Svart ludd på rot
Tofsalger, mögel? Slem från roten?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ser ut som tofsalger ja
Vad gör jag åt det? Äter posthorn det? Jag förstår inte hur det har kunnat exploderat så på några dagar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
nja vet inte, tror det är siameser framförallt som äter det, hur är det med ottosar?
Akvariet är för litet för andra algätare än räkor och snäckor. 34 liter
Jag har själv fått lite sådant i mitt lilla 30l och där verkar iaf inte posthornen äta. Jag har bara haft lite så inte brytt mig så mycke. Tror inte amanoräker äter det heller. Ta bort det för hand och se till att andra växter trivs..
Håller med Qurex här. Nyp bort det för hand. Det är inte många djur som äter tofsalger. Varför vet jag inte
Ta upp roten och skrapa bort det så får vi hoppas att det inte kommer några fler eller blir så allvarligt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har gnuggat bort allt från roten så hoppas att det inte kommer tillbaka.
Nu har dom börjat komma tillbaka :(
Har du inte posthornssnäckor tycker jag du kan testa. Sen kan det lösa sig med tiden också. Tycker inte man ska vara för rädd för alger. Finns i alla sjöar.. tråkigt om det tar över helt men lite tycker jag inte man ska haka upp sig på..
Jag har posthorn men dom är slöa, mår inte bra. Nä lite alger vet jag är inte farligt men det täckte en tredjedel av roten och var en cm långt. Nu har jag kokat den så då borde det väl inte komma tillbaka.