Lek!

Nu drar vi igĂ„ng en lek tycker jag! đ
Person 1 stÀller en frÄga gÀllande nÀsta persons hobbyn t.ex "Vad köpte du senast till ditt akvarium?". NÀsta medlem svarar och stÀller efterÄt en ny frÄga. O.s.v. Man fÄr gÀrna visa en bild som relaterar till det svar man ger en frÄga.
Jag börjar med exempelfrÄgan.
Vad köpte du senast till din hobby?
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
Hur stort Àr ditt största akvarium?
Köper sÄ sÀllan fisk (av nÄn anledning sÄ fÄr jag överta en hel del fiskar och dem flesta jag har dör aldrig av sÄ finns inte plats för nya) men mÄste nog varit 150kr för ett ancistruspar som numera Àr stamförÀldrar till alla jag har nu.
Varför börja du med akvariehobby?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det sÄg hopplöst ut att fÄ en hÀst, hund, katt, kanin eller ens marsvin nÀr jag var barn. Mina förÀldrar tyckte de "kom undan" nÀr de till slut gick med pÄ ett akvarium. Jag var dÄ 13 Är.
Vilken Àr din största bedrift, alltsÄ nÄt tillfÀlle dÀr du kÀnt "JA, jag lyckades" inom akvaristik?
min störta bedrift Àr nog div lekar jag fÄtt till pÄ L-malarna, bl.a. L015 nyligen =)
vilken Àr din drömfisk?
Just nu tror jag det Àr ett jÀttestim av nÄgon corydoras. 720 l med massa massa corys sÄ lÄngt ögat ser!
Vad upplever du som svÄrast inom akvaristiken?
Det svĂ„raste inom akvaristiken mĂ„ste ju vara att kunna sĂ€ga Nej till det eviga köpsuget och behovet man hela tiden lyckas skaffa sig đ
"Nej mimÄne, du ska inte köpa den dÀr fisken","Du ska inte ha ett akvarium till" "Köp inte det dÀr nu bara för att det Àr bra pris.." osv osv..
NĂ€r hade du sjukdomsfall i ditt akvarium senast och hur gick det?
MÄste varit inhandlandet av svÀrdbÀrarna, dem hade med sig sammetssjuka vilket resultera i att mina gamla siamesiska algÀtare dog, mina gamla pakistanbotior dog, iallafall en av de inhandlade svÀrdbÀrarna dog och min Guldfisk blev extremt dÄlig och var nÀra pÄ att dö (fattar fortfarande inte hur hon överlevde, var sÄ nÀra pÄ att ge upp och ta bort henne men nu Àr hon superpigg sÄ Àr glad jag lÀt bli). BÄde siameserna och botiorna var runt 10 Är sÄ var riktigt trist att dem inte klara sig :(
Hur ofta matar du dina fiskar?
En del av mina fiskar matar jag tvĂ„ gĂ„nger dagligen och andra fĂ„r nöja sig med en gĂ„ng om dagen đ
Finns det nÄgon fisk som du aldrig skulle kunna tÀnka dig att ha, vilken?
Större rovfisk överhuvudtaget, sĂ€rskilt channor och liknande tycker jag Ă€r lĂ€skiga. Fina kanske, men lĂ€skiga đ€Šââïž
DÄ vÀnder jag pÄ steken, absoluta drömfisk om inte pengar eller plats vore ett problem?
Ăr nog mĂ„nga egentligen men har alltid varit fascinerad över Drakfiskar och har alltid velat ha sĂ„dana sen första gĂ„ngen jag sĂ„g en! (MimĂ„ne Ă€r du tankelĂ€sare? Fundera mellan den frĂ„gan och matfrĂ„gan).
NÀr började du med din akvariehobby?
Började min hobby för 31 Är sedan. Fick ett akvarium av mina förÀldrar nÀr jag fyllde 12 Är.
Vilken Àr den elakaste fisk du har haft i akvariumet?
Det mĂ„ste vara en ancistrushona som min mamma numera tar omhand. Hon var riktigt elak och tĂ„lde inte synen av nĂ„gon annan fisk i nĂ€rheten. Dum som jag var placerade jag en annan ancistrushona i samma akvarium en gĂ„ng men hon överlevde inte natten.. Idag Ă€r hon 14Ă„r och hennes namn Ă€r kort och gott, Fulingen.. đ
Blir du nÄgon gÄng less pÄ dina akvarium, varför i sÄ fall?
Ja det blir jag ibland. NĂ€r fiskarna dör och man inte förstĂ„r varför. Eller nĂ€r algerna breder ut sig och tĂ€cker allting. DĂ„ Ă€r det inte roligt. Jag brukar lĂ„ta det vara nĂ„gon vecka och sen ta tag i det igen đ
Vilken Àr din favoritvÀxt?
Min favoritvÀxt Àr vattenspikblad.
Vad planerar du att inhandla till karet/karen hÀr nÀst ?
Jag har mycket pĂ„ inköpslistan just nu, men det jag tror att jag kommer hinna köpa först Ă€r Limnophila sessiliflora som jag planerar bestĂ€lla hem imorgon förmiddag. Sen blir det nog lite lotto om turordningen pĂ„ de andra sakerna đ
Har du nÄgon gÄng varit med om olyckor sÄ som att akvariet gÄtt sönder?
Allvarligaste olyckan jag nog haft Àr ytterfilter som börjat lÀcka (ofta för att packningen spruckit) vÀrst var nog förra sommaren nÀr det ena börja lÀcka nÀr jag var bortrest, dock hitta vi aldrig hur det lyckades lÀcka för det har inte lÀckt sen dess (och jag har haft det i sÀkerligen minst 10 Är) men hade det aldrig igÄng denna sommar nÀr jag var bortrest utan gjorde lite rockad med pumparna.
Vad Àr ditt nÀsta stora akvarieprojekt?
