Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 2615 ggr
[dynamitella]
2

Sorgligt grodakvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Jag köpte två klockgrodor, Bombina orientalis, på expo syd förra året. Jag spräckte deras terrarium av misstag och fick använda detta akvarium vi hade ståendes. Det är inte optimalt, men funkar (efter en långdragen och jobbig procedur att mecka in en LED-list från ikea istället för uvröret som kan skada grodornas ögon). 

Tyvärr dog en groda efter inköpet, så jag tappade suget helt. Kämpar nu med att hitta billiga passande växter och grenar för att inreda detta akvarium med (och en kompisgroda till!). Jag tänkte använda denna tråd för att dokumentera lite hur jag klarar, eller inte klarar att få till det optimalt :)

I vattendelen finns vattenspikblad, andmat, posthornsnäckor, asolene spixi och guppys. Grodan, Sir Jumpsalot, älskar att äta yngel. Vilket är passande då honorna producerar för många ungar för att få plats.

usvead
0

Karet ser ju ut att vara rätt så högt. En "riktig" bakgrund - alltså en sådan som jag i skrivande stund inte hittar ordet på - med ett vattenfall, det skulle nog vara snyggt.

[dynamitella]
0

Jag tänkte hänga grenar och krukor med hängväxter (typ, ficus pumila) baktill :) Är helt pank bara, så det är svårt i nuläget.

[Grodhopp]
1

Jag har funderat på en lösning för att hänga växter i bak-kant på ett terrarium/akvarium, det finns ju dusch-hyllor på tex IKEA med sugploppar på. Jag funderade på om man inte kunde plantera i såna, så att själva korgen liksom inte syns. Men sen vet jag inte hur bra det är att ha det i terrariet… Men ja, det är en budgetidé för bakgrund iaf!

Vattnadal
0

Javaormbunke är väldigt trevlig att ha på land. De fäster lätt på korkflak, så är bra att ha som land åt grodorna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

kasse71
0

1# tror det heter back to nature

[dynamitella]
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

På malmö tropikmässa idag inhandlades en grodkompis åt min ensamma hane. Och jag har redan hört honom sjunga för henne! Superkul! Han har varit knäpp tyst i en månad.

Bytte till mig lite ficus pumila och meckade ihop en foderskål som går att sänka ner som en liten korg.

KatarinaSt
1

Vad sött! Låter det högt?

[dynamitella]
1

Relativt :) Har dem i sovrummet och sover med öronproppar >.< 
Här är mina gamla grodor och deras ljud: https://www.youtube.com/watch?v=OyBWAQW1NWU

Spöket
0

Jag har mina i sovrummet, sover som en stock =)

Multi vad?

[dynamitella]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tog en bild på terrariet och den nya grodan innan kameran dog :)

Lillyrod
0

Vad söt han är.

usvead
0

#5 Där var det, "back to nature"… 

Tjusig groda! Det blev bra med växterna i bakgrunden, där borde både de och grodorna trivas.

[dynamitella]
1

De har skällt oavbrutet sen igår. Har knappt fått sömn. Men ÅH vad glad jag är att de är glada och aktiva igen.

kasse71
0

Riktigt passande och fint akvarium Har du fisk i att? Hur mycket kostade grod? Så vackra grodor måste ha kostat en förmögenhet :)