Partiklar i 600 L, varför?
Jag har fått problem med partiklar i mitt 600 L. Partiklarna kom efter vi varit tvungna att använda medicin (malakitgrön mot vita prick), första gången i full dos och andra gången i halv dos. Detta var över två månader sen. Vid andra behandlingen använde vi även salt.
Vattnet i sig själv är klart, inte dimmigt eller grumligt. Det ser inte ut som bilder tagna i akvarium med infusorier vad jag kan se. Partiklarna är många och får det att se ut som att jag har kraftigt övermatat akvariet i några dagar alternativt kramat ur ett skitigt filter i akvariet.
Pumpen är en Aquael uni max 500 som är i minsta laget men har fungerat fantastiskt fram tills efter denna medicinering. Vi har haft den sen akvariets start 1 och ½ år sen.
Filtret innehåller:
- en låda med medel mot fin- filtersvamp
- en låda grus
- sen sista öppningen en låda fin filtervadd (var förut keramikrullar)
- en låda plastbollar.
Vi öppnade förstås upp pumpen efter att ha gjort en del delvattenbyten för att se om den var full i skit, vilket den inte var. Vi brukar öppna den kvartalsvis och hade använt aktivt kol efter sista behandlingen och därmed rensat den för ungefär en månad sen, och smutsmängden såg ut som ungefär en tredjedel av vad den brukar vara vid städning.
Vi har nu flyttat runt med insug och utblås så insugen hamnade i centrum av akvariet istället för hörnet och t.o.m. vikt ut ett insug så det står ut mitt i akvariet.
Partiklarna kan ha blivit lite mindre sen omflytt av ut- och inblås, men mängden är i princip densamma.
Vi har testat dammsuga sanden ( mkt fin natursand) men den är inte direkt skitig.
Fiskarna är 1 par Sajica på ca 10 cm + ca18 centimeterstora yngel, 5 långsträckta pansarmalar (ca 10 cm), 4 siamesiska algätare, 8 kilfläcksrasboror, 9 kardinaltetror och 10 praktbarber.
Tetrorna var 35 st och de som drog in samt blev drabbade av vita prick. Inga andra fiskar fick det.
Vad kan det vara, och vad kan man tänkas göra?
Partiklarna måste ju nybildas, bara virvla runt alternativt åka rakt igenom pumpen.
Några idéer?
det låter definitivt som du behöver ett bättre filter, gjorde ni rent det när ni öppnade eller bara avgjorde att det inte var skitigt?
jag har haft liknande problem där lika stora kar med samma ytterfilter fungerar helt olika, ibland kan det vara näst intill omöjligt att lista ut vad problemet är men jag skulle nog ändå rekommendera ett bättre ytterfilter, alternativt ett extra innnerfilter som kan rengöras mer noggrant vid varje vb =)
Vi rengjorde filtret när vi öppnade det och ska öppna det igen nu i helgen för att se om vadden är full, då var det drygt en vecka sen vi bytte ut keramik mot filtervadd. Det måste ju då vara för stort fisktryck för pumpen om pumpen inte klarar av att arbeta som den ska.
Dock är det väldigt bra tryck i pumpen, strömmen är stark och fin så då är frågan:
Om pumpen inte är skitig trots att vattnet är partikligt, vad är det som står på då?
Vi har funderat på extra innerfilter, trots att jag verkligen inte vill (tycker det blir fult) och en extra ytterpump som då är lite mindre för att hjälpa den vi har.
Vi får dock inte plats med en monsterpump som ex fx-6 då dom är för stora för att rymmas i vårt skåp.
Fiskarna ser dock inte ut att vara prydda över partiklarna, som går ned ordentligt i antal efter vattenbyte och sen är lika många igen dagen efter.
nej du behöver nog inte oroa dig över att fiskarna mår dåligt av ditt problem, få naturliga vatten är så klara som våra akvarium =)
Märkligt. Något måste ju ha blivit stört av behandlingen. En del mediciner tar död på bakteriekulturen i akvariet och kanske har det rubbat balansen på något vis som gör att de här partiklarna yttrar sig så bra och inte försvinner i filtret. Om jag var i din sits hade jag kopplat in ett extra filter för att försöka få bort partiklarna. Jag förstår om du inte är så pigg på det, tycker att det är fult och klumpigt. Men fungerar det så kanske du kan ta bort det efteråt. Din pump har ju trots allt gjort jobbet förut.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för inputs, det är trevligt att bolla lite tankar!
Det får nog bli ett till filter, förhoppningsvis tillfälligt. Tips på billigare innerfilter med stor filtervolym/"exponerat" filter (ej i plastlåda)? Ytterfilter vet jag nog vilket det skulle bli.
Får se också hur filtret ser ut i helgen då vi öppnar det, är vadden inte igenslammad av partiklar blir jag lite förvirrad. Känns som om vattnet då tar en omväg och inte pressas genom filtermedierna innan det trycks ut igen.
En liten bonnjävel lösning kommer här, Jag brukar använda det i mitt saltkar om det är mycket skit i vattet 🤪
Ta en 2 liters petflasta typ Cola-cola kapa bort botten, Köp en paket små kol paket tryck upp det längst upp, (de kostar ca 75kr för 3st) sen tar du och köper tomteskägg filtermassa som jag kallar det och stoppa upp resten av flaskan med det. Sen tar du bara en pump som har en enkel runt filter nertill utan plastskydd, (De brukar kosta typ 150kr att köpa) plocka bort filtret och ha kvar delen som sticker ner. Tryckt fast den längt upp så vips har du en stortpartikel filter även tar bort läkemedel och lukt ur vattet 😉
Det går att göra en mindre version med 33cl flaskor ochså.
Tack Sleggyman, vilken bra idé!
Låter mycket trevligare än att lägga in kolbelagd filtermatta i ett ytterfilter som vi gjorde sist.
Nu har vattnet faktiskt sakta börjat klarna om man jämför med för någon vecka sen, men det blir nog att skaffa sig ett litet billigt filter och testa det där iaf. Bra att ha hemma till nästa gång något händer.