Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 1998 ggr
mollylisa
0

kampfisk med sprucken mage?

För ca en vecka sen när jag matade min kamphane upptäckte jag att det hängde en stor klump under hans mage. Dagen efter var klumpen borta men det stack fortfarande ut ca fyra små röda "trådar". Kan hans mage ha spruckit? Jag tror inte att det var övermatning för att han hade bara ätit typ två artemia när jag upptäckte det. Nu har han blivit mycket blekade än han var förut och fått två mörka streck på varje sida som jag aldrig har sett förut. Dessutom tror jag att han har fått fenröta så jag medicinerade med esha 2000. Han äter som vanligt men han vilar mycket mer. Vad har hänt? Vad ska jag göra?

ElinvBorg
0

Kan du ta en bild på honom? Skulle underlätta att se hur det ser ut. Intresserad över hur "trådarna" ser ut bland annat

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mollylisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite suddig bild men man ser ungefär hur mycket rött som sticker ut.

mimåne
1

Framfall, camallanus cotti, annan mask? Hur som helst så tror jag det här är allvarligt och jag tror inte att fisken kommer överleva det här tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
1

Trodde först på mask men tycker inte riktigt det ser ut som det men det ser inte bra ut i alla fall tyvärr :/

mimåne
4

Nä det ser inte bra ut.. Fisken lider alldeles säkert. Om det vore min fisk hade jag nog valt att låta den vandra vidare.

mollylisa
1

Vad tråkigt :(. Jag får ta bort honom ikväll då. Hur noga behöver jag städa innan jag låter en ny kamphane flytta in? Är det smittsamt?

Lizelda
1

Då du inte vet exakt vad det är så hade jag nog startat om allt. Skrubbat akvariet, ny sand, nytt allt egentligen. Väldigt tråkigt om det händer igen ju så jag hade inte vågat chansa åtminstone.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mollylisa
1

#7 Okej, känns tråkigt att slänga allt men jag förstår att det måste göras. Måste jag även byta ut filter och värmare eller räcker det att skölja noga?

Elin16
1

Koka bör du göra också

mimåne
1

Hur snabbt en ny Kampfisk kan flytta in och om du behöver göra något åt akvariet beror helt på vad för åkomma din nuvarande Kampfisk har. I det här fallet skulle jag säga att det är allt eller ingenting. Är det c. cotti din fisk drabbats av så då måste hela akvariet saneras innan en ny kan flytta in, men är det t.ex framfall är det ingen som helst smittorisk och då kan en ny flytta in direkt.

Cecilia.S
1

Går det inte att göra tester för att se vad det är du har fått i akvariet? Som mimåne skrev kanske du inte behöver byta någonting, så då kanske det är värt att försöka ta något test istället. Så att du vet?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ElinvBorg
3

Vad jag vet kan man inte testa för några sjukdomar utan bara vattenkvaliteten och man kan ha bra kvalitet trots sjuka fiskar

Cecilia.S
1

Synd att det inte funkar. Annars hade du ju kunnat testa det i alla fall.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Tyvärr så är det inte så enkelt newbiee. Jag förstår hur du tänker för vi människor kan ta ett enkelt test (blodprov) och på så vis kunna få svar på vad vi lider av, men tyvärr finns det inga sjukdomstester när det kommer till akvaristiken. Det hade varit väldigt smidigt om det fanns. Det enda "testet" jag kommer på som man kan göra är mindre obduktioner, men det känns lite väl för en djurvänlig akvarist att behöva hålla på med. Speciellt när man också kanske inte vet vad man ska titta efter.

C. cotti är en sjukdom som har varit högaktuell i akvaristiken i sverige under flera månader och ett mycket stort problem. Därför ser jag det också fullt möjligt att det är den sjukdomen som ts Kampfisk har drabbats av. Det är stor sannolikhet att det är den sjukdomen.

Framfall som jag ser som andra alternativ är inte lika vanligt då det är en individuell, vad ska man säga.. Missbildning(?) som uppstår. Bukinnehållet tappar liksom fäste och trillar ut ur analöppningen. Vi ser åkomman här på sajten någon gång ibland så det är förekommande.

Om det vore jag och mitt akvarium, så hade jag gjort en total sanering. Detta p.g.a den höga risken att det är C.cotti det rör sig om. Det är mycket sällan jag rekommenderar att man gör om ett akvarium helt då jag anser bakteriekulturen väldigt värdefull, speciellt när det rör sig om ett så här pass litet akvarium. I det här fallet hade jag inte vågat pröva med en ny fisk så jag rekommenderar total sanering. Då även alla tillbehör som varit i kontakt med akvariet som t.ex håv, slamsug o.s.v.