs
0

#12 Vad kul att det funkade!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
0

Jättebra att det funkade med sänkt belysningstid :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis