Dag 3 220L tillsätta växtnäring
Ska till affären o köpa någon mer växt, gärna något med färg. Vet ni någon lättskött/fin? Bhöver jag tillsätta växtnäring för att växterna ska må bra eller är det onödigt?
Är karet nystartat behövs massor med växter. De hjälper till att få balans i karet. Lite näring kan du behöva också för det tar ett tag innan allt kommer igång så att växterna tar av fiskarnas bajs mm till näring.
Röda växter är oftast svårare att få fina än de helgröna men det beror lite på vilken sort man väljer. Röda växter i akvarieaffärer är oftast sumpväxter som inte ska vara i akvarium så akta dig för dem : )
Om du tittar i vårt växtlexikon så hittar du många fina lättskötta växter. Det står namn och omdömen under varje bild.
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon?discussions-1
Tack Lillyrod! Köpte en till växt idag, blir nog någon mer till helgen! Vilken näring rekommenderar du?
Det finns många bra sorters näring. Det är lite individuellt vilken man gillar. Jag använder pmdd just nu men har testat både Easylife Profito och Tropicas näring. Alla tre är helt ok men priset är olika. Pmdd är lägst i pris och jag tror Tropicas ligger högst av dessa tre.
Jag prövar just nu PlantaMin från Tetra.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Lilly kan du länka den tropica näringen du använder?
Den här har jag använt. Både grön och orange. Doseringen är lite i överkant så jag körde med hälften av det rekommenderade. Använder den inte för tillfället. Pumpflaskan är lätt att dosera med men själva pumpen går sönder innan flaskan är tom tyvärr : (
Glömde visst länken :https://www.cyberzoo.se/akvaristik/vattenkemi/vaxtnaring/
Okej, tack för ditt svar! Vet du vad den heter? Va i affären idag och dom rekommenderade att köpa både kol och växtnäring. Men vill gärna börja med en flaska, vad skulle du rekommendera?
Du behöver inte ha kol om du inte vill. Röda växter gillar CO2 men de klarar sig utan. Färgen brukar bli mer intensiv med CO2.
Tack! Ska köpa växtnäring online nu!
Blev en grön pumptub av tropicas växtnäring, köpte även aktiv kolpellets.
Kan någon säga hur man gör med de aktiva kol pelletsen? Placerar man dom enkelt på botten eller hur gör man ? (Aktive kol-Aqua Nova)
Uppskattar svar ! Tack alla fina
Är inte säker men tror man her pelletserna under sanden vid rötterna på växten.
När jag använder aktiftkol placerar jag de i en nylonsteumpa i filtret, brukar alltid skölja igenom de några gånger så de för de mesta är lite dammigt :), men finns säkert fler sätt att använda de på :), dock är jag osäker på om de kan va i gruset så låter de va osagt :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Tack för ditt svar! Undrar också om man kan lägga det i gruset, någon som vet?
Ung akvarieälskare , tack för ditt svar! Hoppas det är så. Kan någon verifiera detta? Hade gjort min dag☺!
Nu ska jag blanda mig in här också =)
Det finns gödningskulor för växter som man trycker ner i bottenmaterialet. Dessa är fullproppade med näringsämnen. Kulan smälter ut lite i bottenmaterialet och växtens rötter hittar åt näringen. Jag tycker att dessa är bra. Jag har använd de från JBL.
Kol har jag aldrig hört talas om att skulle finnas i kulor man använder i sanden utan bara sådant man stoppar i pumpen men av helt andra orsaker.
Tropicas växtnäring. Den gröna flaskan innehåller nitrit och andra nitrater, så var försiktig med den i början. Om jag vore du så hade jag inte börjat alls med den ännu utan låtit den vara tills akvariet byggt upp en stabil bakteriekultur. Du har mycket fisk i ditt nystartade akvarium så nitrit kommer det finnas gott om som det är.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Aktivt kol används för att filtrera bort rester av medicin eller om man misstänker att vattnet inte är som det ska. Det tar bort lite skadliga ämnen. Växtgödning ihop med aktivt kol kan alltså ta ut varandra.
Det är alltså inget man behöver använda till vardags : )
CO2 som vi pratade om förut är gödning av ett annat slag och finns i flaska med namn som EasyCarbo eller HappyCarbo lite beroende på märke. Det har ingenting med aktivt kol att göra.
Tack för era svar! Uppskattas verkligen, läs gärna min nya tråd behöver er hjälp..
Ska försöka hitta dit och svara så gott jag kan Viggzter =)
Återigen tack till alla som ger mig så många fantastiska tips! Är verkligen guld värt för mig och framförallt mina fiskar. Har som sagt köpt tropicas gröna växtnäring, kommer på sikt köpa de gödningskulor Mimåne föreslog. När förslår ni att jag börjar använda växtnäringen, kommer som sagt börja och testa tropicas gröna utan att köpa andra tillskott.
Hm.. Hur många fiskar hade du och hur stort var akvariet?
Har nu 20 tetror 2 Dvärggurami, 4 molly, 2 fjärilsciklider och en mal. Min flickvän o svärmor kom oväntat hem med fler fiskar idag. Blev väldigt förvånad då jag redan tyckte det var lite mycket fisk att starta upp med.. är inne på andra veckan med grus och pump som tidigare varit igång i ett väl ingått kar.
Akvariet är 220L
Oj. oj oj oj.. Det var väldigt många fiskar framför allt för att vara så pass nystartat. Men även för volymen i akvariet. Med så mycket belastning redan nu så hade jag inte vågat börja använda växtnäringen ännu på flera veckor. Jag bedömer risken för nitrit till väldigt hög.
Det var väldigt illa att du fick hem ännu fler fiskar igår. Det var nog det sista akvariet behövde och kan vara droppen som får bägaren att rinna över. När man startar ett akvarium i den här volymen börjar man med 2-3st fiskar, inte fler. Efter flera veckor, inte tidigare än 1 månad senare kan man köpa några få individer till. Tidigast efter 4 månader kan man ha mesta möjliga antal fisk i akvariet. Innan du fick mer fisk igår så hade du hela 29st fiskar i ditt akvarium och det är absolut mer än nog.
Som du säkert förstår så har du rejält överskridit både antal fisk och hur snabbt man kan skaffa dem. Jag hoppas att du har ett dropptest för nitrit hemma för detta behöver du använda dagligen framöver för att kontrollera värdet.
Mimåne, blev ledsen för att dom kom hem med fler fiskar igår.. va inte alls beredd på det. Har ganska stressigt med plugg för tillfället. Ska till stan sen, ska hämta ett paket där nittrittest tillkommer! Kan jag göra något, typ köpa fler växter? Eller vad tycker du/ni? Ev något annat för att minska mängden nitrit i karet (om testet visar för stor mängd). Lämna tillbaka fiskarna gör jag gärna i sista hand så kom gärna med förslag! Hoppas ni inte är allt för besvikna på mig hade som sagt ingen aning om detta utan jag får göra så gott jag kan.((dom bara skrattade när jag sa att man ska börja med typ 3 fiskar i några månder) har även hundar katter osv och har förklarat att fiskarna har samma värde och respekt som våra andra djur))
Vad jag vet går det inte att sänka nitritvärdet på många andra sätt än stora vattenbyten ofta etc, men så stora vattenbyten gör det inte lätt för akvariet att bygga upp en bra bakteriekultur. Det är nämligen den som hjälper till att rena akvariet, men en sådan finns inte i ett nystartat kar. Du har en liten bakterieflora i karet i och med att sand och filter är med från det tidigare, men det är inte tillräckligt för ca 30 fiskar. Det är bra att du gör så gott du kan, men det bästa hade varit om du inte hade tagit emot fiskarna som dom kom med igår.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Håller med! Jag gör såhär att jag köper någon mer växt, kollar nitritvärdena om det spårar ur åker jag tillbaka med fiskarna!
Det går nog inte att göra mycket mer än så. Kör på med det. Glöm inte regelbundna vattenbyten. :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Tack! Bytte en stor del ca 40% förra veckan (va tvungen att förstärka bänken) när böe jag göra nästa vattenbyte? Är svärdplantan snabbväxande isfåall blir det nog en sån kruka eller två. Vilken annan växt är "bäst" gällande nitrit
Blev lite fler plantor, ska testa för nitrit ikväll, gör nog ytterligare 20% vattenbyte imorgom beroende på vad som visas av testet
Svärdsplanta är inte särskilt snabbväxande. Limnophila sessiflora eller hornsärv är väldigt bra i nystartade kar.
Kan nämna som exempel att jag startade mitt 222 liter i slutet av juli och har i dagsläget 14 fiskar där. De största är 6 stycken pansarmalar.
Jag tror inte det är någon här som blir besviken eller dömer dig. Vi har alla gjort snedsteg och råkat ut för komplikationer, det viktiga i sådana lägen är vad man gör av det. Om man försöker åtgärda det och lär sig något. Ja ser att du vill det bästa för dina fiskar och det är bra att du frågar om hjälp🙂
Angående nitriten så ska du absolut inte mata någonting just nu. Låt fiskarna vara utan mat i en vecka, sen kan du ge dem lite grann. Fasta två dar, sen lite mat den tredje dagen igen.
