mimånes akvaristliv del 3
Ursprungstråden "mimånes akvaristliv"blev fullskriven och det blev även "mimånes akvaristliv del 2." . Därför startar jag nu en Del 3. Här kan ni fortsätta ta del av vad som händer i min hobby och hur den utvecklas med tiden.
Välkomna in under ytan.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Corydoras trilineatus
4 romkorn hittade jag från dem för ett tag sedan. Nu har jag insett att det inte blev något av dem. Jag vet inte vad som hände, men den kläcktes aldrig och började bli ful. Jag väntade hela två veckor innan jag tog bort dem. Så det var verkligen döfött.
Här är en före och efter bild på rommen. Dag 1 var de friska, gula och fina och bilden till höger visar rommen innan jag kastade den.
Som sagt, odlingsnivå guld :D Men tråkigt att höra att det inte blev något. För mig kläcktes tre av totalt åtta romkorn och två yngel lever fortfarande. Får se om det blir något till sist. Jag har ju bara en uppvuxen sen tidigare, så hög dödlighet.
Ja den är inte helt lätt att hantera sötvattentången. Det vill gärna smita iväg småbitar. Dem brukar man hitta som stora bollar i nåt hörn sen : )
#2 Hur får du till sötvattentången, jag har förkt knyta fast den på en kolasten, men, som för Lillyrod, så lossnar den i småbitar :(
Jag har aldrig knutit fast min sötvattenstång. Jag lägger den nånstans bara : ) Trycker ner lite mellan ett par stenar eller som i stora karet där jag bara lagt den vid en rot. Små bitar rymmer men det mesta stannar kvar.
Haha sauk1, nä jag är fortfarande inte övertygad om det! ;) Att få upp dem i lekkondition och att väl leka, det var ingen konst inte. Kanske väger det jämt mellan att få rommen att kläckas då. Så en silver kan jag gå med på ;)
Den ena honan är riktigt tjock just nu. Magen buktar ut åt både höger och vänster. Jag funderar på att tillsätta något i vattnet vid nästa romläggning för att skydda kornen ännu mer. Har du fifflat med något sådant sauk1?
Jag gjorde en liten skiss på hur jag knöt fast tången på kokosnöten.
Jag radade först delar av tången efter varann, uppifrån och ner längs med nöten. Sedan drog jag en tråd genom hålet i toppen av nöten, tvärs över tången och upp i hålet igen.
Burrade och lyfte upp tången lite och gjorde en ny rad alldeles bredvid. Nu har jag inte ritat tången så tätt placerade men jag satte det ganska rätt intill varandra.
Lätt som en plätt! Nu återstår det att se om det hela håller eller om jag hittar tången utspridd om en vecka :)
Hmm, måste försöka med det. Tror jag skall ha en komkosnöt som malarna har ratat ;)
Ja pröva :) Det var inte alls svårt och det blev faktiskt finare än jag föreställt mig. Har kokosnöten en ingång däremot så måste du täppa igen den med något så att ingen fisk kommer in i nöten och fastnar bland tråden. Jag stoppade en stor sten i ingången i min nöt och placerade den sen framför en rot.
Phyllanthus fluitans, heter mitt senaste växtköp.
(bilder på arten här)
Jag har spanat efter den här arten ett bra tag nu och insett att det enda sättet för mig att få tag på den, är genom tradera. Och så kom den ut där, förra vecka. Jag köpte den.
Idag kom den hem på posten. I ett vanligt papperskuvert som var både blött och skrynkligt. Plantorna var givetvis inte så fina som i annonsen eller på google, i dåligt skick och med en hel massa andmat, physasnäckor och snäckrom. Jag har alltså stött på en oseriös säljare som borde lära sig ett och annat. Han fick ett dåligt omdöme av mig så att han inte lurar någon annan också.
De plantor som det finns en strimma hopp för, har fått en hedersplats i mitt akvarium direkt under lampan och jag håller nu tummarna för att någon klarar sig.
Men fy vad tråkigt. Tyvärr är det väl bara en som säljer sådana på Tradera så man kan inte testa fler. Det är helt rätt att ge dåligt omdöme när det inte håller måttet. Det där med snäckor och andmat glömmer visst alla att tala om.
Jag tror du har helt rätt i att det bara finns en på tradera som säljer växten. Jag har aldrig sett den någon annanstans heller, i onlinebutiker, grupper och forum, andra annonsplatser. Bara mycket sällan på tradera. Så jag slog till.
