Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 648 ggr
Cecilia.S
0

Sandsnäcka - era erfarenheter

Vilka erfarenheter har ni av sandsnäckor? Bottensubstratet i vårt 240 liters kar ger inte växterna den näring de behöver. Vi undviker gärna näringkulor. Av det jag har hört och läst om arten tidigare är den duktig på att sila runt i sanden och vända runt på den. Om jag inte misstar mig kan detta även göra att växterna kan ta mer näring från botten? Eftersom att avföring och rester luckras ned i sanden runt rötterna. Vad har ni för erfarenheter kring detta och kring arten i helhet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
0

Jag har sandsnäckor i alla mina kar. De är duktiga renhållare. De kan gå på vissa växter om de inte har tillräckligt att äta i karet även om de inte ska göra det. Mina staurogyne repens t ex är de gärna och nallar på så de blir fula. 

De gör definitivt mer nytta än de ställer till iallafall 🙂

MsZ
0

Att på ett år har tre blivit oräkneliga…..men oftast gömmer de sig i sanden. På kvällstid kommer de fram och städar runt. Har skaffat Helenor nu för att kanske decimera antalet något….men de verkar föredra Posthornen.

Denna kommentar har tagits bort.
Lizelda
0

Väldigt bra grej! Blir lätt många, precis som posthornen, och är i mina ögon rätt tråkig… Men De tillför absolut mycket till karet :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Kasper7171
0

Jag på något sätt får inn dom i karet naturligt finns bara 2 kar jag inte har det i och dom har ingen sand dock gör det inget för mig tycker det är intresant att se dom röra sig i sanden och se deras små spår efter dom

Cecilia.S
0

#1 Hm, synd med växterna. Jag vill gärna inte att våra ska bli ätna av. Har du upplevt dom bli alldeles för många? :-) #2 Ja snäckor verkar visst vilja komma fram under kväll/natt ;-) Vi har botier i karet så helenor skulle kanske inte behövas här, haha. Har du upplevt dom ge sig på växter? :-) #4 & #5 Kul att ni tycker så olika. "rätt tråkiga" och "intressant att se dom", haha. Har ni upplevt som he sig på växter? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Kasper7171
0

Sand snäckorna har jag aldrig ens sett vara på växterna så nej (:

Lillyrod
0

De förökar sig snabbt ja. Blir jättemånga på rekordtid så man får plocka upp lite ibland. Jag ger bort en hel del annars går det att sälja för en billig peng om man vill. 

Det är när de blir sådär jättemånga som de kan ge sig på växter. Håller man efter dem så är det ingen fara.

Cecilia.S
0

#8 Hålla efter beståndet tror jag inte kommer vara något större problem här hemma, så då behöver jag kanske inte oroa mig för växterna särskilt mycket :-) Vilka färger har du på dina? :-)

Lillyrod
1

Vanliga brunbeige.