Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 2819 ggr
daddel
0

Vad för något under magen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min Guppy har något som ser väldigt konstigt ut under magen och jag undrar om någon vet vad det kan vara för någonting? 🙂

ElinvBorg
0

Jag gissar tyvärr på att det är fiskens tarmar och inälvor som hänger ut och det finns nog inget du kan göra för fisken än att avliva 😕 Blir lite orolig också, för det lite tunnare som sticker ut. Finns nämligen en mask som fiskar kan få vilket är mycket farlig och smittsam, Camallanus cotti. Tycker du att något rör sig där nere och ser du något liknande hos någon annan fisk?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Evisen]
0

Det där liknar något mina guppys hade för några år sedan. Och de hade inte bara en parasit, utan tre fyra olika arter😮.

Avliva fisken, köp medicin (prata med zoo personalen om vilken medicin är bäst mot parasiter/mask). Fixa så att du har hink hävert osv bara till det karet så du inte kör smittan till andra ev. akvarium.

ElinvBorg
0

Om det är Camallanus så hjälper bara en typ av medicin

daddel
0

Ja det är nog fiskens tarmar som hänger ut! Varför gör dom det egentligen? Är det någon sjukdom som gör att det blir så? Men jag ser inte att det rör sig så jag tror inte att det är någon mask där. Måste jag avliva fisken eller kan han återhämta sig? Jag håller på att medicinera fiskarna just nu eftersom att jag såg att min molly har mjölkaktiga vita fläckar :/  Jag medicinerar med esha 2000 och esha exit.

[Jens]
2

Denna fisk måste du avliva direkt tyvärr men fortsätt med medicineringen så parasiten försvinner från de andra fiskarna.

daddel
0

Okej vad tråkigt! :( Men han lider nog väldigt mycket så det bästa är ju att han får komma till andra sidan direkt. Hur brukar ni avliva era fiskar?

[Jens]
3

Lägg fisken i en påse snabbt och krossa den så fort som möjligt med något stort.

daddel
1

Tack för all hjälp allihopa!👍 Nu är fisken avlivad och så får man hoppas på att ingen har blivit smittad

ElinvBorg
0

Håll koll! Jättetråkigt om det skulle vara något allvarligare så håll koll så du inte börjar se något konstigt vid någon fisks anal. Håller tummarna

[Jens]
0

Hoppas nu de andra blir av med parasiten.

mimåne
0

Håller med de övriga men vill även passa på att berätta om att även fiskar kan få Framfall, även om det inte är troligt i det här fallet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus