Guppymamma vad har hänt?
Hej! Det är nämligen så att min "guppymamma" har född yngel precis och det är något så konstigt på henne "hål" haha men alltså där barnen då kommer ifrån. Hon får ungefär röda trådar som sticker utåt och se vassa ut och dessa var mycket kortare när barnen var i magen men nu sticker de ut jättemycket och hon ser inte heller ut att må så bra. Vet någon varför ?
(ps: hon fick 16 yngel :D)
Ser ut som inälvsparasiter. Helt ärligt hade jag avlivat då hon ser ut att må väldigt dåligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Video
Skulle tippa på camallus, inte roligt😕 Skulle nog också avliva, ser ju inte alls bra ut.

Avliva och behandla. Karet är smittat och tyvärr kommer inte alla yngel överleva behandlingen, men det är enda sättet om du ska fortsätta ha fisk i karet.
Detta verkar vara något grossisterna fått hem på senare tid, jag har sett väldigt många fall nu på det senaste, särskilt med levandefödare.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Detta är så sjukt ovanligt för mig eftersom har endast haft denna honan i ca 3-4 dagar nu.
Väldigt många inom kampfisk-världen har också märkt av problemet. Det är Camallanus cotti, här finns lite information. Har hört att den effektivaste medicinen är Sera nematol. Det är en jobbig mask och det är viktigt att du börjar behandla för annars kommer snart alla fiskarna i karet bli smittade och tillslut dö.
Tänk på att om du har flera kar så får inget föras emellan karen, inga växter eller fiskar. Men tänk också på att om du bara haft händerna i det smittade karet och sedan stoppar i dem i ett annat kar så räcker det för att det också ska bli smittat, det är som sagt otroligt smittsamt. Riktigt tråkigt att du också har råkat ut för det 😕
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Stackars firren… Ser inte alls trevligt ut.
Är ju bra att vi varnad för att detta ökat, jag hade tänkt köpa Guppy i affär men det kommer jag inte göra nu om parasiten ökat så pass….
Superjobbig parasit. Upptäckte den i ett killi-kar och fick ringa upp en person som jag sålt ungfiskar till. Jättepinsamt men nödvändigt för att förhindra spridning.
Man kan se maskarna röra sig där de sticker ut från fiskens anal.