Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 401 ggr
tomys22
0

Frågor och tips till akvarie

Hej!

Jag köpte ett akvarium för ungefär 3 veckor sedan och släppte i fiskar för 2 veckor sedan. Jag fick 4 stycken Svärdbärare av min vän, 2 hanar och 2 honor, hanen jagade den andra hanen hela tiden så jag gav tillbaka den ''mobbade'' fisken till min vän igen.  Nu är båda honorna gravida och jag har skaffat en ''yngelkasse(?)'', en låda av plast där ynglen ska trilla ner i hål så de inte blir uppätna. 

Hur länge kan jag ha honan i yngelkassen?

Jag har 3 stycken Svärdbärare och 2 stycken sewellia lineolata i mitt akvarium just nu, vad finns det för roliga fiskar jag kan ha i akvariet?

Juwel 61x31 (70 liter)

Tack för hjälpen

tomys22
0

En fråga till! Kan man på något sätt se när honan ska föda? Just nu har en av honorna en vit prick vid analen.

Lojs
1

Det är bra att undvika yngelkasse, det är stressande för honan och vattnet i den står ganska still och blir inte så fräscht. Det är bättre att ha bra växtlighet i karet som bebisarna kan gömma sig i. Min erfarenhet är att svärdbäraryngel håller sig neråt i akvariet och har man få "burriga" växter brukar de klara sig rätt bra. Ett alternativ är att ha ett mindre kar istället för yngelkasse och låter honan bo där tills hon fått bebisarna och sedan flyttar ut henne när hon fått sina bebisar. Där kan de växa ifred och man kan ge dem lite extra mat så de växer till ordentligt (men man får byta vatten ofta om man matar mycket och ha koll på vattenkvalitén)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Cecilia.S
0

Grattis till ditt nya akvarium, vad roligt :-) 

Jag skulle rekommendera dig att skippa yngelkassen. Det är en otroligt stressig situation för honan att vara i den och det resulterar ofta i framtida problem, såsom sjukdomar framkallade av stress. Det bästa, enligt mig, är att låta honan yngla av sig i akvariet. Ynglen kommer att klara sig ändå, om du har växter och annat som de kan gömma sig i. Men det bör finnas i ett akvarium med Svärdbärare. Just denna art är en levandefödare och ynglar av sig väldigt ofta, så du behöver inte bli orolig för att du inte kommer att få några yngel kvar i längden. Det kommer snarare att bli överfullt väldigt snabbt. 

Jag vill även påpeka att ett 70 liters akvarium är alldeles för litet för Svärdbärare. Det är inte helt ovanligt att de blir strax över 10 cm långa, vilket innebär att de kommer att ha det väldigt trångt i ditt kar i en högre ålder. 70 liter är minimum enligt zoopet, men jag skulle nog säga att 150 liter är minimum för denna art, dom ska gärna 200 liter eller mer. Men det är mitt tycke :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Jag vill hålla med de två övriga och säga att du inte behöver ha honan i yngelkassen. Jag skulle inte rekommendera att ha henne där överhuvudtaget =) Vill du inte låta ynglen få en naturlig uppväxt i akvariet utan ha dem i yngelkasse så fiska upp dem efter att honan fött dem i akvariet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus