Raichus akvarier
Hej på er alla här!
Då det verkade finnas ett intresse gällande att jag startar en tråd kring mina akvarier så startar jag en sådan. 🙂
Jag har för närvarande 5 akvarier på ca 250, 240, 43 och två på som mest 10l.
Bilder och artbeteckning kommer i kommentarsfälten, tar nog ett akvarium i taget för närvarande. 😎
Kommer nog att lägga upp om nästa imorgon eller så men första och största tar jag idag. 🙂
I min akvariehållning är inte vattenbyterna det viktigaste, det är fiskarnas kondition. Jag gör inte vattenbyten speciellt ofta, senast jag gjorde vattenbyte var för ca 1½v sen i 250l och det hade jag inte gjort vattenbyte på under 2-3mån (om jag minns rätt). Trots detta så lever mina fiskar och mår väldigt bra, mina räkor är nog ett tecken på detta då de titt som tätt är gravida.
Räkor är (såvida jag minns rätt) känsligare än fiskar och då känner jag att om räkorna verkar må prima så lär ju fiskarna också göra det. 😎
Mitt 250l, drivs och fungerar utmärkt utan pump och värmare.
Invånare i denna burk är:
ca 15 kolglödstetror
ca 30 gröna neontetror
2 röda smycketetror (ska få sällskap av vanliga)
3 dvärgbilbukar
ca 12 pygme pansarmalar
3 Hisonotus leucofrenatus
3 Otocinclus vittatus
1 betta rutilans hona som blivit kvar
och
X antalet räkor, malayiska sandsnäckor och anatome helena
Det är såhär akvariet ser ut för tillfället och anledningen till att det inte är så mycket växter för tillfället är pga att jag tagit bort hälften, detta kommer dock at ha hunnit växa tillbaka om ett par-tre månader eller så. 😎
Det ser jättefint ut med alla färgklickar i det gröna.
Det var rejält med växter, vilken djungel ( gillas starkt)
Multi vad?
#3 Betänk då att jag när jag rensade på växter rensade ut typ hälften av vad som fanns. 😎
Det ser ju jättebra ut och det påminner mycket om mitt eget akvarium på 63 L när det gäller växterna. Du skriver om att du inte gör vattenbyten så ofta men vad har du för filter i det stora karet? Gör du rent det oftare om det är ett innefilter? Med ett ytterfilter gör man inte rent så ofta.
Oj, tjusigt med alla växter :D Gillar :D
Vad roligt att få se bilder och läsa om dina akvarium raichu! Det var på tiden att vi fick se din hobby också tycker jag :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jätte fint kar du har! 👍
#5 Jag har enbart filter (i form av pump) i 240l karet. 😎
I de övriga karen så litar jag på att mina växter, snäckor och räkor håller akvariet i balans. 😎
I 240l karet så har jag ett ytterfilter, ända anledningen till det just nu är för att jag har afrikanska glasmalar i burken som kräver lite extra syre och för att det gör det möjligt för mig att belasta akvariet hårdare. 🙂
Då ger vi oss i kast med 240l karet. 🙂
I detta går för närvarande:
2 par dorsigeus ciklid (ena ska få flytta imorgon)
ca 10 kejsartetror
3 afrikanska glasmalar
1 banjomal (som jag nästan aldrig får se)
och
1 sturisoma sp
Imorgon ska även två av mina skalarer och min ena afrikanska knivfisk få flytta hem igen. Anledningen till att de fick flytta ut var för att det blev för trångt för dem när dorsireusarna hade frisimmande samtidigt.
Tar de stora revir dorsigerus, när de har yngel?
#11 Beror väl på vad man jämför med. 🙂
Mina två skalarer och min knivfisk som är påväg i igen fick inte plats när båda mina par hade frisimmande samtidigt. 😎
Nu kommer jag bara ha ett par i detta lilla akvarium. 🙂
Jag tänker mest på i jämförelse med ditt akvarium. Om de övriga fiskarna fick trycka i ett hörn eller om dorsigerus höll sig på avstånd.
#13 Var bara med knivfisken och skalarerna som det inte funkade, skalarerna och knivfisken hade ingenstans där de fick vara.
Nu kommer knivfisken att kunna vara i åtminstone ena grottan när dirsgerusarna leker och skalarerna kommer att kunna simma på ena halvan ungefär. 🙂
Skulle ändå säga att de tar ett område på ca 20cm (om mitt ögonmått stämmer) som de vill ska vara fritt från andra fiskar när de har frisimmande, kommer fiskarna för nära åker de på stryk. 😉
De verkar dock mer fientliga mot andra ciklider än tex tetror, barber och malar. 😛
Idag har jag startat ett litet projekt i 250l burken, jag ska försöka hålla två kamphanar häri. 😎
Jag har tagit två stycken från praktiken på djurmagasinet i farsta som jag kolla lite lätt innan hur pass aggro de verkar mot andra grabbar och de spände upp sig mot varandra i typ 3 sek efter att ha varit i samma i ca 7-10 min. 😎
Nu har de varit ihop i ca 1h och det är bara den ena som spänt upp sig mot den lite grann, främst har de varit sura på min betta rutilans hona. 🙂
Lägger även upp en bild på de båda som ska ingå. 🙂
Undertiden som jag skrev rök de ihop men nu så är det peace igen. 😎
Det bådar inte gott…
#17 Vad grundar du det på? 😎
Det är ett stort akvarium så det kan gå bra men procentmässigt så är det mer som råkar i luven på varandra än inte. Nu finns det dock möjlighet att bygga två 'pölar' i ditt stora kar 😉 och det har du kanske gjort? Det ser ut som det är mkt växter.
Jag har valt två hannar som verkar väldigt lugna mot andra av samma kön för att minimera risken att de hamnar i fight och att om de fightas så är det troligen enbart om revirgräns/dominans och inte med döden som insatts. 🙂
Just nu så är det mest bara växter i bakgrunden, men det kommer att växa på sig så småningom. 😎
Jag kommer dock att hålla dem under rätt sträng uppsikt nu under helgen i alla fall, när jag är på praktik blir det lite svårare. 🤔😊
Ja, alltid är det något som sätter käppar i vägen när man vill göra något. 🙂 Hoppas det går bra för dem! 👍
Det tror jag att det kommer göra. 👍
Tänker att om de hade varit sådana som slår ihjäl varandra så hade de gjort det vid det här laget. 😎
Ja det är nog så när du berättade om att du inte har så mycket växter.
Dödsaggressiva hanar brukar inte bry sig om hur omgivningen ser ut, de slåss till döds ändå. 🙂
Jo, det gör de men de lever oftast ensamna i pölar och det är mest när de råkar träffas som det händer olyckligheter.
Jag hade inte vågat mig på samma sak, men du har ju ett stort akvarium så ska bli intressant att se hur det går. OM de skulle börja slåss, har du möjlighet att sära på dem i andra akvarium eller hur kommer du gå till väga då?
/Ladygrenners
#26 Under tiden som jag skrev inlägg #15 så hamnade de i en fight, den varade i max 5 min (som sagt max) och efter det så har det vad jag kunnat se varit lugnt mellan dem. 😎
Skulle det mot förmodan bli en fight som jag känner går överstyr så har jag ett kar som jag kan slänga ner ena hanen i, dock så är jag i nuläget inte speciellt oroad. 🙂
Som jag sagt så hade de varit så aggro så hade de nog försökt ta livet av varandra vid det här laget. 😎
Känner att jag som nybörjare inte har nog med kött på benen för att ta en diskussion men jag måste ändå få hoppa in och säga att jag tycker det där experimentet låter helt galet oetiskt. Djur är inte leksaker att experimentera på och man rekommenderar väl att hålla kamphanar åtskilda av en god anledning, inte bara pga slagsmål utan även stress.
Som sagt, har inga planer på att ta en diskussion då jag inte känner att jag har nog med kött på benen för det, men jag var tvungen att get it off my chest så att säga. Over and out.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag förstår inte heller varför du ska ha två hanar. Jag tycker det låter hemskt.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
#28 Anledningen till att man inte rekommenderar att hålla kampfiskhanar ihop är pga att de har en stor tendens att slåss till det bittra slutet så att säga. 😎
Att aggressivitet finns mellan individer inom arten är gemensamt för nästan alla arter och det innebär en viss stress att hålla olika arter ihop också. 😎
Ska man tänka stress pga aggressivitet så blir man helt plötsligt extremt begränsad i sin hobby, tex så är alla labyrintfiskar mer eller mindre aggressiva mot varandra (kampfisken hör till labyrinterna), ändå så rekommenderas det åt både höger och vänster att tex guramier ska hållas i par och man brukar säga att guramier är parfiskar (vilket är enormt fel). Tekniskt sett så är alla labyrintfiskar grupplevande, håller man de i ett "par" så är risken ofta stor att den ena stressar ihjäl den andra. 😎
För tillfället så har mina kamphanar löst situationen genom att den ena (den utan långa fenor) har tagit en undergiven roll, så för tillfället så har han iof stressränder men de är ju också nya i burken och jag är säker på att han kommer tuffa till sig om ett tag (vad som händer då är jag osäker på). 🙂
Har planer på att införskaffa 4-5 honor så att aggressionerna blir mera utspridda (alternativt byter ut den röda hanen till en ännu lugnare), stress finns jämt inom akvariehobbyn på ett eller annat sätt och oftare så är det för lite mat som får fiskar att må dåligt (speciellt i djuraffärer) än stressen. 😎
#29 Dels för att det funkar om man hittar rätt grabbar och dels för att de i naturen inte alltid lever i små pölar. 🙂
Man behöver inte gilla allt inom akvariehobbyn, försäljningen av fisk i djuraffärer är tex många gånger värre än att jag håller två hanar ihop i min 250l burk. 😎
#32 Jag kommer att hålla koll på mina herrar, märker jag att någon av de mår väldigt dåligt så avbryter jag och jag har varit genuint intresserad av fisk sen jag fick mitt första akvarium (då var jag 8-9 år om jag minns rätt). 😎
Men absolut, de har rätt. Det är inte rekommenderat då kampfisken är rätt speciell i sitt psyke, speciellt hannarna. 😎
Samtidigt så är det ju som så att det alltid finns undantag i regeln när det kommer till fisk och jag är övertygad om att fall man hittar två hannar med rätt psyke så kan det fungera galant i 250l. 😉
För tillfället har jag särat på mina hannar så att de går i varsitt 10l kar, anledningen är för att den röda är väldigt argsint mot ciklider och jag har två fjärilar som är på uppmatning i 250l burken och då kan jag ju inte ha en kampis som terroriserar dem. 😎
När de är i form och fått återvända till praktiken så kommer jag att återuppta det hela, förhoppningsvis så har växterna hunnit växa sig tätare vid mitten av burken än de är nu. 🙂
Nu kommer jag att återuppta kampis projektet. 😛
Dock med lite ändringar, det kommer att introduceras 3-4 honor om ett tag och mina tetror ska ut ur burken. 😎
Tanken är att se om jag kan få upp några yngel ändå. 😎
Jag tror på dig raichu! 🙂
#36 Tack så mycket mimåne. 🙂
Under natten som var så bestämde sig silikonet i mitt 43l kar för att börja släppa ut vattnet från någon liten springa högt uppe, så nu har alla fiskar, räkor och snäckor fått flytta till påsar. 😕
Imorgon ska jag kolla upp priset för ett 54l kar på praktiken, förhoppningsvis så flyttar akvariet hem redan imorgon och jag kan börja starta upp det med gruset och merparten (förhoppningsvis) från gruset i 43l. 🙂
Fiskarna klara sig ju ett par-tre dagar i påsarna utan problem, men det är ju bra om de får flytta in i sitt nya kar så fort som möjligt. 😎
Har ju inte kommit mig för att berätta vad som går i 43l, kan passa på med detta nu. 🙂
De som simmat där är:
1 lakrits gurami
2 betta persephone
2 australe killis
5 boraras naveus
Ska få flytta in ytterligare 3 lakrits guramier, 2 bettor och 5-10 boraras naveus. 🙂
Med hjälp av min kontaktperson så har jag fått tag en lite mindre akvarium som ska få tjäna som högst tillfälligt boende, har fixat till det idag så fiskarna får flytta in imorgon när skiten lagt sig. 🙂
Hoppas det ordnar sig :)
Jadå, det verkar som det. 🙂
Måste göra ett vattenbyte till, det var en massa luftfickor i sanden och jag upptäckte det efter att jag rensat det den skit som låg på sanden så nu måste jag vänta på att skiten som jag rörde upp när jag drog igenom den efter bubblorna ska lägga sig så att jag kan suga upp den. 😕
Den känslan är inge kul, har man just städat för att se att det blev värre haha.
Får jag fråga, av ren nyfikenhet, hur du ska göra för att ha koll på kampfiskhanarna hela tiden? Jag menar, de kan väl verkligen ha ihjäl varandra? Jag är inte alls proffs på dem utan vet bara det lilla jag läst. Har sett en hane i sällskapsakvarium, det gick fint, men aldrig två ihop…
#41 Jag kan ju inte hålla koll på dem exakt hela tiden då jag är på praktik och ibland åker bort av andra anledningar, men jag har försökt hitta två som har ett lugnt temperament gente andra hannar av samma art. 😎
Den ända riktiga fight som jag har sett varade i max 5 min, sen dess har ju den som visat sig starkast jagat den andra en del men det har inte varit värre än så. 🙂
Sen jag introducerade 4 honor så har den röda hanen fått skador på fenorna men det är pga att den starkaste honan är väldigt stark (misstänker att hon kan vara lite väl för mina) och jag tror att det är hon som orsakat de skadorna. Hade det varit för att de rykt ihop så hade min andra också haft rätt stora skador på sina vilket han inte har så. 😎
För att svara på din fråga angående döden så ja, de kan slåss till döden men hade mina varit sånna så hade de gjort det för länge sen. 🙂
Ojojoj, låter som du får skaffa webcam! Hoppas det går,väg utan att någon kommer till skada eller blir stressad bara. Jag har haft lite fiskfajter här med bland andra arter som ska funka i sin grupp då men det är så svårt att se på tycker jag, jag delade på dem till slut.
Nu vet jag inte vilken ålder det är i dessa kampfiskar som du har raichu men jag tycker det är fel att ens försöka para ihop två hanar. Läser man på de flesta ställen på nätet så skriver alla att två hanar tillsammans är inte bra.
Att 'testa' det och att de (kamphanar) få uppleva gruff/slagsmål i 5 minuter är ett tydligt tecken på att de inte ska vara tillsammans. Inte ens genom att låta dem slåss i 5 minuter.
Jag vet att du kan en del om fiskar men detta är fel och jag kan en del om fiskar också.
Med risk för att få på tafsen. Vari ligger nöjet att tussa ihop fiskar som inte bör simma i samma kar? Jag har lite svårt för "experiment" som man gör… bara för att.
I min värld är ett akvarium en lugn oas både för mina fiskar och mig själv.
"**13 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av fiskar
****Allmänt om hållande av fiskar
**1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks."
https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf
"Grundläggande bestämmelser om hur djur skall hållas och skötas
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande
och sjukdom."
Jag må vara utan speciellt mycket kött på benen vad gäller fisk men jag skulle kalla det här för ett ganska solklart brott mot djurskyddslagen.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#44 5 min var det maximala som jag kunde uppskatta deras fight till och ska man tänka att fiskarna inte ska fightas alls så är det snudd på omöjligt att hålla diverse labyrintfiskar ihop eller flera av samma art. Fighten de hade var enbart i naturligt syfte för dominans och liknande och sånt händer med så gott som alla arter. 😎
Mina hannars fight var inte värre än någon av mina guramiers eller cikliders som jag har haft i mina dar. 😎
#46 Ska man gå efter den lagen så är det överlag så att man får lov att hålla en fisk per akvarium, även stimfiskar slåss endel med varandra bara det att man väldigt sällan ser dessa fighter. 😎
Helt omöjligt att inte bryta den lagen om man håller mer än 1 fisk i ett akvarium. 😎
Men stimfiskar är ju just stimfiskar så om de bråkar naturligt så får det "vara" om inte en individ är väldigt aggressiv, då kanske man måste ingripa. Kampfiskar bor ju inte nära varandra i naturen så där kommer ju skillnaden. Du tycker de har rätt ut dominansen nu och de har det väl till viss del men det säger inte att de inte när som helst kan rycka ihop och döda varandra. Tror aldrig riktigt de vänjer sig så som du verkar tro
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Men Raichu, jag tycker dock att du skriver som vi alla andra gör fel och jämför kampfiskar med stimfiskar och guramisar. Kampfiskhanar är kända för att ha ihjäl varandra så varför ska man utsätta något sådant när man vet att det är fel. Vissa arter så får man aktsamt kolla noga så det inte blir för mycket bråk mellan dem utan då måste man sära på dem.
Jag har råkat ut för det flera gånger men vet dock att de inte har ihjäl varandra men att så fort jag ser något sådant så flyttar jag en fisk till ett annat akvarium och lämnar tillbaka fisken till butik. Inte ska man låta bråk ske i onödan men att testa med två kampfiskhanar och se om det funkar är så dumt.
En kampfiskhane mår inte dåligt av att vara själv eftersom det inte är en stimfisk, så det ett alternativ är att antingen ha en hane själv, eller att man håller den tillsammans med lugna och fredliga fiskar om man inte vill ha honor med den. Det sägs att kampfisken inte fungerar ihop med Platy, molly och svärdbärare.
Honor brukar man kunna hålla tillsammans utan större problem. Vissa honor har aggressivare temperament än andra och kan få för sig att spänna upp fenorna och smånaffsa lite.
Djurskyddsmyndigheternas lagar och regler kan man läsa att "Kampfiskar får inte hållas så att de kan se artfränder eftersom de blir mycket stressade av detta."
Även honor kan ha aggressiva tendenser och behöva säras på. Man måste vakta när nya individer sätts in. Hane och honor sätts ihop när honan fått äggläggningsrör dvs är villig att leka. Innan dess går hon i hanens kar i en "skorsten". Att ha flera ihop hela tiden brukar leda till att en dominant individ tar över i karet och jagar alla andra så fort de syns. Det leder inte till lek utan till ihjälstressade kampisar. Tar men bort den dominanta stiger en ny fram. Det är därför väldigt viktigt att man studerar kullar noga om man odlar så att man hela tiden plockar bort de dominanta och särar på kullen innan de stressar ihjäl varandra.
#47 Nej, nu läser du lagtexten fel.
Djurskyddslagen säger kort och gott att djur ska skyddas från onödigt lidande. Att hålla stimfiskar ihop är nödvändigt då de är just stimfiskar och att hålla parlevande fiskar ihop är nödvändigt då de är just parlevande, om det sen blir bråk får man reda ut det på bästa möjliga sätt för inblandade fiskar. Att hålla naturligt ensamlevande kampfiskhanar ihop för sitt eget höga nöjes skull är onödigt och utsätter fiskarna för onödigt lidande.
Okej, nu lugnar vi oss lite 🙂 Jag tror och hoppas att raichu förstår varför vi säger allt och det är naturligtvis för att vi bryr oss. Samtidigt så vet jag att Raichu bryr sig också men ibland gör man fel och det kan man ju ändra på.
Ingen av oss vill dig illa utan det handlar mest om att få fram information om att det du har gjort är fel. 😉
#49 Inom akvaristiken så finns det väldigt lite helfel och helrätt, det finns sånt som är rekommenderat och inte rekommenderat.
Mina kampfiskars beteende gente varandra liknar det som sett hos typ alla mina guramier och andra labyrintfiskar.
Hade mitt projekt handlat om typ fjärilsciklider (som för övrigt slåss typ jämt) så hade ingen reagerat såhär, det är enbart pga att det gäller kampfiskar. Jag har tröttnat på att tjafsa med er om det här, gillar ni inte alls min akvariehållning så kan vi ta bort den här tråden.
Jag håller inte alltid med alla när det gäller akvariestiken, men kommer den jag inte håller med med bra argument så tar jag en mer öppensynlig syn på det hela.
Jag ber er att försöka öppna er syn på det här och klarar ni inte det så är det ju uppenbarligen så, jag har läst vad ni skrivit och jag förstår er syn.
http://pets.thenest.com/natural-habitat-betta-fish-4376.html
http://animals.mom.me/natural-habitat-betta-splendens-4118.html
http://nippyfish.net/2011/10/23/the-native-betta-habitat-separating-fact-from-fiction/
Detta är vad jag har hittat då jag kollat upp fakta om kampfiskar i naturen.
Du ber mig att öppna synen för att acceptera det du gör är fel. 🤔
#54 Du begår fortfarande ett brott mot djurskyddslagen vilket rent krasst innebär att du i lagens ögon gör dig skyldig till djurplågeri.
#54 Är de verkligen så svårt att bara ta ur en av kampfiskarna, antingen till ett annat akvarium eller tillbaka till butik?
Det du gör är inte bra, hur du än vrider och vänder på det.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Jag är inte så erfaren på just kampfiskar, men nu kan jag inte bara läsa och hålla tyst längre. jag har faktiskt själv numera 2 kampfiskhannar här hemma, och dottern har två. Vi fick med dem hem från auktionen i helgen, alla 4 står i separata kar naturligtvis, men mina två står bredvid varandra, och de "slåss" . De spänner sig mot varandra och attackerar varandra, trots att de inte kommer åt varandra.
Jag hade i bakhuvudet att det kunde bli så, så jag har även skurit till en pappskiva som jag får ställa mellan akvariumen mellan varven, så de kan "vila" från varandra. Det fungerar jättebra.
Men vad jag ville komma fram till med detta inlägg var att , med tanke på hur mina beter sig gentemot varandra, trots dubbla glasväggar och 5 cm. imellan dem, så skulle jag aldrig någonsin våga ens försöka ha två tillsammans i ett kar, oavsett storlek, eller hur lugna de än var.. Jag tror nog att de hittar varandra, oavsett om karet är på 500 liter eller 700 liter, men det är jag det .
Men Raichu, har du läst dina egna länkar? För i alla av dem står det att bettas absolut inte bör hållas i samma akvarium och Om man håller dem i samma bör de vara avskilda så att de inte ser varandra. Avskilda som i att man satt i en skiva av något slag, framgår i länkarna.
Den ena av dem säger att ja, de är inte så aggresiva som de framställs i det vilda, men att det är annorlunda när de bor på ett avgränsat område, vilket akvarium är. I det vilda så "flyr" den andra hanen till ett annat område och på så vis är det ovanligt att det slåss till döds (återigen enligt dina egna länkar). Det står också att de fiskar som säljs ofta är mer aggresiva än de som återfinns i det vilda. Dina egna länkar rekommenderar inte ens att hålla honor tillsammans med hanar eftersom de i det vilda inte lever tillsammans normalt.
Då mitt 43l började läcka så var jag ju tvungen till att plocka bort det och ha fiskarna på annat håll, de fick då gå i ett lite mindre som jag fik utav min kontaktperson då han inte har användning för det längre.
Under tiden så specialbeställde jag ett kar med måtten 61x34x35 (för att passa byrån perfekt) och nu idag så har fiskarna fått flytta in i sitt nya hem. 🙂
De arter som går däri nu är: 3 lakritsguramier, 2 betta persephone, 3 betta albimarginata, 2 killis (minns inte exakt vad de heter men australe är andra namnet) som så småningom ska få flytta ut då hannen är på allt och alla, 6 boraras naveus och en väldigt liten och ung kampis som senare ska få joina mina övriga i 250l.
Senare så ska det i lite räkor och posthornssnäckor. 🙂
Specialbeställde ett akvarium med det måttet? Vad gick detta på för ibland funderar jag själv på att beställa ett akvarium men vet inte riktpriserna så att säga.
#61 Jag beställde det genom min kantaktperson som har kontakt med en grossist som har kontakt med en passionerad akvariebyggare, så jag kom väldigt lindrigt.
Behövde bara pröjsa 400 för det. 🙂
Oj, det var inte dyrt. Sånna kontakter borde man ha!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Vilket lyllo du är då!! Grrrrrrrr ! 🙂
Hej Raichu! Jag tycker att du har ett väldigt intressant sätt att hålla akvarier, miljömedvetet och kemiskt intressant. Skulle du kunna tänka dig att förklara mer ingående eller skriva en artikel? Mvh//surikatflicka
#65 vad mer exakt är du intresserad av gällande min hållning? 🙂
Jag försöker mest hålla den så enkel som möjligt. 🙂
Mer ingående blir nog fall du lyckas ställa rätt frågor, jag är en sådan som går på magkänsla i mångt och mycket. 🙂
Sedan så finns det typ 100 olika fungerande och mindre fungerande sätt att hålla ett akvarium och olika sätt funkar för olika akvarister. 😛
Jag menar hur du får det att fungera utan pump med nitrit och hur du lyckas så bra med enkla medel.
Med hjälp av mycket växter så blir det mycket syre (relativt, kan aldrig bli lika mycket som med pump) och har man inte för mycket fisk så blir belastningen inte så hög på akvariet.
Det är belastningen som är avgörande fall man får problem eller ej har jag kommit fram till under mina år med akvarier. 🙂
Har man ber belastning än vad ens goda bakterier klarar av att hantera eller ens algätare lyckas äta upp alger tex så får man problem med nitrit eller alger. 🙂
Det ända akvariet jag har som ser förjävligt ut just nu är det med pump. 😎
Det är för att jag tenderar att belasta det något mer än vad det egentligen klarar av. 😎
Tack!
För ett par veckor sedan så hittade jag en annons på blocket där det såldes ett 54l med en mosaik och en jätte Gurami, med hjälp av en från facebook så har nu de båda guramierna hittat hem till mig. Mosaiken kommer att få bo hos mig livet ut då den verkar ha något mindre fel på munnen så den skulle aldrig klara sig i ett vanligt akvarium, jätten ska däremot inte behöva bo hos mig längre än nödvändigt eftersom de blir på tok för stora för 240l. 😎
I dagsläget så är han 20 cm+, det är väldigt mycket fisk för mitt akvarium så nu snart ska jag lägga upp på facebook och se fall någon har möjlighet att ta honom. 🙂
Om det misslyckas så kommer jag att vända mig till fjärilshuset och misslyckas det så kommer sista alternativet vara akvarielagret, dock så skulle jag föredra att inte behöva lämna den till akvarielagret. 😎
En Mosaikgurami som är +20cm?? 😮
#71 Nej, jätten är +20cm. 😎
Mosaiken är i normal storlek. 😎
🥵!
Vad fick dig att ens börja tro att mosaiken var +20cm? 🤔
Tja :3 Jag är väldigt insatt i laburintfiskar, och har nog ändå haft hälften av arterna redan, även om uppfödning är relativ ny för mig. Jag delar inte riktigt din syn på guramihanar dock, de mår nästan bäst ensamma. Men honorna mår toppen av att gå i flock, samma med Kampfisk. Men jag har faktiskt erfarenhet av att ha 3 Kampfisk hanar ihop med några honor (vilket inte e supersmart dock, att ha ihop båda könen) Utan bråk. Men jag hade en avlad variant som var lite undergiven och 2 med viltfenor. De misstas ibland för honor, men man kan skarpt se att det är en hane och inte en stor hona. Det ända "bråk" som kunde förekomma var att om någon av hanarna var nära så buffade den andra upp sig lite och gick lite fram, då backade den andra hanen. Blev aldrig riktiga slagsmål. Men den avlade varianten är mycket aggresivare, har mött en viltfångad Kampfisk hane också och han va ko lugn :) Men det är oftare med Gurami att det blir slagsmål vad jag har varit med om. Men det säger inte att jag stödjer Kampfisk slagsmål. Mina slogs som sagt inte(och ja de var hanar) Men om du värkligen vill ha 2 hanar ihop så rekomenderar jag hälldre viltformen, eller fredlig Kampfisk ^^ de är lika vackra tycker jag <3
Här är en länk till Fredlig Kampfisk, inte bästa bilden dock med du kan googla med latinet :3 http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232&SOK=1
Stryk viltfenor, jag hade 2 Betta imbellis- de fredliga med en slöjkampfisk X3 var flera år sedan så var tvungen att googla. Så jag rekomenderar Betta imbellis :3
# 76 När det kommer till guramier så slåss hanar och honor ungefär lika mycket både inom och mellan könen därav så anser jag att guramihanar utan problem ska gå ihop då det ligger i guramiers natur. Bråken är dock oerhört sällan våldsamma eller skadliga utan oftare utav en mer psykologisk natur.
Kampis diskussionen har jag avslutat då vi aldrig kom någon vart så den vill jag inte att vi eldar upp igen, vill du ta den med mig så gör det via PM.
#75 Oavsett hur lugn eller "snäll" kampfiskhanarna är, eller hur mycket erfarenhet du har av labyrintfiskar, så skall man INTE ha två kamphannar tillsammans. Rätt vad det är brakar de ihop och då blir det slakt, tycker du det är värt att ta den risken ?! Har du den inställningen, då skall du inte ha kampfiskar överhuvudtaget
Jag är väldigt påläst om många större ciklider, men det betyder inte att jag sätter ihop 2 JD hannar, eller flera hannar av arterna Synspilum eller Guldsöm, eller ännu värre Rd devil, hur snälla hannarna än är. Även ungdjur kan ta ihjäl varandra 😡 Så är det också med kampfisken !!
#79 Vidare diskussion kring kampisar får du ta med Wolffire93 via PM, jag vill inte att min akvarietråd ska bli slagfält kring huruvida man ska ha kamphanar ihop eller ej.
Så kan vi hålla oss ifrån det?
#80 jupp ^^" ledsen att jag rörde upp <3
Ber om ursäkt jag också Raichu. Skall inte upprepas.
Lugnt, mest det att jag känner att efter ett tjafs som inte ledde någonvart så vill jag gärna inte att den ska blossa upp i tråden igen. 😎
I grunden så är det åsikter som ställer till det och väldigt lite lag som vissa hakat upp sig på.
Den som vill svara på mitt inlägg nu får göra det via PM.