Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: projekt-diy
Läst 1009 ggr
Erik97an
0

Dela av ett akvarium.

Hej!

funderar på att dela av både mitt 54L & mitt 60L till 4 små kar där jag då kommer ha 4 olika sorters räkor. 

frågan är då hur jag ska gå tillväga! sökt mycket på google och vad jag funderar på är då att sätta en filtermatta emellan karen. men måste man inte lyfta upp filtret då&då för att städa ur det från smuts etc?

för då kommer ju räkorna gå över till båda sidorna & jag får därav sitta och jaga de och slänga över de till rätt sida av karet.

andra alternativet är då silikon och en glasskiva emellan och sedan sätta 2 aquael mini pat filter i varsitt

vad tror ni är bäst? enklast?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Draken
0

Bästa sättet att dela av ett akvarium är nog  att du siliconare en glasskiva på mitten, och har ett minifilter på vardera sidan (Nanopumpar  brukar väl vara räksäkra ? )

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lilolizeit
0

Enklast är filtermatta, snyggast är att silikona fast en glasskiva eller liknande. Jag hade valt glasskiva. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Lilolizeit
0

Aquael fan mini + är räksäkra om man tar av kåpan. Bästa filtret jag haft till små kar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Erik97an
0

#2 tänkte köra med detta https://www.youtube.com/watch?v=9AJOlxnRscc har det i 1 av mina räk kar

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
0

Ja har delat av akvarium med en glasskiva som jag silikonat fast. Det var väldigt enkelt och smidigt. När jag senare tröttnade på det och ville ha bort glasskivan så skar jag igenom silikonet med ett rakblad och skivan lossnade direkt. Sen skrapade jag bara av och drog bort silikonresterna. Gick väldigt fort och enkelt =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Saalucifer
0

Jag tycker du ska köra på glas, blir snyggare och är bara kul att lägga ner lite jobb på det man tycker om.

Cecilia.S
0

Jag skulle också kört på glasskiva. Smidigt och snyggt :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
0

Får du inte tag på glas så går det också bra med plexiglas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus