Hur får jag Otocinclus att äta?
Jag köpte några Otocinclus för några dagar sedan. Mitt akvarium har lite alger så de far omkring som sjutton och äter överallt. Men algerna kommer ju inte räcka som mat för dem så jag ger dem algtabletter också. Problemet är dock att övriga djur i akvariet är på algtabletten efter en sekund och även om någon av mina Otocinclus skulle vara hungrig så är det kört för dem att komma åt maten. Hur matar ni dem utan att glupska Platy och amanoräkor lägger vantarna på käket?
Testa att ge den när belysningen är avstängd/när det är natt. Grönsaker som ex, kokt broccoli å brysselkål brukar vara populärt. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Mina älskar också vitkål!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Färska grönsaker är också vad jag vill tipsa om! Titta gärna in i artikeln vi har på sajten om att mata sina fiskar med grönsaker. Där hittar du många trevliga tips. Den finns på framsidan av sajten.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack. Ska prova att mata på natten. Att ge grönsaker hjälper inte, de andra giriga och framfusiga djuren diggar även det lite för mycket för att mina timida Otocinclus ska få en chans att äta.
Kan det vara så att du behöver ge en större mängd mat för att det ska räcka till alla?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du provat med broccoli ? Första dagen så tog dom inget utav dem men efter ett par dagar när jag på nytt försökte med broccoli så var de framme och nosade och nu är de framme direkt när jag ger dem broccoli.
Testa att ge flera bitar så kanske någon hamnar utan en massa andra fiskar.