Corydoras aeneus matning?
Hej
För ungefär precis en vecka sedan införskaffade jag mig ett par metallpansar malar ( Corydoras aeneus ). Vet inte riktigt hur matningen av dem ska gå till. Ser dom aldrig rikigt äta som jag vill att dom ska göra. Slänger ner ett par tabletter till dom men dom är aldrig där och nafsar. Samma sak när det är frysmat i tanken. Trots det har dom levt över en vecka?
Tankar om detta? Gillar dom inte maten? Kollar man på andra fiskar och på andra videor är alla fiskar glupska men inte mina malar…? 🤔 Tack för hjälpen
Vad matar du med? Och det är ingen annan som tar maten ifrån dem? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Finns andra fiskar som nafsar men dom äter aldrig allt bara smakar en eller två gånger.
Matar med Tetras "TabletsTabiMini" första fliken om du googlar på namnet.
Pansarmalarna brukar komma fram och böka runt i sanden när man släpper ner mat i akvariet. Att dina inte gör det får mig att fundera på om de är otrygga i det nya hemmet. Hur många köpte du och finns det mycket gömställen och trygga platser i akvariet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Köpte 7 st och det finns mycket gömställen. Dom bökar ibland men betydligt mycket mer de första dagarna
De brukar vara väldigt aktiva, bökar runt i princip hela tiden och ibland ligga och vila. Du har ordentligt med syre i vattnet?
Och vad går det för andra fiskar i akvariet?
Vet inte tror det är ordentligt med väter i alla fall. Om dom behöver mer syra ska dom väl ta sig till ytan?
Ett par fjärilsciklider (Inte agressiva) en ensam stackare till Dvärggurami (Inte heller agressiv) och 10 neontetror.
Ibland bökar dom men inte så ofta. Kan de va för strömt/ för lite strömt? Eller kan sanden va för stor? Har sand och läste på zoopet att den skulle va max 2mm vilket jag tror jag upfyller. Men är det kanske för grovt?
Läste även att de va stimfiskar men dom ligger välidgt utspridda för att va ett stim. Dom chillar mest 2 och 2
De ska inte behöva ta sig till ytan, bara någon gång ibland. Men har du en pump till karet?
japp ehiem innerpump ytan rör sig lite kanska ska få den att röra sig mer?
Sanden jag har är ca 1mm kanske största kornet räcker sig till 1,3mm eller liknande
Pumpens utblås bör sitta precis under ytan så den rör sig ordentligt så rikligt med syre tar sig ner i vattnet
Okej ska ändra det på en gång tack!
Hör av mig om ingen förändring sker 🙂
Låter bra! Hoppas de blir lite piggare :)
Pansarmalar brukar även vara bra på att visa om akvariet är syrefattigt. Då ligger de och flämtar och andas ganska intensivt. I ett syrerikt akvarium är andningen lugn. Det kan vara så att dina vill ha mer ström än du har åt dem, strömt vatten brukar kunna locka fram dem lite. Men å andra sidan har du t.ex Gurami i akvariet som inte alls vill ha strömt vatten.
Tack mimåne. Skruvat upp flödet och vi får nog snart se. Vet tycker synd om guramis och har inget annat kar till honom nu tyvärr. Hoppas jag kan få upp ett till snart dock så han kan få gå där.
Jo det vore nog det bästa om de fick gå i olika akvarium så de får ha de som de vill båda två :)

Okej så trots att dom blivit lite mer energiska med högre vatten hastighet (guramin bort plockad) och mer syre i vattnet är dom endå inte sugna på mat?
Dom är aldrig vid mat tabbleterna och nafsar trots att man inte matat dom på hela dagen. På bilden syns en av mina 7 corydoras och en pelett delad på två. Och som de syns på bilden är ingen i närheten och försöker nafsa.
Jag undrar verkligen vad som kan va problemet. Är dom mätta av att gå runt och böka på botten kanske? Jag hade en del larver/maskar i sanden innan dom kom som jag inte sett något av längre? 🤔
Ber om ursäkt för segt svar. Vad är det för tabletter du ger dem, och har det blivit bättre sen sist?
Det gör inget glad att någon svarar.
Hikari. Sinking wafers.
Står på baksidan att det är komplett foder för corydoras. Och killen i affären sa att han matade deras corys med det och dom älskade det.
Ja det är bra mat. Jag ger det också bland annat till mina corydoras. Har du något fryst foder hemma? Corydoras älskar det. Kanske lockar det fram dem?
Ja brukar ge de ibland. Såg förut att de åt levande mygglarver men inte sett dom fått i sig fryst . Dock tror jag att dom gjord det eftersom dom klarat sig så länge. Men dom är inte alls så tjocka som jag kan se dom på andra bilder. Kan posta en bild så får du avgöra om de är magra?
Jag tycker det är jättesvårt att avgöra om en cory är mager eller inte. De kan vara så luriga. Men om du vill posta så tittar jag självklart på bilden 🙂
Vet du vad de åt för mat i butiken?

Nej tyvärr inte köpte dem på loppisen så vet tyvärr inte ens av vem.
Här är en av vad jag tycker magra. Finns kanske en eller två som är lite rundare men resten ser nästan lika dana ut.
Honor är rundare än hanarna som kan se ganska slanka ut. Så det är möjligt att det är en könsskillnad du ser när du säger att en del är rundare och andra smalare. Det är därför också svårt att säga om en corydoras är för smal eller inte tycker jag. Skulle jag förutsäga att coryn på din bild är en hane, och jämföra den med mina hanar så är den magrare än de jag har. Med tanke på att du tycker att de äter dåligt så är jag lite orolig för dem.
Jag funderar också kring bottenmaterialet du har åt dem.. Är det inte lite väl stora korn? Jag tycker det ser ut som smått grus snarare än sand. Kanske kan det påverka dem så pass att de inte vill böka runt och leta mat i det?
Jo det vet jag och har tänkt på att de kan vara könskillnad jag oxå. Dom har faktiskt blivit mycket mycket bättre på att böka faktiskt och nu är det flesta väldigt aktiva. Och kan vara för att det blivit syrerikare vatten det vet jag ju inte. Men dom verkar endå inte förstått att tabletterna är mat.
Jag läste på zoopet att de kunde ha upp till 2mm och kornen nu är ca 1,3mm kan de endå vara för stort? Fyller snart 18 så hade tänkt köpa ett nytt akvarium och har hört att julas "bläster sand" ska vara bra för dem?
Du skrev tidigare att dom gillar fryst. Hur menar du då att du matar dom? Stoppar du bara ner en "kub" och låter den sönderfalla och resterna faller till botten eller sänker du den på något sätt?
#24 Jag använder Julas sand till mina, och dom bökar som attan. Grejen är ju att dom inte bara grosar runt, dom kör ju sanden genom gälarna också, så det behöver vara riktigt finkornigt.
När jag ger frysfoder till mina brukar jag ta en kub och begrava typ halva så den sitter kvar på botten, tycker det funkar bra.
Det kan mycket väl vara så att det bottenmaterial du har är okej. Det är svårt att se bara utifrån en bild men jag tycker kornen ser lite stora ut. Jag har svårt att tänka mig att de där kornen ska kunna tas upp i munnen och silas ut genom gälarna, men återigen är det svårt att veta bara utifrån bilden. Ditt omdöme är nog mer värt, du som kan se dem leva i det 🙂 Annars är julas blästersand toppen för pansarmalarna.
Man kan mata med fryst mat på olika sätt. En del låter den tina innan de stoppa ner maten men jag brukar ta en fryst kub med en planteringspincett och hålla ner den i akvarievattnet. Den börjar tina direkt och matbitar lossnar fort och ramlar ner till botten när jag skakar omkring den lite.
Kan ju nämna hur jag matar med fryst till corysarna så får du ytterligare ett exempel. Jag tinnar önskad mängs fryst foder i lite vatten som jag sedan suger upp med en dosspruta(som man kan få gratis på apoteket). Sedan håller jag sprutan nära botten och sprutar ut lite i taget så det får i sig ordentligt. Tycker frysfoder verkar vilja flyta så mycket så det är smidigast med lite i taget, funkar bra för mig :)
Tack för tipsen med hur ni matar. Ska försöka mig på alla olika sätt o se vilken som fungerar bäst. Får dock bege mig till apoteket imorn för en dosspruta. 😉
Ska deffinitivt ha blästersand i framtiden. Som det ser ut nu så ser jag inte mycket sand filas genom gälarna har faktiskt sett att de hänt lite men jag har inte heller studerat det. Ska försöka kolla på det och i värsta fall kan man byta sand. 🙂
Vad matar ni med för fryst? Har både vita och röda mygglarver. Men tror inte de röda mygglarverna är mygglarver. De ser helt annorlunda ut och är längre. Ser nästan ut som långa korvar. Har även hört att de är sämre för magen och är skitigare? Sant falskt?
Tänkte även fråga mimåne vart du fick tag i en sondär lång pincett som jag antar att de är vad du menar. Verkar göra allt så mycket lättare. Har du beställt från internet?🙂
Röda mygglarver är skitigare och en del fiskar kan vara känsliga. Jag matar med vita mygglarver och artemia :)
Jag har fått min pincett av en vän, men de ska nog finnas att köpas lite här och där. Tror de t.o.m säljer dem på min lokala djurbutik här. Annars så finns det på mataffären stora pincetter i plast som är till för typ grillning eller liknande som fungerar lika bra. De är verkligen smidigt att mata med pincett :)
Här finns en modell ser jag http://www.cyberzoo.se/akvaristik/tillbehor/ovrigt/fluval-planteringspincett-27cm.html
Angående mygglarverna så är det säkert röda mygg du har. De skiljer sig ifrån de vita. De vita är nästan bara som ett tunt vitt skal medans de röda är tjocka frodiga korvar. Svarta mygglarver är väl något av ett mellanting. Jag matar mest med artemia men även med röda mygglarver. Vita får jag inte att sjunka, de flyter bara här hemma. Cyklops ska även vara populärt för corydoras men det flyter också i mitt akvarium tyvärr.
Okej tack för tipsen ska se till och försöka mata med mer frys mat framöver. Och ska även försöka hitta någon jätte pincett. Tack för hjälpen alla. 😃
Om ingen hjälper så får jag byta sand men såg faktsikgt nu när jag kollade att de va några som silade sanden mellan gälarna så.
Det låter bra Erki🙂
Mina otocinclus får ibland Dr Bassleer, kan tilläggas att även räkorna och snäckorna gillar det. Finns lite olika storlekar på granulatet och typer, bl.a. en med vitlök. På den burken står det att fodret är lämpligt ex. för fiskar som har problem med aptiten.