Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 991 ggr
Cecilia.S
0

Vad skulle ni göra?

Vad skulle ni göra? Nästa sommar ska jag förhoppningsvis - ÄNTLIGEN - börja köpa in både mitt akvarium och tillbehören till det. Inköpspriset har stigit rätt högt nu (studerande tonåring, dvs inte så tjock plånbok 😉) och jag funderar över att eventuellt leta lite begagnat? Jag vill inte köpa ett begagnat akvarium eftersom att jag inte vill riskera ökad risk för läckor m.m, men funderar däremot på att köpa en begagnad akvariebänk och 3D-bakgrund om det går. 

Tror ni att det skulle funka eller är det en onödig chansning? Jag är mest skraj för 3D-bakgrunden om sjukdomar eller envisa alger har satt sig i skrymslen och vrår…

Det jag söker är:                      - Akvariebänk som passar till Juwel Rio 180 l

- Juwel 3D-bakgrund

Har ni andra tips på hur jag kan göra för att inte lägga en onödigt hög summa? Just nu är jag uppe på runt 6 000-7 000 kr med växter osv inräknat.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Jag tycker absolut du ska våga leta begagnat då du har en stram budget. Jag har köpt två begagnade akvarium och båda dom har fungerat alldeles utmärkt, som vilket nytt akvarium som helst. Bara du vet vad du ska titta efter och undvika så går det säkert bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Jag kan också rekomendera att du köper begagnat, eftersom din budget är såpass tight. Har du tur så kanske du hittar ett där det redan sitter en bakgrund ?

Nu vet inte jag om det stämmer, men jag har för mig att 3D bakgrund är det samma som en BTN bakgrund, och de brukar kost ganska mycket.

Mitt stora akvarium (520 liter) är köpt begagnat,det följde med pumpar och en hel del teknik beräknat till saltvatten (= skitdyrt) samt att det står på en stabil bänk. Jag betalade 4000 för alltihopa, och jag har inte några problem med läckage eller att envisa alger eller annat onyttigt följde med.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

BTN är ju egentligen ett märke och de gör 3D bakgrunder som ser verklighetstrogna ut. I folkmun brukar ändå alla 3D bakgrunder dras över en kam och kallas för "BTN-bakgrunder" även om de är av annat märke.

Lilolizeit
1

Jag hade också köpt begagnat. Köpte ett 540liters med ställning, belysning, filter och en galet snygg modulbakgrund. Tror jag gav ca 2500kr. Kan tillägga att jag haft flertalet stora (222, 350, 390 och 540) begagnade akvarium som varit felfria. Kanske någon repa, men inga större fel. Skulle inte lägga de pengarna de kostar med ett nytt. Lägger hellre de på ett bra filter och belysning om de behövs, men framförallt på växter, inredning och fiskar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
0

#3 Det har du rätt i ;) Tänkte mest på förkortningen (BTN= Back to Nature) men det är ju faktiskt också ett eget märke och det är ju en 3D bakgrund 😊

Jag har även haft andra begagnade kar. Mitt 720 liters köpte jag begagnat, med 3D bakgrund och all teknik inklusive 4 rörs lysramp. Aluram på benställning (Dala zooline). Det betalade jag 3000 för, och killen jag köpte det av hade haft det i 4 år ….Jag hade det i nästan 6 år och sålde det i min tur vidare för snart 4 år sedan, och vad jag vet så är det fortfarande fullt fungerande, inga läckage eller andra problem med karet :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
0

Tack för alla svar! 😊 Jag kanske ska börja kika lite efter begagnade akvarium också… Det kanske inte är så dumt ändå, i och med att man faktiskt också sparar någon tusenlapp  på det. Är det någonting speciellt ni tycker att jag bör hålla koll på/fråga om när jag är intresserad av ett kar?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

mimåne
0

Fråga om det är helt, tätt och har några skador. Gärna lite också om akvariets bakgrund, hur gammalt det är och vad ägaren har haft i det. Då kan du få en bra hint om ägaren är en seriös akvarist eller om personen haft det här som en lek. Det kan i sig säga något om hur det tagits omhand.

Känn på silikonet så att det är mjukt, men fast och sitter som berget på sin plats.

Själva akvariet är viktigast för teknik osv går att byta ut men eftersom att du vill spara pengar så är även tekniken viktig för dig. Du kan fråga om dessa också. Är det något som kommit med akvariet i ett paket när det köptes nytt eller har ägaren själv köpt belysning och filter?

På ett stort akvarium så ska du ha ett ytterfilter, dessa kostar lite att köpa nya så får du med ett sådant i köp av akvarium så är det bra. Men man vill ju veta att detta är i bra skick och av kvalitet också. Så att du inte kommer hem med det och det fungerar 2 veckor, sen lägger av..

Belysningen. Vad är det för någon? Hur gammal är den? Fungerar den bra? Eventuella lysrör är de utbytta?

Till exempel =)

[aqva65]
2

gjorde ett fynd  i helgen eller ?

beg akvarium 450 liter komplett med tillbehör 1000 :-

mimåne
0

Lät som ett bra köp 👍

Cecilia.S
0

#8 Om du menar att det är till salu tror jag tyvärr att det är för stort för mig… Jag har inte supermycket plats ;(

[aqva65]
2

#9  ja det var det bara tvätta allt sen starta upp det !

#10 nej . Jag  gjorde ett fynd  i helgen !

Cecilia.S
0

#11 Grattis! Du får skicka bild på det sen ;)

Cecilia.S
0

Jag tror nästan att jag borde döpa om den här tråden till "mina frågor och funderingar" snart…

Hur avskilt från solljus bör ett akvarium vara? Jag funderar kring vart jag har plats för ett akvarium, betänketiden är dock väldigt lång haha. Kanske ett halvår till. Den bästa platsen som jag hittills har hittat är vid en hörna bredvid TV:n, vi har stora öppna fönster i det rummet. Karet bör dock inte bli alltför upplyst av solen i den hörnan. Ca 4 meter från platsen som jag funderar på har vi en kamin, vänd snett bort från karet. Tror ni att det skulle funka där? Jag kan säkert skicka bild när jag kommer hem i EM, om ni vill.

mimåne
0

Det är väl mest det direkta solljuset du vill undvika. Om solens strålar lyser in direkt på akvariet. Står det på sidan om ett fönster ska det nog gå bra.

Kaminen, eldar ni i den bara nån gång i bland för myskänslan och inte för att värma upp huset så går det nog bra med ett akvarium i närheten där.