Befintligt akvarium till Walstad?
Går det? Har ett kar som varit igång ett år nu, med mycket växter och soil som substrat, så det bör ju finnas en hel del bakterier. Vet inte om jag är beredd att testa men undrar om det ens är möjligt att göra ett walstad av det utan omstart, eller typ ett walstad - blir ju inte jord, så lite gödning behövs väl. Menar väl egentligen filterfritt med bara cirkulationspump. Tänker: matstopp - bort med filtret efter att jag kramat ur det i karet (eller i med ett mindre som mellansteg) - extrem koll på värden och fiskarnas hälsa medan man sakta sakta ökar utfodringen. Antar att de flesta kommer säga "nej, nej!" men vill gärna höra era tankar och funderingar om min udda ide'.
Varför vill du ta bort pumpen? :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Om jag förstod dig rätt nu så undrar du om du kan göra ett walstad av ditt nuvarande akvarium, det går inte tyvärr. Du behöver tömma akvariet helt på vatten för att kunna sätta i jorden i botten. Annars kommer det hela bli ett lerbad..🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nej, hälla i jord förstår jag att det inte går. Menade om det går att få en fungerande balans med bakterierna om jag tar bort pumpen kort sagt - ett walstad utan jord alltså. Hoppas ni förstår..
Nu är jag inte så hemma på walstad men är det inte att det är jordbotten som är själva grejen med walstad? Rätta mej gärna om jag har fel : )
Jo, en del av grejen. Man kan ha jordbotten utan att det för den skull är ett Walstad. Men det var därför jag skrev: typ ett walstad. Vill egentligen göra ett riktigt walstad, men har ingen lust att starta om och göra om allt i det här karet då jag tänkt köpa ett större när jag lyckats spara ihop till det. Lägger hällre den mödan på det nya då. Detta är mest en fundering på om det alls är möjligt. Pumplösa kar kan ju fungera, men kan jag göra mitt till ett pumplöst? I teorin tycker jag det borde gå, men ville bolla med er och höra vad ni med mer erfarenhet och kunskap tänker.