Förökning av växter
Hej!
Mina växter växer så det knakar. Jag har klippt dem flera gånger men de fortsätter hela tiden att bli längre och längre. Min fråga är: Går det att klippa av toppen på växten för att sedan plantera den i botten så att den slår rot igen?
Jag vet inte vad det är för växter. Därför bifogar jag 2 bilder på 2 olika växter som ni sedan kan artbestämma och berätta om man kan knippsa av toppen och sedan plantera den.
Tack på förhand
Nr två kan du knipsa av å sätta ner i botten. Ettan tror jag förökar sig under botten om du fattar. Säkert någon som snart kommer och förklarar bättre. Va roligt att dina växter mår så bra. Är själv lite nyfiken på vad planta nr 1 heter. Har en sån men min vill inte alls föröka sig. Dock är den väldigt hög
Wish i was a little bit stronger 
Den första är vallisneria och den förökar sig genom sticklingar. Det går att klippa av den men den blir inte lika snygg då. Det går inte att sätta ner bladen efter den. Alla stängelväxter går att toppa för att sätta toppen i sanden så blir det en ny växt : ) Den andra är en Limnophila sessiflora och det är en stängelväxt.
Här får jag nog protestera och säga att nr 2 är hornsärv (Ceratophyllum demersum), en växt som inte har några rötter men ändå kan planteras i gruset om man vill. Det går lika bra att ha den flytande, och vill man kapa den (och plantera toppen eller ha den flytande) går det också bra. Hornsärv växer fort och tar mycket näring, vilket gör att det inte blir så mycket näring kvar till algerna om man har sådana problem. Det påstås också att den avger ett alghämmande ämne i vattnet!
Olle
Det kan vara så OlleA eftersom växterna är ganska lika.
Tack för svaren. Då blir det att ansa växterna lite då =)