Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1786 ggr
Lizelda
0

Nya snäckförbud?

Sitter och scrollar inne på facebook och stöter i flera grupper på folk som pratar om att det ska komma nya snäckförbud? De har tydligen fått höra det från olika djuraffärer, är det någon som har koll på detta? Jag har inget hört men någon kanske har lite mer koll.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ElinvBorg
0

Läste också det precis men jag tror inte det är något. Helt säker är jag dock inte

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tjeja
0

Nää inga fler sånna förbud nu.. :-( har inte hört något.. vill inte d ska finnas nåt sånt att höra.. :-(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lizelda
0

Nä, det kan ju lika gärna vara missuppfattning men man vet ju inte..

dermot
0

Vilka snäckor skulle det gälla? :(

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lizelda
0

#4 Det vet jag inte

Draken
0

Har inte hört något, och heller inte min kompis som har full koll på snäckorna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

WolfFire93
0

Jag hoppas det inte blir något! :'(

[Sofiesen]
0

Vilka snäckor är förbjudna nu? Bäst att införskaffa de snäckor man vill ha nu. Kan man ha snäckor i ett nano?

Lilolizeit
0

#8 Äppelsnäckan.

Ja, vissa snäckor kan man ha i nano. Ett nano kan ju skifta en del i storlek och det finns ju olika stora snäckor med olika behov. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Sofiesen]
0

Har tänkt mig ett nano, 20 eller 30 liter i köket med lite snäckor… Attans..visst är det äppelsnäckan som finns i flera olika färger? Helena är ju rätt fin också.

Lilolizeit
0

Ja det gör det. Posthorn finns också i olika färger som rosa, röd å blå :)

[iFisk]
0

Det var ju översittarfasoner inom EU som vill förbjuda. De har glömt norden, som inte överlever i kalla vattenmiljön alls. Det finns stort beredda problem i södra EU, som inte tillhör arter dit. Och Sverige som  svansen viftar för att gärna ändra lagstiftningar efter nya EU-direktiva regler och lag.

Det är nästan som rasistiskt mot djurarter :)

[Sofiesen]
0

Då ska jag nog försöka få tag på lite posthorn så småningom också. Fast det är ju äpplena som är finast

Nicke_nice
0

Varför blev äpplesnäckor förbjudna? :-o

[iFisk]
0

Jag har läst men minns inte vart forum ligger. Men man ska samla in levande äpplesnäckor i glasburken och de lämnas till förbränningen. Man får ej döda dem och kasta i sopen eller spola i toan. 

Jag har för mig att att man får sälja vidare inom EU, inte utanför EU. (Cyklar jag ute igen va)

Lillyrod
0

Du får inte flytta en äppelsnäcka någonstans. De får inte lämna ditt hem och ska man läsa lagen som den står inte ens flytta den mellan dina egna kar men det är ju lite löjligt.

#14 Om du söker på sajten så hittar du massor om förbudet och varför det kom till.

[iFisk]
0

Ööh..Inte sant….  ja lite löjligt, men löjligare ännu, tycker jag. 
Det verkar att lag i texter om det ändar hela tiden. Det känns som så.

WolfFire93
0

Ska de bränna äpplerna!!??

Lizelda
0

Jag hade för mig att de som fanns fick leva ut sina liv men inte mer?

Lilolizeit
0

Jag har mycket svårt att tro att man ska bränna sina djur.

De får dö ut i akvariet de bor i. Ej flyttas överhuvudtaget.

Draken
2

#15 Var i hela friden har du fått den informationen ifrån ? Att man skall bränna levande djur ……😮 Snacka om att frångå allt vad lagar heter om djurhållning. Du måste ha missförstått.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Em_
2

#21 När djur räknas som ohyra så åker mycket av djurskyddet ut genomfönstret. Lägga ut råttgift är ok, men att inte ta en hund som ätit råttgift till veterinär är straffbart…

gulzebra
1

#21 Nja, djurskyddslagarna gäller ryggradsdjur. Snäckor och andra ryggradslösa djur står helt utan skydd så sett. Därav att det är fullt tillåtet att meta med mask, koka kräftor levande och använda insekter och andra ryggradslösa djur som levande föda till andra djur (fiskar, exempelvis).

Tvivlar för övrigt starkt på att man skulle vara tvungen att samla in levande snäckor för att lämna till förbränning, det låter inte logiskt någonstans. Det man vill är väl att de ska destrueras i slutänden istället för att säljas eller ges bort (eller släppas ut) bara, de måste inte vara levande för det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram