Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 13399 ggr
usvead
0

usvead´s akvarium 2

Påbörjar en ny tråd då det börjar bli lite segt i den första……

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54df13f0ce12c44fb5000841-usveads-akvarium-1

usvead
5

Lillen….

[Jens]
0

Nu börjar den få färg =) Vad är det för sort?

usvead
0

Ja du, den som det visste🤔 Har inte en susning…

[Jens]
0

Vad har du för fiskar i akvariet där denne levde?

Lillyrod
0

Det här är ju spännande ; ) Hoppas verkligen lillen klarar sig så vi får veta vem det är.

usvead
0

#4 Förutom amanoräkor och snäckor….otocinclus, kuhliål och dvärgklogrodor.

I det här karet gick det guppyhanar en kortare period fram till 27/6 sedan flyttades de till ett av mina två 54 L kar. De guppyhonor och yngel jag hade gick i det andra 54 L karet, och alla de flyttade 30/6. 

Jag har funderat och funderat…
Jag köpte flytväxter i zoo affären 25/9. De låg i ett kar med scalarer och några små platta "malar"?!?  Växterna hamnade hos macropoderna då när de tillfälligt var i 96 L karet (24-26/9). Kan det ha varit så att de hunnit med lite "rajtan-tajtan" de där 2 dagarna och något ägg fastnat någonstans. 

#5 Ja nog vore det kul.

[Jens]
0

Ja det kommer nog från ägg men vad det kan vara blir ju verkligen spännande att se. Jag kommer ihåg när jag flyttade över en växt till ett annat akvarium och det var tidigt i våras tror jag och då visade det sig vara 3 st Corydoras panda =))

usvead
1

Senaste nytt från "barnkammaren"…

Lillyrod
0

Ska det månne bli någon sorts tetra det där kanske.

usvead
1

Mysteriet löst, det är med all sannolikhet ett paradisfisk yngel jag har i "barnkammaren". Och för att gör en lång historia lite längre…. 😉

Paret går f.n. i ett för litet kar men det är temporärt. De ska få större när jag får hem det jag beställt. Orsaken till att de flyttades beror på att de blev för kaxiga gentemot de övriga firrarna. Paret landade till slut i ett av 54 L karen tillsammans med några amanoräkor och snäckor. 

Nu här på kvällskvisten så upptäckte jag till min förvåning en massa små små små yngel bland bubblorna och flytväxterna. Det här var ju inte planerat! 

Ber om ursäkt för det smutsiga glaset Skäms

usvead
0

Håhå jaja….

Nu har några av karen fått byta plats, 44 L med "Lillen" och det ena 54 L med alla yttepytte yngel har hamnat i vardagsrummet. "Lillen" ser ut att växa så det känns bra. Hur det går med alla små yngel, ja det återstår att se. Jag mosar äggula och artemia i parti och minut 🥵 Vem trodde man skulle bli mor på gamla dar´ 

En fundering dock….
Båda karen 44 L resp. 54 L står på en och samma möbel som är stabil och har plant underlag men i 54 L karet ser vattenytan sned ut. Står man framför så lutar det från höger till vänster. Det skiljer några mm när jag mäter från övre kanten på karet och ner till vattennivån. På kortsidorna är det ingen skillnad. 

Jag har kollat med vattenpass (visserligen med ajfånen) men det visar ingen lutning (0 grader) varken när jag lägger den på skivan som karen står på eller uppe på karet, ändå ser jag en viss skillnad på vattennivån. Har också legat på golvet och mätt men inte upptäckt någon avvikelse.

Jag har läst på nätet och vad jag förstått är det illa om karet lutar på diagonalen, det gör ju inte det här. Ytan (skivan) är plan och utan några skavanker. En del skriver att deras kar lutar både hit och dit, men att det inte gör något så länge det bara lutar åt ett håll och inte tvärs över (diagonalt) men vad tror ni? 

Det är svårt att palla upp möbeln i. o. m. att den står på stora hjul. Jag har testat att flytta den sidledes och då blev det lite bättre, så det kan ju ändå bero på golvet fastän mätningen inte säger det.

Lillyrod
0

Några mm tror inte jag gör någon skada men det får inte bli mer. Håll lite koll på det.

usvead
0

Vågar nog inte chansa, det blir till att flytta om igen!! En snabb fråga….. 

Lilla karet med aluminiumram, med eller utan liggunderlägg under?

[Jens]
1

utan! Det ska aldrig vara ett underlägg under ett ram-akvarium.

usvead
0

Tack!

[Jens]
1

Idag kände jag att jag var 'tvungen' att göra rent filtret i mitt innerfilter som du rekommenderade mig. Efter 6 hela veckor så var det full effekt fortfarande. Otroligt vad bra den är och jag tackar så mycket för tipset om denna innerfilter.

🙂

usvead
0

Vad kul att du är nöjd Jens 👍 De är ju lätta att hantera och dessutom kan man ju byta ut mot annan filtermedia om man så önskar.

[Jens]
0

Ja, det är sant. Man kan använda flera olika media. Nu har jag endast två boxar men hade jag haft tre så hade det varit lysande.

usvead
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

"Lillen" börjar sakta sakta växa på sig…

[Jens]
0

Är det bestämt att det är en paradisfisk?

usvead
0

Nej men om man tittar på alternativen otocinclus, kuhliål, dvärgklogroda så gissar jag att det här är den trolige fadern 😉

[Jens]
0

Ja det är det säkert men märkligt att man inte ser några färger ännu :)

usvead
0

Jag har inte hittat så mycket information om just det så jag vet inte inte hur lång tid det tar för paradisfiskar att färga ut. Honorna är i alla fall lite blekare så det kan ju vara en hona vilket jag hoppas på med tanke på hur jag hade tänkt mig deras framtida boende 🙂

usvead
0

"Lillen" 🙂

Lillyrod
0

Uj vad hen växer. Börjar bli riktigt fin nu : )

usvead
0

Hur kunde det bli så här🤔 Startade med ett litet kar på 44 L och nu är det hur illa som helst. Visserligen innehåller två av karen bara yngel så de ska ju avvecklas vad det lider men ändå….

En liten bild på nyaste karet på 75 L som startats upp nu ikväll. Det lär nog bli lite mera växter när vattnet klarnat. Hit ska grodorna, kuhliålarna och otocinclusarna ska få flytta när värdena är stabila. Tetrorna ska sedan flyttas till 96 L karet så att paradisfiskarna får 152 L karet helt för sig själva.

[Jens]
0

Hehehe, hur lång tog denna process? Det är ju hur mycket arbete som helst!! Men jag tror du är riktigt nöjd nu och jag älskar nystartade akvarium =)

usvead
0

Ja du Jens det har gått fort, februari 2014. Det lustiga är att när jag blev "pålurad" 44 L karet så hittade jag en bok om akvariefiskar i bokhyllan. Jag har flyttat hit och dit, skänkt bort böcker under resans gång men den här har hängt med genom åren. Jag minns att jag köpte den i mitten av av 90-talet så redan då fanns ett intresse, men sedan snöade jag in på katter🐱

Ja det är kul att få planera, och plantera. Man vill ju att firrarna ska få de bästa förutsättningarna som det nu är möjligt med tanke på att de är i fångenskap enbart för vårt nöjes skull.

Jag tycker att jag lärt mig så mycket bara genom den här sajten, visst misstag gör man men än så länge "peppar peppar" har det inte fått alltför allvarliga följder. En sak är dock klar, fullärd blir man nog aldrig 🙂

[Jens]
0

Näe fullärd blir man verkligen inte! Det kommer nytt hela tiden och det är det som är så spännande att kunna få utveckla sig och samtidigt lära sig att göra saker bättre och bättre för innevånarna för man vill ju som du säger göra det bästa för dem.

mimåne
0

Oj vad roligt att se att du lyckats få paradisyngel! Grattis! Så kul :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
0

Ja visst är det! Och om gud vill och inget oförutsett inträffar så kanske det blir fler. Jag har ett 54 L kar med rätt så många små yngel efter paradisfiskparets senaste tete-a-tete🙂

Apropå om inget oförutsett inträffar….

Igår kväll märkte jag att vattnet i 96 L karet kändes riktigt varmt, och när jag tittade på termometern så visade den strax över +30. Drabbades av en smärre panikattack 😮och började frenetiskt spola iskallt vatten i en hink men så besinnade jag mig. Tänk till nu… vill du chocka de ännu mer, först tropisk hetta sedan arktisk kyla.

Vill minnas jag någon gång läst på Akvariefisk iFokus om vattenfyllda petflaskor i frysen. Nu fanns det ju ingen tid till att fylla flaskor och vänta på istiden. Då är det tur att man har frysklantar (heter det så?!) i frysen. Fram med ett gäng, snabbt skölja av och sedan ner med de i karet 🥵 

Förbannade doppvärmare!! Det är andra "Jägern" som går. Tack och lov blev det inga dödsfall. Jag som vill ha svalt inomhus men nu blir det till att slå på elementen och skippa doppvärmarna oavsett om vintern är i antågande.

Tänka sig att akvarielivet kan bli så dramatiskt 😉

mimåne
0

Det var nog en kommentar från mig du minns om de vattenfyllda flaskorna i frysen. Bra minne du har :)

usvead
1

#32 Plötsligt händer det 😉

ElinvBorg
1

Frysklantar usvead, frysklampar heter det ;) Men vad bra att du verkar ha märkt det i tid :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
0

Ja, sånt där är skumt. Hur ska man lita på doppvärmaren? Hur länge ska de hålla? Det funderar jag på också för den ena börjar bli till åren.

Lillyrod
0

Jag har alltid haft jäger och de har bara slutat fungera när de gått sönder. Aldrig någon som skenat iväg.

mimåne
0

Jag har min allra första doppvärmare igång fortfarande. Den har gått konstant sen dag ett. Inne på sitt 14e år.

usvead
0

Har läst på nätet att en del har värmare som är underdimensionerade för det aktuella karet just för att minimera risken för kokt fisk. Jag vet inte om det kan vara ett alternativ, eller om det istället blir så att den bara går och går utan att slå av.

mimåne
0

Jag tror ändå det här med doppvärmare som går sönder är lite förstorat. Vi undviker ju inte att ha akvarium bara för att det finns risk för att de går sönder heller. Det finns risker med allt och visst är det bra att riskerna med doppvärmare är kända och omtalade, men jag tror inte det är något man behöver oroa sig för så länge man använder en av bra märke och korrekt.

usvead
1

Jag har kanske haft otur eftersom båda var vad jag fått höra ett bra märke. Men skit samma nu har i alla fall doppvärmarna varit avstängda i alla kar sedan i torsdags, ja förutom i hos bebisarna. Tempen ligger på 24-25 grader, så det får vara så tills vidare. Tiden får utvisa om kung Bore gör att jag omvärderar mitt beslut.

Hur som haver, så här ser det senaste tillskottet ut nu när grumlet  lagt sig.

[Jens]
1

Stora fina svärdsplantor du har! De trivs verkligen hos dig och akvariet är perfekt =)

usvead
0

Åh, tack Jens 🙂 Ja, de växer bra. 

Har en anubias som jag lyckats få att växa fast i ett mellanrum på en rot. Den syns inte på bilden men finns i det bakre högra hörnet. Den har så bra blad att dvärgklogrodorna kan ligga och vila på de.

[Jens]
0

Jag vet för tok för lite om dvärgklogrodor men de lever tydligen under vatten hela tiden som jag kan se på akvariet. Var det dem som de ska förbjuda efter årsskiftet?

usvead
0

Nej tack och lov 🥵 Det är oxgroda som kommer att förbjudas.

[Jens]
0

Ok så bra ! =)

usvead
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Race i nya karet 😉

[Jens]
0

Hehe, de var livliga men det är konstigt egentligen för jag har sett flera som har sina framme och simmar så fint men mina rackare gömmer sig och visar sig alltför sällan men jag vet att de finns =)

usvead
1

Jaha nu har det hänt något i 75 L karet, hittade den här lille krabaten virvlande på glaset…. 🤔

Lillyrod
0

Yngel eller inkräktare?

[Jens]
0

Får du bara mystiska yngel i dina akvarium 😉 Vad är nu detta tro?

usvead
0

Jaa och karet är ju dessutom nystartat. Jag har i alla fall googlat och hittade det här….

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5048ae9588f4726d4b00281b-otocinclus-vittatus

Titta på inlägg 26, där är en fin fin bild av ett otocinclus yngel.

Lillyrod
0

Oj då! Oj oj då! Det hör verkligen inte till vanligheten att ottosar leker i akvarium. De man köper är till 100 % vildfångade eftersom de inte ska gå att föda upp i fångenskap. Dokumentera så mycket du kan.

usvead
0

Dokumentera, med min ajfån Galen uj, uj, uj.

Nu vet jag inte hur jag ska hantera det här. Jag hade ju helst önskat att den får gå kvar i karet för jag lär inte kunna få fatt i den utan att den blir mosad. 

Jag tror jag chansar och hoppas på att den inte blir mat åt någon av de glupska och halvblinda dvärgklogrodorna.

Lillyrod
0

Hahaha du får göra så gott du kan. Det är en liten raritet du har där.

[Jens]
0

Är det en otocinclus så måste du dokumentera det. det är så ovanligt !! Hoppas det är det för det vore ju fantastisk!

usvead
1

Den sitter, och förflyttar sig på glaset precis som en otocinclus.

[Jens]
1

Så söt liten rackare! Blir ju kär … och sedan ser men ett rosa äpple och jag blir kär igen. Äpplen vs yngel otocinclus.. svårt att välja för min del.

mimåne
0

Ooo! Nu blev jag också till mig. Tänk om det är en liten otocinclus. Fantastiskt!

usvead
1

Har suttit och blåstirrat på karet bra länge, och blev så lycklig när jag hittade den lilla krabaten. Men då upptäckte jag en till, så nu är de två 🙂

[Jens]
0

Meeen så roligt! Nu ser man faktiskt att det är en otocinclus! Vilken lycka för jag har aldrig hört någon annan som har lyckats med att föda upp ottosar!

usvead
0

Ja, och även om bilden är tydligare i mobilen så blir det så suddigt. Det är sjukt svårt att få ajfånen att fokusera på något så litet.

Överlever de så är det ju makalöst, förutsatt att de klarar sig från dvärgklogrodorna. De ser å andra sidan inte så bra så det skulle i så fall vara en ren lyckträff. Tack och lov sitter de små liven mest på glaset och svärdsplantorna och inte så mycket nere vid botten. Jag funderar om jag ska utöka matningen en liten liten smula.

Tror det kan vara en sådan här otocinclus som är en av föräldrarna.

Lillyrod
0

Åh det är så roligt. Bevis på att det visst funkar i ett akvarium. Grodor skulle väl kunna uppfattas som ett så stort hot att det inte ens vore lönt att försöka men dina ottosar är tuffa. Vilken sort är det? Den ser ganska mörk ut mot mina.

usvead
0

Jag köpte de som otocinclus niger.

mimåne
0

Så underbart. Stort grattis usvead! Här ligger man själv i lä🙂

Lillyrod
0

Det måste vi googla på : ) Har inte hört det namnet förut.

usvead
2

#65 Min zoo affär har de hemma lite nu och då.

Det här är ju synnerligen oväntat så det är bara att hoppas på det bästa. Har inte gjort några större förändringar, lite lite mera mat men annars är det som förut. Visst finns det orosmoment i karet, typ den här damen…

Lillyrod
0

Den är relativt ny här står det att läsa om den. Leker på samma sätt som corydoras. Lite intressant.

usvead
1

Corydoras känner jag igen till namnet men arten i sig är obekant för mig. Och som inte det räckte….

Paradisfiskparet har varit på varandra igen, kaniner det är vad de är. Massor med små yngel i karet, men nu får det vara som det är. Paret går ensamma i 152 L, det är rätt så stort och finns gömställen så den som överlever…..

Kom på mig själv, ber om ursäkt alla kaninägare Skäms

"Lillen" han/hon växer men färgerna tar tid på sig…

usvead
0

De är svåra att upptäcka, men jag lyckades i alla fall fånga en av de på bild nu ikväll, Jag har ju lite dålig syn och dvärgklogrodorna ser ju inte heller så bra så om jag inte ser ynglen kanske de inte gör det heller 🙂

[Jens]
0

Tror du att grodorna skulle äta upp dem om de kunde? Det vore ju verkligen synd. =(

Lillyrod
1

Håller med Jens. Jag förstår att det inte är lätt att få tag på de där små men går det kanske att sätta ögonbindel på grodorna?

usvead
2

Efter en del vånda och lite ångest så har jag lyckats fånga upp de små liven. Svettigt värre 😓🥵

Jag är lite emot att använda yngelkasse/kar men jag kände att jag måste. De är ju i alla fall skyddade från att bli mat + att innerfiltret i 75 L karet inte är yngelsäkrat. 

Naturligtvis passade yngelkassen inte till föräldrarnas kar. Kanter på långsidorna och rötter/växter i vägen på kortsidorna så den sitter i 96 L karet. Lagt i lite växter och en ytte pytte pytte liten bit av squashen som jag kokade till övriga invånare. 

Det här ju högst oväntat så går det vägen då är det bara att tacka och ta emot, om inte så har jag i alla fall gjort mitt bästa.

[Jens]
2

Jag håller tummarna för dig!!

usvead
0

Tack Jens 🙂

usvead
0

Fick en smärre ångestattack efter att ha sett Roxie´s akvarium. 

Men, jag gaskar upp mig och kontrar med bild av no 1 och no 2 i yngelkassen 😉Den flyttades till dvärgkulornas kar, det var enklare att rikta utblåset så att det blev lite snurr i kassen.

[Jens]
0

Ja Roxie hon kan verkligen men hon har verkligen jobbat på det och kostat på det också. :) Alltid kul att fascineras av andra och det gör jag av dig också. Småttingarna lever ännu?

usvead
0

Ja hon har fått till så snyggt! Det är ju det som är så bra med den här sajten att man kan både lära sig, och bli inspirerad av andra. 

Ja de lever fortfarande. Flyttade de nu ikväll från 96 L karet till en av 54 L karen. Det var inte tillräckligt med ytrörelse i kassen, jag inbillar mig att det blir bättre för ynglen om vattnet får cirkulera igenom sådär lite lagom. Jag har aldrig använt mig av en yngelkasse tidigare, tänkte testa när jag hade guppys men det  blev inte av.

[Jens]
0

Du tänkte rätt med cirkulationen. Jag använder inte yngelkasse men skulle ha gjort det i ditt fall också.

usvead
0

Räknat in no 1 & no 2 även ikväll 🙂

I karet med paradisyngel rullar det på. De är lite olika storlekar men det beror på att jag fångade in några små vid ett senare tillfälle när paret lekt ytterligare en gång i sitt eget kar. Och de ger sig inte…. 

Nu blir det ett bildspel även om jag hellre hade velat kunna lägga in flera bilder i samma inlägg 😕

usvead
0

Skit och dynamit, jag gillar inte det här med bildspel. Jag fattar inte hur stor eller liten bilden ska vara och snett blir det också 😡

Varför kan man inte längre lägga in flera bilder i samma inlägg, och välja om man vill ha bilderna till höger, vänster eller centrerat. Det kunde man ju tidigare!

[Jens]
0

Precis, det där med bildhantering är fortfarande skit och det har jag påtalat många många ggr till de som sköter iFokus men de lyssnar inte. Jag har påtalat det även på support.ifokus.se men de lyssnar inte heller. Jag tror jag är ganska så ensam om att klaga och därför tas inte kritiken på allvar. De flesta bryr sig om problemet.

mimåne
0

Jag brukar förespråka yngel som får växa upp i akvariet med alla de hot som finns, men i det här fallet så stöttar jag faktiskt ditt beslut om att placera dem i yngelkasse. Jag hade gjort det samma.

usvead
0

Fredag kväll och tant börjar bli lite krasslig, halsont och allmänt hängig 😴 Tur det är "bajs" väder ute, då behöver man inte ha dåligt samvete för att man stannar inne med en god bok och en mysig varm filt.

No 1 och no 2 är fortfarande med i matchen…. "peppar, peppar".

Lillyrod
0

Heja. Både ynglen och dig. Krya på dig.

mimåne
0

Vad ger du dem för mat?

usvead
1

#84 Tack, tack. 

#85 Lite av varje, jag provar mig fram. Kokt halv ärta, små små bitar av kokt broccoli/zuccini, en och annan flinga, Dr Bassler. Det blir nog också lite mikroskopiska lämningar av artemian när dvärgkulorna slåss om maten. 

De sveper fram lite överallt - sidorna/botten/växterna - så jag hoppas och tror att de får i sig det de behöver. De fick inget speciellt foder i det andra karet där övriga familjen finns. De livnärde sig antagligen på det som fanns på växterna och akvarieglaset. 

Det är en nätkasse så därför tror jag det är betydelsefullt att det är bra skjuts på innerfiltret så att det dels blir genomströmning för att vattnet ska "bytas" och syresättas men även att en liten del nyttiga partiklar som finns i karet ändå fastnar….om ni förstår vad jag menar.

Hmm ….jag känner mig lite "luddig" i huvudet🤦‍♂️

usvead
4

"You´re here, there´s nothing i fear"…. 

Winslet / DiCaprio, släng er i  väggen Skämtar

Lillyrod
0

😃

[Jens]
0

Hahaha! Jättefin bild ju! 😍

usvead
3

No 1 och no 2

mimåne
0

Hahaha!

usvead
0

Lite funderingar så här på morgonkvisten…… 😴

Jag är ju en rookie i jämförelse med många andra på sajten. Det är mycket lärorikt att läsa alla funderingar, frågor och inte minst de svar som dyker upp. Jag försöker också bidra så gott jag kan.

I början ville jag - i min okunskap - blanda hej vilt men har mer och mer gått mot att försöka hålla fiskarterna separata. Ja förutom städpatrullerna bestående av snäckor och amanoräkor.

Tetrorna, paradisfiskarna och dvärgkulfiskarna har separata kar. Den enda "fisksoppan" är 75 L karet med kuhliålar, dvärgklogrodor och otocinclus. 

Både kuhliålarna som ska ha bra syresatt vatten och otocinclus som ska ha strömt matchar varandra rätt bra om man håller tempen lite mittemellan. Även fast grodorna måste upp och andas emellanåt så verkar även det fungera. Jag tror det är mycket tack vare det superba innerfiltret med sitt strilrör. Du Jens vet ju vilket jag menar eftersom du har ett likadant fast modellen mindre. 

Jag har rätt så bra skjuts på utflödet men jag har studerat grodorna och sett att de skjuter upp i princip mitt i strömmen och sedan rakt ner igen utan problem.  När otocinclusarna inte sitter nere på någon rot så är de endera på strilröret eller på växterna i närheten av utblåset, och de verkar ju ha lekt med tanke på no 1 och no 2. Kuhliålarna har inte ändrat sitt beteende sedan jag skaffade de, och då har de fått uppleva en radda olika innerfilter och kar kompisar. Det känns som att jag nu hittat en rätt så bra balans oaktat att de kanske borde leva separat.

Vad vill jag nu säga med den här låååånga utläggningen, jo……

Är det inte fråga om uppenbara fiender, notoriska fenbitare eller andra kända "problembarn" prova, det kan fungera om du gör de anpassningar som behövs. Det jag är tveksam till är att blanda lite hur som helst - utan att läsa på - bara för att de är, just vackra. Eller att man testar, typ bara för att eller "jag ska bevisa att alla andra har fel" o.s.v.  A och O är att djuret, fisken eller vad det nu kan vara ska må bra.

Klart slut 😉

usvead
3

Otocinclus Niger / Hisonotus leucofrenatus

KickLi
0

Mycket intressanta funderingar. Blev väldigt nyfiken på innerfiltret du nämnde, vad är det kvalisort? Jag är öht öppen för förslag om innerfilter som är riktigt bra. Vad gäller skönheten hos fiskar har jag märkt att vi i familjen har väldigt olika preferenser, jag har nämligen fullständigt förälskat mig i tösens unga Ancistrus. Hon gillar de färgglada guppysarna såklart. Jag skulle kunna tänka mig en egen burk med bara bruna fiskar på alla nivåer.

usvead
0

http://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-i100-greenline.html

Länken ovan visar mellanstorleken som jag har i 75 L karet (hos grodorna), storleken större i200 har jag i 152 L karet. Finns olika filtermaterial att köpa till om man vill byta ut den befintliga filtermassan.

usvead
0

Upptäckte nu på em. att no 1 "kilat" vidare 😕 Yngelkasse är kanske inte så bra trots allt. Så vad göra, jo….

Alla  vuxna otocinclus flyttades från 75 L karet till 54 L karet. De äter inte sina yngel och snäckorna är inget hot så no 2 fick också flytta dit. Under tiden jag jagade ottosarna hittade jag ytterligare ett yngel, lyckades fånga det så nu är de två i alla fall. De verkar ju kunna gömma sig på det mest kluriga ställen. Känns ändå som att de har en större chans att överleva tillsammans med sina egna. Dessutom om föräldrarna mot all förmodan skulle få för sig att leka igen då är det här karet yngelsäkrat, både vad det gäller andra fiskar och innerfiltret.

I och med allt det här så flyttade alla paradisfiskyngel hem till mor & far i 152 L karet. Provade också att släppa ner "Lillen" men det kändes inte helt ok, så han/hon fick flytta in hos tetrorna och fru Dvärggurami. Jag kan fortfarande inte avgöra om det är en hona eller hane 🤔

Lillyrod
0

Du har jobb med de där små liven. Det är så roligt att höra att det finns överlevare iallafall.

usvead
1

De´ e´ mycke´ nu 😉

Lilolizeit
0

Har helt missat din små yngel! grattis till de små rariteterna! :) hoppas de går vägen med de två..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

usvead
0

Tack, men det är ett väldans bestyr 🥵 Nu tror jag ändå att jag kanske kan slappna av en smula, nu är de ju hos sina egna.

Lilolizeit
0

Ja dom borde ha de så bra de bara går nu :)

usvead
2

Trodde inte att jag skulle ha en chans att se någon av ynglen sedan de flyttats, men här är en av de 🙂

Lilolizeit
0

Så söt!

Draken
0

Grattis och lycka till med de små 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

usvead
0

Tack, tack! Ja nu är de ju i ett separat kar (54 L) enbart med vuxna otocinclus och snäckor, och innerfiltret är yngelsäkert så mer kan jag  nog inte göra.

usvead
0

Just nu är det bara ett gäng amanoräkor och makarna macropod med sina yngel i 152 L karet så jag funderar på att skaffa någon slags mellanstor mal.

En kompis har Ancistrus men de blir ju stora vad det lider. Jag har 0 koll vad det gäller malar så tips på vad som kan vara lämpligt i ett kar med den storleken vore bra. Jag har soil/kattsand så den måste klara den typen av bottenmaterial.

usvead
0

Nya bud…..🙂

I helgen blir det byte av bottenmaterial i 152:an, från soil/kattsand till Julas sand. Visserligen är det ett j---kla jobb men jag slipper allt bös som virvlar runt när man är nere och petar, och man begränsas inte  på samma sätt. Sedan får vi se om det blir två Ancistrus i alla fall, om man ska tolka zoopet så bör det fungera storleksmässigt.

[Jens]
0

Ja, det ska nog gå bra med två Ancistrus men det gäller att ha bra gömställen för dem. Slit med bottenmaterialsbyte , det vet jag men det blir bra till slut för man får som man vill ha det.

usvead
1

Nu är det gjort 🥵Lite grumligt, men det lägger sig nog till imorgon.

[Jens]
0

Hoppas du blev nöjd =) Det kommer försvinna efter några vattenbyten.

Lillyrod
0

Snyggt. Det var värt jobbet hoppas jag?

Draken
1

Blev jättesnyggt :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

GotTreats?
1

Himla vackert kar 😍

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar

usvead
0

Tack alla 🙂 Jag är nöjd även om jag säkert kommer att peta lite här och var, kanske sätta ner fler växter eller så…

Det gick bättre än jag trodde även om jag  misströstade en smula när jag nådde botten och blev varse att jag inte orkar lyfta karet och hälla bort det sista äckelbruna vattnet. Jag fick ta en lite rektangulär plastburk och sleva upp det sista för hand och sedan torka ur 🥵

Jag skulle ju även ta sanden som ligger i det tömda 44 L karet, men tror ni jag kom ihåg det! Jag vet inte om det är så lyckat att den ligger kvar för länge i fall jag måste använda karet igen, eller vad tror ni? Kan det bildas en massa onyttigt i den fuktiga sanden ifall den får ligga kvar, och inte torkat helt och hållet?

Och till det där med malar, står i valet och kvalet mellan pansarmalar eller Ancistrus. Min kompis fick ta över två pansarmalar lite hastigt och lustigt, en albino och en fläckig variant. Mig veterligen ska de vara fler, så bara för att testa kollade jag med zoo affären 😉 Joda, fler och av samma sort vilket betyder att de i så fall måste artbestämmas. 

Det lutar nog åt Ancistrus. Dels för att det fungerar med bara två, de putsar - i bästa fall - även glaset, och de fungerar nog med paradisfiskarna. Så vad tror ni om mitt resonemang?

[Jens]
0

Jag skulle inte använda sanden igen om du inte spretar ut det ordentligt så att det får torka men det är en massa jobb i onödan när man vet att sand är så billigt.

Ancistrus är duktiga städare och det kan man inte sticka under stol med. Tyvärr så kan jag inte ha dem i mitt lilla akvarium utan får ta ottosar istället. I det stora akvariet har jag Ancistrus.

Lillyrod
0

Ancistrus städar bra när de är små. Äldre exemplar blir extremt lata : )

Pansarmalar äter inte alger alls. De vill ha vanligt foder. Bästa städarna enligt mej är otocinclus.

usvead
2

Grumlet har lagt sig så här kommer en före och efter bild på 152:an. 

Det blev 2 Ancistrus, så nu ska det koppas. Jag satsar istället på att utöka antalet amanoräkor, idag har jag 9 st i karet. Av någon anledning är de framme mycket mer sedan bottenbytet….

usvead
1

Igår fick även "Lillen" flytta in i 152 L karet, så nu finns det yngel i lite olika storlekar. Jag fick liksom för mig att det var rätt tidpunkt att släppa ner honom/henne i och med att alla fick samma start - med tanke på bottenbytet och förändring av layouten. Ingen hade hunnit "boa" in sig…

usvead
2

En av nykomlingarna i 152 L karet, och "Lillen" är lite nyfiken…

usvead
0

Så där ja, då var nya lys (led) rampen på plats!

Var så missnöjd med den plastiga huven med inbyggd belysning till 75 L karet, tur att det också följde med täckglas. Rampen kommer från Aquawarehouse och tipset från Jens 🙂

Lilolizeit
0

Snyggt!

Lillyrod
0

Det är samma ramp jag har men jag har lagt till en för kort med power-glo i för att få lite bättre färg i karet : )

usvead
0

#121 Tack 🙂

#122 Har du en separat ramp bredvid, typ sådan som brukar finnas till ramakvarier?

Draken
0

Snyggt ljus :D

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Ser ju jättebra ut ! Jag har inget extra om jag gillar ljuset och mina växter stortrivs.

Lillyrod
0

Ja jag har en separat ramp för ljusets skull. Den är egentligen till mitt 60 liters som inte är igång. Jag är van vid att det röda ska vara rött och det tycker jag inte det blir med ledrampen : )

usvead
0

Tack alla!

Det blev stor skillnad jämfört med lysröret i plastrampen/huven. Jag kör på så får vi se, och hur växterna reagerar lär jag väl bli varse vad det lider 😉

usvead
0

Ilandsproblem

Min paradisfisk hona verkar ha drabbats av en slags ätstörning! Jag matar vanligtvis lite var tredje dag, ibland blir det varannan dag. Nu har jag märkt att hon går "all in" när det vankas mat! Ni som är till åren komna känner ju igen "Hajen"….

När allt är slut ser hon ut att vara i 9:e månaden och orkar knappt lyfta. Simmar upp till ett blad, lägger sig där, tar en lite simutflykt och sedan tillbaka. 

Första gången jag märkte det fångade jag upp henne och lät henne vara i yngel kassen tillsammans med kokta ärtor. Nästa gång kastade jag i kokta ärtor ner i karet fort som f…n. och dagen efter var allt som vanligt. Nu har det hänt flera gånger utan "ärt insats" så jag börjar tro att jag kanske måste mata oftare och ännu ännu mindre men då blir det ju knappt något alls.

[Jens]
0

Jag tror du får testa fram. Lite mindre mat varje dag kanske passar henne bättre.

mimåne
0

Det låter som att hon äter alldeles för mycket på en gång. Hur man löser det samtidigt som alla de andra fiskarna också ska ha sin mat är en gåta.

usvead
0

Nu fungerar det bättre, jag har fått in en rätt så bra rytm i matandet. Pytsar ut i spridda skurar lite här och var😉

usvead
1

Mina två otocinclus yngel har jag inte sett på länge, inte sedan de flyttade med "päronen" i slutet av november. Däremot har det nog lekts igen för nu har jag upptäckt tre små bebisar, och det kan inte vara någon av  de andra två jag flyttade….

Lilolizeit
0

Åh va kul med nytt smått! De måste verkligen trivas hos dig :)

usvead
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Eftersom jag vill underlätta för fiskvakten under julledigheten så har den gamla gyppyhonan fått flytta från "dammen"  till 75 L karet.

Där finns - förutom kuhlisar och dvärgklogroder -  även fru Dvärggurami, damen som inte riktigt funnit sin plats sedan hon blev änka. Det var väl sådär bland tetrorna. Mindre lyckat bland paradisfiskarna även om deras kar är rätt så stort. Hon har med tiden blivit lite tilltufsad så när otocinclusarna flyttade blev det 75 L karet. 

Idag fick alltså en annan äldre dam flytta in med en förhoppning om att de två ska kunna samsas.

[Jens]
0

Så roligt att det går så bra för dig =)

usvead
0

#133 Ja det verkar så men de ska ju överleva också. Det var en ren slump att jag såg de, för jag har spanat och spanat efter de andra två ynglen. 

Jag hade egentligen tänkt placera den gamla guppyhonan  i det här karet. Tänkte att det blir väl bra att hon får gå där istället för i dammen, då jag plötsligt såg de små rackarna. Alla tre på samma kortsida…

#135 Ja man gör så gott man kan. Ber en stilla bön om att nitritspik, cyano och algblommning ska "lysa" med sin frånvaro 😉

[Jens]
0

Mina Gurami var inte överens i början men nu är de ett par och är så gulliga mot varandra så det känns väldigt bra att de äntligen har funnit varandra. Trodde först att det skulle gå åt helskotta.

usvead
0

Det är ju alltid lite vanskligt när man ska försöka introducera en ny fisk, oavsett om det är av samma art eller en helt annan. Jag tycker redan att de verkar ha accepterat varandra, de små gummorna 🙂

usvead
0

Det kan ju inte ha undgått någon att jag gillar terrakottakrukor Skrattar

Lyste med en ficklampa i en av krukorna som finns lite i skymundan längst bak till höger, och där fanns det fler. Nu har jag lyckats lokalisera sex små yngel och det kan ju också finnas några bland rötterna….

[Jens]
0

Kan förstå att du är glad för det skulle jag också ha varit !! 🙂

Lillyrod
0

Jätteroligt att de trivs så bra att de leker inte bara en gång utan flera. Vart man än läser så står det att det inte finns några kända lyckade uppfödningar av ottosar i fångenskap.

usvead
0

Att de leker, och det kläcks några yngel borde ju betyda att jag gjort något rätt. Det svåra är nog att få de att överleva och växa upp, och hur det ska gå till det vete gudarna 🤔

usvead
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Igår kväll räknade jag till 10 st små, och då satt de stilla och lite utspritt i karet. Det vore så himla kul om några av de kunde klara sig…

[Jens]
0

Några kommer absolut göra det om inte alla. Ge dem grönsaker också så de får smutta på det också! Så roligt att se dem =)

usvead
0

Jag brukar variera med bl.a. kokt broccoli, zuccini, ärtor och morot. 

Blir ju lite kritiskt nu över jul och nyår när fiskvakten tar över, men jag har sedan tidigare kokat ihop en salig röra som frysts ner. Den har jag matat med och det fungerar + att det är enkelt att hantera även för fiskvakten.

[Jens]
0

Ja, man får planera mycket och sortera ut det så det inte blir övermatning. En del använder folie och en del använder t ex doseringsask. En sån där doseringars som man kan köpa på apoteket och fördela dem däri.

usvead
1

Jag har dosetter, de är verkligen bra. 

När det ska matas med frysmat då ligger en liten papperslapp i det aktuella facket. Övrig mat typ flingor etc. portioneras i små hopvikta pappersbrev som ligger i resp. fack. Vi har dessutom en praktisk genomgång strax innan så att eventuella oklarheter kan klaras ut,  dels vad det gäller handhavande men även de skrivna instruktionerna.

Jaja, hängslen och livrem 😉

[Jens]
0

Superbra ! Då kan det inte gå fel hos fiskvakten utan då är det bara det tekniska som kan dumma sig men det är varken fiskvaktens fel eller ditt fel utan det kan bara hända liksom men det är sällan det gör =)

usvead
0

Godmorgon Jens, det börjar bli en vana det här. Både du och jag är uppe med tuppen 😉

Till helgen blir det vattenbyte och genomgång av tekniken. Sedan är det bara att hålla tummarna så att det inte blir snöstorm = strömavbrott.

Apropå strömavbrott….
Hur länge klarar de sig månne ifall det blir strömavbrott och inner- respektive ytterfilter stått stilla i x antal timmar, för att sedan tuffa igång när strömmen kommer tillbaka.

Draken
0

Vilka underbara bilder 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
0

#150 Tack! Ja, visst är de söta de små liven 🙂

usvead
1

Kom över finfina musselblommor i zooaffären. Jag tycker om de även om jag aldrig lyckats få de att överleva i mina kar. Då kom jag på det, jag har ju "dammen". Den är numera utan innerfilter och värmare i och med att guppyhonan flyttat till 75 L karet  inför jul/nyår.

Gullrankorna växer bra med rötterna i vattnet så jag hoppas att musselblommorna ska klara sig. Plastbyttan är helsvart annars skulle man kanske kunnat ha en Kampfisk i det, förutsatt att man har värme.

[Jens]
0

Ja, jag är en morgonmänniska =)

Angående strömavbrott så är det ett väldigt 'hej o hå' för man måste ju se till att hålla rätt temperatur och det kan man ju göra. Sedan måste man ta bort filtret efter en dag och göra rent det. Det blir många hinkar och på så sätt så får man ju samtidigt friskt vatten och det är viktigt också.

usvead
0

Jag får hoppas att det inte inträffar. Lite tur ändå att man bor i stan, det brukar inte vara strömavbrott särskilt ofta, och heller inte någon längre tid.

Jag är nog lite fjantig men jag har plockat bort äpplena och flyttat de till ett annat kar. Allt för att mina otocinclus ska få ensamrätt till maten….

[Jens]
0

Ja, du är fjantig.. hahaha ;) Äpplena äter inte så mycket så att det inte blir något över till dessa små men jag förstår dig ;) Jag såg faktiskt bland alla mina rovfiskar en liten svärdbärare-yngel. Får hoppas den är tuff nog att gömma sig =)

usvead
2

Mina äpplen går fram som bulldozers så fort jag kastar ner en tablett, grönsaker eller vad det nu kan vara i matväg. Så nu tar jag inga risker 😉

Grattis till en liten, hoppas den klarar sig.

usvead
0

Åter hemma efter en skön jul- och nyårsledighet uppe i riktiga Norrland 🙂

Fru Dvärggurami har simmat vidare, men hon har ändå hängt med länge. Mina små otocinclus yngel verkar dock ha klarat sig. Jag räknade in några nu när jag gjorde vattenbyte, och de verkar dessutom ha växt en smula 

(försök ignorera det skitiga glaset 😉)

[Jens]
0

Oj, de har vuxit till sig nu … Nu ser man ju ännu tydligare =) Roligt att det går bra för dig men vet du hur många som har överlevt? Har du ser fler än två?

usvead
1

Lyckades lokalisera 7 st, men det kan finnas fler. De är svåra att upptäcka eftersom de smälter in så bra när de sitter på någon av rötterna. En del av de såg mindre ut så jag vet inte om det kanske har lekts igen 🤔

mimåne
0

Helt fantastiskt roligt!

Lillyrod
0

Ja jag är helt fascinerad av hur de förökar sig och växer trots att nästan hela expertisen säger att det inte går. Det är jätteroligt!

[Jens]
0

Ohh, det är så många ändå som har överlevt trots att du inte har varit hemma. Du hade en fiskvakt hemma men ändå så har de inte lika koll som du ;) Jättekul att höra att det var så många kvar!! De trivs verkligen i ditt akvarium.

Draken
0

Men vad roligt att ynglen ha klarat sig och vuxit på sig lite. Synd på Guramihonan dock.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

usvead
1

Ja det känns bra att de verkar trivas, och att det har fungerat med fiskvakten. 

Att fru Dvärggurami lämnat in var tråkigt men hon har ändå genomlevt ett antal män och haft det lugnt på ålderns höst. Nu blir det inga fler labyrintfiskar även fast jag är sjukt sugen på en Kampfisk men jag ska hejda mig och nöja mig med paradisfiskarna.

usvead
2

Några suddiga bilder på de lite lite större ynglen…

mimåne
0

Men så söta de är😍

[Jens]
0

Kommer du sälja några eller kommer du behålla allihopa?

usvead
0

Så långt har jag inte tänkt. De är ju fortfarande så små och det är mycket som kan hända….

usvead
1

Måste ju variera mig lite så det blir en bild på paradisfiskfamiljen. Mamma, pappa, "Lillen" och fyra lite mindre syskon. Svåra att fånga på bild men de är - precis som jag är för min ålder - rätt så rörliga 😉

mimåne
1

Så kul det är att få se en bild på friska hälsosamma paradisfiskar. I butik är de ofta så himla slitna.

usvead
1

"Ärvde" en sten från en kompis som ska avveckla sitt akvarium så den fick flytta in i 152 L karet, men nu är det stopp annars blir det för trångt i byttan….

[Jens]
1

Nu är jag dum… men var är stenen? 😞 men jättefint har du i akvariet !!!

usvead
1

Men Jens, nu börjar jag tro att tjejerna har rätt angående glasögonen 😉

Skämt åsido jag förstår dig, den har samma bruna ton som roten. Stenen med växter fastvuxna ligger till höger.

[Jens]
1

Hahahaha! Du kollar vad de säger elaking! Du menar att det dära bruna är en sten? Jag har något sänt i mindre storlek men det heter inte sten utan något annat som jag inte minns namnet på… men synen är dålig i min ålder ;))

usvead
0

Man hänger väl med 😉

Jag säger sten men vad det egentligen är vet jag inte. Den är tung men samtidigt porös, och ytan är väldigt skrovlig.

[Jens]
0

Låter som lava-sten? Kul är det och vilken stor jäkel du har i ditt kar för min är i diametern 9 cm men din måste vara 4-5 ggr större?

usvead
0

Ja lavasten måste det vara. Nu har jag googlat och visst är det en sådan, tack 🙂

Åsså har jag köpt lite tillbehör till JBL innerfiltren. Dock inte från firman i Sverige där jag köpte mina, de hade knappt några tillbehör alls. 

Jag hittade en tysk sajt www.aquaristikshop.com där man sålde tillbehör och reservdelar till mina JBL Cristalprofi Greenline 🙂 Verkar vara en seriös firma, beställde 3/1 och försändelsen landade idag. Då har det ju varit helger och röd dag under tiden.

Glömde fota innan jag satte dit de men det är en slags lerkulor i en box som placeras i en filtermodul. De ska bl.a. motverka uppkomst av nitrit. Jag har en i varje, och här är kartongen.

[Jens]
0

Låter bra men att motverka nitrit? jag har inga problem med nitrit och kommer inte få det heller känner jag. Fanns det mer alternativ? Mer filtermedia till crystapprofi menar jag?

usvead
0

Jag har heller inga problem med nitrit men jag ville testa så jag valde det här som verkade ha mest bredd.

JBL ClearMec is a pollutant eliminator for crystal clear water with no alage problems. A mixture of clay pellets and special resins gently eliminates the pollutants phosphate, nitrate and nitrite from freshwater, preventing undesirable alage growth. The clay pellets promote colonisation by beneficial bacteria and support the biological breakdown of pollutants. JBL ClearMec is ready to use, in a basket specially designed for use with the JBL Internal Filters CristalProfi i-series.

De har t.ex. kol, torv, någon slags glas i korgar/boxar som placeras i modulen + reservdelarna till just de här innerfiltren.

usvead
2

En av de små….

Lillyrod
0

Jag kan inte låta bli att le när jag ser dem. Så söta.

usvead
3

Jag med 🙂 

Även om det kanske bara blir en enda som växer upp så är jag ändå glad, och samtidigt en aning förundrad. De leker igen och igen… Nu är det ett litet gäng som precis kläckts och som sitter på rutorna….

Lillyrod
0

Underbart ju 🙂

usvead
0

Igår fick bajsmaskinerna flytta, men det blev en jakt utan dess like. Trodde jag hade fiskat upp några albino istället för "vanliga" Ancistrus.

Som utbyte fick jag ett gäng räkor, men vilken typ det är vet jag inte. De är små och ser nästan ut som amano, fast ändå inte. Det är kanske någon som trots lite suddiga bilder kan artbestämma. Zoo affären trodde det kunde vara amano men var inte helt 100 i o m att de från första början varit yttepytte. Nu hade de gått där ett tag och  vuxit på sig. De har ett brett vitt band längs med ryggen, mina amano har också ett vitt band på samma ställe men det är mycket smalare. 

Oavsett vad det är så lär jag väl bli varse om de börjar växa ytterligare. De fick i alla fall flytta in till grodorna och kuhlisarna eftersom jag inte har några räkor i det karet.

ElinvBorg
0

Jättedålig på räkor men skulle det inte kunna vara white pearl kanske? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lilolizeit
0

Gissar också på white pearl utifrån bilderna.

Skiftar de i färg (som amano kan) så är det troligen rainbow räkor.. :)

usvead
0

Jag har googlat lite, jämförde bilder av white pearl och rainbow. De är inte lika vita som white pearl utan mera naturvita och vad jag kan se lutar det åt rainbow. 

Hängslen och livrem, nu har jag hastigt och lustigt tagit upp och "byggt" om mitt JBL innerfilter. Är det nu inte amano så kan det ju bli små bebisar. Visserligen bor det kuhlisar, glupska grodor och en äldre guppyhona i karet men några kan ju överleva, och  då ska de inte stryka med p.g.a. innerfiltret. 

Den klarblåa filtermassan är inte direkt vacker, inte heller strumpan över motordelen men nu är den i alla fall yngelsäker. Och den talar tydligt om när det är dags att rengöras. Eftersom jag inte ska ställa upp i någon skönhetstävling så skit samma 😉

Lillyrod
0

Då är du väl förberedd nu om det skulle komma några bebisar. Hur stora är grodorna i förhållande till räkorna? Jag tycker räkor ser så små ut att vem som helst skulle kunna äta dem 😃

usvead
0

De som nu flyttat in är för stora men små räklingar skulle nog passa matvraken 😉

usvead
1

#187 Uppdatering, innerfiltret….

Måste väl erkänna att jag irriterade mig på den klarblåa färgen trots dravlet om skönhetstävling. Så vad göra… jo trä strumpan över hela paketet 🙂

usvead
1

Sorg i huset, en kuhlii-ål har lämnat in 😢 Kom hem i e.m. efter att ha varit borta sedan i fredagskväll. Hittade den lite tilltygad och stel som en pinne liggandes bakom en rot. Jag har i o f haft de ett antal år men det är ändå lite ledsamt.

Kan i alla fall glädjas åt att det verkar gå framåt för ottosarna, åtminstone en av de…

Lilolizeit
0

Va tråkigt med ålen, alltid sorgligt när ens djur går bort.. 😔

usvead
0

Ja, men det är inte något man kan säga till vem som helst. Vissa anser att man är lite tokig, det är ju "bara" en fisk.

Hur som haver jag har försökt få till lite bättre bilder på de nya räkorna…

Lilolizeit
0

#193 de ser precis ut som mina rainbow :)

usvead
0

Lite uppdatering….

Rainbow räkorna har nu fått byta plats med snäckorna. Fick ett frispel på strumpan över innerfiltret i 75 L karet så nu har filterhållarna åkt på plats igen vilket betyder att det inte är så yngel-/räkling säkert.

Snäckorna får bo med grodorna i 75 L och räkorna får samsas med otocinclusarna i 54 L karet. Tror inte de bryr sig om det mot all förmodan skulle bli några små räklingar och innerfiltret är "räksäkert" från start. Åsså ser ett av otoynglen ut att ha växt på sig lite mer.

(som vanligt…taskig skärpa och skitigt glas)

mimåne
0

Vad de har växt sedan sist de små rackarna.

usvead
1

Jag vet inte om det bara är en av de lite större som klarat sig, har inte lyckats se mer än en åt gången. Oavsett det så är det i alla fall en bonus om så bara en enda växer upp….

Och så har jag blivit med en liten kampfiskhona, en omplacering bara sådär. Jag tänkte initialt starta upp 44 L karet men så kom jag på att hon kan ju få bo i "dammen". Den är lagom i storlek, och med en massa rötter från gullrankorna nere i vattnet som borde vara rätt ok miljö för en liten kampfiskhona.

I med värmare och ett innerfilter som står på en flat sten nere på sandbotten. Visserligen behövs det kanske inte något filter just för syretillförseln men jag vill rena vattnet. Det syns nog inte men hon är mörkt rödskimrande….

KickLi
0

Nu har jag läst hela tråden. Igen. Alltså, paradisfiskar, är det något som är möjligt för en nybörjare? Jag har läst på en del, men vad skulle du säga behövs? Ingen värmare antar jag, men hur stort kar, ett par, ett gäng, andra sorter som passar, foder etc? Jag är inte intresserad av att hålla på med levande foder.

usvead
1

Om paradisfisken är en lämplig nybörjarfisk, svårt att säga. Jag upplever ändå att den är tåligare än andra labyrintfiskar. 

Den kan vara rätt så aggressiv. Initialt hade jag mitt par med tetrorna, men insåg snart att de hade det bättre i ett eget kar. Inte så att tetrorna var på de, det var nog snarare tvärtom. Jag tycker också det är enklare att ha art akvarier just för att det är lättare att få de bästa förutsättningarna för just den art man är intresserad av. 

Jag har mina i 152 L. Mamma, pappa och fem yngel varav ett är lite större (Lillen). De gillar växter men behöver ändå simyta, och hanen har ett eget hörn där jag har flytväxter. Jag har doppvärmare men ligger på ca 23 grader. 

De är glupska och äter det mesta. Flingfoder. Fryst: artemia, mysis, svarta mygglarver, cyklops till ynglen. Levande; black worms. Grönsaker: kokta skalade gröna ärtor men de är även på den kokta broccolin och gurkan som jag bruka pytsa ner till snäckorna. Jag hade tidigare två Ancistrus i karet, och de var även på deras tabletter….

usvead
2

Nu börjar man kunna se att ynglet (längst ner) har växt på sig lite om man jämför med den övre….

usvead
1

Bytt bottenmaterial och möblerat om  i otocinclus karet. Jordbotten med sand uppepå och en smaaal kant längs med kortsidorna och fram. I med en massa sandsnäckor för att röra om i sanden. Nu ska det bli spännande att se hur/om växterna reagerar….

mimåne
0

Vad fint det ser ut. Det är beundransvärt hur akvarister bara sådär byter bottenmaterialet som om det inte vore någonting.. 😃

Däremot är jag liite orolig över den smala kanten med sand längst fram. Det känns som att det är sååå nära att jorden börjar sippra upp och göra allt till ett enda lerbad🤐

usvead
0

Tack! Ja, jag blev nöjd med placeringen av rötter, sten och växter. 

Jorden ligger i en rektangel från bakrutan  och framåt. Jag har inte jord ut till kortsidorna och framrutan eftersom jag inte vill att den ska synas utåt. Randen är smal från glaset fram till jordkanten men sandlagret i sig är tjockt.  Sedan har jag byggt på allt eftersom från framsidan och bakåt/sidledes. Jag tror inte det kryper fram någon jord om jag inte själv är och petar för mycket. Skulle det i alla fall misslyckas ja då får man spotta i nävarna och göra om.

mimåne
0

Jo du har säkert bra koll på det där🙂

usvead
2

Blev lite inspirerad, så min kampfiskhona har fått en vindskupa. Om det fungerar och hon har intresse kanske det blir en IKEA vas eftersom formen bättre stämmer överens, men tills dess får den här duga….

mimåne
0

Ja men här fanns det ju bilder på ditt verk ser jag. Så kul! Gillar hon den?

usvead
1

Ja det verkar så, och den har en annan fördel. Jag har ju ett innerfilter som visserligen står på botten men det ger ändå lite krusningar på ytan. Framför vindskupan är det stilla vilket gör att maten inte far omkring och hon får lättare att fånga in den 🙂

usvead
2

Det blev en rund vas från Åhléns. Formen stämmer bättre överens med plastbyttan, och det blev snyggare. Kampfiskhonan hittade dit på en gång, tror det är en smart tjej det här 😉

Lillyrod
0

Det där är ganska häftigt. Helt klart gillar de att titta ut på omgivningen 🙂

usvead
0

Nu har det dykt upp fler små små yngel, får se om någon av de överlever. På bild 2 – lite till höger – och bild 3 syns även ynglet som har växt på sig. Den uppmärksamme läsaren noterar även algerna på bladen. De lämnas utan åtgärd förutsatt att det inte barkar iväg alldeles åt pipsvängen. Jag inbillar mig att ynglen då får/har nåt att tugga på, de små liven 😉 

Jag har också testat kokt morot för första gången men oj vad vattnet blev disigt. Det syns speciellt när man tittar upp mot lysrören (bild 2), men det är inte bara hos ottosarna utan även hos snäckorna i de andra karen. 

Är det vanligt eller reagerar morötterna på mitt vatten? Morotsbitarna - som är ordentligt kokta och dessutom "öckolågiska" - har legat i sedan tidigt imorse.

mimåne
0

Vad konstigt att vattnet skulle ha blivit disigt. Det har jag aldrig upplevt själv.

Sen måste jag säga också att jag gillar din vas till kampfiskhonan. Det blev jättefint och läckert med den🙂

usvead
0

Jag har ju aldrig kört med morötter förr så inte vet jag. Jag har plockat upp de nu men jag får hålla kollen om diset inte lagt sig till imorgon kväll. Har i alla fall testat och inga förändringar i vattenvärdena så det kanske bara blir så ibland. För det kan väl inte bero på att de är "öckolågiska" 😉

Ja det är skoj att se hur ofta hon är "där uppe". Nu har man ju inte kollen dagligen dags men i alla fall. Trodde faktiskt inte att det skulle fungera men det gör det🙂

usvead
2

Kul att se de små liven, hoppas fler klarar sig. Hittills är det ju bara en enda som börjat få mig att tro att han/hon kanske kommer upp i vuxen ålder.

usvead
2

Mycket otocinclus blir det, så det är kanske läge att variera sig lite. Det får bli några gula snäckor, och två klasar från karet med rosa och blå snäckor. Det var länge sedan jag såg till några klasar, men nu har de kanske drabbats av vårkänslor. Hoppas, hoppas att det blir några…

mimåne
0

Jag tycker att klasen ser fin och fräsch ut 🙂

usvead
1

Jag hoppas verkligen att det blir snäcklingar, det var länge sedan sist 😕

mimåne
0

Vilka färger har du?

usvead
1

I karet med klasarna, blå och rosa randiga.

usvead
1

Nu har dvärgkulfiskarna fått flytta, lite ledsamt är det men de får det bra/bättre. Fler kompisar och dessutom levande foder att tillgå eftersom det "odlas" på egen hand. Min zoo affär har inte fått sina leveranser av levande foder (black worms) på flera månader. Kulorna har blivit mer och mer kräsna, ingenting dög förutom physor och "kanelbullar" så de blev mer och mer magra därför tog jag beslutet att omplacera de små liven. Så då stod jag med ett 54 L kar till ingen nytta….

Idag har jag i alla fall gjort om lite, vet inte vad som kan passa men kanske kanske finns det någon liten varelse som kan tänkas vilja bo här….

Tigerlanden
1

Du kan ha dvärgklogrodor, och på land kan du ha orientalisk klockgroda🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus

usvead
0

Dvärgklogrodor vill ha mera vatten och yta. Jag har redan ett gäng i ett 75 L kar, men kanske två orientaliska klockgrodor skulle kunna passa. 

Hittade den här artikeln. Det stämmer bra med hur jag fått till det med vattennivå, temp, och land del. Nu vet jag ju inte hur pass korrekt uppgifterna i artikeln är men det är klart intressant, dessutom är jag barnsligt förtjust i grodor 🙂

mimåne
0

Så fint! Jättetrevligt att få se en land del också.

usvead
1

Tack! 🙂 Jag var initialt inne på någon liten salamander men det känns som att jag ska rikta in mig på klockgrodor.

Jag vill ha mossa på land delen, som det är nu är det bara sand som jag begränsat med en delad skärbräda och säkrat med stora stenar och rötter. Det borde fungera med mossan eftersom det är så mycket kondens i karet när lyset är släckt. Sedan kan man bara hoppas att gullrankorna växer till sig. Tempen i vattnet ligger just nu på 23 grader, men den kanske stiger när lyset tänds. Jag vill täcka även kortsidorna för att skapa ytterligare trygghet, och ha en rot som döljer det lilla lilla innerfiltret istället för den fula plastväxten. 

Det här är helt okänd mark så nu gäller det att skynda långsamt, och framför allt tänka till ordentligt 🤔

(Försök ignorera termometern längst fram, den är bara där temporärt 😉Det borde finnas bättre att tillgå för att ha koll på både vatten- och lufttemperatur)

Lilolizeit
0

Åh så fint, har själv alltid velat ha ett djur som önskar både land å vattendel.

usvead
1

Ja, jag hoppas att jag kan få till det så att det fungerar.

Ibland hittar man saker som man trodde man slängt. En gammal inomhusfontän vars pump gett upp. Jag har väl antagligen inbillat mig att jag skulle hitta en ny pump som passar, men sedan glömt bort alltihopa.. 

Nu har den hamnat i det högra hörnet framför innerfiltret. Har tryckt ner en liten anubis och en annan växt (som jag inte vet namnat på) i hålen, och längst upp tänkte jag försöka få fast lite mossa.

Är lite fundersam eftersom vattentemperaturen just nu är på 25 och det är kanske på gränsen, för då är väl lufttemperaturen någon/några grader högre? Tycker mig minnas att 25 är gränsen, och då bör vattnet helst var några grader lägre 🤔

Nicke_nice
0

Måste bara fråga lite snabbt, vad var det för snäcka på bild #214?

Lizelda
0

#225 Ingen erfarenhet av temp och dylikt men jäklar så snyggt! 😍

#226 Äppelsnäcka :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

usvead
1

#226 Precis som Lizelda skriver, äppelsnäcka.

#227 Tack 🙂 Innan det ens blir tal om att "befolka" karet så vill jag förvissa mig om att temperaturen i luften och vattnet är ok. 

Mossan ska få rota sig på land delen, och så ska  jag se om jag hittar ormhassel i någon blomsteraffär. Tänkte försöka få till en slags förbindelse mellan land delen och "fontänen", och förhoppningsvis klä den med mossa….hur nu det ska gå till 🤔

usvead
3

Ja ja,  i väntan på att få tillfälle att fixa lite mer med det nya projektet så kastar jag in några färska bilder på otocinclus yngel i olika storlek. Ni vet, det är ju inte alltid bra att variera sig för mycket 😉

"Variatio delectat atque perturbat" 

usvead
2

Borta bra men hemma bäst….

Botten på "dammen" började bli lite si så där så lilla tjejen fick flytta till 75 L karet. Tänkte initialt att hon skulle få stanna där. Det borde ju vara bättre i ett riktigt kar med mycket växter och nästan ensam eftersom  dvärgklogrodorna och kuhlisarna bara huserar på botten. Det verkade ändå inte passa damen, för hon höll sig mest i ett och samma hörn.

Efter att ha lagt i ny fräsch sand, fyllt på med både nytt och begagnat vatten fick allt stå över natten så pass att doppvärmaren fått upp rätt temp. Idag fick hon flytta "hem" igen och genast blev det mera fart på henne. Lite konstigt kan man tycka i o m att "dammen" är i mörk plast, och den enda utsikt hon har är "glastornet"….

mimåne
0

Själva krukan fungerar ju som en enda stor bakgrund i "akvariet" vilket skapar en trygghet för din kampfiskhona =)

usvead
0

Det har jag inte tänkt på, men så kan det ju  vara. Så klok du är mimåne 🙂

usvead
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Fixat lite med grodprojektet….

Sanden började sippra ut från avskärmningen så jag fick tänka om. Eftersom jag inte vill sätta fast något permanent har det fått bli en annan variant. Sand i en rektangulär plastbytta med mossa ovanpå, och som förhoppningsvis kryper ut över kanten. En flyttbar land del ger mera utrymme för ändringar om jag skulle märka att det inte fungerar. Det resulterade i att vattennivån blev djupare men det är egentligen bara bra, det blir mera att simma i. Har försökt lägga rötter så att det går att ta sig upp på land delen. Ny bakgrund och ormhassel, men ingen mossa på grenen det fick bli en gullranka från "dammen".

(Undrar om det någonsin blir färdigt 🤔🤦‍♂️)

Lilolizeit
0

Ser super fint ut ditt projekt! Hade jag varit en groda hade jag varit överlycklig om jag fick bo där!

mimåne
0

Så smart med en plastbytta!

usvead
0

#234 Tack 🙂

#235 Ja sanden hålls ju på plats och sedan kan jag ändra om det skulle vara så. Jag har liksom inte riktigt bestämt hur det ska vara + att jag vill se att växtligheten fungerar, och det är ju ingen ko på isen….

usvead
3

Nykomlingar i karet…. 

Gör dock inte skäl för namnet turbosnäcka 😉

Lillyrod
2

Trasig turbo?

usvead
2

#238 Troligtvis 😉

"Ormgrop"……

usvead
1

De kanske inte är så snabba men å andra sidan… då har de tid med annat 😉

Turbo bebis 😍

mimåne
0

Läckra snäckor! Turbosnäcka, det var nytt för mig.

usvead
1

#241 Ja de är riktigt snygga, lite mörkbrunljusblåa liksom. Inte så aktiva på dagtid, mera nattsuddare om jag förstått det rätt.

usvead
1
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer