Har jag redan en platy?!?!
Jag köpte mitt akvarium begagnat och fick med en orange fisk och ett stim neontetror, och vi hade ingen aning om vad den orangea var för något. När jag hade köpt silver molly och låtit dem gå med i karet ett tag konstaterade jag att den orangea fisken nog var en molly (fast den såg lite konstig ut) för att hannen som jag köpt promp parade sig med henne. Några veckor senare födde hon 30 svartvita yngel som alla hade samma fenform som mamman, men samma täckning som pappan. Nu för någon vecka sen, födde hon 30 till. Jag tänkte inte mer på det men nu när jag började läsa på om Platy började jag fundera på om hon kanske är en Platy? så hjälp mig med identifieringen är ni snälla. Om det är en Platy, har jag då hybridyngel?? För jag vet (helt bombsäkert) att hon inte har gått med en annan hanne tidigare och hannen som parade henne är nu borta så det är bara hon och en molly hona kvar. De är dock bästa vänner så de får gå kvar tillsammans.
Vad tänker ni om allt det här? Finns det någon som skulle vara intresserad av hybrid yngel?
Det finns även några av hennes yngel med på bilderna insåg jag, så om man har tankar om dem med är det bara att säga till
1 . finns bild ?
2. var bor du ?
Jag tycker att hon ser ut som en molly :)
#3 bilden ska ligga uppe, den syns när jag laddar sidan. och jag bor i stockholm, hurså?

Tycker det ser ut som någon variant av molly jag med.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag är intresserad:)
Det är en Molly.
Ser även en Slöjstjärt i akvariumet. Det är ingen lämplig kombination. Och jag hoppas att detta inte är 64 liters akvariumet. Varken slöjstjärt eller Molly skall gå så trångt.
Det är en Molly, Platy och molly kan inte "para" sig. ;) Måste även tillägga att din yngel ser PRECIS ut som några av mina. Hahaha. Så söta
Wish i was a little bit stronger 
Jag har för mej att samtliga levandefödare kan para och få yngel med varandra.
#10 ja, jag har hört samma sak, det är därför jag undrar XD.
#9 efterosm så många tycker att det ser ut som en molly så tror att jag bestämmer mig för att det är en molly.
#8 Nej, de går självklart inte i 64 litern, det är bara den nyaste yngelkullen som går där. De går i ett betydligt större. Och de två molly honorna är bara där temporärt (trots att de för övrigt kommer mycket bra överens)
Jag har hört att molly och Platy inte kan para sig? jag har av båda och dom visar inget intresse för varandra. Kanske för att det finns andra av samma sort? Däremot kan Svärdbärare och Platy para sig. Men jag kan som sagt ha fel. Ni vet nog bättre än jag, hahahaha
Wish i was a little bit stronger 
Svärdbärare och Platy tillhör samma familj, xiphophorus. Sedan tillhör även Guppy och molly samma familj, poecilia. Jag tror inte att arter som kommer från olika familjer kan föröka sig med varandra, men kanske inom samma familj? Avkomman lär väl dock bli steril?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Svärdbärare och Platy kan föröka sig tillsammans, är inte säker, men tror att även Molly och Svärdbärare kan få avkommor …Men här är jag mer osäker.
Molly, Guppy, Svärdbärare och Platy tillhör allihopa samma familj: Poeciliidae, dvs levandefödande tandkarpar. Däremot tillhör de olika arterna olika släkten, så som Xiphoohorus och Poecilla.
De flesta Platy och Svärdbärare som förekommer i handel är faktiskt hybrider i någon form så avkomman blir inte heller steril. Hybridisering är normalt sett möjligt enbart mellan arter som tillhör samma släkte.
Så Mollyn, som tillhör släktet Poecilla, ska inte kunna få avkomma med arter ur släktet Xiphophorus, dvs Platy, Svärdbärare., etc… Däremot kan mollyn och guppyn som tillhör släktet Poecilla få avkomma tillsammans, men det är knappt någon risk att det faktiskt händer.
Men, för att göra det krångligare så förekommer det ibland hybridisering mellan arter inom samma familj också - och jag tror att de genetiska likheterna inom familjen Poeciliidae är såpass stora att även en molly och Platy skulle kunna få yngel tillsammans, men det är bara vad jag tror.