hjälp Långt akvarium ?
Hejsan är ny inom akvarium biten . jag håller på att bygga ett vivarium /terrarium .
har byggt en stor trälåda i 12mm fromplyfa med regelvärk i tak och golv.
på insidan av botten så ska jag ha ett akvarium som är L1600xH300xB600 är min tanke med lite små fisk och räkor i . kommer finnas en stor markdel i vattnet där vi har grodor ödlor .
Men min fråga är hur går jag till väga när jag ska bygga ett såhär stårt akvarium L1600xH300xB600 behöva jag ha någon fom av stöd på mitten av glaset på långsidorna då jag inte kommer använda något lock utan bara botten samt sidor ? eller räcker det med att glaset vilar mot formplyfan som sitter på utsidan . ?? har funderat på 6mm / 8mm glas men det kanske är för klent .tips motages jätte gärna:)
dom svart sträcken visar hur glaset ska gå . en glasskiva på botten samt glasskivor 30cm upp på väggen. inget tak.
Mvh jimmy :P
Spännande projekt, detta kommer jag följa :D
Jag tror du måste ha stag för att stötta upp både på sidorna och i mitten. Hur tjockt glas har du planerat att ha ?
Vilket roligt projekt.
Hur många L vatten ska du ha? När jag gjorde mitt 300L akvarium så använde jag 12mm glas. Jag fick rådet av en glasmästare att inte använda tunnare glas än så till den volymen.
Beroende på volymen vatten så kan det vara bra att använda så kallade mittstag, som ger stöd till akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej! Detta liknar mitt projekt 😉 Jag gjorde ett akvarium i plywood med glasruta på framsidan. I själva karet så använde jag dammfärg och tätade skarvarna med glasfiberduk tillsammans med dammfärgen. Mitt kar var på ca 350 l och jag hade mittstag samt 12mm glas :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Okej kanske får kolla på lite tjockare glas då:p mitt stag ? Då mera ni ett drag som går mellan nedre frontlisten och bakre väggen rakt över :)? Först tänkt jag sätta stål reglar innanför i denna form ________ _______ | | | ------------ ihop svetsad den formen på insidan av nedre listen sedan skruva fast den i regelverket i botten samt sidorna och i front nedre listen .Och sätta ytterligare en skiva innanför denna . För att förstärka fronten :) Behöver man förstärka sidorna med och bakdelen med eller duger detta . Eller om jag gör som ni säger och sätter stag mellan väggarna . Totala volymen vatten som ska vara där i bli ca280l vatten med ett vatten djup på 30cm
Så långt är det gånger just nu :)
Försökte lägga upp en bild men gick inge bra :p
Sorry får rita bättre hemma haha
Ett mittstag fästes vid båda långsidorna och går tvärs över akvariet.
Du kan annars göra som man gör på helglasakvarium, det tror jag blir snyggare. Ta en hyfsat lång bit glas och limma fast en på främre långsida och en på bakre långsida, rätt högt upp. Det motverkar att glaset böjs och om du dessutom har något runt glaset, som jag fattade det som att du skulle, så bör det inte vara några problem :)
Okej:) lizelda ska denna glas bit bara sitta på mitten och några dm ut mot sidorna :) låter som en bra idé:) . Vad gäller glas tjocklek På själva akvarie glaset vad ska man satsa på 6/8/10/12mm glas? Det blir med måtten L1600*B600*H300mm 280l vatten vilket glas skulle ni rekommendera?:)
Sedan har jag sett och läst om att man har ett stort skilet inuti i akvariumet en plastliknande list man lägger in i limfoger mellan glasen som förstärker upp den :) någon som vet vad ja pratar om och kan förklara lite :)?
Jag hade dragit den rätt långt, typ 2-3 dm från varje kortsida om du förstår vad jag menar. 2-3 dm utan glasbit, mot kortsidan :) Hade kört på 12mm, hellre för tjockt än för tunt ;)
Skilet?
Ser bra ut!
Får kolla upp med glaskillen vad 12mm kostar :) så lägger jag allt i 4sidor samt botten i 12mm . Vilken tjocklek ska det vara på glasbiten som man limmar på på långsidorna
Ser jättesnyggt ut så långt :)
#15 Jag hade satsat på samma :)
Hej på er nu har jag kollat runt och pysslat lite kommit fram till en bra idée:) . Kommer på insidan av nedre front skivan (läppen) Och bra skivan Sätta en stål ställning som ser ut som bifogade bilden lika hög som glaset Sedan skruva fast den i sidorna samt botten och nedre front skivan vilket kommer ge bra stabila lång sidor :) den blir gjord i 10x15 eller 15*20 eller 10*20 beroende på vad jag hittar . Sedan i ramen kommer jag lägga frigorlite för att fylla upp tomrummet som blir . Det är det riktiga på bilden . Sedan kommer ja köra med 8mm glas som limmas rakt imorgon ställningen och frigorlitet med 2-3 mm melllan rum mellan glaset och ställningen detta mellanrum fyller jag med några strängar silicone:) så borde långsidorna bli riktigt starka:)
Låter som att du har koll på läget =)
Kanju alltid hoppas :p
spännande projekt, jag hade tänkt inflika att 12mm glas är onödigt tjockt för så lite voly och framförallt när det inte är högre än 30cm, men du körde med 8mm såg jag =)
Jo. 8 borde duga fint:)
Följer😋
så nu har jag tillverkat ramen som ska hålla glaset den är tillverkad i 40x20mm stål profil så nu ska det nog hålla. I hålen på ramen så kommer jag sätta 20mm frigolit skivor . sedan sätter jag glaset på insidan av ramen . sedan kommer jag sätta en formplyfa på framsidan med så inte ramen syns :)
jag undrar kan man limma glaset direkt mot ramen eller måste jag lägga tändsticker imellan glaset och ramen så jag får en 2-3 mm silicone fog imellan ramen och glaset ?
vad jag läst så måste man ha tändsticks bred fog av silicone mellan glasen så dom inte ligger och skaver mot varandra .
tips ideer:)?
Du bör ha en silikonfog mellan. Så ser ramkaren ut som jag har iallafall : )
okej:)hur mycket ska man räkna bort för fogen mellan glaset och ramen ? räcker det med 2mm per sida ?
lillyrod vad för stolek är det på dina ramkar ? vilken glas tjocklek använder du :)
Jag har 222 liter och 152 liter aluminium. Fabriksgjorda så jag har ingen aning om hur man gör det själv tyvärr : )
okej :)