Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1061 ggr
Kirnzy
0

För varmt vatten

Måste få ner temperaturen ganska mycket i mitt akvarium men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har ingen fläkt och inte heller pengar för att köpa det. Har testat med isflaskor men det sänktes inte någonting och flaskan flöt runt och lät hela tiden. Just nu byter jag lite vatten (2-3 liter kanske) varje dag till kallvatten och då håller det sig på 26-27 grader i några timmar, vilket också är för varmt egentligen.. Men skulle man kunna byta ca 2 liter vatten två gånger per dag så att temperaturen hålls nere lite iallafall eller blir det alldeles för mcket efter ett tag? Blir vattnet kallare om man tex inte har på locket?

Lizelda
0

Lysrör värmer ju en del. Sänk doppvärmaren. Isflaskor brukar ju alltid funka?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
0

Om det blir för varmt så far fiskarna illa. Isflaskor brukar funka men lyft locket och släck belysningen så  blir det svalare. Blir det stora temperaturförändringar när du byter vatten är ju inte det så bra heller.

Kirnzy
0

Nej is hjälpte ingenting för mig. Bytte flaska nästan varje timme i två, nästan tre, dagar och det gick inte ner en enda grad.. Eller en halv kanske. Det låg väll lite under 29 grader.. Det var iallafall väldigt jobbigt för att eftersom jag har det väldigt strömt så flaskan åkte runt och slog emot glaset hela tiden. Det med belysningen.. Vet inte om det funkar jättemycket heller för det är lika varmt på natten och när jag har släckt (har bara tänt ca 5-6 timmar nu). Och sen kan man ju inte ha det släckt hela sommarn.. Det sänks ju med runt 2-3 grader när jag byter vattnet nu och om jag gör det två gånger om dagen kanske det inte går upp till 29 grader hela tiden? Då blir det ju inte så jättestora skillnader i temperaturen..

Kirnzy
0

Verkar inte finnas så många andra alternativ.. Men jag kanske kan flytta det till ET annat rum som är svalare, vet dock inte hur mycket dock. Fast det är ju lite jobbigt eftersom man måste ta ut typ allting.. Funkar det att flukta ett akvarium med sand i eller går det sönder då?

Lillyrod
0

Blöt sand är väldigt tungt så jag hade nog inte vågat lyfta det. Har haft samma funderingar här eftersom jag ska flytta några av mina men jag har kommit fram till att jag inte vågar.

Kirnzy
0

Mm.. Får väll hitta någon annan lösning.. Ska testa med plastpåsar istället för flaskor, tror inte isen smälter lika snabbt då men jag vet inte :/

[Jens]
1

Golvfläkt gör susen!!

Du kan läsa mer i den nya artikeln som mimåne har skrivit: http://akvariefisk.ifokus.se/articles/5748134ace12c42b510008cb-akvarium-sommartid?articles-1

Kirnzy
0

Har inte pengar till en golvfläkt och sen så låter dom ju väldigt mycket också.. Tror inte jag skulle orka att ha igång en fläkt hela tiden..

Mill@
1

Jag har tagit några liter vatten ur akvariet och ställt det i kylskåpet nån timme/ timmar, och sedan hällt tillbaka det i karet. Då blir det samma vatten som åker tillbaka, men betydligt svalare 🙂. Mina firrar gillade det i alla fall. Så blir det inte så mycket nytt vatten hela tiden heller.

Kirnzy
0

Ja så kan man göra ja :) tack

mimåne
0

Flaskorna med is låter en del ja. Det beror på att isen tvingas smälta så hastigt. Därför knäpper det och har sig. Det borde fungera bra med flaskorna så det förvånar mig att du inte fått några resultat av det. Hur stort akvarium har du? Mitt 300L stoppar jag ner 3st på en halv liters flaskor och det sänker flera grader.. Har du mycket ytrörelse så bind fast ett snöre eller liknande i flaskan som den hänger i.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1

Man kanske kan hitta en billig fläkt på loppis också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Ghostbuster_99
0

Havsö Golfläkt 199 kronor, fri frakt. Bara att slå till! 😉

Edit: Jösses iFokus… Inget stöd för URL-förkortare. Endast en buggig "bifoga länk"…😴

[Jens]
1

Ändrade din länk Ghostbuster_99 . Ser ut att funka fint 😉

Ghostbuster_99
1

Tackar, Jens! 🙂

Kirnzy
0

Hade i två 50cl flaskor med is i tills för ca en heltimme sen, bytte ut dom en gång också.. Det var som lägst på lite över 28 grader. Isen smälte ju efter knappt fem minuter och efter det hände det inget med temperaturen.. För en halvtimme sedan la jag i en dubbel plastpåse halvfull med is. Nu har isen bara smällt lite och det har gått ner till 27 grader. Å det funkar bättre än flaskorna iallafall, antagligen för att isbiten va större och inte smälter lika snabbt. Akvariumet är på 63l, inte så stort alltså, förstår inte riktigt heller varför flaskorna inte funka.. Men eftersom det funkar iallafall lite, kan man fortsätta hålla på att lägga i ny is hela tiden? Stör det inte fiskarna eller så..?

ElinvBorg
0

La du in flaskorna med vatten i i frysen så allt frös till is?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Kirnzy
0

Ja. Hade flaskorna i frysen sen jag först testade det för typ fem dagar sedan och har inte rört dom på två dagar för jag gjorde vattenbyte istället.

usvead
0

Sommar med värme och sol är ju underbart men o´ bra för akvarierna så jag har både golv- och bordsfläkt. 

Frysklantar fungerar på samma sätt som pet-flaskor och det var räddningen för mig när en doppvärmare löpte amok i mitt 152 L kar men jag har också fått byta ut termometrar som visat helt åt skogen så är du säker på att den visar rätt?

Draken
0

Kylklampar och fläktar använder jag när det blir för varmt. Har inte varit med om att det inte ska fungera ? Jag har heller inga doppvärmare inkopplade alls på sommaren.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kirnzy
0

Japp termometern funkar som den ska och har ingen doppvärmare i. Jo men is funkar hyfsat nu när jag har en lite större bit. Vattnet kom ner till 26 grader, vilket är helt okej, men under natten gick det upp till 27. Det är iallafall inte lika dåligt som innan.

Qurex
0

Hur varmt är det i rummet? Min erfarenhet är att har du täckglas så blir det någon grad varmare än omgivningen. Har du öppey kar så blir det någon grad svalare. Har du 30grader i rummet blir det jobbigt. Annars borde det lösa sig om du kör utan lock.

Kirnzy
0

Det är nog ungefär lika varmt i rummet.. Fast i rummet blir det ju mycket svalare på natten och vissa dagar, vilket det inte blir i akvariet. Men locket kanske gjorde det lite varmare då, testar att inte ha det över hela :)