Köp gärna fler snabbväxande växter som upptar näring ur vattnet. Flytväxter är i regel väldigt bra på det, hornsärv som Lillyrod rekommenderade är toppen i såna här lägen.
Kolla värdet för nitrit dagligen och visar det minsta lilla möjliga utslag så gör du ett vattenbyte dagligen på ca 30%. Vid ett väldigt högt värde gör du ett på 50%.
Det är väldigt lätt att köpa arter som inte passar ihop och kommer göra livet surt för varandra. Om dina anhöriga inte bryr sig när du försöker lära dem om fiskar och akvarieskötsel så tänker jag att de nya fiskarna de köpt, kan vara sådana som inte alls passar in i ditt akvarium. Förutom nitriten så är jag även orolig för det här.
Om du inte vet vad de nya fiskarna är för arter så hjälper vi dig gärna med att identifiera dem =)
Återkommer till er härliga imorgon. Skrivit prov i 4 timmar måste sova kramar!
God morgon alla! Tack så hemskt mycket för att ni vill hjälpa mig! Akvariumet: 220L, hyfsat finkornit grus, innwfilter med vattenflödet ställt på max (nära ytan). Vatten temp ca 25 grader, ph runt 7 Växter: många hygrophylia polysperma (nya toppskott och några stora som lägger sig vid ytan, vallisneria spiralis (2 krukor) svärdsplantor (4-5 krukor) och javamossa. (Har inte planterat krukorna som dom kom utan försöker beskriv hur mycket jag har av varje växt:*) Fiskarna: 10 neontetror, 10 kardinaltetror, 2 Black molly, 2 vita molly, 2 Dvärggurami, 2 fjärilsciklider, 1 pleco Ska försöka ladda upp en bild! Hoppas mi får en fin dag!
Den plecon kan bli upp till 60cm om jag minns rätt, den kommer att växa ur ditt alvarium ganska snabbt!
Vet vad som gäller plecon, kommer byta ut den när den är för stor;) Gjorde ett nitrittest, visade 0,3 eller den gula
Min bedömning utifrån det du skrivit Mimåne är att jag få göra vattenbyte redan idag. Kan man hälla i nytt kranvatten utan tyo aquasafe?
Ja du har utslag för nitrit. Jättebra att du testade vattnet! Minsta lilla utslag och det är hög tid att göra ett vattenbyte. Du byter ungefär 30% av akvarievattnet mot nytt kranvatten. Aquasafe använder man om man har t.ex egen brunn eller problem med sitt kommunala vatten. Det neutraliserar tungmetaller och sådant som fiskarna annars kan må dåligt av. Har du inga problem med ditt vatten behöver du inte använda det.
Imorgon mäter du värdet igen. Visar det minsta lilla utslag gör du ett likadant vattenbyte då.
Angående den nya malen. Jag skulle tro att det är en Gibbiceps du har fått hem, tyvärr. Jag säger tyvärr för att denna blir väldigt stor, behöver mycket stor yta och för oss som har växter i akvariet är den här malen ingen höjdare. Den är känd för att riva upp växter.
Det fungerar inte riktigt att tänka att man har kvar en fisk tills den blir för stor för akvariet, för faktum är att den redan är för stor oavsett om den är ung eller vuxen. Den behöver en stor yta för att kunna växa och utvecklas normalt. Skalare t.ex är kända för att bli krokiga och deformerade om de hålls i för små akvarium.
En mal som gibbiceps har även hög belastning på ett akvarium. De är riktiga bajsmaskiner. Detta ökar också behovet på en större akvarievolym.
Om malen är ett nyköp så kan det hända att ni får lämna tillbaka den till butiken. Förklara att det var ett misstag och att akvariet var för litet så går det säkert bra.
Tack! Haft malen sedan börjam , de mya fiskarna va 2 Dvärggurami, 2 fjräilsciklider och 10 kardinaltetror. Nyansen av gul på testet va väldigt citronlik och svag. Ska ta en bild på plecon!
Rätt säker på att det är en segelflenspleco jag har
Säljaren berättade att segelfensplecon går att göra så med. Ska dit på lördag och snacka med honom. Jag som trodde jag hittat en säljare som går att lita på. Aja, så kan det bli. Ska kolla värderna varje dag och inte mata på ett tag
Segelfenspleco är ett annat handelsnamn för Gibbiceps. Det är samma fisk =)
Håller med Mimåne. Oavsett om gibbin bara är jätteliten just nu, så växer den inte som den skall. Många säljare hävdar att fisken anpassar sig efter storleken på akvariumet (det är ett favorituttalande när det gäller Slöjstjärt..
Visst fisken kan bli dvärgväxt, men de inre organen växer precis som de skall, och det blir missbildningar, totalt kaos invändigt och alldeles för tidlig fiskdöd. En frisk mal kan bli över 40 år gammal, men en missväxt blir kanske bara 2-3 år om den ens lever så länge.
Så jag rekomenderar att du lämnar tillbaka malen till butiken och skaffar en lämpligare mal/algätare till ditt akvarium :)
Ang. växtnäring, så använder jag Profito och easy carbo, fungerar utmärkt för mig. Men, som tidigare sagt, det finns många bra att välja på :)
Tack! Ska ringa säljaren innan jag åker dit på lördag. Vill verkligen inte utsätta en fisk för det! Vad tror ni om fjärilscikliderna? Känns inte som om dom kan trivas med dom andra fiskarnas vattenvärde osv. Dels gillar dom väl inte så strömt vatten?
Det är framför allt guramin som inte gillar för strömt vatten.
Okej, vad skulle jag göra utan er hehe Bör jag sänka vattenflödet lite då? Finns det någon minimigräns och hur kan man isåfall se hur mycket ytrörelse som är tillräckligt? Tack igen alla!
Jag har nog lite svårt att beskriva det, så någon annan får ge dig ett svar på den frågan :-)
Ser man att fiskarna far illa av att vattnet är för strömt så får man minska men de flesta med normala fenor klarar lite rörelse i vattnet.
Om invånarna börjar stå vid ytan och snappa efter syre är det för lite syre i vattnet och alltså för lite ytrörelse.
Det är svårt att säga exakt hur det ska vara. Man får fråga de som lever där genom att studera dem och se om de mår bra : )
#52 du kan vrida pumpen mot glaset, o ha mycke ytväxter där vattnet är som lugnast så kanske guramina trivs bättre. Tror det bare behövs lite krus på ytan….
Om jag vore du så hade jag nog satsat på antingen Gurami eller Fjärilsciklid, inte båda arterna. Tetrorna kan du ha kvar. Molly vill gärna ha ett högre phvärde så de passar inte in tillsammans med de andra arterna. De skulle må bättre i ett annat akvarium. Även malen behöver få ett nytt hem. Det är mina rekommendationer.
Så de jag kan behålla är tetrorna och cikliderna eller Dvärggurami? Mina molly verkar vara dom som trivs bäst, samt dom jag skaffade först, tror det är för högt ph för guramin och cikliderna däremot?
Gurami och dvärgciklider vill ha ett Ph på kring 6-6,5, Molly vill ha högre, gärna kring 7-7,5.
Har ni mjukt eller hårt/neutralt vatten i kranen ?
#57 Det är ett alternativ ja. Jag lade upp det utifrån att du skulle kunna behålla så många av dina fiskar som möjligt med tanke på att du inte tyckte de var så kul att behöva ge bort några fiskar. Om du vill satsa på molly istället så visst kan du göra dig av med de andra fiskarna istället och spara mollyn om du vill.
Ett akvarium brukar rent generellt få ett svagt surt ph värde. Ett vanligt värde är att det lägger sig kring 7,0-6,5. Nu vet vi inte vad du har för ph värde i ditt akvarium så det borde du ta reda på, men med tanke på att värdet oftast ligger svagt surt så skulle jag tro att tetrorna och gurami/cikliderna skulle passa bättre än molly. Men det är förstås en ren gissning då vi inte vet ph värdet.
Har 7,0 i ph mjukt vatten i kranen Vilka fiskar av dom jag har kan/bör leva i 7,0 ph
Klar med kursen nu, blev lite korta svar. Tack igen alla som vill hjälpa till. Tagit nitritvärdet varje dag o gjort vattenbyte. Nu är det nere på 0,1 så kanske gör ett till litet byte idag. Mitt ph värde är som sagt 7,0. Är det någon av mina fiskar som inte trivs i det vattnet? Kram
Vattnet i akvariet behöver inte ha samma ph värde som det du har i kranen. När du tar kranvatten till akvariet så har det kranvattnets ph värde men i akvariet förändras det. Oftast blir det lägre. Det är bra att ha ett dropptest hemma som man kan mäta ph värdet i akvariet med.
Har ditt akvarium lägre ph värde än 7,0 så är det dina mollys som inte trivs med det. Ligger det på 7,0 så är det okej för molly.
För de andra fiskarna är 7,0 eller en liten sänkning av det ok.
Tack för ditt svar Mimåne! Har 7,0 i vattnet. Gjort som du sa och testat för nitrit vaje dag. Tack för hjälpen med allt! Inte heller matat dom sen det blev mer övetbefolkat än innan. Trevlig helg!
Kommer lämna tillbaka malen och gurmaisarna och cikliderna imorgon. Tack för eran hjälp!