Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2146 ggr
Richard_$$
1

Göra om till Malawikar?

Hej! Som en del av er vet har jag ett Juwel 240 med salig blandning av olika fiskar. Känner att det inte är lika kul längre, då kom jag på tanken att göra om det till ett Malawikar! Så frågan är vad som behöver göras? Förstår att alla nuvarande fiskar och (alla?) växter måste bort, men annars, är det något mer som behöver göras? Har långt ifrån bestämt mig, var bara en tanke jag fick. Tar gärna emot allmänna tips om Malawi! :) / Richard

kallepudas
0

Det finns en hel del att lära av denna snubben om Malawiciklider. Det  tar en stund att se alla hans videos  där dom flesta handlar om hur man odlar malawis men även en del annat nyttigt som inredning och vilka man kan hålla ihop och så vidare. Han visar även sina kar under inspelning och där ser man hur han håller flera olika Malawiciklider i samma akvarium.
Något han säger som man verkligen måste ta till sig det är att man måste gilla och ha tid att byta vatten om man ska hålla malawi & det gäller ju även tanganyikaciklider. Så gillar man inte vattenbyten så kanske man ska fundera en extra gång annars så är det bara att läsa på så mycket som möjligt & köra på.

Här är länk till filmklippen där man kan börja för att få lite inspiration och info:

https://www.youtube.com/watch?v=NBkm_AE693w

Richard_$$
0

Tack för det! Okej, så det är alltså större vattenbyten när man har Malawi än i ett vanligt akvarium. Skulle Julas blästersand fungera eller behöver det vara lite grövre?

[Jens]
0

undrar om inte malawi gillar väldigt ljust botten, dvs vitt?

kallepudas
0

Julas sand funkar fint och grövre sand/grus blir mindre bra så kör på julas.

Vattenbyte varje vecka nästan 50% skadar inte om man säger så och det blir ännu viktigare om du bara kör med juwels orginalfilter. Fräscht & friskt vatten ofta är viktigt och Malawiciklider skitar ner.

kallepudas
0

En härlig film från den naturliga miljön.

https://www.youtube.com/watch?v=MvnDfPzhR3Q

kallepudas
0

Färgen på sanden är nog inte så viktigt däremot letar dom mat i sanden så därför bör det vara fin sand och julas passar därför väldigt bra. Jag har en vit sand i mitt Tangayika-kar men ska byta ut den i framtiden och då kommer jag lägga i julas.

Richard_$$
0

Vad bra, läste någonstans att det ska vara lite grövre men det kanske är fel. Så förutom att göra sig av med fiskar och växter, vad är det mer som ska göras? Har läst att de behöver ganska mycket cirkulation. Förutom orginalpumpen från Juwel så har jag en liten Fluval 2 plus, vet ej hur mycket den pumpar. Gissar på att jag behöver mer cirkulation än så?

kallepudas
0

Kan vara bra med lite mer cirkulation så en mindre cirkulationspummp är ju inte fel i detta läget.

Vad är det för växter för en del växter fungerar ju i ett kar med Malawiciklider jag har kört med javaormbunke med stor framgång i mina kar och dessa växer ju på stenar & rötter(inte för att jag rekommenderar rötter för det sänker ph-värdet)

kallepudas
0

När man har malawi eller tangayikaciklider så är ju fördelen att man kan ha tänt dessa kar fler timmar än man normalt kör med annars. Jag använder mig utav den berömda syrestenen & luftpump för dels extra cirkulation och bubblorna driver ju även ut CO2  så man tar död på alger på det viset.

Richard_$$
0

Mycket svärdsplantor, väldigt mycket. Sen lite gälört, och en till stor växt som jag ej vet namnet på. Vad var det för vanliga växter som funkar med Malawi? Det var anubias och nåt mer som jag läste som jag inte minns… Har du nån rekommendation på en bra cirkulationspump som inte är allt för dyr?

kallepudas
0

Eheim compact 600 bör räcka för ditt juwelkar och den kostar runt 200kr.

Svärdsplantorna funkar fint bara du ordnar så fiskarna inte gräver upp dom Malawiciklider roar sig ju dagarna i ända med att gräva men det går nog att lösa med att plantera bland stenar om du nu vill ha lite grönt i karet.

Richard_$$
0

Lite grönt skulle väl vara trevligt. Däremot är dem inte i så fint skick så kanske köper nya istället.. Vad var det mer för växt man kan ha än anubias och svärdsplantor?

kallepudas
0

javaormbunke och dom brukar säljas växande på lavastenar eller på rot och den är väldigt tålig. Den heter väl så här egentligen  Microsorum pteropus

Richard_$$
0

Okej, var inte den jag läste om men kanske hittar det. Rötter ska jag inte ha om jag förstått det rätt. Angående pumpen, menar du att jag ska byta ut originalpumpen mot Eheim compact 600 eller ska jag ha båda två?

kallepudas
0

Jag menar att du kör med båda. Hur är farten på din juwelpump i dagsläget?

Richard_$$
0

Nja, har inget att jämföra med men det är väl hyfsad fart på den skulle jag tro. Man märker tydlig skillnad mot när man gjort rent filtret. Hur menar du då att jag ska sätta/fästa Eheim-pumpen?

kallepudas
0

Väljer du att införskaffa en cirkulationspump så skulle jag fästa den på samma sida som juwelfiltret sitter på.

Richard_$$
0

Okej, helt enkelt fästa den med sugkopparna utanpå filterhuset. En sista fråga för idag. Har fullt med sandsnäckor i sanden, kan dem vara kvar? Tack så mycket för hjälpen jag fått! :)

kallepudas
0

Tror att sandsnäckor blir mat tyvärr.

Richard_$$
0

Synd. Frågan är då om jag ska leta rätt på alla bland sanden och försöka sälja dem?

Richard_$$
0

Vad för slags Malawi skulle passa i mitt kar? Någon som har några tips på en bra kombination?

mimåne
0

Kolla på mbunas och labidochromis släktet. Det är många mindre arter där som passar ditt akvarium. Golden t.ex är ju klassisk men såå vacker =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Richard_$$
0

Okej, ska kika på det! Funderar på om jag ska ha ett par av några arter eller en grupp och kanske 2 arter?

Qurex
0

Men om jag förstått rätt så ska malawi ha högt ph och mycke cirkulation med många stora vattenbyten. Finns det då någon växt som trivs egentligen? Låter som om malawikar och växter inte hör ihop.

kallepudas
1

Finns många fina malawis som fungerar i  akvarium från 120 liter & uppåt.

Vissa arter kan korsa sig med varandra & sådana avkommor vill du inte ha så det bör du ju kolla upp innan du bestämmer dig.

Sedan bör ju akvariet inredas med gömställen & tänkbara revir som hanarna kan ta så dom slipper bråka om ett & samma revir.

Hanarna kan ju även vara lite jobbiga mot honorna så flera honor på varje hane så minskar ju stressen.

En bra placering av akvariet kan vara bra att tänka över för dessa kan vara lite nervösa om akvariet står där man går förbi mycket vilket kan resultera i att du ser ett akvarium med sand & sten i men inte en enda fisk.

Richard_$$
0

Ja, det finns vissa växter som trivs, bland annat anubias och (enligt kallepudas) svärdsplantor.

kallepudas
0

Vallisneria är en växt som kan fungera bra men det gäller som sagt att kunna plantera den utan att fiskarna gräver upp den.

Samt javaormbunke som är tålig och den planteras ju inte ner i substratet utan planteras ju framgång på till exempel en lavasten.

Ghostbuster_99
0

Jag går i god på att svärdsplantan kommer att fungera! 🙂

mimåne
0

Även cryptocoryne passar i vatten som malawi gillar. De är även robusta och tåliga så de passar klockrent.

Richard_$$
0

Tack för all hjälp jag fått! Så om jag sammanfattar det så är det jag måste göra: sälja alla fiskar och växter utom svärdsplantorna, envetuellt sälja sandsnäckorna (om det går att hitta dem), köpa en till pump samt köpa sten och själva fiskarna?

mimåne
0

Om du vill ha malawi och vattenvärdena du har passar för dem så ja, ungefär =)

Richard_$$
0

Om "vattenvärdena inte passar", vad gör man åt det? Förstår inte riktigt vad du menar. Vilken sorts sten är bra? Lite blandat natursten och annan sten? Har sett många som använder hålsten.

oliverholmström
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips på fiskar är att du kör golden och demasoni, riktigt snygg kombo! Köp ca 15 demasoni och typ 6 golden, så blir det snyggt! Jag hade denna kombo innan! Dock syns bara några fiskar här!

mimåne
0

Det jag menar med vattenvärdena är att malawi vill ha ett högre phvärde. De flesta andra akvariefiskar vill ha det lite surare, alltså ett lägre ph värde. Eftersom att du just nu har andra fiskar i ditt akvarium så tänker jag att du kanske har ett lägre phvärde för att passa dem. Det passar inte malawi i sådana fall.

Richard_$$
0

Ja precis, det vet jag. Men menar du att vattnet vi har har för lågt pH? Vad finns att göra åt det isåfall? Har ju varken sänkt eller höjt pH värdet. #33 Tack för tipset, snyggt!

kallepudas
0

#35 Har du kommunalt vatten ?

Dricksvatten i kommunala vattennät ska enligt Livsmedelsverket ha ett pH-värde mellan 7,5 och 9, främst för att undvika korrosion i ledningsnätet.

Så om kommunerna följer detta så är det ju inga som helst problem med vattnet. Har själv testat detta någon gång och fick då ett ph en bit över 7 så jag gör ingenting mer än regelbundna vattenbyten.

