Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1085 ggr
Elisabethantero
1

Yngelkasse eller inte....

Hej, mitt honungsgurami-par skumboar o leker nästan heela tiden, har tidigare funderat på o köpa yngelkasse/korg eller va de nu heter. Slog det ur hågen för ja tyckte synd om hanen om jag gränsar av honom från de små, men igårkväll såg ja för första gången att de var fullt med pyttesmå yngel, som han försökte vakta, men honan åt några…. Imorse var det inga kvar :( har bara ett akvarium, så jag kan inte flytta dom till nåt eget yngelkar… Vad tycker ni? Ska ja sätta skumboet i en yngelkasse? Brukar Zooaffärer köpa/ta emot dom sen?

Cecilia.S
2

Jag skulle satsa på flytväxter eller möjligtvis någon annan tät växt som dom kan gömma sig i istället! :-) En del butiker tar emot fisk, så det får du höra med dom. Det är dessutom oftast varierande inom samma kedja, så det gäller att höra med de butiker som är närmast.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1

Flytväxter är bättre när det gäller skumbo

mimåne
3

En del brukar faktiskt rekommendera att man flyttar honan efter en lek. Detta för att hanen också kan bli väldigt aggressiv mot honan.

Om jag vore du så skulle jag nog ge hanen några fler chanser innan ett ingripande. Jag tycker att det är viktigt att man försöker spara naturliga beteenden som yngelvård när man avlar på fiskar. Klarar hanen på egen hand av att skydda ett eller flera yngel så föredrar jag det =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
1

Det är alltid bra med ett extra kar utifall att. 

När mina paradisfiskar var som mest aktiva körde jag igång mitt 44 L kar. Flyttade honan  dit och lät hanen  vara kvar och pyssla om ynglen tills dess jag såg att de verkade klara sig själva då bytte jag plats på honan och ynglen.

Elisabethantero
3

Tack för alla svar!!! Jag har väldigt mycke växter, som växt upp till ytan o nästan ända till lysröret + en låååång planterad hornsärv, som ringlar sig runt halva vattenytan….. Klipper dom alla med jämna mellenrum, annars tycker jag att det nästan bli för mörkt. Jag ska höra med mina närmsta Zoo-affärer om de tar emot, så jag vet! Dom va ju väldigt rara dom små rackarna =) Tror jag avvaktar, han får några fler chanser, min lilla Åke ;)

Erratic_Eagle
2

Heja Åke heja😅 Lycka till!

Draken
1

Vad gäller yngelkasse, så brukar jag avråda från det, jag personligen tycker det är bättre att låta "naturen ha sin gång" så att säga. Förr eller senare brukar de oftast lyckas 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

Det kan du göra, det är alltid bra att ha koll ifall att du en dag skulle stå där med en kull yngel som behöver nya hem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus