Vilka växter kan man ha ?
Jag har ett alldeles tomt 240 liters Juwel möbelakvarium som jag skall inreda och fixa iordning. Jag vill ha mycket växter och rötter, jag tänkte ha Julas bläster som bottensubstrat.
Har inte riktigt bestämt mig vilka fiskar jag ska ha, men saknar mina Fengäddor något alldeles fruktansvärt, så det blir några sånna i varje fall. Montezuma svärdbärarna och Gobyn ska också flytta in i akvariumet, men nu till den stora frågan.
Jag vill ha olika snäckor i akvariumet, men nu fick jag höra igår att man inte kan ha snäckor om man skall använda växtgödning (vilket jag ju kommer ha, eftersom jag vill ha tätplanterat i karet) tydligen så klarar inte snäckorna Järn och magnesium, som ju gödningsmedlen innehåller (alla som jag har sett och använt i varje fall)
Jag har ju haft gödningsmedel i lilla karet, där äpplena går, och de verkar inte ha några problem med det, men då sa personen att de ju var födda hos mig (vilket de också är) så de var vana vid det. Men då funderar ju jag, hur föräldrarna ens har kunnat föröka sig, om det inte är bra förhållanden för dem ?
Jag är lite halvt förvirrad nu, och vill gärna ha fleras åsikter om detta. Går det inte, så får jag ju naturligtvis skippa antigen det ena eller det andra.
Nu tänker inte jag gå och säga att din kombo med fiskar som du verkar tänkt dig är fel, men det är däremot inget jag skulle ge mig på själv då fengäddor är glupska och kommer troligen att försöka äta både goby och svärbärare. 😎
Personligen ser jag inte vitsen med gödningen (troligen för att jag själv inte använder någon) då det går att få väldigt tättplanterat utan. 😎
Snäckor och växtgödning överlåter jag åt någon annan då jag inte har någon som helst koll på sånt. 🙂
Jag har haft Fengäddor tidigare, och ja visst är de glupska, men det finns mindre varianter, som inte alls är lika glupska. Jag har haft dem med både Svärdbärare och Platy, och det haf inte varit några problem. Svärbärarna och Gobyn är för snabba och höga för att de skall kunna ta dem på ett enkelt sätt.
Min erfarenhet är att om de får bra mat och inte går hungriga, så bryr de sig inte om de andra fiskarna, inte de vuxna i varje fall. Yngel kommer de nog att plocka ganska snabbt :)
Vad gäller gödningen, så har jag i flera år inte använt någon jag heller, men jag märkte en markant skillnad när jag började använda gödningsmedel, växterna mådde bättre och blev mycket finare än annars :)
Som sagt, du gör som du vill med blandningen. 🙂
Lycka till med den. 🙂
Kan säkert vara som du säger med gödningen. 🙂
Jag har tänk att starta ett växtakvarium, men jag har alltid vägrat gödning, då jag tycker man förstör balansen. Men jag tänkte göda i det karet- vilka gödnings medel är bäst för växterna//djuren. (Ville dock ha sniglar där i :'( )
Ja vad var det väl inte jag tänkte precis, att det skulle bli en favorit i repris i det här akvariet😃
Men det här med gödning och snäckor. En del påstår att man inte kan kombinera det, precis som med andra kombinationer t.ex flytande kol och vallisneria, men jag tror man får resonera lite själv i frågan också. Självklart vill man inte hålla något levande djur i ett förhållande bara för att det går, och för att de vänjer sig, men just kombinationen snäckor och växtnäring tror jag inte är så allvarlig. Till skillnad från fiskar så har också snäckor möjlighet att ta till flykt och t.ex äppelsnäckor skulle inte tveka att försöka krypa ur akvariet för att leta nytt hem om det nuvarande inte passade. Jag tror heller inte att de skulle föröka sig i några större utsträckningar om det var så att vattnet inte dög, då många snäckor är känsliga för "dåliga" förhållanden. I mina akvarium med snäckor så göder jag med växtnäring. Det står jag för.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Jag tä'nkte försöka med den blandningen, och skulle jag se att det inte alls fungerar, så finns det lösning både med Gobyn och Svärdbärarna. Finns fler akvarium ;)
#4 Tror inte på att det förstör balansen med växtgödning, snarare tvärt om. Jag har aldrig haft problem med störningar i balansen i de kar jag har använt växtgödning. Får växterna näring, så blir de starkare och kan bättre ta hand om skadeämnen i karet, det är min erfarenhet i varje fall, sen att de blir mycket snyggare med gödning är ju också en stjärna i kanten ;)
#5 Du känner mig ganska väl vid det här laget märker jag 😃 Jo, jag vill gärna ha Fengäddor igen, det lutar mot att det blir ett mix/sällskapsakvarium, med lite större och högre sällskapsfiskar, just med tanke på Fengäddorna 🙂
Det var ju så jag tyckte också, angående snäckorna. Och jag har aldrig mä'rkt vare sig att de har försökt rymma eller på något vis har mått dåligt av växtgödningen. Det är ju en såpass liten mängd med järn som det handlar om, så jag tror inte det är någon fara, men jag ville gärna ha det bekräftat även av andra 🙂
Jag använder pmdd i lilla karet och även easy carbo. Det sker en fullständig explosion av posthorn där just nu så de verkar inte bry sig iallafall.
I de andra karen har jag tropicas gödning och inte heller där är det några snäckor som mår dåligt. Däremot strök det med ganska många samtidigt som corysarna föll ifrån. Oskyddade varelser i konstigt vatten var min teori där.
Vad härligt att höra Lillyrod. Jag vill ju gärna ha mina snäckor, så då blir det snäckor. Och Easy Carbo är väl dessutom rent järntilskott, så det skulle ju absolut inte fungera om det var så att det inte går att ha snäckor om man använder gödningsmedel 😉
Ec är väl kol? Men i den andra gödningen finns järn. Behövs till bl a röda växter.
Easy carbo och happy carbo är kol.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Blandade ihop det, Profito innehåller ganska mycket järn ;) Har EC hemma också, men det använder jag väldigt sällan.