Mitt nÀsta stora akvarieprojekt Àr att flytta över guldisarna till ett nystartat 150liters, samtidigt som jag gör om 92 liters akvariet till ett efterlÀngtat planterat akvarium för smÄfisk (sÄsom det borde vara i den storleken). Kan inflika att guldisarna bara hamnade hÀr helt oplanerat, uppfiskade ur en fontÀn/damm och sen stÄtt i hink tills mamma fick nys om dem. SÄ jag förvarar dem bara under vintern Ät henne, och sen till vÄren ska dem leva uteliv i hennes trÀdgÄrdsdamm :)
Har du nÄgonsin kommit ut ur djuraffÀren med ett impuls inköp av fisk, för att du bara inte kunde lÀmna sötnosarna i affÀren? :b
Nej faktiskt inte. Jag tar alltid reda pÄ först vad jag ska köpa sÄ det har aldrig blivit impulsköp nÀr det gÀller fiskar. DÀremot vÀxter⊠=)
Har du köpt fiskar och kombinerat dem med andra dÀr du har förstÄtt/hört att det inte fungerar bra men ÀndÄ sÄ har det gjort det i Äratal?
Flertalet gÄnger, Àven om de flesta har jag fÄtt höra efterÄt att det inte borde funka fast det ÀndÄ gjort det, har bla involverat tigerbarber med lÄngfenade fiskar, flertalet kampfiskhanar tillsammans och lite andra varianter. Numera har jag i princip bara en/tvÄ art/er per akvarium.
Har du nÄgonsin köpt fiskar som nÄgon form av belöning Ät dig sjÀlv? (tex som jag köpte fiskar nÀr jag lyckades ta körkort och hade flera veckor i förvÀg kikat ut vad jag skulle ha om jag lyckades)
Ja det har jag. Mina Kejsargobysar (Hypseleotris compressa,) De Àr VF och kostade 229 kr.st.
Vad Àr det största misstag du har gjort inom akvaristiken ?
det mĂ„ste ju varit nĂ€r jag inte bytte ut skivan under mitt strömkar som tillslut svĂ€llde o sen skapade sĂ„ pass mkt spĂ€nningar i undre glaset att det sprack, mitt dyraste misstag hittillsâŠ
vad har du gjort/inte gjort som du Ängrar mest?
MÄste nog vara att inte ha plats och möjlighet att ta med akvaterrariet nÀr jag flytta.
Vilket akvatiskt djur, som gÄr att ha i akvarium, förutom fiskar, Àr din favorit?
Vanlig padda, Bufo bufo. Nej jag tÀnker absolut inte gÄ ut och fÄnga nÄgon i aturen eftersom dom Àr fridlysta. Hade förr i mÄnga Är och Àr trevliga, lÀttskötta och fina.
Om du ser nÄgon som tÀnker slÀppa ut akvariefisk/snÀckor i naruren vad gör du dÄ?
Stoppar det om jag kan, tar hand om dem eller omplacerar dem om det gÄr!!
Hur skulle/ser ditt dröm akvarium ut?
Mitt drömakvarium Àr ett 1000 liters saltvattenskar. SpÀckat med koraller och fiskar i massa olika fÀrger :)
Om du Àr i tvÄ olika butiker, bÀgge har exakt den fisken du vill ha, den ena butiken Àr 50 kr. billigare pÄ just den fisken, men de har andra akvarium (inte det "din" fisk gÄr i) med sjukdom. Vilken butik skulle du köpa fisken i ?
Jag köper naturligtvis den som Àr dyrare men jag skulle dock gÄ till den andra butiken och sÀga till dem att de har sjukdom i akvariet.
Hur gammal har din Àldsta fisk blivit och vilken sort var det?
En knorrmal (platydoras costatus) Han Àr drygt 20 Är ( och lever fortfarande vad jag vet ;) )
En nybörjare (har aldrig ens sett ett akvarium i hela sitt liv) kommer till dig och vill ha rÄd om storlek pÄ akvarium som Àr bra att börja med. vad skulle du rekomendera ?
runt 100l =)
vilken eller vilka fiskar hade du rekommenderat samma nyblrjare att ha i sitt nyinköpta 100l kar?
Ett gĂ€ng tetror av nĂ„gon art, en mindre ciklid art, kurvciklid eller nĂ„gon lugn apistogramma kanske, samt nĂ„gon trevlig art pĂ„ botten đ
Vad var den senaste intressanta/spÀnnande hÀndelsen i ditt akvarium?
Mina Occelatus (Tanganyika) har överlevande yngel đ Första gĂ„ngen jag har Tanganyika och jag har bara haft dem en mĂ„nad đ
Ni har en Levandefödare, som Àr ganska unik (svÄr att fÄ tag pÄ/ovanlig) denne skall slÀppa yngel inom nÄgra dagar. Hur gör ni, yngelkasse eller ser till att det finns massor av gömstÀllen sÄ ynglen har chans att överleva i huvudakvariet?
Ser till sÄ att det finns gott om gömstÀllen.
Vilken storlek pÄ akvarie skulle du aldrig vilja ha?
10 liter.
Vilken/vilka storlek/ar har du pÄ akvarium nu ?
96L
Vad anser du Àr den lÀttaste fisken att Àga?
Guppy
LÀgg upp bild pÄ ditt akvarie och beskriv det!
Det hÀr Àr mitt ena akvarium pÄ 100L. Fullproppat och ingen ordning alls, men det fyller sina funktioner. Detta Àr mina Corydoras trilineatus lekakvarium och utöver det gÄr det ett gÀng kolglödstetror och helenasnÀckor i det. I den osmickrande yngelkassen lÄg det tillfÀlligt under fotograferingen lite vÀxter dÀr i, men annars drar jag upp coryynglen dÀr.
Vem tycker du har de vackraste karen bland medlemmarna pĂ„ akvariefisk iFokus? đ
Sarah E. Jag har nog nÀmnt det förut ; )
Vilken Àr den vackraste saltvattensfisken du haft eller sett?
Jag skulle nog sÀga Mandarinfisken men jag har inte haft den sjÀlv.
Denna frÄga kanske har varit innan men jag stÀller den ÀndÄ. Vilken Àr din favoritvÀxt?
Att stĂ€lla samma frĂ„ga flera gĂ„nger Ă€r helt okej!đ
Jag har sÄ mÄnga favoritvÀxter men för att nÀmna en sÄ sÀger jag hygrophila corymbosa.
Vilken Àr din nyaste fisk?
Ottosarnaâ„
Om jag inte svarat pÄ nÄgot i en trÄd fÄr du gÀrna skicka ivÀg ett PM
Nu glömde du att stĂ€lla en egen frĂ„ga surikatflicka, regeln Ă€r att svarar man sĂ„ mĂ„ste man frĂ„ga ocksĂ„ đ
Oj, hÀr Àr frÄgan:
hur stort skulle ditt drömakvarium vara?
Just nu Ă€r det ett 375L đ Men sen finns det ju en damm i drömmarna ocksĂ„ och den Ă€r givetvis pĂ„ mĂ„nga fler liter!
Slarvar du nÄgon gÄng med dina akvarium?
Det har hÀnt ;)
Vad Àr den nyaste införskaffningen du har inom akvaristiken (foder, fisk, akvarium, vÀxter etc.)
MÄste vara akvarium, Àven om det bara Àr ett jag övertagit frÄn min kusin, om nu inte lysrör rÀknas för det gick sönder pÄ just det akvariet efter nÄgon vecka :P
Vilket bottensubstrat Àr din favorit?
RÄdasand :) BÄde den lite grövre som jag hade i mitt andra akvarium men Àven den fina sanden som jag har nu!
Vilken fisk skulle du starkt avrÄda nybörjare ifrÄn? Med motivering
Oj, svÄrt att sÀga men blir nog en del eftersom jag har ett i sovrummet (kikar lite varje morgon eller nÀr man ska dit och klÀ sig eller göra annat dÀr inne), ett i vardagsrummet bredvid soffan och precis bakom dator/matbordet) sÄ blir en del kikande dÀr ocksÄ (speciellt om jag vÀntar pÄ att nÄgot ska laddas pÄ datorn), har ett i köket som tack vare den öppna planlösningen Àr precis bredvid dator/matbordet sÄ det ser jag alltid i ögonvrÄn nÀr jag sitter vid datorn ;) Sen Àr det ett i hallen jag alltid kikar i nÀr man gÄr förbi och sÄ ett i badrummet precis bredvid toan sÄ det blir en hel del studerande dÀr. SÄ i princip har jag alltid ett halvt öga i nÄgot av mina kar nÀr jag Àr hemma (vilket Àr rÀtt mycket :P).
Vilken vÀxt skulle du rekommendera nÄgon som precis tÀnkt starta ett akvarium?
SnabbvÀxande sÄsom hornsÀrv, vattenpest, spikblad etc.
Vilken akvaristisk julklapp önskar du dig i Är ?
Hygrophila polysperma! Utan tvekan :)
GÄr det ibland en dag utan att du tittar pÄ akvariet alls? Hihi ;)
Ni svarade visst samtidigt sÄ jag svarar pÄ Rovfisks frÄga. Jag önskar mig ett 30 liters nano för att kunna ha en kampfiskhane dÄ jag bara har honor för tillfÀllet i mitt 96 liters :)
NÀsta fÄr svara pÄ mimÄnes frÄga. GÄr det ibland en dag utan att du tittar pÄ akvariet alls? ;)
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Haha, svarar pÄ den ocksÄ dÄ. NÀr jag Àr pÄ landet =P DÄ tittar jag pÄ havet dagarna i Ànda istÀllet ;)
Du kÀnner en med ett 50liter akvarium som har överbefolkats av Guppy, vilken fisk skulle du rekommendera (om nÄgon) att dem skaffa för att fÄ lite bÀttre svinn pÄ yngel? (och dÄ fÄ mindre överbefolkning i slutÀnden)
Jag skulle lĂ„na ut mitt fjĂ€rilsciklidpar sĂ„ att de fick Ă„ka pĂ„ en all-you-can-eat semesterresa đ
Vilket Àr ditt mest lyckade/roliga odlingsprojekt?
-Frank Zappa âWithout deviation from the norm, progress is not possible.â
Odling och odling. Jag lyckades föda upp 5 stycken axolotlar. Det var fantastiskt att följa dom dag för dag.
Vilken Àr din favorit bland algÀtare?
// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes
otocinclus.
vilken Àr din favorit biotop?
Den var svĂ„r, men skulle nog överlag sĂ€ga att jag finner Sa som mest intressant och dĂ„ jag gĂ„r efter vad som Ă€r intressant sĂ„ blir det vĂ€l SA. đ
Har du nÄgon absolut favoritart, om ja vilken?
Ja, Kampfisk! Om ni inte mÀrkt det ;) Har för tillfÀllet fyra honor och efter jul planerar jag att köpa en hane. I framtiden nÀr jag har plats sÄ tÀnker jag ge mig pÄ och odla :)
Vilken var den första fisken du hade?
Guppy, jag hade faktist en vÀldig tur, mina levde vÀldigt lÀnge.
Hur stort vad ditt första akvarium?
Studera fiskars beteende:)
Hur gammal var du nÀr du införskaffade ditt första akvarium?
12 Är. Fick ett 150 liters av mina förÀldrar i födelsedagspresent :)
Vad Àr det största akvarium du har idag ?
Mitt största Àr 540 liter.
Vilken Àr din favorit snÀcka?
DammsnÀcka. Har bara sÄna.
Tycker du det Àr bra/spelar ingen roll att man kan hitta paroonhajar i butiker fortfarande?
Nej, jag tycker det Àr hemskt att de sÀljs i butik fortfarande.
Vad skulle du göra om du fick ett 50 liters akvarium med 5 slöjstjÀrtar ?
Jag skulle göra mig av med dem genom nÀtet till en vettig person snarast möjligast.
Har du rÀkor, om ja vilka?
Nej, men jag har tidigare haft KörsbÀrsrÀkor och amanorÀkor.
Vad Àr vackrare enligt dig, saltvattensakvarium eller sötvattensakvarium?
Mvh Kaninsköld
Jag mÄste sÀga sötvatten. Saltvatten fascinerar mig och det Àr vÀldigt fint och spÀnnande men jag föredrar sötvatten och tycker det Àr sÄ vackert med allt grönt, som inte finns i saltvatten. Det Àr helt enkelt mer jordnÀra enligt mig :)
Vad blir ditt nÀsta akvaristiska inköp?
Antingen blir det lite fiskar/rÀkor:
12 st clownkili
10 st galaxyrasbora
6 st amanorÀkor
Eller sĂ„ blir det ett CO2-system med sodastream-adapter frĂ„n CO2Art. FĂ„r se vilket det blir först đ
Vilken Àr den största akvarierelaterade "katastrof" du varit med om?
NÀr mitt förra akvarium blev Nitritförgiftat. Inte kul!
Vilken sorts art av rÀkan Àr din favorit?
White pearl! En vacker dag ska jag ha ett akvarium med ett bestÄnd white pearl =)
Köper du helst av privatperson, akvariebutik eller djuraffÀr, och varför?
Privatperson, dÄ har man nÀrmare kontakt och kan fÄ mer hjÀlp och rÄd.
Vilken Àr din största akvariedröm?
Köpa ett akvarium pĂ„ minst 3000l och köra SA biotop. đ
AnvÀnder du div flaskor som man köper i djuraffÀrer?
Japp, akvarieberedningsmedel, har köpt bakteriekultur oxÄ, men det Àr och var mitt sÀmsta köp, flaskan Àr fortfarande oöppnad
Skulle du rekommendera pump till ett 35 l med Kampfisk?
Ja det skulle jag. LÀttare att bygga upp en bra bakteriekultur vilket Àr extra viktigt i ett sÄ litet kar och det gÄr att strypa flödet sÄ pass sÄ kampfisken Àr nöjd :)
Vilken Àr din favoritfisk av dom du har nu? :)
Det Àr nog mina palettciklider. :)
Av vilken anledning skaffade du akvarium frÄn första början?
Hade Guppy i en glassbytta nÀr jag var liten och dum, min kompis hade fÄtt yngel och jag blev jÀttesugen. Sen köpte mina förÀldrar ett riktigt akvarium št mig i födelsedagspresent, som tur var, sÄ hade de bÀttre koll Àn vad jag hade om vad fiskar egentligen behöver för att mÄ bra ;)
Vad Àr den vÀrsta fisksoppa du har haft i ett akvarium ?
MÄste varit Guldfisk, tigerbarber, svÀrdbÀrare, kinesisk algÀtare och neontetror (sÀkerligen nÄgot annat vid ett eller annat tillfÀlle ocksÄ). Funka dock bra trots konstig blandning (var nÀr jag var liten och brorsan hade mest ansvar för karet).
Vad anvÀnder du för lysrör/lysen i akvariet/akvarierna och varför?
Vanlig utomhus godkÀnd ledlampa, för att det Àr den enda som fungerar till min ramp och den Àr till ett ok pris.
Vad gör akvariehobbyn för att förbÀttra vÄr vÀrld?
Akvarium Àr ett jÀttebra sÀtt att lÀra ut ekosystem och kemi med ganska enkla medel! Vatten Àr livsviktigt, inte bara för oss mÀnniskor.
Vad Àr den knasigaste inredningsdetaljen som du haft i ett akvarium?
-Frank Zappa âWithout deviation from the norm, progress is not possible.â
Ett halvt skepp, eller en röd skivkorall lÀngst bak i ett sötvattensakvarium, som inte syntes men man anade ett hÄl mitt bland alla vÀxter.
Hur mÄnga arter vÀxter har/hade du som mest i ditt akvarium?
Jag har 11 st olika vĂ€xtarter i mitt lilla akvarium (63 L). đ
Har du köpt nÄgot verktyg till akvariet som du Ängrar djupt att du köpte?
Algskrapa med förlĂ€ngd arm. Jag skar sönder silikonet i fogen đ
Har du nÄnsin blivit riktigt arg, och sagt till butikspersonal pÄ skarpen, trots massa kunder i butiken ?
Nej, köper inte sÄ mycket pÄ impuls, min vadd anvÀnder jag inte sÄ mycket, men den Àr vÀldigt bra för att skrapa bort alger med.
Kan du de flesta latinska namn i huvudet?
Oj, det blev tvÄ svar ;) Jag blev arg och besviken pÄ Herkules zoo i göteborg men det resulterde att jag aldrig kommer att handla dÀr. Ohh nej, latinska namn Àr jag jÀttedÄlig pÄ.
FrÄga: vad Àr ditt bÀsta köp till akvariet i tekniskt vÀg?
Kan de flesta historiska dÀggdjuren pÄ latin som funnits i Sverige ;P nÀstan alla skelettests ben (inklusive dem hos fiskar) men nÀr det kommer till akvarievÀrlden Àr det lite sÀmre pÄ den punkten, men sÄ har jag aldrig varit en sprÄkmÀnniska sÄ krÀvs sjuka mÀngder tjat för att fÄ in nya ord i min hjÀrna.
Vad för pryl till ditt akvarium kan du absolut inte klara dig utan?
Pump o filter o slamsugen!
lÄter din pump?
Nej och det Àr jag vÀldigt glad över, annars skulle jag inte kunna sova haha.
Om du har andra djur; intresserar dom sig av dina fiskar?
Nej. Sköldpaddorna struntar fullstÀndigt i fiskarna och hunden tittar inte ens Ät akvariumen ;)
Vad Àr det dyraste du har köpt till akvariumet (fisk, inredning etc.) ?
RĂ€knas akvarium? Annars mina tester.
Har det nÄgon gÄng hÀnt att svÄrlekta fiskar har fÄtt Rom hos dig?
Nepp, har bara haft levandefödare och kampfiskhanar.
Hur mycket kostade den dyraste fisken du köpt?
FjÀrils ciklid för 150kr
Vilket Àr ditt bÀsta köp?
MÄste varit för massor av Är sedan nÀr jag köpte 10 smÄ scalarer för 150kr (som enligt en uppfödare av diverse fiskar och andra djur sa troligtvis var altumscalarer).
Har du nÄgonsin rÄkat ut för att ett akvarium gÄtt sönder?
Nej, och vill helst inte vara med om det heller.
vilken Àr din favorit fÀrg pÄ Àpplen?
Ingen aning, vet att det finns gul. đ
Har du nÄgon gÄng kört pÄ ett exprement som andra sÀger Àr fel för att se hur fel?
Nope, vill inte Àventyra fiskars hÀlsa.
vilken Àr din favvofisk?
Oj, svĂ„rt att vĂ€lja bara en ju! Finns ju sĂ„ mĂ„nga favoriter! Men nĂ„gon jag alltid verkar Ă„terkomma till genom Ă„ren Ă€r siamesisk algĂ€tare. Ăr nĂ„got med dem som alltid fascinerat mig. Om man inte ska prata om en individ för dĂ„ mĂ„ste det bli Guldis som klĂ€cktes nĂ€r jag flyttade frĂ„n SkĂ„ne till Stockholm för ca fem Ă„r sedan och överlevt kvalsterangrepp och mycket svĂ„rt angrepp av sammetssjuka som döda alla de andra fiskarna i det karet.
Du fÄr ett 1000 liters akvarium och obegrÀnsad ekonomi till det, vad skulle du fylla det med?
Ett Jack Dempsey par :D
Vilken Àr den finaste fisken du sett?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Hypancistrus zebra!!
Om du skulle fÄ följa med och fÄnga en fiskart (till akvariet) eller bara kika pÄ deras naturliga miljö, vilken art/vilken miljö skulle du vÀlja?
Kirurgfiskarna pĂ„ Stora BarriĂ€rrevet đ
Vad ger du dina fiskar för mat ?
Mest hemgjord rÀkmix. Baenschi hanen vill knappt Àta nÄgot annat ; )
I vilken vÀrldsdel hÄller du dig mest nÀr det gÀller akvariefiskar?
Afrika och Australien (stora BarriĂ€rrevet đ ) ;
Om det var tvunget, skulle du mata med levande ?
Ja, jag matar ju med levande mask. (men du kanske egentligen menade fisk?)
Haha, sÄ ful han var pÄ bilden, men de va den enda ja hittade just nu. Haha
Vilken filtermÀrke tycker du Àr bÀst?
Av dem sorter jag haft hÀr hemma har jag tyckt bÀst om Eheim och Am-Top, dem som lÄtit och krÄnglat minst.
Vilken Àr din favorit bland de levandefödande tandkarparna?
Det Àr nog Endlers guppy eller svÀrdbÀrare.
Hur mÄnga arter har du som mest haft i ett akvarium?
Mvh Kaninsköld
Nu blev det en dubblett dĂ€r sĂ„ jag svarar pĂ„ frĂ„gan i #119 och stĂ€ller frĂ„gan ovanför igen sĂ„ gĂ„r vi inte miste om nĂ„got! đ
Oj det var en svÄr frÄga.. Hm. lÄt mig se om jag kan minnas nu. Jag har haft akvarium i 14 Är och har nog aldrig haft nÄgra proppfulla akvarium utan kört pÄ nÄgra fÄ arter vardera.
Men just nu har jag i ett 112L akvarium 9 arter vilket lÄter mycket men jag ska förklara. Det fungerar nog lite som bÄde Àldreboende, dagis och förlossningssal haha. SÄ arter kommer och gÄr hÀr.
I det gĂ„r permanent en lekgrupp Corydoras trilineatus, samt nĂ„gra kolglödstetror som sjunger pĂ„ sista versen, nĂ„gra KörsbĂ€rsrĂ€kor, tvĂ„ mycket gamla Ă€ppelsnĂ€ckor, nĂ„gra helenasnĂ€ckor. Utöver det sĂ„ finns det ett gĂ€ng posthornsnĂ€ckor och sandsnĂ€ckor dĂ€r i just nu men de lĂ€r bli helenamat snabbt. Ăven 5st corydoras aeneus yngel pĂ„ uppfödning som flyttar vid jul, samt en kull nyklĂ€ckta Ancistrus super rot yngel i en yngelkasse.
Skulle du kunna tÀnka dig att starta upp en seriösare odling av nÄgon art, vilken i sÄ fall?
Ja! Hypancistrus Zebra eller nĂ„gon slags Otocinclus (helst Cocama). Varför göra det lĂ€tt för sig liksom đ
FrÄga till dig som har flera akvarier: Om du bara kunde behÄlla ett av dem vilket skulle det bli? Beskriv akvariet och visa gÀrna en bild ocksÄ.
Mitt saltvattensakvarium pÄ 450 liter. Tanken med karet Àr att det skall bli "stora barriörrevet" fast inomhus ;)
Just nu Àr det inte sÄ mycket i karet, nÄgra fiskar ( 4 Clowner, 1 gul kirurg, 1 sexbandad wrasse och 2 gulfenade frökenfiskar.) I slutet pÄ Januari kommer jag fylla upp det med betydligt mer fisk och koraller, dÄ borde vÀrsta algblommningscykeln vara förbi :)
Akvariumet Àör startat för ca 4-5 mÄnader sedan. Det gÀller att skynda lÄngsamt med saltvatten ;)
Bifogar en suddig mobilbild, var det bÀsta jag hittade just nu ;)
Om du mÄste, avlivar du dina fiskar och hur ?
Ja om jag mÄste, har inte blivit tvungen Àn, men skulle nog anvÀnda nejlikeolja.
Vilken Àr din favoritfÀrg pÄ fisk?
Grön c:
Vilket Àr ditt favoritstÀlle att köpa fisk ifrÄn?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Vi har inte sÄ mÄnga butiker hÀr ikring, sÄ jag Àr nog inte rÀtt person att svara pÄ den frÄgan egentligen. P.g.a vissa risker sÄ föredrar jag ÀndÄ att handla av den som ligger nÀrmast, Djurmagazinet. Ifall att nÄgot hÀnder med fisken sÄ kan jag Äka tillbaka och fÄ nya/byta.
Hur mycket kostade den dyraste fisken du köpt och vad var det för nÄgon?
695,- Gul kirurgfisk (Zebrasoma flavescens)
Vilken Àr din favoritsnÀcka ?
ĂppelsnĂ€ckor ;D
Vilken fisk skulle du helst vilja fÄ yngel av? Du fÄr vÀlja fisksorter du inte har ocksÄ.
Siamesiska algÀtarna! Skulle vara riktigt hÀftig med minisiameser :)
Denna gÄng fÄr du ett 100 liters akvarium med fri budget. Vad fyller du det med?
Palettciklider.
Vilken algÀtare Àr din favorit?
Ăr heelt kĂ€r i mina Ottosar, men sebra pleco eller vad det heter Ă€r vĂ€ldigt tjusiga.
Vilken Àr din favoritbakgrund? (Sort, fÀrg, etc.)
Jag tycker helsvarta eller modulbakgrund Àr snyggast.
Har du eller har du haft nÄgra oÀkta (typ plast) vÀxter i ditt kar?
Nej, tycker att riktiga Àr sÄ mycket vackrare
Finns det nÄgot köp av fisk som du Ängrar? IsÄfall vilket, berÀtta gÀrna varför. :)
PÄ ett sett mina svÀrdbÀrare eftersom de visa sig ha med sig sammetssjuka som döde mina gamla siamesiska algÀtare och pakistanbotior och nÀstan min Guldfisk (av nÄgon anledning klara sig ancistrusarna utan problem) och pga att jag behövde medicinera sÄ mycket dog rÀkorna och snÀckorna i det karet ocksÄ. 7 av 10 svÀrdbÀrare lever Àn (ett Är senare) och har en del yngel i diverse Äldrar sÄ det Àr jag ÀndÄ nöjd med (med tanke pÄ dagens svÀrdbÀrare kvalitet).
Vilken fÀrg (fÄr bara vÀlja en fÀrg) av ÀppelsnÀcka skulle du skaffa (om det helt plötsligt blivit tillÄtet att inneha dem igen)?
BlÄa eller elfenbensvita :D
Hur mÄnga akvarium har du?
Jag har 3st akvarium idag. Ett 300l och tvÄ st 112L :)
Har du haft nĂ„gon fisk som du verkligen ogillade? đ
En Red devil, hane. Han attackerade allt i akvariumet sÄ jag fick avliva honom tillslut.
Har du nÄgonsin rÄkat ut för att vÀrmaren har fÄtt spatt ? Om du har det, vad var högsta temperaturen du hade dÄ ?
Jag har inte men min brorsa har rÄkat ut för det, minns inte exakt temperatur men det var över 30grader (just dÄ bodde han vÀldigt kallt ocksÄ sÄ det kan ha hjÀlpt att hÄlla tempen nÄgorlunda nere). Han hade malawisar just dÄ och har för mig alla överlevde.
Har nu rÄkat ut för att ett ytterfilter börjat lÀcka? Vad orsakade lÀckan?
Ja det har jag, men inget allvarligt. Jag har faktiskt igÄng ett ytterfilter just nu som lÀcker lite hela tiden. Det sipprar ut ur skarvet mellan locket och behÄllaren dÀr ett lufthÄl finns. Jag tror att det Àr för att gummilisten som ska tÀta behöver bytas ut, vilket jag inte gjort Ànnu. Ytterfiltret stÄr i en tjugoliters hink och mÀngden vatten det rör sig om Àr ca 1-2L per mÄnad. SÄ inga stora mÀngder.
Vad Àr dina planer för dina akvarium och fiskar hÀrnÀst?
Starta om mitt 64 liters (eftersom byĂ„n den stĂ„r pĂ„ ska flyttas) dock kommer jag nog inte inhandla nĂ„gra nya fiskar. Ska eventuellt sĂ€lja min diskusar eftersom jag inte har möjlighet för att skaffa ett större kar. đ NĂ€r diskusarna har flyttat fĂ„r mina pansarmalsbebisar (som inte Ă€r sĂ„ smĂ„ lĂ€ngre) flytta ut till det akvariet och sedan blir det nog att köpa massor av vĂ€xter, en stor rot och nĂ„gra mosaikguramis.
Hur litet Àr det minsta akvariet du haft, vilka var invÄnarna?
-HÀlsning Jossan, medarbetare pÄ bichon ifokus-
Tio litershink, grodyngel, varade i tvÄ veckor, Älder sju Är, pump vÀxter Ä sand var ju ingenting jag kommihÄg. Jag tror till och med att jag höll det hemligt för mina förÀldrar.
Vilket Àr/var ditt största kar?
Ett 600-liters för mÄnga Är sen med Tropheusar. Hade ett1300-liters för ett par Är sen men startade inte det för kom pÄ att rummet passade bÀttre Ät sonen. Vi gav faktiskt bort det till en bekant.
FÄngar du levande foder sjÀlv pÄ sommaren?
Nej, har inte gjort, men funderar pÄ att göra det nu i sommar.
Vilken Àr den kallaste temperaturen du haft i ett akvarium?
15 grader. Hade en Channa aurantimaculata som skulle gÄ i kallperiod i 4 mÄnader ;)
Vad Àr den mest katastrofala blandning du har haft pÄ akvarieinvÄnare, och hur fungerade det ?
Det mÄste nog vara nÀr jag i okunskapens dilemma blandade Kampfisk, Tigerbarb och Malawiciklider. Tursamt nog var de bara tillsammans tvÄ dagar ch det slutade med att malawicikliderna blev omplacerade och resten flyttade till separata akvarium.
Vad Àr den fulaste akvarieinvÄnare du har haft?
Mvh Kaninsköld
Det mÄste vara en fullvuxen Polypterus endlicheri.
Vad Àr den vackraste akvariefisk du vet (bÄde söt och saltvatten) ?
Kampfisk eller Palettciklid tror jag. Ăven vissa guppys.
Hur mÄnga akvarier har du haft totalt?
Har haft 11 igÄng samtidigt som mest :)
Vad Àr den roligaste fisken du har haft i akvarium, och varför var just den sÄ rolig ?
Min slöjstjĂ€rt som hela tiden spottade stenar mot glasrutan för att vĂ€cka mig ich hela tiden försökte skvĂ€tta vatten pĂ„ en nĂ€r man lĂ„g och sovđ
Vilken var den största fisken du har haft?
Praktbotia
Vilken Àr den minsta fisken du haft? (yngel rÀknas inte)
Det mÄste nog vara ett stim dvÀrgrasboror som jag hade i ett nanoakvarium.
Vad Àr den vackraste inredningsdetalj du har haft (vÀxter rÀknas ocksÄ)
Mvh Kaninsköld
VÀxter egentligen men tycker om de flesta sÄ efter det Àr det faktiskt en fisk gjord av snÀckskal jag köpte nÀr jag var pÄ Kreta 91 nÀr jag var 7 Är (vet iof inte om man direkt kan kalla den vacker utseendemÀssigt men historien bakom den gör den vacker för mig). Den hÀnger fortfarande med och Àr fascinerad över vad för lim de anvÀnt för den har inte fallit ihop Àn. De senaste dagarna har en av ancistrusarna bosatt sig i den (ser lite skoj ut nÀr stjÀrtfenan sticker ut ur munnen pÄ den).
Vad Àr den fulaste inredningsdetalj du haft i akvariet?
Har ej bilder men en ful plastrot, som ancistrusarna dessutom fastnade i.
Vilken Àr din dyraste inredningsdetalj?
Skeppsvraket. Det kostade 695 kronor i butiken, fick det av sonen nÀr jag fyllde 35. Har kvar det Ànnu :)
Vad Àr det mest idiotiska du har gjort inom akvariehobbyn ?
MÄste varit nÀr jag lÀt min bror tillfÀlligt förvara sin gigantiska vÀndmal i mitt kar (minns inte anledningen men tror det var nÀr han skulle flytta hemifrÄn). Den tog sig ur den tillfÀlliga förvaringen (min bror lovat var tillrÀckligt) och Ät upp alla mina smÄfiskar (hade en hel del av dem). Det mesta jag gjort som Àr idiotiskt Àr nÀstan alltid brorsans initiativ.
Vad Àr den största katastrof du rÄkat ut för?
Ljusrampen pĂ„ 720 litern kortslöt. Förlorade fisk för ca. 15 000 đź
Om du fick möjligheten att börja om helt, vad skulle du Àndra pÄ ?
Jag tror inte att jag hade velat Ă€ndra nĂ„gonting..đ€
Vad skulle du vilja köpa hÀrnÀst till ditt akvarium?
En bÀttre ljusramp till mitt 96-liters kar.
Vilken rÀka skulle du helst vilja ha?
Jag har en svaghet för blÄtt sÄ det skulle bli blÄ rÀkor av nÄgon sort (fast gillar mina rÀkor jag har nu ocksÄ).
Vilken Àr din favoritfÀrg pÄ slöjguppy?
Moscow green
Vad Àr det minsta akvarium du har haft fiskar i ?
10 liter, har faktiskt en kamphane och en killi hane i varsitt.
Hur mÄnga akvarier pÄ 200l+ har du?
Ett. PĂ„ 300L đ
Har du matat dina fiskar Ă€nnu idag?! đ
Nej, tvÄ av akvarierna stÄr pÄ automat just nu sÄ de fÄr mat klockan 3 (hm⊠sommartid :P) de andra brukar jag ge mat nÀr jag hunden fÄr mat pÄ kvÀllen.
NĂ€r bytte du senast vatten i ditt/dina akvarium?
Mitt övre 10l gjorde jag rent igĂ„r, de övriga minns jag inte. đ
Vilken Ă€r den ovanligaste fisken du har Ă€gt? đ
Haha, ja vad kan det vara. En fisk korsning mellan platy och molly? Eller hybridrĂ€kor av blue pearl och KörsbĂ€rsrĂ€kor? Jag har nog inte Ă€gt nĂ„gra ovanliga fiskarter vad jag kan komma pĂ„.. đ
StÀller samma frÄga igen, vilken Àr den ovanligaste fisken du har Àgt?
MÄste nog varit fjÀrilsfisk (Pantodon buchholzi) som jag hade för mÄnga mÄnga Är sedan.
Hur mÄnga akvarium har du haft som mest samtidigt?
5-6 st.
Vilken Àr den vackraste fisken du har haft/har?
Jag hade en gÄng en jÀttefin Kampfisk hane som hette bob, han var den vackraste fisk jag nÄnsin haft.
Brukar ni köpa fiskar pÄ djuraffÀr, akvariebutik eller privat uppfödare?
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus och akvarierÀkor ifokus
Jag brukar köpa frĂ„n lite olika djuraffĂ€rer och pĂ„ auktioner. đ
Vilken Àr en ovanligaste fiskarten som du har haft?
Den ovanligaste jag haft mÄste vart Killies! 
Hur mÄnga olika arter fisk har du nu?
Bara tvÄ. Har ett nano med en kampfiskhane och ett 96 liters med kampfiskhonor, vilka ocksÄ gÄr med albino corydoras :)
Vad Àr ditt nÀsta planerade akvaristiska köp?
Nytt bottensubstrat till iallafall ena stora akvariet med troligen bÄda tvÄ dÄ jag Àr sugen pÄ att göra om i bÄda helt och hÄllet.
Hur mÄnga olika sorters fiskar har du haft som mest samtidigt i samma akvarium?
Ingen aning, dels för att de var nĂ„gra stycken och dels för att det var sĂ„ lĂ€nge sedan, men skulle vĂ„ga gissa pĂ„ ca 15 olika i alla fall. đ
Vad Àr det galnaste du provat pÄ eller gjort som har med akvarier att göra?
LĂ€gga ett 54 akvarium i ett 150 liters o göra sĂ„ att fiskarna kan simma i bĂ€gge karen đ ingen aning varför haha.
Vilka Àr de första paret som fick yngel i ditt kar?
300L đ
Har dina fiskar fĂ„tt nĂ„gon mat Ă€nnu idag?đ
Nej det har de inte fÄtt. De brukar fÄ rÀtt sÄ sent men tror inte mina kampisar ska fÄ mat idag alls faktisk. Corysarna ska dÀremot fÄ mat, efter vattenbytet :)
Vad matar du dina fiskar med?
Mest torrfoder av olika slag, ibland fĂ„r de fryst och nĂ€r jag har vĂ€garna till akvarielagret sĂ„ brukar jag köpa med mig levande. đ
Har jag utprĂ€glade rovfiskar sĂ„ försöker jag hitta och fĂ„ med mig fiskar som Ă€ndĂ„ inte kommer att repa sig och slĂ€nger i till dessa. đ
Har du nĂ„got pumplöst akvarium? đ
Ja, mitt minsta Àr helt pumplöst och mitt nÀst minsta Àr i princip pumplöst ocksÄ (bara gjort en anordning med hjÀlp av luftslang att bubbla upp vatten i korgen jag har landvÀxter i dÄ den sitter för högt upp för att fÄ vatten pÄ annat sÀtt). De andra tre har ytterfilter.
Har du nÄgonsin haft ett akvarium med fiskar som helt saknat vÀxter (inte bara tillfÀlligt)?
Ja usch, i början av min akvarie-era sÄ sade dom i min dÄ lokala djuraffÀr att man inte behövde nÄgra vÀxter utan ifall man hade ett stort filter sÄ givk det utmÀrkt. Men nÀr vi började lÀsa runt lite pÄ internet fattade vi att man sjÀlvklart skulle ha det, sÄ nu har jag sÄ mycket vÀxter att man fÄr leta efter fiskarna i min lilla vattendjungel. Hur ofta brukar du gÄ till en akvarieaffÀr/ djuraffÀr?
Inte sÄ ofta, blir mest om nÄgon fisk dör. AnvÀnder du inner- eller ytterfilter?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för mÄnga skivsnÀckor och massor av sandsnÀckor
Ytterfilter i det Ă€nda kar jag har ett filter i. đ
Vilken skulle du sÀga Àr din favoritfisk?
Corydoras! đ
Hur ofta brukar du gÄ till en akvarieaffÀr/ djuraffÀr?
Inte ofta alls.
Hur gammal blev din Àldsta fisk?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för mÄnga skivsnÀckor och massor av sandsnÀckor
9 Är.
Varför har du fiskar?
Jag började att skaffa dom som en inredningsdetalj men nu har jag dom som vilket husdjur som helst och jag bryr mig om dom lika mycket som mina katter. Men det Àr ju sÄ intressant att studera deras lekbeteende och deras allmÀnna beteende.'
Hur lÀnge har du haft akvarier?
FrÄn och till i mÄnga Är. Efter det att jag slutat 9:an.
Vad Àr din dröm med akvastik?
www.papillon.n.nu
Att kÀnna mig nöjd med miljön Ät min fiskar och att de trivs. Vad Àr det sÀmsta köp du gjort och nu menar jag inte fiskar?
Köpte ett splirrans nytt 60 litersakvarium i butik, det sprack nÀr jag fyllde pÄ med vatten.
Vilken inriktning har du i dina kar ?
Oj, vilken svĂ„r frĂ„ga. đ€ FrĂ„gar man mamma sĂ„ Ă€r det en 10kg rot som jag inte kan anvĂ€nda (men som jag förhoppningsvis kommer att kunna) som jag köpte för 200 kr (oseriöst prisvĂ€rt), annars Ă€r det nog en supersvag pump som gick sönder och inte ville fungera efter mindre Ă€n en mĂ„nad. đ€
Vad Àr det vÀrsta en djuraffÀr lyckats lura dig att köpa i fiskvÀg?
Aldrig riktigt litat pÄ vad dem i affÀr sÀger sÄ tror nog jag aldrig blivit direkt lurad att köpa nÄgot som inte varit bra. DÀremot har vÀl en hel del annat inte blivit bra för jag litat för mycket pÄ min brorsa nÀr jag var lite och inte hade egen kunskap om saker och ting.
Eftersom Rovfisks frÄga blev överhoppad sÄ kommer den igen.
Vilken inriktning har du i dina kar ?
Levandefödare
Sand eller grus i botten?
www.papillon.n.nu
Mest Ät grushÄllet. AnvÀnder du födkasse Ät levandefödare?
Nej, har gjort och har ett par kvar men dĂ„ jag inte hĂ„ller pĂ„ med levande födare och Ă€ven om jag skulle det sĂ„ ser jag inte nĂ„gon större anledning i 9 fall av 10 att anvĂ€nda en. Har troligen Ă€ndĂ„ ingen anledning till att behĂ„lla dessa. đ
Vilka vÀxter har du?
Jag hade velat svara men kĂ€nner att det hĂ€r inte Ă€r rĂ€tt frĂ„ga för mig att svara pĂ„ dĂ„ jag hade fĂ„tt skriva ett evighetslĂ„ngt svar. Jag puttar dĂ€rför bara upp trĂ„den sĂ„ fĂ„r nĂ„gon annan med kanske lite mindre bestĂ„nd svarađ
HornsÀrv, nymphoides sp. taiwan, javaormbunke, andmat och hygrophila polysperma.
Vilken fisk tycker du Àr finast utseendemÀssigt?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Oj vad svÄrt! Denna tycker jag om : Mandarinfisk (Pterosynchiropus splendidus) Allt med starka fÀrger! :)
Pratar du med dina fiskar?
Uhhhh kanske⊠ja⊠liteâŠ
Tycker du att dina fiskar har speciella personligheter?
Min Àldsta fisk var en guldbarb som blev 4Är
vilket problem var det största som du har mött, tex akvariet sprack osv
Lindrigt nog att vÀxterna inte vill bli nere. Om du har snÀckor, vilken Àr din favorit?
www.papillon.n.nu
Oj, det mÄste vara ÀpplesnÀckorna! Vilken Àr den fulaste fisken du har sett?
Jag vet inte vad varianten i sig kallas, men det mÄste vara de framavlade varianterna pÄ slöjstjÀrt dÀr ögonen stÄr ut.. FörlÄt för den =)
Jag stÀller samma frÄga igen, vilken Àr den fulaste fisken du vet?
Fulaste fisken Àr marulk. I akvarie ingen aning. Vilken Àr den svÄraste fisken enligt dig?
www.papillon.n.nu
Som man haft eller sĂ€tt? Paroonhajen verkar ju inte sĂ„ jĂ€ttelĂ€tt! đ
Vilken Àr den dyraste fisken du haft?
60 kr. Hehe Hur stort Àr ditt minsta nuvarande akvarium?
www.papillon.n.nu
112Lđ
Hur stort Àr ditt största nuvarande akvarium?
54L
Hur mÄnga fiskar har du sÄlt/omplacerat sen du fick ditt första akvarium?
www.papillon.n.nu