Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 933 ggr
KickLi
0

Läste något intressant!

Tar vattenberedningsmedlet växtgödningen? Då förstår jag att mina växter inte växer för att sedan tyna bort och dö. Hur länge ska man vänta innan man gödslar?

[Jens]
0

Jag är anti mot alla dessa medel för jag är en av dem som har tagit del av dem. Jag fick alltid dåliga starter och allt blev så fel så jag slutade med allt. Det viktigaste som jag tycker är bottensubtratet och ljuset. Det enda som jag har lagt till extra skulle vara JBLs växtkulor men inget annat och det har funkat ypperligt.

mimåne
0

Nämen det borde det väl inte göra 🤔 Förövrigt håller jag med jens, vattenberedningsmedel tycker jag är pengar i sjön :) Tror inte de tillför någonting.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1

Ja vattenberedningsmedel tar metaller som t ex järn. Växtnäring innehåller järn och en del andra metaller. 

Pga mitt vatten med väldigt konstiga tillsatser så använder jag vattenberedningsmedel. Näring tillsätter jag dagen efter.

Det stämmer mimnåne att vattenberedningsmedel inte tillför något. De tar bort saker. I mitt kranvatten tillsätter kommunen målarsoda för att höja ph och blekmedel för gud vet vad. Samma blekmedel som ingår i t ex klorin. Jag har ifrågasatt det hos kommunen men de tycker det är normalt….. Vattenberedningsmedel hjälper till att ta bort dessa ämnen.

mimåne
0

Jag menade inte rent konkret att det skulle tillföra något i vattnet. Utan mer generellt att jag inte tror att det gör något gott för akvariet. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.

På "flaskan" står det precis som du säger att det ska neutralisera tungmetaller och skadliga ämnen men om det verkligen tar bort näringsämnen som t.ex järn, det tycker jag inte att det borde göra. Två helt vitt skilda saker anser jag.

Lillyrod
0

Ja jag är inte säker men har fått den informationen från flera håll så jag tar det säkra före det osäkra : )

mimåne
0

Ja det skadar ju inte.

KatarinaSt
0

Intressant. Jag ska nog också testa att göda dagen efter vb istället. Jag använder vattenberedningsmedel för jag tycker fiskarna verkat bli lite stressade efter vb. Tänkte det kanske var kloramin som tillsätts i Stockholmsvattnet som spökade. 

En kille på Akvarielagret tipsade om att inte göra vb på helger efter att flera akvarister härifrån vittnade om att fiskar verkade mer stressade av vb på helger än vardagar. Han misstänkte att vattenverket tillsätter mer kloramin på helger just.

[Tinitusan]
0

KatarinaSt jag sällar mig till resten o tycker nog inte du behöver vattenberedningsmedel, kanske om man har fiskar som är oerhört känsliga så som Diskus men mig veterligen har du Platy o för deras välbefinnande är jag ganska övertygad om att du inte behöver vattenberedningsmedel!

Draken
3

Jag använder inte vattenberedningsmedel, kommunen tillsätter en liten del kloramin i vattnet, detta pga att det upptäcktes E-coli bakterier, men jag tror de skulle ta bort det efter en viss tid, fast jag vet inte om de har gjort det.

Man kan köpa askorbinsyra i butiken (en kryddpåse kostar 10- 15 kr) tillsätt ett kryddmått pr. 100 liter vatten, det ska neutralisera kloraminet och är helt ofarligt för fiskar, växter och andra akvarieinvånare.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis