Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: inredning-stenar-rötter-mm
LĂ€st 2056 ggr
LindaE93
0

Akvariesand/Akvariegrus

Hej 😊 Jag har ett akvarium pĂ„ 180 liter med en nĂ€st intill svart bakgrund. Jag skulle vilja byta ut akvariegruset mot nĂ„got mörkare, typ mörkbrunt (ej soil). Finns det nĂ„gon hĂ€r som vet vart jag kan hitta det? Gruset/sanden fĂ„r inte vara mindre Ă€n 2 mm. Har letat pĂ„ flera stĂ€llen men hittar inget som jag har fastnat för. Tacksam för tips, mvh Linda 😊

Draken
0

Tror det skulle bli riktigt snyggt med ljus sand till den mörka bakgrunden.

MÄnga fiskar föredrar sand framför grus, dÄ de gillar att böka runt i sanden och leta mat. :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

LindaE93
0

Hej, ber om ursĂ€kt för sent svar. Jag har funderat pĂ„ att anvĂ€nda sand istĂ€llet för grus men vet ej hur det fungerar med tanke pĂ„ rengöring av akvariebottnen (slamsugning). Jag har 2 slamsugare, ena Ă€r en batteridriven Eheim och den andra en vanlig frĂ„n mĂ€rket Marina, tror dock att bĂ„da Ă€r för "kraftfulla" för sand. Sen vet jag inte vilken storlek som Ă€r bĂ€st att ha pĂ„ sanden, med tanke pĂ„ vĂ€xterna samt att det inte ska bli gasbildning? Tacksam för tips och idĂ©er 😊

Mateoz
0

Jag anvÀnder en vanlig slamhÀvert till rengöring och det har funkat bra. Jag anvÀnder julas blÀstersand och Àr mycket nöjd med den, tycker den Àr snygg och billig. Jag har inte haft problem med gasbildning men om du Àr rÀdd för det sÄ kan du t.ex skaffa malaysiska sandsnÀckor. De lukrar upp sanden och motverkar dÀrför gasbildningar.

LindaE93
0

#3 Okej, men följer inte sanden med upp i slamhĂ€verten? Tack för tipset 😊

Draken
0

Fördelen nÀr man har sand, Àr att skiten lÀgger sog uppepÄ, det som pumpen inte tar hand om. Jag brukar anvÀnda slamhÀverten och hÄlla den ungefÀr 1 cm ovanför botten. Skiten följer med men inte sanden som Àr betydligt tyngre :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

LindaE93
0

#5 Tack för svar! Ska prova att anvĂ€nda sand istĂ€llet, blir jag inte klok pĂ„ det sĂ„ byter jag tillbaka till gruset 😊 Men vilken storlek rekommenderar du pĂ„ sandkornen?

LindaE93
0

FöljdfrĂ„ga; men hur gör man rent i/under sanden? 😊

Lillyrod
0

Minsta möjliga storlek pÄ sanden tycker jag. SjÀlv anvÀnder jag Biltemas sand. Det finns i 2 storlekar men bÄda Àr fina. Det ska stÄ pÄ pÄsen att det Àr för akvarium ocksÄ.

I och under sanden ska du absolut inte göra rent. DÀr vÀxer de "goda" bakterierna som hjÀlper dig att hÄlla karet i fint skick. Det ska lÀmnas orört förutom om man planterar nÄgot. SandsnÀckor hjÀlper till att lufta sanden.

LindaE93
0

Okej, men dock sĂ„ vill jag helst inte ha nĂ„gra snĂ€ckor. Finns det ingen annan fisk/mal som ocksĂ„ luckrar upp sanden, typ hĂ€stnos, pansarmal, grönling eller liknande? 😊

Lillyrod
0

Det ska vara nÄgon grÀvande fisk dÄ exempelvis nÄgon ciklid. De grÀver inte bara runt i sanden dock utan flyttar stenar och grÀver upp vÀxter mm. SandsnÀckor Àr fantastiska nyttodjur i karet Àven om de lÀtt blir mÄnga : )

LindaE93
0

Okej, ska fundera lite kring det dĂ€r. Tack sĂ„ hemskt mycket för all hjĂ€lp 😊

Erratic_Eagle
0

Jag rengör aldrig sanden i mina akvarium