Har man egen brunn så blir det ju en  annan sak med vattnet då det lätt kan ha ett både lägre eller högre ph-värde men det finns ju test man kan göra av vattnet då. Har du ett lågt ph-värde så kan du höja det genom att tillsätta bikarbonat vid vattenbyte.

kallepudas
0

Dricksvattnet i Göteborg har följande värden:

• Mjukt. Vattenhårdheten är cirka 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt.
  • pH-värde på cirka 8,0.
  • Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för rost i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets förmåga att stå emot försurning (alkalinitet).
  • Låg klorhalt, 0,15-0,25 mg/l. För att bakterier inte ska trivas i vattnet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Mängden klor är högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen kunnat minskas.
  • Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. I vattenverken tillsätts aluminium för att underlätta avskiljning av partiklar. Aluminiumet och partiklarna hamnar så småningom i det slam som skrapas bort från botten av bassängerna i vattenverken. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.
  • Låg fluoridhalt, mindre än 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) skyddar dina tänder. Men marginalerna är små. Det krävs inte mycket mer fluorid för effekten ska bli den motsatta.
  • Fritt från skadliga mikroorganismer.

Så här kan det se ut för oss som bor i den trakten och oavsett var du bor så kan du ju kolla upp hur det ser ut på ett ungefär där ditt vatten kommer ifrån och på det viset får du en ungefärlig koll på vattnet du får i kranen och har man som vi i detta fall nästan ett ph-värde på 8 bra ph för Malawiciklider där det viktigaste fortfarande när det gäller vatten är regelbundna vattenbyten.

Elin16
0

Min komun har 6-6,5 i ph värde i vattnet men det är en väldigt liten komun i södra norrland och jag bor i en förort till sundsvall, så det är nog kanske egen brunn som vår lilla by har?

kallepudas
0

#38 Tar ni inte vattnet från stora älvar däruppe i norr?

Elin16
1

Nej, det tror jag inte men det kan vara möjligt. Vår komun fick ju sveriges näst bästa/godaste vatten. ;))

Denna kommentar har tagits bort.
Richard_$$
0

Ja jag har kommunalt vatten, enligt hemsidan så har det 8 i pH, så det är ju bra. Det står 8,6 dH i hårdhet, är det normalt? Tycker det känns som mycket.

kallepudas
0

Då har du ett bra Ph värde i kranen och det enda du behöver göra för att dina Malawiciklider ska trivas är att byta vatten ofta och där säger jag en gång i veckan. Matar du med räkmix och råkar mata för mycket så rekommenderar jag att göra vattenbyte efter det.

mimåne
0

Om du inte vet vilket ph värde ditt akvarium har så är det dags att köpa ett Ph test och mäta värdet. Ett visst ph värde i vattenkranen betyder inte att det är samma phvärde i akvariet då det ofta sänks, och jag antar att det är där du vill håla dina malawiciklider🙂

kallepudas
0

#44 Ph-värdet förändras ju när fiskarna bor i det och därför byter man ju vatten ofta för att hålla kvaliten uppe.

Om ph-värdet sjunkit efter en vecka så är det ju bättre att göra vattenbyte & på så vis höja ph-värdet igen än att tillsätta till exempel bikarbonat eller andra tillsatser för en sådan höjning av värdet gör man då man precis bytt vatten inte höja på gammalt vatten.

Det mest optimala vore ju om man hade automatiskt vattenbyte löpande som pågår hela tiden men det är ju lite för avancerat för vanliga vardagsrumsakvarium.

Richard_$$
0

Måste faktiskt erkänna att det var vääääääldigt länge sedan jag mätte pH-värdet. Har haft ett test men det tog slut för ett tag sen och har inte kommit mig för att köpa ett nytt. Får ta och göra det.

Qurex
0

Min tanke är att för malawi som vill ha högt ph och dessutom har man ofta inge växter att då passar det med mycke ytrörelse och kanske även luft bubbel för att driva ut co2?

mimåne
0

Även om man gör vattenbyte en gång i veckan så har phvärdet en tendens att sjunka med tiden.

kallepudas
0

#48 Absolut & vad har du för tips för att hålla ett stabilt Ph-värde förutom täta vattenbyten som man ändå måste göra för att få dessa fiskar att trivas?

mimåne
0

Det enda jag har gjort under 14 år med akvarium för att hålla ett stabilt ph värde är vattenbyte en gång i veckan. Någon gång har jag sportat med ett vattenbyte varannan vecka. Det lägsta ph värde jag haft är 6,2 om jag minns rätt, men annars har värdet vanligtvis stannat mellan 6,5-7,0. Jag har aldrig varit intresserad av att hålla malawi, mixtra med kemin och buffra värden så jag har därefter inte heller några egna erfarenheter om hur man håller ett stabilt ph värde till dem.

Qurex
0

Om man vill kan man läsa på om buffert och ställa in ph med hjälp av kemi men precis som mimåne tycker jag det verkar för jobbigt så jag kör på fiskar som gillar mjukt och neutralt till svagt surt vatten som passar mitt kranvatten. Bor man där det är hårt vatten i kranen är det nog lättare att få bra malawi kar.

mimåne
0

#51 Håller helt med om det. Det är bättre att anpassa arterna efter vattnet istället för tvärtom.

kallepudas
1

Jag tror det kommer gå lysande för TS med så högt Ph som 8 och som även har ett hårt vatten och gör TS sina vattenbyten så hans fiskar får nytt friskt vatten en gång i veckan & har bra filtrering så vågar jag sätta en slant på att dennes fiskar kommer må alldeles utmärkt.