Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1229 ggr
WolfFire93
0

Dvärggurami & räkor?

Äter Dvärggurami vuxna räkor? Mina räkor förökar sig bra nu, men jag hoppas på att de inte käkar Alla bäbisar heller… X3

mimåne
1

Dvärggurami + räkor känns inte som någon bra idé =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

WolfFire93
0
WolfFire93
0

Då får honorna gå i det stora där nere och hanarna får egna nano där uppe :3

mimåne
0

Va? Dvärggurami honor i ett och Dvärggurami hanar i ett annat?

WolfFire93
1

Ja ^^ för att föda upp. Laburintfiskar trivs mycket bra så, mitt mosaikpar trivs dock mycket bra ihop så de kommer få vara ihop till slutet :) Hanarna kommer få var sitt välplanterat kar, som de i lugn och ro kan bygga sitt skumbo och när de e redo så får de en hona att para sig med. Innan de har byggt klart skumboet kan de vara aggresiva mot honan, men stoppar man i henne när han e redo så e han kär tills äggen är lagda. Sen tar man upp honan och hon får umgås med sina tjejkompisar medan hanen tar hand om bäbisarna. Sen när ungarna e redo så flyttar jag på ynglen till yngelkaret(igentligen så flyttar de oftast på hanen, men detta funkade bra med kampfiskarna) Jag jobbade på detta sett med mina kampfiskar och de simmade nästan själv in i håven och var inte alls så stressade som de kan bli av hanen. Tama blev dem också, speciellt hanarna. Så detta kommer nog gå gallant ;) är rätt bekväm med denna typ av uppfödning även om Gurami är ny för mig, men jag har läst på massor och det är typ samma. <3 Bara hoppas på att det blir bra och några småttingar tittar fram ;)

mimåne
1

Då förstår jag. Jag trodde du menade att du skulle ha alla Gurami hanarna tillsammans i ett akvarium och alla honorna tillsammans i ett annat. Där hade jag gärna hindrat dig och sparat dig några missöden, så det var skönt att höra att jag tänkte fel🙂

WolfFire93
0

Ja det hade nog slutat i blodblad… XD Har funderingar på att dela upp ett av mina 60l till 3st 20l med hjälp av 2 glasskivor, ska bara kolla om akvariet läcker eller inte först X3

mimåne
1

Haha jo =)

Men blir inte 20L lite väl lite för Dvärggurami kanske? 😕

WolfFire93
0

Nej inte enligt mitt tycke, de kommer ju vara ensamma i karet. Kampfisk blir större och då är det kanske i minsta laget. Jag funderade på att dela på mitten först(30l) men bestämde mig att flytta på hanen istället. Dvs att ett av 20l inte har en hane i, så när ungarna e redo så flyttar jag honom till det tomma. Och sedan när ungarna kan flytta till yngelkaret så kan nästa hane få en hona ^^ känndes bättre så :3