Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 2026 ggr
Draken
0

Hjälp med ID av växt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har gjort lite bytesaffärer idag, jag har bytt till mig jättefina Valle och Anubias. Tjejen som kom med växterna skickade med en bonusväxt ….Jag tycker den är läcker, men jag har ingen aning om vad det är för något 😊

Vet någon här vad detta kan vara ??

Det är samma växt på bilderna. Ena bilden är knäppt från sidan och den andra är knäppt rakt uppifrån.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

axa
0

Vet inte hon du bytte med? =)

Draken
0

Nej, ho gjrde ju inte det , hon i sin tur hade fått moderplantan för typ 2 år sedan, och antigen glömde hon fråga då, eller också har hon frågat, men glömt bort det.

Hon ville också jättegärna veta vad det var för växt 😂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[dynamitella]
0

Härligt. Det ser ut som ett skott Echinodorus har gått bärsärk.

Draken
0

Tack för snabbt svar :) Echinodorus är väl en sorts svärdplanta ?

När du pratar om ett skott som har gått bärsärk, syftar du då på "rosetten" uppepå :) Isf. kan jag väl skilja den från "moderplantan" och hux flux så har jag två 😃

Om det är så, hur skiljer jag då rosetten från resten av plantan, utan att förstöra skottet eller plantan för den delen ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Har hämtat lite fisk till 100 litern idag. Tjejen skulle lägga ner karet, så hon undrade om jag ville ha växterna med på köpet, så det sa jag ju ja tillså klart :)

Hon skcikade med en växt, som enligt henne är en flytväxt, men jag tror inte det. Den har alldeles för kraftiga rötter för att vara flytis ….Tycker jag i varje fall.

Min förhoppning nu är att någon av våra otroliga växtexperter kan hjälpa mig att identifiera denna växten :D

Bild knäppt från sidan:

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Knäppt uppifrån "kronan"

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Ser nu att den påminner lite om växten som finns högst upp i tråden, men färgen och rotsystemet stämmer inte

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

hm..🤔

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1

Fick du huvudvärk nu Mimåne ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Haha, nä men den ser så konstig ut. När jag tittar på bladen tänker jag på echinodorus, den har också rötter som en sådan samt att bladen verkar utgå från samma punkt och inte från en stjälk.. Men, nja.. Jag är osäker.

Draken
0

Jag tycker också att den påminner mycket om echinodorus, men det är som du säger. Alla blad, både "övre" och "nedre" kronan" utgår från samma punkt, ungefär som lökväxterna, där alla blad utgår från toppen av rotknölen. Men jag tror inte det är en flytväxt, men samtidigt så vågar jag inte sätta ner den heller, OM det skulle vara en flytis. Den är ju jättefin och jag skulle inte tycka om att jag tog ihjäl den pga. min egen okunnighet😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Jag hade planterat ner den. Den lär ju inte dö över en natt..

Sedan tror jag inte att det är en flytväxt.

Draken
0

Då försöker jag att plantera ner den, så får vi bara hoppas på det bästa.

Nej, jag tror, som sagt, inte heller att det är en flytväxt, den har för kraftiga rötter för det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Gör du så. Du ser ju om den inte verkar trivas.

Draken
0

Ja men precis, det lär jag ju isf. upptäcka inom några dagar :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Fiskar1234
0

Bra byte!

Draken
0

Nån som vet vad detta är för sorts mossa. Jag fick den idag, och hon jag fick den av var osäker, hon kom inte ihåg. Hon hade köpt det för länge sedan, och det hade vuxit igen i hennes akvarium ;) Så hon frågade om jag ville ha den.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Den känns väldigt sträv när man tar i den.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

jag har fått mycket, det jag visar på bilderna är bara en bråkdel. Tänkte försöka surtra fast den på rötter i akvariumen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Mundis
0

Jag tycker att det liknar javamossa.

mimåne
0

Jag tycker det ser ut som vanlig javamossa? 🤔

De flesta mossor växer inte rättvist heller om man har dem i för dåligt ljus, då kan de börja se lite mystiska ut.

Draken
0

Hon sa helt bestämt att det inte var Javamossa :/ Men jag vet inte alls. Jag har Java i snäckakvariumet, men den känns på något vis "mjukare" än den här, som är ganska sträv.

Jag har bra ljus i de akvarium jag tänker ha den, så jag hoppas den växer till sig riktigt snyggt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Om din vän är så bestämd att det inte är javamossa så skulle det kunna vara Fontinalis antipyretica eller någon släkt till Fontinalis.

Själv har jag svårt att se på bladen på de små bilderna ….

Lillyrod
0

Jag tycker med att det ser ut som java. Min javamossa var väldigt sträv när jag köpte den men har blivit mjukare. Av de olika mossor jag har är den absolut mest sträv,

Draken
0

Ok. då vet jag , tack för hjälpen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu sparkar jag liv i den här träden igen :)

Jag har fått tag på en jättefin, tror det är någon sorts Cabomba, men är absolut inte säker. 

Skulle gärna vilja veta vad det är, han jag fick den av var också  de har haft växten i många år, så jag fick toppskott av den nu.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det här var intressant. Mycket intressant. Det var längesen jag såg så här vackra exemplar och enligt min mening är det här kort och gott, Hornsärv, när den är som vackrast. Nu är jag väldigt nyfiken på förhållandena den gått i hos din vän.

Är den sträv och taggig?

[Jens]
0

Mycket fin växt Rovfisk så jag vill också veta!

mimåne
0

Jag ska erkänna att jag blev helt till mig nu. Jag tror att min puls precis höjde sig. Så fantastiskt vacker. Hur har din vän lyckats med dessa?! Jag vill ha receptet!

Lillyrod
0

Ja den var otroligt fin. Det finns ju en sån där Hmm kommer aldrig på vad den heter men den var med bland de som skulle förbjudas. Det finns en röd sådan med.

[Jens]
0

Cabomba nånting lillyrod?

mimåne
0

Jag tror inte att det är cabomba caroliniana.

mimåne
0

Jag skulle vilja se "bladen" närmare och hur de ser ut.

Lillyrod
0

Den var inte med bland de som skulle förbjudas. Jag är inte människa att komma på vad den heter. Jag har haft den men den trivdes inte hos mej. Väldigt lik caroliana och den finns i rött med men den är ovanlig.

Den börjar på M…..

ElinvBorg
0

Cabomba merah? :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
0

Myriophyllum mattogrossense var det jag tänkte på men det ser inte ut att vara den heller när jag jämför.

mimåne
0

Men det måste ju vara någon särv växt.. Alltså släktet ceratophyllum 🤔

Lillyrod
0

Hur som helst så vill jag ha bara jag ser den på bild!

mimåne
0

Haha ja jag också! Den är otroligt vacker och jag förundras över hur personen gjort för att lyckas få dem så här fina. Jag väntar spänt på att Rovfisk ska dyka upp och förhoppningsvis kunna avslöja något om det.

[Jens]
1

Jag också! Jag vill HA !! men misstänker att kompisen kör Co2 med högsta kvalité….

Draken
0

#27 Ja den är sträv och taggig.

#40 Ehhh …nope, han har 3 moderplantor (buskar) i ett low-teck akvarium, i en källare  😊

Kunde inte zooma med kameran och få till endast "barren" och få det skarpt, så jag lägger upp en av bilderna igen, så kanske ni kan zooma direkt på sidan ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
1

Hmmm, känns ganska skänt att jag tydligen har fått tag på ett praktexemplar ,  fick några toppskott gratis, bara för att se om den står sig i mitt akvarium. Tänkte köpa mer av honom sen, om den blir bra. Vill ha i 112'an och kampfiskkaret också :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Då måste det vara en särv av något slag. Fantastiskt att han fått den så vacker. Det hade varit intressant att få se den här växten växa i samma akvarium som vanlig hornsärv för att studera skillnaden dem emellan allt eftersom de växer i samma förhållande.

Nog har man ju hört talas om att hornsärv ska kunna bli röd/brun i topparna men exemplaren du har fått tag i rovfisk ser också fantastiskt täta ut och det förbryllar mig. Hornsärv växer fort och i ett akvarium med extra gödning och mycket ljus är det lätt att den till och med blir lite gles på något vis, kanske är för att den har så bråttom att växa? Den här plantan har fått mogna. Men hur kommer det sig då att den är så röd i topparna, det som brukar vara ett tecken på kraftigt gynnsamma förhållanden för växter. Märkligt. Han har nog träffat mitt i prick för hur växten vill ha det.

Det här måste vara det mest intressanta jag sett inom akvaristiken på länge. Nu har jag något att fundera över kan jag säga. Helst hade jag velat göra ett besök hos din vän nu på stört och ta reda på exakt hur förhållandena i hans akvarium ser ut.

Sen ska jag erkänna att jag också vill köpa den här växten nu. Eller rättare sagt
"JAG MÅÅSTE HA DEEEN🤤!!"

Lillyrod
1

Jag förstår precis hur du känner mimåne 😃

mimåne
2

"OM DET SÅ BLIR DET SISTA JAG GÖÖR🤤😓"…

Jo man får ju behärska sig lite..

Draken
0

Jag kommer få mer av den senare i veckan :) Ska ha den i både 112'an och i nanot.

Sen får man ju bara hoppas att de blir lika fina i mina akvarium :)

Ta en tripp till Sundsvall Mimåne, så kan du säkert få göra ett studiebesök hos honom, han är inte omöjlig ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis