Surikatflickas karđ
Hej, efter att ha skrivit en rad olika trÄdar om min akvarie-berg- och dalbana, har jag bestÀmt mig för att samla det mesta hÀr.
Om jag inte svarat pÄ nÄgot i en trÄd fÄr du gÀrna skicka ivÀg ett PM
Var pÄ djuraffÀren idag och kollade in galaxysarna, de Àr lite vÀl smÄ enligt mig. Tankarna har ocksÄ börjat vandra mer och mer mot platy, skulle det kunna fungera i en 54:a?
Vad trevlig att fĂ„ se en egen trĂ„d om ditt akvarium! Jag vill gĂ€rna följa och ditt akvarium ser vĂ€ldigt fint ut đ Platy Ă€r vĂ€ldigt trevliga men akvariet Ă€r nog lite för litet för dem anser jag.
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
Ok, tack sÄ mycket mimÄne! Det har du sÀkert rÀtt i, kan ni rekommendera nÄgon annan fisk Àn Guppy?
SÄ fint du har det! :) tror det blir jÀtte fint med lite vallisneria!
// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes
Jag fÄr hÄlla med Lilo men jag skulle ocksÄ köpa en bakgrund. Jag har t ex en svart bakgrund (plansch) till mitt stora akvarium och i det lilla sÄ har jag en plansch med nÄgon tjusig bakgrund för sötvattensakvarium.
Tack Jens o lilo! #10 jag har redan en bakgrund, med en stenvÀgg som motiv. Den kanske bara inte syns pÄ bilden?
PĂ„ bild 2 kan man antyda det men inte pĂ„ bild 3. đ
Bild tre Àr en före omgörning bild.
Det finns ingen dopvÀrmare i den nya pumpen, jag har en kall lÀgenhet. NÄgon fara? Just nu bor dÀr bara Ottosar, de gillar ÀndÄ kyla.
SnÀlla svara pÄ #14 o 15! Bakterierna frÄn andra pumpen dör
Finns det inte en "instruktionsbild" eller nÄgot? Vilket utblÄs du ska anvÀnda Àr en smaksak, jag hade anvÀnt strilrören..
hur kall Ă€r en kall lĂ€genhet? Ăr de tĂ€cklock pĂ„ karet sĂ„ brukar de hĂ„lla rĂ€tt bra temp Ă€ndĂ„..
TyvĂ€rr Ă€r jag inte bekant med denna pump, sĂ„ den lilla svarta pluppen vet jag inte vad det Ă€r, men spontant sĂ„ vill jag kalla den för en Kork, och det kanske sĂ€ger nĂ„got det med..đ€
Jag gillar strilrör sĂ„ dĂ€rför hade jag valt nĂ„got av de översta till utblĂ„set. De ser likadana ut. Sen gĂ„r det alltid att byta nĂ€r du vill om du kĂ€nner för det đ
Sen behöver du nog en doppvÀrmare ocksÄ.
Tack lilo! Den lilla "pluppen" var ett stop för sidan i strilröret. Det fÄr bli strilröret, jag byter om jag kÀnner mig missnöjd.
Va bra att du kom pÄ vad pluppen skulle vara till :)
FörlÄt mimÄne, jag sÄg inte ditt svar. Hur skulle du löst det med dopvÀrmare?
FörlÄt mimÄne, jag sÄg inte ditt svar. Hur skulle du löst det med dopvÀrmare?
Jag hade köpt en liten doppvÀrmare frÄn eheim. De kostar inte mycket :)
Ja alla doppvÀrmare fÀstes med sugpropp pÄ glasrutan.
Jens o usvead, ni har en sÄdan hÀr pump? Hur har ni gjort?
Min gamla satt i filtret, den kanske gÄr att ÄteranvÀnda?
Du sÀtter fast pluppen i pumpen och sedan nÀr du sÀtter i det i karet sÄ sÀtt fast pumpen i hörnet och hÄll det en stund dÀr. Jag har lite problem med dessa sugproppar ocksÄ men det fÀster sig efter en stund. Har inte varit med om sÄdana proppar som sÀtter sig sÄ lÄngt efterÄt. Lite smÄirriterande faktiskt.
SÄg att du löste det med delarna =) Jag anvÀnder strilröret. Perfekt !
Det halkade med en extra bild. Ăsch, den bjuder jag pĂ„!
Förstod inte riktig Jens, kan du förklara en gÄng till
FÀst sugpropparna i pumpen. Tryck in pumpen i hörnet och hÄll den dÀr en stund och sedan fÀster den sig. Jag har lite problem med detta ocksÄ men det verkar som den behöver 'tid' för att fatta att den ska fastna. Har sjÀlv aldrig upplevt sÄ tröga ploppar .
Det Àr "fÀst sugpropparna i pumpen" jag inte lyckas med. NÄgot superhjÀlte trick?
Karet ser jÀttefint ut :)
Tack, vad snĂ€llt sagt. Det gör min dagâ€ïž
à sugpropparna passar inte ens med lite vÄld?
Nepp, nu kÀnns det rÀtt hopplöst nÀr jag tatt upp andra pumpen Ä allt. Klarar akvariet sig utan pump ett tag?
De tror jag att de gör. Du har ju ingen stor belastning pÄ karet om ja fattat rÀtt.. Hoppas nÄgon som har samma filter kan hjÀlpa dig.
Tack, Lilo, det gÄr bara Ottosar dÀr o jag har inte matat idag, jag Àr mer orolig över mina fina bakterier.
Kan du inte sÀtta i den "gamla" pumpen igen tills du har fÄtt igÄng den nya?
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Det kan vara lite marigt att fÄ fast plopparna i pumpen. En del gÄr att vÀnda Ät fel hÄll med. Du fÄr vrida och vÀnda och sen brukar man fÄ ta i ganska bra. Det Àr ju meningen att de ska sitta fast ordentligt.
Jo, det gör jag! Mest besviken kanske nÀr jag tatt mig tiden att göra dethÀr.
Plopparna Ă€r lite besvĂ€rliga. đ
HÄll fast i motordelen och "skruva" in sugpropparna. TÀnk dig att du skruvar i en glödlampa samtidigt som du trycker.
Aha! Tack usvead, dÄ fÄr jag försöka imorgon igen dÄ.
Nu nÀr jag har sand sÄ kanske det vore vÀrt att skaffa sandsnÀckor. Hur stort behöver sandsnÀckor eller snÀckor överlag?
SandsnÀckor behöver inte sÀtskillt mycket plats. Var i landet bor du? Jag har nÄgra oönskade sandsnÀckor som jag gÀrna ger bort
stockholm, Àr de svÄra att bli av med?
Nej det skulle jag inte sÀga. Jag har fÄtt med smÄ bebisar med vÀxter jag flyttat mellan mina kar. Kan inte ha dom med Axolotl eller i mitt andra kar för de har soil. Annars tycker ja dom Àr toppen..
Wow, tipset med sugpropparna fungerade, tack snÀlla, snÀlla usvead! Lilo, kan du skicka mig ett pm, min mobil lyckas inte förstÄ hur man gör:(
Absolut!
Nu har den börjat krÄngla igen! Mellandelen gÄr inte ihop med bottendelen och den luktar jÀttekonstigt! HjÀlp?
Nu har den börjat krÄngla igen! Mellandelen gÄr inte ihop med bottendelen och den luktar jÀttekonstigt! HjÀlp?
Nu har det löst sig, med ett rejÀlt knippe vÄld;) men det var banne mej den svÄraste pumpen jag varit med om
Fast det var det vÀrt! Hur lÄngt frÄn ytan ska strilröret sitta?
Det ser bra ut med pumpen men tycker det Àr klen flöde frÄn den? Vrid pÄ spaken ovanpÄ pumpen tills du fÄr full effekt.
Det Ă€r bara att rikta/vrida strilröret uppĂ„t sĂ„ fĂ„r du mera ytrörelse. Och sedan - precis som Jens sĂ€ger - vrid pĂ„ vredet för att öka eller minska flödet. Jag brukar inte behöva vrida till full effekt, det rĂ€cker oftast med att rikta strilröret mera mot ytanâŠ.
Jag har full effekt pÄ i mitt 63 L akvarium och det uppskattas av mina innevÄnare i akvariet. Nu finns det visserligen vissa fiskar som vill ha det lite lugnare sÄ dÄ fÄr man ta hÀnsyn till det. Som usvead sÀger sÄ rikta strÄlröret lite mer uppÄt sÄ blir det mer rörelse pÄ ytan och dÄ blir cirkulationen jÀttebra ocksÄ.
Det e nog mest bra med stark cirkulation, det gillar ju ottosarna.
Förutom att det Ă€r bra skjuts pĂ„ flödet sĂ„ sitter den i ett hörn, och dĂ„ syns den inte lika mycket đ
Jag ser strilröret =)
Aa, strilröret Àr svÄrt att dölja, men jag Àr nog nöjd som det Àr, fast jag ska göra mitt bÀsta med vallisineria.
Du ska inte dölja strilröret och nu förstÄr jag vad du menade med frÄgan 'syns det att pumpen Àr bytt?' för det var nog sÄ att du ville dölja det sÄ mycket som möjligt.
Jag sjÀlv har inte sÄ mycket framför min pump men jag lÀgger ÀndÄ inte mÀrke till den sÄ mycket för den smÀlter in trots att den Àr stor och svart.
Aa, jag menade dölja framifrÄn, framför strilrörer stoppas flödet som jag redan gjort misstaget att göra förut.
Kan nÄgon komma med mer tips pÄ fiskar utom hastatus och ottosar?
Behöver du mer fiskar? Vad har du för fiskar i akvariet? Vilken storlek Àr det?
54 L, nu 4 ottosar, har bara lite svÄrt att bestÀmma mig. Vet iaf att jag vill ha 10 hastatus, det Àr det enda jag vet;) Skulle gÀrna ha ett stim men det fÄr inte plats. GÀrna Ägon lite "större" fisk, inte rasboror helst.
Ett par DvÀrggurami?
De var ju de att alla Gurami sorter vill ha stilla pump samtidigt som c. Hastatus och Ottosarna vill ha strömt.
Jo, jag har pÄ typ halva med 54 L, och jag tycker det kÀnns som orkan;) finns det fler "val"?
Finns det nÄgot sÀtt att bestÀmma hur starkt frÀs man ska ha pÄ pumpen?
Eftersom corydoras hastatus Àr vÀldigt liten sÄ Àr nog inte en "större" fisk att rekommendera. De kan tas för mat eller bli skadade. De Àr ganska ömtÄliga de smÄ liven.
Jag skulle t ex aldrig komma pÄ tanken att ha dessa smÄ med en apistogramma Àven om det finns mÄnga som kan gÄ i 54 liter.
Okej, det har du rÀtt i, med större menade jag inte jÀtte utan lite större Àn galaxys.
Nu har jag stött pÄ problem igen, Ottosarna ser smala ut och har inte Àns rört algtabletten. De fÄr vitkÄl ocksÄ men de vill inte gÄ upp i vikt. Finns det nÄgot jag borde göra/Àndra pÄ?
Broccoli Àr ocksÄ gott ; )
Mina ottosar har blivit mer nyfikna pÄ broccoli sÄ de har börjat Àta det nu men det gjorde de inte i början. Det gÀller att fÄ dem förstÄ att det Àr gott. =)
Den dĂ€r har ju en liten mage. Ăr det hanar sĂ„ Ă€r de mycket smalare.
Jo, hen var bara mycket tjockare förut. #86 japp vitkÄlen behövde vÀnjas in ett tag, men nu Àr det som om de aldrig gjort annat Àn Àtit vitkÄl!
Vilken alg Àr det jag gÄtt och skaffat mig?
Alldeles vanliga grönalger ; )
TÀnkte vÀl! De Àr inte sÄ mÄnga Àn sÄ jag orkar nog inte bry mig förens jag störs av dem.
Algskrapa anvÀnder jag till det
Har en algmagnet men den verkar inte bita pÄ dem. FÄr vÀl köra ner handen med vadd nÄn dag nÀr jag har tid.
Det gÄr bra med vit kökssvamp ocksÄ och den Àr urlakad av tvÄlÀmnen.
Jag har ÀndÄ sÄn dÀr filtervadd hemma, dessutom Àr den vÀldigt effektiv.
Skulle det fÄ plats med ett gÀng neontetror? Inklusive hastatus och fyra ottosar?
Nu har första problemet efter uppstarten kommit. Sugplopparna slÀpper, men som tur var Àr det i te sÄ lÄngt till botten.
Jag har gÄtt och sneglat pÄ det dÀr filtret men nu börjar jag undra. MÄste man vara utexaminerad filterpumpstekniker eller? SÄntdÀr kan ju reta gallfeber pÄ vem som helst.
Pressa dem intill glaset ett bra tag och lÄt det vara. Min suger sig in i glaset efter en stund och det Àr inte som de andra fungerar. Jag förstÄr din irritation för jag kÀnner samma sak. Det Àr inte sÄ man önskar men sjÀlva pumpen i sig har jag inte sett nÄgot bÀttre. Fantastisk ! Jag gör rent filtret var 5-6 vecka och det Àr inga bekymmer alls.
Vattenbyte gör jag varje vecka för det friska vattnet skull.
Om du köper pumpen kan du alltid frÄga, sÄ löste jag det;)
Jag har inga problem med sugpropparna đ
Aldrig nÄgonsin att jag matar med brysselkÄl igen, som det luktade!
Mm, jag har gett upp med den biten ocksÄ :)) gav dem andra grönsaker idag.
Ja, mina ottosar gillar dessutom vitkÄl bÀttre:)
#102 min gÄng kanske bara var en enhÄngsföretelse, det har ju trots allt inte hÀnt igen:)
BrysselkĂ„l fĂ„r man ta upp fortare Ă€n andra grönsaker har jag mĂ€rkt. De börjar lukta fortare. Broccoli t ex kan ligga ett dygn utan problem. Om det nu varar sĂ„ lĂ€ngeâŠ.
Mina ottosar brukar inte vÄga smaka förrens efter tolv timmar ungefÀr, min brysselkÄl kunde bara va i i cirka 14 h.
Mina ottosar Àlskar broccoli =) De Àr tokiga i dessa .
DÄ mÄste jag testa broccoli!
#103 Hahaha đ
Testa broccoli men de kanske inte Àr pÄ första gÄngen för det var inte mina utan var lite försiktiga men efter andra gÄngen sÄ var de pÄ och blev tokiga i dessa.
Jo, det har jag erfarat av vitkÄlen.
Bra det ! đ
Hur lÀnge klarar ett akvarium sig utan tillsyn? Med tanke pÄ sommaren och sÄ.
Fiskvakt mÄste de alltid ha men att de klarar sig utan mat i en vecka.
Broccoli och zuccini Àr nÄgot alla mina Àlskar (inklusiver channorna) :)
SvÀrdsplantorna ser ut att ha brist pÄ nÀring, kan denhÀr vara nÄt?
Har du snÀckor? Dessa tabletter lÀggs i vattnet och vittras sönder? SnÀckor Àr lite kÀnsliga för vÀxtextrakt men Àr dessa i liten mÀngd sÄ ska det nog gÄ bra. Prova med en halv först för att se hur innevÄnarna reagerar. Det finns vÀl en manual med i kartongen ? Vad stÄr det i det?
Ingen manual, men jag tror de ska funka och nope inga snÀckor.
Ja, dÄ ska det gÄ bra. Det enda jag ser att det stÄr 1 tablett = 25 L och det Àr 30 st i asken och att det ska motverka No3 och PO4. No3 Àr nitrat vilket Àr bra för vÀxter men i rÀtt mÀngd. Blir det för mycket No3 sÄ skapas det alger sÄ det Àr intressant hur dessa tabletter fÄr bukt pÄ det men JBL Àr ju ett bra företag. PO4 absorberar fosfat dvs att det tar bort överskottet av döda alger om det skulle nu uppstÄ.
Har du problem med alger sÄ Àr ju detta verkligen vÀrt ett försök men inte annars.
Nu har jag fixat broccoli till mina smÄ sötnosar! SÄ för första gÄngen i deras liv (tror jag) sÄ ska de nu fÄ smaka broccoli. De ska bli spÀnnande att se vad de tycker, jag uppdaterar, antagligen kommer de att inte förstÄ vad man gör med den först och nÀsta gÄng förstÄ.
Det brukar ta lite tid innan de smakar första gÄngen. Sen vet de direkt : )
Jo, de var likadant med vitkÄlen som de nu Àter som om de alldrig gjort annat;)
Hahaha, du ser! Det Àr verkligen en favorit den dÀra broccolin ! Till och med fiskar Àlskar dessa. Alla möjliga olika fiskar. Jag har aldrig behövt anvÀnda gaffel till det utan behÄller Àven 'foten' till blomman sÄ att sÀga för dÀr göttar sig Àven ottosar och snÀckor och ottosar..
Jag anvÀnder gaffel eller klÀmmer fast den men sparar foten med för de Àter den ocksÄ.
Foten Àr sparad, jag sÄg ingen anledning att slÀnga den;) nackdelen för mig Àr att nu Ligger det broccoli över halva karet, fast det Àr det vÀrt, de Àr bara att slamsuga imorgon. Det kan ha varit sÄ att jag kokade lite lÀnge, men Àr den hÄrdare klarar ottosarna inte av att Àta den. Den föll inte isÀr nÀr jag precis hade kokat den, dÄ var den perfekt. Den kanske bara föll sönder lite i vattnet?
Ja ibland Ă€r de lite vĂ„ldsamma och dĂ„ blir det smulor. Det Ă€r svĂ„rt att koka sĂ„ det blir lagom. Lyckas ibland đ
Jo, tur att det inte handlar om liv och död iallafall;)
Jag hÄller pÄ att fundera om ottosarna tycker bÀst om vitkÄl eller broccoli, jag tror att de tycker lika mycket om bÄda, sÄ de kommer fÄ en varierad kostcirkel;) men nÀsta gÄng ska jag faktiskt försöka ge zucchini!
Ărtor ger jag ibland men det verkar inte ottosarna bry sig om. Ska se om de gör det idag för jag tĂ€nkte ge en omgĂ„ng Ă€rtor för jag vet att ancistrusarna Ă€r tokiga i dessa och alla Ă€rtorna Ă€r slut pĂ„ morgonen đ
Ingen av mina fiskar vill ha Àrtor. Jag har försökt 2 gÄnger men inget intresse fanns.
Det gÀller att testa sig fram;)
Och Àrter som Àr sÄÄ populÀra hÀr hemma :)
Jag fÄr testa alltihop helt enkelt!
Varför inte en grönsakssoppa? đ
Oo grönsakssoppa.. đ€€Jens varför sa du nĂ„got đ
Hehehe đ
Nu har jag varit pĂ„ akvarielagret och köpt Ă„tta bedĂ„rande galaxys. Ăn sĂ„ lĂ€nge ligger pĂ„sen oöppnad i vattnet men jag Ă€r vĂ€ldigt spĂ€nd pĂ„ att fĂ„ se vad de tycker om karet. Som vanligt var personalen jĂ€ttetrevlig och fiskarna fina! Jag vet precis var jag ska praoa!
vilka galaxys?
Vaa? Rasboras om det Àr det du Àr ute efter? MÄste tillÀgga att jag köpte ett knippe vallisineria och musselblommor, fick faktiskt en vattenhyacint pÄ köpet och rabatt pÄ maten;)
Ahh, jag tÀnkte pÄ dvÀrgrasbora m.m. =) Vilken valle köpte du?
VÀldigt liten iaf, vanlig bara, inte jÀtte eller skruv. TyvÀrr fÄr det inte plats med annat i karet.
Har hört att vattenhyacint ska vara svÄr? Vet nÄgon hÀr nÄgot om den? Hittar de tyvÀrr inte i vÀxtlexikonet.
Jag vet inte sÄ mycket om vattenhyacint heller. Det enda jag lÀst om den Àr att den i det vilda förstör mycket och att den inte Àr önskvÀrd nÄgonstans. Den kvÀver det andra som vÀxer i sjöar mm.
SjÀlv tycker jag den Àr fin : )
Jag med;) Blir det bra att skippa mata tre dagar? nu Àr akvariet slÀkt men imorgon visar jag bilder pÄ nya fiskarna och vÀxterna.
Oj jag lÀste ju nyligen om vattenhyacint. Hur var det nu. Var den oönskad p.g.a att den tog över för mycket kanske. I sÄdana fall skulle man ju kunna tÀnka sig att det Àr en ganska enkel vÀxt.
Det dÄliga med valle och musselblommor Àr att jag nu fÄr dra ner pumpen pÄ nÀstan det lÀgsta. Men det lÀr vÀl inte vara nÄgot problem (mer Àn att jag fÄr sÀmre cirkulation)?
Varför? Jag kör full fart med jÀtte vallesneria och det Àr inga problem alls och inte med vallesneria 'tiger' heller?
Dels för att jag hört att musselblommorna vittrar sönder vid stark cirkulation, dels efter som vallen skulle ha en suuper orkan dÄ den skulle stÄ framför pumpen.
Jag har haft vattenhyacint. Hade svÄrt att fÄ den att hÄlla sig snygg. Den skulle nog helst ha helt stillastÄende vatten..
Ok, kom just pÄ en lite konstig tanke, man kanske skulle kunna ha den i en glasskÄl? Som en vanlig krukvÀxt fast ÀndÄ inte?
Vilken vÀxt?
Det Àr en flytvÀxt iallafall.
Karet nu: blev egentligen bara vÀrre för musselblommorna ville inte hamna rÀtt ens med sytrÄd, nu tÀcker de vattenlobelian. Det blev ocksÄ lite tomt utan svÀrdsplantan pÄ sin vanliga plats. Jag fÄr vÀl helt enkelt hoppas pÄ att sessifloran och vallen vÀxer till sig!
Salvia natans :)
Tack sĂ„ mkt mimĂ„ne! Hade tĂ€nkt mig en sort och sĂ„ blev det plötsligt treâŠâŠ;)
Mycket grönt i akvariet! Det gillar jag för dÄ vet jag att fiskarna m.m. stortrivs! :))
Hihi! Det fÄr jag tÀnka pÄ nÀr jag grÀmer mig över hur fult det blev.
"Hur fult det blev"
Ett akvarium blir aldrig fÀrdigt :)
Ja, de har du rÀtt i, hihi.
Nu ska hÀr testas zucchini, den Àr i karet, det blir spÀnnande att se vad de tycker om den.
Hur gick det?
Oj, glömt att uppdatera! Det gick okej, nÄn otto hÀngde ett tag men sÄdÀr superpoppis var det inte. Men jag har fortfarande en hel del grönsaker kvar att testa;)
Nu har allt som kan gĂ„ fel gĂ„tt fel. Jag lĂ€mnade pappa att ta hand om akvariet i en vecka, sĂ€msta beslutet pĂ„ lĂ€nge. Jag har fĂ„tt sĂ„nnadĂ€r Ă€ckliga smĂ„ kryp i akvariet (kommer inte ihĂ„g vad de heter). Pumpen har börjat lĂ„ta konstigt. Timern och lampsladden var utdragen av nĂ„gon anledning (ingen aning varför). Fisk maten lĂ„g pĂ„ golvet och jag har allmĂ€nn panik! Det finns vĂ€l nĂ„t medel som heter no plantaria? Om det nu Ă€r plantaria jag fĂ„ttâŠâŠ. och bara för att klaga finns det en massa döda vĂ€xtdelar överallt. FörlĂ„t för det negativaste brevet pĂ„ lĂ€nge, det jag ville komma fram till Ă€r mest: vad Ă€r det för vita smĂ„ kryp jag har och gör man Ă„t dem?
TrĂ„kigt att höra! đ Kan du ta en bild pĂ„ krypen?
Ska se om jag lyckas!!
NÀÀ, lyckas inte. Men de Àr otroligt smÄ och "flyger" runt i vattnet.
No planaria heter det. De Àr Àckliga och ser ut som smÄ blodiglar. Nör man lÄter en fiskvakt vakta sÄ har det getts mÄnga tips om hur man ska planera. Kanske har du missat det men sÀger det ÀndÄ. Jag brukar anvÀnda en sÄn dÀr dosett som man köper pÄ apoteket och fyller i rÀtt mÀngd mat för varje dag man Àr borta. Det stÄr varje veckodag pÄ en sÄdan ask. Mycket smidigt :) No planaria var det : http://www.shrimps.se/index.php?id_product=44&controller=product&id_lang=2
Ja och mina var helsvarta.. Sov dÄligt gjorde jag ocksÄ men efter medicineringen med No planarie sÄ var allt borta igen.
Mina var/Àr vita och nÄgot mindre, blir bara mer förvirrad av allt⊠Nu har jag visat pappa hur man gör, sÄ nu borde det gÄ bra framöver iaf. Som bonus pÄ allt har timmern pajat:( Men, musselblommorna Àr min stora glÀdje just nu:) bjuder pÄ en liten rot bild!
Men fy vad jobbigt! Stor kram!
Tack! Nu har allt fixat sig, men det tog endel pĂ„ orken. Jag har nu fĂ„tt nĂ„gon snĂ€cka, vilken Ă€r det och Ă€r den bra eller dĂ„lig? Kan tyvĂ€rr inte hitta snĂ€cklexikonet frĂ„n mobilenâŠ..
Det Àr en brunflÀckig posthornsnÀcka :)
Tack! Bra/dÄlig? (Jag Àr sÀmst pÄ dethÀr;))
Den Ă€ter mycket alger och rensar bra i karet. Ăven vissna blad tuggar den i sig. De har en tendens att bli mĂ„nga snabbt men Ă€r ju lĂ€tta att plocka bort ocksĂ„. Det brukar inte vara svĂ„rt att bli av med överskottet : )
Nu har jag verkligen fÄtt akvariesjukan! Ett nytt trettio-liters Àr hemma och jag Àr super glad! Men som vanligt finns det en hake för vÀrldens mest opraktiska person, eftersom jag valt strilröret Àr det en bit över sladden (i det superlilla filtret), och jag undrar om tanken Àr att man ska ha sladden under vatten?
HĂ€r:
Ăe, nu funkar inte bilden men jag hoppas ni förstĂ„r endĂ„.
Ăr det strömsladden ner till pumpen som hamnar under vattnet sĂ„ ska det inte vara nĂ„gon fara för det ska vara sĂ€krat utav dem som har tillverkat pumpen.
Ok, tack jens!
Tror ni att det Àr nÄgon fara om "den svarta överdelen" pÄ dopvÀrmaren Àr i vattnet?
Nej. đ
Det brukar bara finnas en linje för lÀgsta vattenstÄnd pÄ doppvÀrmare. de kan doppas ner helt.
Tack!
*sytrÄd
Passar pÄ att blogga lite om uppstarten. Först var jag och handlade akvarium, vÀxter, rötter, sand, lera och skumgummi matta pÄ hornbach. Det blev ett 30-liters nano med pump (alldeles för hög styrka, Àven pÄ lÀgsta, och alldeles för lite filtervolym, nÄgon som vet hur man sÀnker "hastigheten"?), dopvÀrmare och LED-belysning(den Àr bra för övrigt).
Som bottenmaterial har jag nÀringsrik lera med ett lager sand pÄ.
Kul med nytt akvarium och kul att du ska skaffa Kampfisk, mina favoriter ;) Hoppas du lÀst pÄ ordentligt om denna underbara fisk och pÄ tal om för hÄrt flöde pÄ pumpen sÄ gillar ju inte kampfiskar det. Vad Àr det för pump? :)
SÄhÀr ser akvariet ut just nu, vÀldigt nöjd för övrigt. Jag ska nog slÀnga i lite mer musselblommor frÄn andra karet och plantera lite roliga mossor pÄ den förövrigt ovanligt fina roten. Som bottentÀckare hade jag tÀnkt mig guppygrÀs, L. Sessifloran och hygrophila polysperman ska fÄ bli en tÀt skog bredvid och bakom roten.
SÄhÀr ser akvariet ut just nu, vÀldigt nöjd för övrigt. Jag ska nog slÀnga i lite mer musselblommor frÄn andra karet och plantera lite roliga mossor pÄ den förövrigt ovanligt fina roten. Som bottentÀckare hade jag tÀnkt mig guppygrÀs, L. Sessifloran och hygrophila polysperman ska fÄ bli en tÀt skog bredvid och bakom roten.
Termometern fungerar sÀkert i vatten som i luft.
Vilken lera Ă€r det du har anvĂ€nt under sanden? đ
Den heter JBL aquabasic plus. Hitils vÀrkar den vÀldigt bra, det har aldrig varit en bÀttre, enklare och klarare uppstart.jag ttor ocksÄ att vÀxterna tycker bra om den, Àven om jag vet att nÀringen kommer urlakas efter ett tag. DÄ fÄr jag helt enkelt köra ner lite nÀrings kulor.
UÀ! Nu har det hÀnt Ànnu en trÄkig grej. Jag hade precis fÀst termometern och skulle bara klippa av nÄgra trÄdar och behövde sÀtta knÀt i fotöljen som stöd. Men i den fÄtöljen lÄg tÀckglaset, som nu Àr i fyra vackra bitar. Akvariet Àr ju bara en dag gammalt, det hÀr Àr inte rÀttvist! SÄ nu fÄr det vara utan glas, det Àr iallafall snyggare, men jag mÄste skaffa nÄgot annat att tÀcka över akvariet till sommaren och nÀr vi reser bort. Hur mycket dunstar det ungefÀr i ett akvarium utan tÀckglas (30 L)? Kampisen kommer iallafall bli nöjd med massor av frisk luft;)
Det Àr vÀldigt svÄrt att sÀga. Beror ju pÄ hur varmt du har i det rummet akvariet stÄr i. En frÄga slog mig nÀr du skrev ditt inlÀgg. Du skriver att tÀcka över akvariet nÀr ni reser bort under sommaren? Du vet att du inte kan lÀmna dina fiskar ensamna över nÄgra dagar? Du bör ha en fiskvakt.
Vi har just nu inte möjlighet till fiskvakt och eftersom att jag Àr endast 12 Är har jag inte mycket att sÀja till om angÄende semesterns lÀngd. Jag har av erfarenhet lÀrt mig att fiskar brukar klara sig ganska bra (nÀr jag missat vattenbyten tex.) Eftersom vÄr lÀgenhet Àr vÀldigt sval kommer inte akvarien överhettas, och sjÀlvfallet letar jag aktivt efter fiskvakt (jag vill mina fiskar vÀl, bara det att jaf inte har mycket röst att komma med).
Okej, jag förstÄr att du inte har sÄ mycket övers att sÀga men jag mÄste ÀndÄ sÀga att det Àr dina förÀldrars ansvar att ta hand om fisken/fiskarna nÀr de Àr bortresta Àven om du har fÄtt det ansvaret sÄ Àr de dem som har det slutgiltiga ansvaret.
Allt kan ju hÀnda Àven om det gÄr nÄgra dagar. Det Àr inte stora saker en fiskvakt behöver göra utan bara hÄlla ett öga pÄ att det inte hÀnder nÄgot. Det finns alltid nÄgon som kan stÀlla upp. =) Jag vet att det finns inga förÀldrar som lÄter sina barn i nedre tonÄren ta ansvar över saker till fullo ;)
#212 ok, synd #213 jo, det handlar nog frÀmst om att pappa inte vill ha in nÄgon annan i lÀgenheten medans vi Àr borta. Jo, jag har det frÀmsta ansvaret över bÄda akvarierna, tro det eller ej;)
Men du Àr inte 18 och dÄ ligger ansvaret hos dina förÀldrar ÀndÄ
För tvÄ-ett Är sedan var jag ganska dÄlig pÄ vattenbyten, det kunde gÄ som mest 4 v. mellan vattenbyten. Jag hade ett sjukt överbefolkat kar och matade kraftigt. Men det fungerade, sÄ dÀrför tÀnker jag mig att mina fiskar skulle klara sig utan mig tillrÀckligt bra en liten stund med automatmatare, mina kar Àr lÄngt ifrÄn överbefolkade.
Jaha det Àr JBL aquabasic du prövar pÄ, hoppas det blir bra =)
Jo, jag tror det;) har du nÄgon erfarenhet av JBL aquabasic plus?
TyvÀrr inte, jag vet vad det Àr, har lÀst om det och intresserat mig för det men mer Àn sÄ har det inte blivit. Jag har dÀremot hört att det kan ha en tendens att lÀgga sig en brun dimma över vÀxterna av den hÀr typen av lera. Speciellt om man planterat nya vÀxter eller flyttat om nÄgra. Har du mÀrkt av nÄgot sÄnt Ànnu eller att det ska vara dimmigt i vattnet?
Nej, dimmigt Àr det inte, men extremt fÀrgat vatten har det blivit (först var det som riktigt starkt te, men efter ett vattenbyte ser det mer normalt ut, fast jag gillar fÀrgat vatten=) det Àr nog pga mangroveroten det Àr sÄ fÀrgat, men vÀrdena Àr fina). Det riktigt roliga Àr att det följde med nÄgra galaxy Àgg pÄ musselblommorna, sÄ de första invÄnarna har redan flyttat in=) Jag har inte haft nÄgra galaxyyngel Àn, sÄ jag har ingen koll alls pÄ hur man sköter dem. Tips mottages varmt! Det mest pÄtagliga Àr att d inte vill Àta, vad ska jag mata dem med?
à h sÄ roligt med Galaxyrasbora yngel! Du kan smula flingfoder fint till ett pulver och mata dem med det.
tack! För tillfÀllet anvÀnder jag granulat, kan man mortla det?
Ja det gÄr bra.
okey!
Hej igen allihopa pÄ akvariefisk iFokus! Jag tycker att det ser ut som om en av mina ottosar behöver vandra vidare, den har nÄgot krokig rygg och ser vÀldigt smal ut. Den har dessutom svÄrt att röra pÄ sig och ser knappt ut att leva. Vilket Àr det mest humana avlivningssÀttet?(Helst utan massa blod och inÀlvor, men det viktigaste Àr att otton slipper lida.)
#203 förlÄt elinvborg, jag sÄg aldrig din frÄga. Jag vet inte vad det Àr för en pump, mer Àn att den följde med startkitet. Nu verkar det som om en snÀcka har bosatt sig i ett av strilrörshÄlen, sÄ nu Àr tempot lite sÀnkt, haha!
Haha det löste sig av sig sjÀlvt ;)
En otocinclus hade jag gett ett hÄrt slag mot huvudet. Det gÄr snabbt och man slipper att det blir söligt.
HurdÄ och med vad?
Fisken i en plastpĂ„se och sen en hammare đ
Jag brukar ocksÄ snabbt lÀgga fisken i en pÄse och slÄ med nÄgot slags verktyg. Gör i ordning allt och planera innan sÄ att du vet precis hur du ska göra nÀr du fÄngat upp fisken.
HÄller med övriga. Det Àr det mest "humana" sÀttet att avliva en mindre fisk.
Det var vĂ€ldigt lĂ€nge sen jag uppdaterade och tĂ€nkte helt enkelt lĂ€gga upp en bild pĂ„ mitt lite nyare akvarium. Bilden Ă€r cirkus en vecka gammal och sen dess har jag planterat lite akvariegrĂ€s. Vad tror ni om en Kampfisk dĂ€r i? Karet Ă€r förövrigt 30 L om nĂ„n glömt/inte orkar skrolla upp i diskutionenâŠ..
Tack! En stackars liten galaxybebi bor dĂ€r, men den ska snart fĂ„ flytta till flocken nĂ€r den blivit lite större.đ Utöver det finns dĂ€r en del snĂ€ckor som hjĂ€lper mig med renhĂ„llningsarbetet. Det enda som bekymrar mig lite Ă€r pumpen, som skulle kunna vara lite för kraftig. DĂ€remot Ă€r den ganska liten sĂ„ jag tror inte att jag kan hitta en svagare. Finns det nĂ„got "husfarstips" man kan anvĂ€nda sig av?đ€
Den Àr inte reglerbar? För att sÀnka flödet sÄ kan ett strilrör hjÀlpa eller sÄ kan man dra över en nylonstrumpa över utblÄset :)
Den har redan ett strilrör och pÄ lÀgsta styrka. DÄ er det nog nylonstrumpa som gÀller! Tack förresten!
Jag anser mig ha ganska bra koll pÄ det mesta angÄende kampfisken, utom fodret, kunde nÄgon ge lite tips?
à h sÄ fint det Àr! Jag ger mina kampfiskar frysta vita mygglarver och artemia. Kampfiskar behöver mycket protein sÄ flingfoder tycker jag inte Àr ett alternativ. Frysfoder Àr bra och gÀrna ge nÄgot levande om man fÄr tag i det :)
Tack! Vad Àr artemia och hur fungerar det? kan man frysa in mygglarver i typ folie sÄ att man sen kan micra nÀr det Àr matdags? Hur mkt Àter en Kampfisk ungefÀr?
Tack lillyrod! Hur tillreder man artemia?
Artemia kan du köpa fryst likadant som frysta mygglarver. Finns i djurbutikerna. Annars kan man sjÀlv odla artemia och dÄ köper man Àggen. Det har jag aldrig gjort men det finns trÄdar om det om du söker.
Den behöver inte "lagas till" . Det Ă€r bara vi mĂ€nniskor som gör sĂ„nt đ
Det Ă€r enklare Ă€n du tror surikatflicka, att mata med artemia, mygglarver eller liknande som vi kallar för fryst foder. Det behöver man inte krĂ„ngla tillđ
Du köper det i djurbutiken. Tar fram en kub nĂ€r det Ă€r matdags. HĂ„ller kuben i akvarievattnet en stund tills du tycker att de fĂ„tt tillrĂ€ckligt med mat sen kan du stoppa resten i frysen igen och anvĂ€nda imorgon. Ingen micro eller nĂ„gon tillredning krĂ€vs đ
Jaha! Hahah, jag ska dÄ alltid krÄngla till allting;)