Slö fjärilsciklid
Har en fjärilsciklids hane som alltid varit lite skygg av sig. Den första veckan var han blek, troligen från flytten men fick sedan färgen tillbaka och man kunde se de blåa fläckarna. Nu idag häger han vid doppvärmaren och är jätteblek, äter inte och verkar allmänt slö. Vet att fjärilsciklider har otroligt lätt att få sjukdomar så är orolig att det kan vara något allvarligt. Någon som varit med om samma? Ska försöka ta bild på honom sen, eftersom bilder oftast brukar hjälpa till att fastställa vad det är :)
Är han ensam som Fjärilsciklid i akvariet eller är det ett par? Sedan vad finns det för andra fiskar i akvariet? Kanske känner sig hotad ? Finns han lång inkoppning till akvariet?
Svårt att döma utifrån bilden för färgerna är inte riktigt som det ska men det är helt klart att han är blek . Tycker mig se något konstigt vid analöppningen men det kanske är fel? Ser ut som något sticker ut just där på bilden?
Det har hängt en bajsträng där sen imorse och även är lite lite röd just runt själva analöppningen, om det kanske kan vara något. Bilden var nog inte den bästa, får ta mig upp och ta en bättre bild!
Han ser ju inte så värst pigg ut. Hur länge har du haft den ?
Tyvärr så är ju just fjärilscikliderna väldigt sönderavlade, de lever max ett halvår efter inköp (oftast 2-3 månader)
Jag skulle avliva honom om jag vore du. Vill du ha just Fjärilsciklid, så kan jag rekomendera Boliviansk Fjärilsciklid hellre, de är tåligare och lever betydligt längre. Dessutom ganska vackra när de färgar ut.
Är det väldigt röd sak som sticker ut? Det kan inte vara sjukdomen C. Cotti ?
Tyvärr har jag inte haft honom länge alls, 5 dagar.. Jag hade själv läst om både vanlig Fjärilsciklid och boliviansk men dum som jag är så väljer jag de som är sönderodlade. Tycker fjärilsciklider är en otroligt fin och mysig fiskart faktiskt så det får bli att satsa på de bolivianska. Själva strängen som hänger utanför är genomskinlig men själva öppningen är röd.
Hur är vattentemperaturen? Fiskarna kan blekna och bli slöa vid för höga temperaturer. En del fiskar är känsligare än andra.
Ja men då är det inte C. Cotti. Tur det ! Jag tror tyvärr att du inte kan göra så mycket åt honom.
Temperaturen ligger på 26 grader och verkar inte gå upp eller ner speciellt mycket, tack och lov påverkar inte värmen så mycket inomhus då vi har AC :) Jag tror inte heller att det finns mycket mer att göra, usch så tråkigt det är varje gång nånting sånt här händer..
AC är väldigt bra. Har det själv i vardagsrummet där det stora akvariet står.
Ja verkligen, speciellt när man har akvarium ;) Hur gör jag sedan då? Honan ska ju självfallet inte gå själv men om jag hellre satsar på boliviansk Fjärilsciklid istället kan hon då ha en hane som är boliviansk eller ska det vara en "vanlig"? Vill inte lämna tillbaka henne då hon är otroligt personlig och nyfiken när man pillar i akvariet.
Tycker också det ser ut som cotti. Du är helt säker på att det inte är det? Det som sticker ut är inte rödbrunt och väldigt tunt?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag får kolla noggrant nu när jag kommer hem, har aldrig haft cotti innan så är ju inte helt säker!
Tycker ni det ser ut som Cotti?
Jag är dock lite orolig. Du borde nog kolla upp detta ordentligt så det inte är C. Cotti.
Den här kanske var bättre
Hur ska jag kolla upp detta? Har aldrig haft cotti så är väldigt obekant med detta :/
Själva det som sticker ut ska ju röra på sig om man säger så. Det är ju levande maskar.
Jag tycker inte att jag ser att det rör sig, själva bajset är helt genomskinligt det är endast öppningen som är som en röd prick, som ni ser på bilden!
Själva genomskinliga strängen har hängt där sen i morse när jag var uppe och matade dem..
Själva genomskinliga strängen har hängt där sen i morse när jag var uppe och matade dem..
Att bajset är genomskinligt säger att fisken inte mår bra. Det är oftast ett tecken på det. Sen det röda som sitter vid analen kan vara en blodmask men det är svårt att säga.
Att fisken är slö och har tappat färgen kan ju tyda på att det är en illvillig mask som suger ut blodet från den. Håll koll på den och se om det röda så småningom sticker ut och visar sig vara en mask.
Jag ska hålla noga koll på honom, tack så mycket!
#24 Vill förtydliga. Jag trodde också att om det var mask skulle dom röra på sig. Mina fiskar fick camallanus cotti och dom röda tunna spröten(maskarna) som stack ut rörde inte på sig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Okej, då finns det risk för att det kan vara C. Cotti.. Hua! Tycker du Veli ska lugna dig med inköp av växter, fiskar m.m. och kolla upp detta för C. Cotti är väldigt väldigt smittsamt!
Men åh :( Ska jag helt enkelt vänta tills jag ser de röda spröten komma ut? Hur ska jag annars veta? Inget inköp av fisk eller växt på ett tag tills detta är uppklarat!
Det man skulle kunna göra är att gå till butiken och titta på de andra fiskarna och se om de har samma symptom. Att medicinera nu i förebyggande syfte brukar inte vara så bra. Jag vet inte men jag hade nog struntat i det och medicinerat ändå vid misstanke. Nu ser jag inte fisken framför mig utan bara på bilderna och det är som sagt svårt att bedöma tycker jag.
Om du är osäker så tycker jag inte du ska starta en medicinering då den kan behövas på flera kar ifall du har det och många fiskar kan dö för att medicinen är så stark. Att ta död på fiskar för att vara på den säkra sidan tycker jag är onödigt och det blir också onödigt jobb och onödiga pengar för dig
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Alla mina fiskar är från samma butik så borde isåfall se på dem också antar jag, flera utav dem är även köpta under samma period. Fjärilsciklid honan gick även i samma kar som hanen så hon får jag även kolla på noggrant. Jag vill helst inte medicinera innan jag är helt säker på att det är just C. cotti, så får helt enkelt vänta tills det röda vid analöppningen försvinner/kommer ut!