Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: inredning-stenar-rötter-mm
Läst 2538 ggr
Cizzi2
0

Kalksten från naturen!

Ska ha ciklider och har mjukt vatten där jag bor så det krävs kalksten. Bara några mil från mig finns ett Kalkstensbrott. Tänkte åka dit kanske och samla hur många stenar som helst finns det ju där. Kan det vara för "mycket" kalk i dom. Ligger i Bergsagen Filipstad.

mimåne
0

Hm.. Om du stoppar i en massa sten i akvariet så kan det säkert bli för mycket och skapa ett högre ph värde än vad du vill. Ett mjukt vatten ändras mycket lättare än ett hårt vatten. Jag är intresserad av vad du har för ph värde just nu och vad du skulle vilja ha när du funderar på att mixtra med det? =)

Jag har också mjukt vatten men har aldrig behövt ändra på någonting. Ph värdet har varit perfekt för mina fiskar ändå.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

det är ingen fara att använda stenarna från naturen bara du ser till att få tillåtelse att ta först o sen sköljer av dem i hett vatten. 

jag antar att det är Malawiciklider du ska ha eftersom du vill höja värdena? mjukt vatten handlar först o främst om ditt kH, vad har du för värden till att börja med?

Cizzi2
0

Vet bara att att vattnet är väldigt mjukt har inte en aning om vad ph-värdet ligger på. Hur mäter man det om man får fråga. Kan det bli för "mycket" av vissa stenar från naturen eller spelar det ingen roll? Och ja, det är Malawiciklider vi tänker köpa.

Cecilia.S
0

Du använder dropptester för att kolla pH och nitrit, det är någonting alla akvarieägare bör ha hemma. Stickor finns också men dropptest ger ett säkrare resultat. :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
0

Om du går in på vattenverkets sida i din kommun så hittar du värdena på vattnet som dom är när de kommer ur kranen. Sen förändras det i akvariet.

[Tinitusan]
0

ja att lära sig sina vattenvärden är A&O inom akvaristiken, ska du ha malawi bör du framförallt kolla vad ditt vatten har för kH, pH o kH går i relation med varandra, men kommunalt vatten har alltid ett pH på runt 7-7.5 ge o ta lite o det kommer sen förändras i karet beroend på hur högt eller lågt ditt kH är.

Lillyrod
0

I de flesta kommuner ligger det på 8-8.2 för att ledningarna inte ska rosta heter det. Konstigt skäl då de flesta ledningar idag är plast….

Här har vi 8.2 i kranen vilket är jobbigt när man vill ha det under 7 : (

Cizzi2
0

Vad står kH för? kalkhalt eller? vet inte vad vi har i kranen men vattnet från Sörmoverket har en hårdhet på 2,6 dHº. Det betyder att vattnet är mjukt om det nu spelar någon roll?

[Tinitusan]
3

nej kH står för karbonathårdhet o mäter andelen karbonatsalter i vattnet som i sin tur avgör vattnets buffringsförmåga, det står i direkt relation till pHt vilket innebär förenklat att har man lågt kH i kranen så kommer pHt så småningom minska i karet o har man högt kH i kranen så kommer pHt öka i karet. Man kan alltså inte förlita sig på ett pH-värde i ett nytt kar utan måste kolla upp sitt kH först o främst. 

gH är den totala hårdheten o det värde som påverkas av kalk eftersom kalk ökar andelen kalciumjoner i vattnet vilket är det gH mäter. gH, alltså kalk o kalksten hjälper till att stabilisera kH o pH, men bara kalksten i ett kar som fylls på med mjukt vatten med tex kH runt 3-4 kommer inte att höja kHt utan bara fördröja att kHt o pHt sjunker. 

om du har lågt kH ur kranen så kommer du få problem med svajande pH värden när kHt efter ett tag sjunker under 3. bästa sätt att undvika det är att buffra sitt vatten med tex bikarbonat i kombination med tex kalksten. Men innan man kan ge sig på det måste man först veta sina värden o veta hur allt fungerar, det är jätteviktigt om man vill ha ett bra resultat!

det är lite rörigt o tar ett tag innan man får grepp om allt, men det här är viktigt om man planerar att ha fiskar som kräver specifika värden för att klara sig, som tex malawi, jag hoppas att jag förklarat någorlunda tydligt annars får du fråga, men jag rekommenderar dig att införskaffa ett kH ett gH o ett pH test plus ett nitrit test =)

Cizzi2
0

Typ av vattentäkt: Grundvatten med ytvatteninfiltration (konstgjord infiltration) 
Antal personer anslutna: 60 000 i Karlstad och ca 12 000 i Hammarö 
Produktion 2003: 8 050 498 m3 
Kapacitet: 9 500 000 m3 per år 
Använda kemikalier: Natronlut, koldioxid, släckt kalk 
Dricksvattnets pH-värde 8,2 (2003-08-11) 
Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH (2003-08-11) 

Gamla uppgifter men det verkar som Ph värdet ligger/låg rätt högt.

[Tinitusan]
0

som sagt pHt i sig går inte att avgöra ngt alls på, det förändras beroende på kH o gH. o 2003 är alldeles för gamla värden för att veta, jag rekommenderar dig fortfarande att skaffa testerna =)

mimåne
0

Jag tycker också att du ska skaffa dropptester, främst för att mäta ph värdet men också för nitrit ( no2) som är viktigt att ha koll på efter uppstarten.

Erratic_Eagle
0

är ph värde 7 bra, för det hade jag när jag testade senast.😉

mimåne
1

Ett ph värde på 7 är rent generellt sätt bra. Neutralt till svagt surt. Däremot vill olika fiskar ha olika ph. Alla vill inte ha ett värde på 7 och då är det dåligt att ha det.

molam
0

HAr massvis med sten från ett kalkbrott på gotland i mitt Akvarium (Tanganyika) DEt funkar Riktigt bra, man får bara hålla koll på PH och KH ärdena så det inte blir för hårt :p Sen en annan sak man kan använda det är Snäckkross ^^ Jag har även snäckkross i filterkammaren på pumpen (Inbyggd pump) som också hjälper att hålla det stabilt på mellan 8 och 9 (HAr prinsessan av Burundi just nu) här har vi väldigt mjukt vatten så en liten buffer på vatten hårdheten är ett måste. ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus