Panik, vad kan jag göra?
Hej allihopa, jag vet inte om det är någon vaken den här tiden på natten men jag behöver desperat hjälp. Jag har varit borta i två dagar och när jag kom hem så berättade min rumskompis att hans familj varit över och hälsat på. Jag tänker inte så mycket mer över det men nu innan jag skulle gå och lägga mig så gör jag min vanliga akvarieinspektion och upptäcker till min fasa att något av hans syskon har hällt i ALL fiskmat jag har i huset i mitt 40 liters akvarum. Hela botten är täckt av plecpellets, flingfoder och micropellets. Har slamsugit bort så mycket av det jag har kunnat och gjort ett 50% vattenbyte nu under småtimmarna. Räkorna beter sig som vanligt med mina fiskar hänger mest på botten och ser ut att kippa smått efter luft.
Finns det något mer jag kan göra eller är det bara mer vattenbyten och slamsugning jag kan göra och hoppas på det bästa? Ska jag klämma ur mitt filter eller skulle det göra mer nytta än skada.
Fy tror aldrig jag mått så dåligt förr, gör ont i hjärtat att se mina små så här :(
Har du Sera Bio nitrivec flaska hemma? Det är en säkerhet, bra att ha hemma, används vid stort vattenbyte. Och tester?
Aktivkol?
Klämma försiktigt svamp (filter)… typ att tvätta halv bort rester i filter och sätt tillbaka, och måste kolla med tester, No2 som är nitri. Det är stor risk att det får nitrispik. Om det blir för mkt, 10 % vattenbyte nästa dag, och kolla om igen.
Vattenberedning?
Fiskar brukar va slö på nätter.
Ja du gjort bra jobb isf. Det verkar så att du tog den rätta vägen.
Jag har nano-akvarium som gör mig lite nervös, för det håller på rosa prick på nitrivärde, typ 100-200. Jag var tvungen att byta vatten 10 % igår.
Nej har tyvär inget annat än tappsafe som jag använder varje vattenbyte och lite bakterier på flaska som jag använder när jag startar ett nytt kar.
Så det är okej att klämma ur svampen lite? Det är inte risk att det blir för lite bra bakterier i karet då? Nu när de verkligen behöver dom menar jag.
jag har haft tur än så länge och karet har varit superstabilt. Aldrig haft nitrit i det minsta, men ska testa två gånger om dagen nu så jag ser om det blir värre eller inte.
Jo men mina brukar komma fram direkt när lyset slås på och bli aktiv och kika vad räkorna gör på en gång men nu simmade de bara sakta längst bitten eller stod helt stilla. Matkoma kanske? Har aldrig sett de så här runt förr.
Inte mer än 10%? Tänkte kanske i alla fall 20% imorgon men det kanske är för mycket nu när jag gjorde ett 50% idag?
Tack, förhoppningsvis kan jag ta mig ur den här soppan med alla i behåll.
Du kan nog byta lite vatten idag med och fortsätt slamsuga upp allt du kan hitta på botten. Det viktigaste är att få bort all mat som ligger. Jag håller tummarna för att det ska gå bra.
Om du har städat så gott det går och sedan gjort rent filtret och sedan gjort 50% delvattensbyte så kan du inte göra mer idag. Nu när du vaknar idag och t ex vid lunch, testa ditt vatten och se om det finns något högt värde av No2, finns det inte det så låt det vara men håll uppkik, titta även till kvällen och du behöver inte mata fiskarna på 4-5 dagar. Byt 20-30% vatten nästkommande dag och kolla sedan igen vattnet och efter det så tror jag det ska lösa sig .. Det gäller bara att hålla koll på No2-värdet så att den inte går uppåt.
Jag menade;: först 50 % byte o sen därefter 10% för nästa dagen. Eftersom du gjort redan 50 % från början då sa jag till 10 % nästa dag ;)
men Jens skrev 20-30 %
Är det säkert? Jag brukar alltid byta 10 %. Kanske tack vare Sera Bio Nitrivec som hjälper det något bra? vad tror du?
Intressant…
10% är för lite i ett så itet kar, det bäddar för problem i längden, minst 20% gärna mer 30-40% är mer att rekommendera tycker jag.
Tack för tips allihopa! Alla lever nu på morgonkvisten och jag fortsätter vattenbyten och slamsugning. Har jag en jäkla tur nu så tar sig alla ur det här levande. Men har en känsla av att jag kommer få en riktig planaria explotion till fiskarnas lycka.
Ojdå! De trodde säkert att de gjorde något bra som gav fiskarna mat, vilken olycklig situation. Hur stora vattenbyten har du tänkt fortsätta med?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det finns medel att köpa mot planaria som heter 'No Planaria' och det kan vara bra att ha i åtanke. Jag körde med det en omgång och det funkade väldigt bra.
#9 Jag fortsatte att göra vattenbyten på 10% morgon och kväll och det var nog inte helt dumt för alla fiskar och räkor lever fortfarande och karet verkar vara tillbaka på samma värden som jag hade innan. Så jag tog mig lyckligtvis ur situationen oskadd :D
#10 Har hört att no planaria kan skada räkor och räklingar så vågar nog inte prova på det. Jag låter mina firrar agera jaktpatrull och hoppas de kan ta värsta planarian :)
Vad skönt att det hjälpte och att du slapp dödsfall :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Snälla kontakta personerna som gjorde detta och förklara hur dålig jäkla stil det är. Du kan ju alltid kräva ny fiskmat och eventuell ersättning för besväret.
Att folk inte kan hålla fingrarna för sig själv (för det kan ju verkligen inte handla om okunskap när någon tjoffar ner en hel burk fiskmat i vattnet).
En undran, finns det alltid planaria i akvarier? Eller visste du att de fanns där och därför trodde att du skulle få en invasion?
#13 Det har jag gjort, gosse har de fått skämmas. Visade sig till och med att det var en man på 50+ som hade slängt i all den fiskmaten. Barnens pappa tyckte tydligen det var en passande mängd mat för några ynka räkor och fiskar på mindre än en cm i storlek.
Han fick sig en rejäl lektion i hur fisk fungerar och trodde knappt sina öron när han hörde om mitt vanliga mat schema på en gång i veckan.
Dock får jag ingen ersättning på min dyra fiskmat för "han trodde ju att han gjorde rätt". 😕
#14 Planaria uppstår när ett kar övermatas och är en ganska bra idikator på att mata mindre om man får dom. Men jag har klarat mig från planaria n så länge. Eller så har mina firrar sett till att den situationen har hållt sig lugn 😃
Kan jag ge ett tips om trapp, rörglass, som maskar går dit med räkbit uti glasset.
Jag vet inte vad det hette på svenska.
Jagh ar det hemma och det funkar jättebra. javascript:nicTemp();