Fiskarna dör!
Hej Jag startade upp mitt akvarium i våras och allt gick jätte bra, värdena låg som de skulle, det ynglades och hade bara haft ett dödsfall. Men september har massa dött! 2 koi svärdbärare 4 black mollys 2 mickey mouse platys 2 panda platys 1 svärdbärare Ingen av räkorna eller malarna har dött, alla yngel har bara dött med. Jag har inte sett att det finns någon slags sjukdom i karet. Vi har gjort vattenbyten minst 1 gång i veckan ochär försiktiga med matningen. Vi har en hel del växter, temperaturen och värdena ligger fortfarande bra. Har ni någon gissningen om vad det kan vara? Tack på förhand..
Vad ligger värdena på? "Bra" kan betyda väldigt mycket beroende på vem man frågar. Beter sig
Hur stort är ditt akvarium? Det blir många frågor nu men vi måste få veta så mycket som möjligt om vi ska kunna hjälpa dig : )
Oj oj! #1 de låg bara döda, och de var i yngelkasse. De överlevde i ca 2-3veckor. De arter jag skrev med en siffra framför har dött och alla var vuxna. Fiskarna kommer från en djuraffär men ägaren är fiskuppfödare i grunden och hans djuraffär är väldigt inriktad inom akvarium.
#2 Jag tog en teststicka och mätte och kollade sen upp hur de oåg och hur mkt de skulle ligga på. Enligt det så är värdena bra.
#3 det ligger på 150 liter. Ja, det blir ju det, men är så tacksam för all hjälp och svarar så gott jag kan (:
Vad ledsamt, beklagar!
Yngelkassar är verkligen inget att rekommendera! Av oerfarenhet hade jag dessa tidigare och inte bara blev de mörkgröna av alger och såg riktigt fula ut utan också började de stackars invånarna däri dö. Eftersom utrymmet i yngelkassen är så litet växer de även dåligt.
Ha ynglen i en stor plastlåda eller ett nytt kar. Frisimmande är ett bra alternativ det med, lägg i mycket och täta växter som t.ex javamossa.
Tyvärr är det ju så att det kan vara något tokigt med vattnet som inte går att se med vanliga mätningar. Det har jag själv råkat ut för.
Som axa säger så är det bättre att ha ynglen frisimmande än i yngelkasse. Med mycket växter har de stor chans att klara sig i karet.
Dog alla fiskar på en gång eller är det under en tid? En bild på karet är bra att få se med : )
vore bra om du kunde skriva ut värdena från stickan =)
#9 De dog under en tid. Igår dog en Molly och idag en vietnamesisk grönling.. #10 ja, jag ska ta nytt prov idag och kan skriva ner de då. (:
Stickor kan man tyvärr inte alltid lita på.. Jag fick vad jag tror jag listat ut var ammoniak i mitt kar, men det gav inget utslag på stickorna. Har också haft vad jag vet är nitrit, men då gav de heller inget utslag..