Grönt vatten - vad är felet?
Som rubriken lyder så är vattnet i vårt kar aningens grönt och undrar vad detta kan bero på?
Karet är på 200 liter och vi har några mindre malawi-sorter i det, en Ancistrus och en annan mal som jag tyvärr inte kan namnet på.
Hur som helst.. vi gör vattenbyten 1 ggn i veckan och pumpen bli rengjord regelbundet. Vi har karet tänt i ca 8 timmar per dag och det står helt skyddat från solen.
För någon dag sedan upptäckte vi då vi har en pump som man kan få syreblås med att syrebubblorna(syrestrålen) sprutade bubblorna upp på ett av lysrören litegrann och precis där vattnet har träffat så har det börjar runnit något grönt.
Jag tänkte att det måste ju vara det där som har runnit ner i karet och färgat vattnet, kan det va så?
Sedan gjorde vi rent lysrören, taket och överallt där det här gröna syntes, bytte vatten och alltihop. Idag är det fortfarande lite grön ton på vattnet men inte lika grumligt som innan vi gjorde rent.
Har ni någon aning om vad det kan bero på?
Tror ni det försvinner nu när vi har gjort rent allt eller är det något annat i karet tro?
tacksam för alla tips/kommentarer =)
Svävalger??
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Du får gärna vidareutveckla det??
vet inte vad det är för något..
när ni gör vattenbyten gör ni rent pumpen samtidigt ?
Grönt vatten kan vara svävalger. Det är alltså alger som flyter omkring i karet. Om jag minns rätt så är det pågrund av för mycket outnyttjade näringsämnen i vattnet.
Stora vattenbyten, snabbväxande växter och absolut ingen tillsatt näring bör hjälpa.
En bild på ditt akvarium skulle hjälpa för att identifiera vad det kan vara.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Sök på svävaralger så får du upp bilder på det. Det ser ut som grönt vatten men är en alg som gör att vattnet ser grönt ut.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du fått svävalger som först ter sig som en grå dimma och övergår i en grön dimma kan du behöva mörklägga akvariumet eller använda UV- filter.
Man kan sänka belysningstiden till mindre än 10 timmar per dygn tills de försvinner.
Vi har satt på en uv-lampa på pumpen nu som hör till den så får hoppas på att det hjälper. Som jag skrev så är det tänt mindre än 10 timmar per dag, vi har tänt ca 8 timmar. igår bytte vi en stor mängd av vattnet och det blev bättre men absolut inte bra. Karet står bakom en vägg och solen lyser aldrig på det så det kan inte bero på det iallafall. Här ser ni en bild på karet från sidan, man ser hur grumligt det är rakt över så att säga..
🤔 ingen bild