Om de lyckas hos mig så kommer jag gladeligen att sälja vidare arten till andra akvarister :)
Är det samma som har lagt ut idag? De verkar vara väldigt svåra att få tag på.
Projekt
Över påsken skar jag till en glasskiva för att dela på det översta 112L akvariet i min ställning. Det blir alltså två avdelningar på ca 50L vardera.
Då ska det bara silikonas in också. För att hålla glasskivan på plats brukar jag använda mig av vanlig målartejp.
Nä det där var faktiskt en annan säljare Lillyrod! Jag ser att personen fått bra betyg också.
Då finns det alltså två att välja på iallafall.
Vad tänker du ha dessa till ?
Ser praktiskt ut, går det på nåt sätt att lösa så man kan ha en pump och en doppvärmare, eller blir det en uppsättning per deltank?
Skära till lite glas. Suck. Nu blev jag imponerad igen 😉
#7 Nej inget mer trixande än att lägga alkottar och eklöv i lådan med rom.
Jens, nu ställde du en bra fråga, haha. Jag har velat mycket fram och tillbaka och faktum är att jag inte helt bestämt hur jag ska baka in allt ännu. Det jag är intresserad av är iallafall att hålla de båda som växtakvarium, med någon mindre Corydoras, limia och Petruichthys sp rosy eller yunnanilus cruciatus (som jag aldrig lär få tag på ändå)
kirshim, jag kommer att hålla två upplösningar av pump och doppvärmare. Det har jag valt som en försäkring ifall att sjukdom eller annan epidemi skulle utbryta i den ena avdelningen. Sen jag kan komma att behöva hålla lite olika förhållanden i dem. Men det är absolut möjligt att koppla samman de båda så att endast en pump och värmare behövs. I mitt fall så hade jag i så fall valt att använda en glasborr och borrat små hål i glasrutan upptill och nertill. Har man inte tillgång till materialet så går det bra att använda en filtermatta som vägg.
Lillyrod, det är faktiskt inte alls svårt att skära till glas. Nu har jag gjort det sedan jag var barn i och för sig då jag gillade att pyssla och skapa av glasbitar. För en sån här pass tunn glasskiva behövs endast en glasskärare (ser ut som en penna ungefär) linjal och märkpenna. Jag drar ett snitt i glaset med glasskäraren, längs med linjalen. Det blir en liten tunn rispa i glaset. Sen bryter jag glaset med mina händer. Det blir rakt av där man satt snittet. Sen är det bara att slipa glasrutan i kanterna så att man inte skär sig på kalaset. Klart!
Ooh, så du har också fallit för Petruichthys sp rosy!👍 Jag tycker de är helt underbart söta! Det stod mellan den och corysarna för mig, men eftersom Corydoras var billigare… (Någon gång så ska jag ha ett nästan biotopriktigt akvarium med ovanstående+ Galaxyrasbora, Devario sondhii och Microrasbora sp rubescens, som alla hittas på samma plats!)
Hmm, verkar ju enklare än jag trodde att fixa till glas… Hmmm… *kugghjulen börjar snurra*
Ja jag har sneglat efter den länge nu. Den kom in på var det imazo för ett tag sedan, men då hade jag inte plats för den. Jag har möjlighet att beställa från grossister i tjeckien också men inte en enda grossist där har den just nu. Yunnanilus är det ännu mer hopplöst att få tag på verkar det som. Men jag väntar :)
Jag hittade en länk där ni kan se i bilder hur enkelt det är att skära glas.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5112
Glasskäraren jag använder ser ut så här. De finns att köpa lite var som.
#11 #12 #13 #14
Phyllanthus fluitans blir ganska röd även med vanlig, enklare akvariebelysning. Hade denna hemma i flera kar förut och tror att jag då inhandlade de på Akvarielagret eller Bromma Zoo.
Testade även att ha dessa ute i "räkdammen" och det funkade superbra under sommaren. Blev väldigt röda och fina i solljuset. Rötterna älskas av såväl Gurami som räkor.
Var inte rädd för att dina exemplar ser lite taskiga ut, gjorde vissa av mina med när de införskaffades, men de återhämtade sig och blev superfina! Och jag har inte gröna akvariefingrar direkt ;)
Tack så mycket för att du ville dela med dig av dina erfarenheter kring växten. Nu känner jag mig lite lugnare inför mina stackars plantor :)
Corydoras trilineatus
Idag hände det igen! En ny omgång med rom. Var det kring 2v senast tro? Jo därikring. Idag har jag hittat hela 10st romkorn som jag placerat i en yngelkasse med alkottar. 3 av kornen ser fula ut och jag misstänker att de är dåliga korn från förra omgången. Dessvärre ser alla andra obefruktade ut i mina nybörjar-ögon.
Vad tror ni?
Följer denna tråd, riktigt bra inspiration! Har inget akvarium, men så fort ekonomin tillåter, då smäller det!
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Följer också, roligt att se nya växter och lära sig. Mitt akvarium ser så stelt ut ännu. Försöker just nu dela och ta skott på de jag har, jag hittar inte några bra ställen på nätet att köpa växter, ska kolla vidare :).
Lillyrod, ja åtminstone för corys så är det så att de ska vara gulaktiga för att vara befruktade. Vita ägg är obefruktade. De ägg jag fick nu ser riktigt vita ut så jag tror de är obefruktade men, jag vågar inte kasta dem riktigt ännu för det :p Gruppen jag har är på 6st, jag tror jag har 4 honor och 2 hanar. Tror jag siktar på 1-2 hanar till.
crimson, Vad det värmde att höra, att du tycker min tråd är inspirerande. Jag hoppas att jag ska kunna bjuda på ännu mer, att du får en bonus på jobbet eller vinner på lotto så att du också kan starta upp :)
Grodhopp, jag säljer en del växter om du söker något nytt. Det är bara att skicka ett meddelande om du är intresserad :)
Jaaaa jag skickar ett nu :). Tack!
Och jag har svarat dig Grodhopp med en hel roman. Så här i efterhand så kom jag tänka på att du kanske eftersökte namn på arter jag kan erbjuda? Det uppfattade inte jag så jag har rabblat upp en hel del andra arter också 😞
Sajica yngel 4 1/2 veckor
Sajica ynglen har idag hunnit bli hela 32 dagar gamla och 1cm långa. Deras teckning är ljus med svarta fläckar. Som små snöleoparder. Föräldrarna har ett hårt jobb att vaka över dem för nu simmar de gärna iväg från flocken och utforskar på egen hand. Jag gjorde ett försök att räkna dem och kom fram till att de är upp emot 40st.
Det är inte lätt att städa akvariet med alla dessa 40 stycken nyfikna Sajica yngel som följer efter slamhäverten som små hökar. Hur jag och föräldrarna än försöker tala vett i dem så ska de absolut sitta på första parkett vid häverten.
Summa summarum, akvariet är ganska nerbajsat för tillfället.
Corydoras trilineatus, har lagt rom 4 gånger nu, ca 1 gång i veckan har jag plockat romkorn sen de kom igång med leken. Jag har 4 honor och 2 hanar. De lägger få korn åt gången (genomsnitt 5st) och jag hittar dem alltid placerade i strömmen från utblåset.
2 stycken korn har kläckts den här veckan och nu ska jag göra det officiellt.
Jag har två st levande Corydoras trilineatus yngel! 🥳🎈
Grattis…=)
Men så söta de är dom små. Föräldrarna vakar fortfarande? Det är ju jättebra. Det går bra för dig just nu med yngel förstår jag. Så roligt.
Tack kirshim :)
Jo det har varit riktiga vårkänslor i karen och inte bara fiskarna utan även växterna vill föröka sig. Jag har 6st echinodorus bleheri / svärdsplantor på uppväxt bland annat. Om några veckor är de redo att hitta nya hem så är någon intresserad redan nu är det bara att höra av sig. Jag skickar :)
Ancistrus super rot
Jag köpte 4st privatodlade exemplar som skeppades upp från södra sverige för ett bra tag sedan. Jag har gått med is i magen allt eftersom de växt för ingen av dem har velat utveckla någon mustasch. Banne mig om jag hade fått 4 honor! Men idag, idag kom de första stråna på den ena individen! Tjoho! Kanske väntas det även Ancistrus super rot yngel här i framtiden :)
(Det kan fortfarande ändå vara en hona då en del honor också kan få mustasch, men vanligtvis är det äldre honor som får det. Mest troligt är det här en hane)
🙂
Projekt
Idag funderar jag över hur jag ska inreda de två 50L karen i min ställning. Jag har kommit över en jättefin rot som jag vill använda, men jag har så svårt att bestämma mig för hur jag ska sätta den. Kan ni hjälpa mig? Här kommer 2 olika alternativ.
Alternativ 1.

framifrån

uppifrån

från sidan
Alternativ 2.

framifrån

uppifrån

från sidan
Vilken gillar ni bäst? Några andra förslag?
Utav dessa alternativ 2. Går det att vända den upp och ner på bild 1 alternativ 2?
Alternativ 2 helt klart
Alternativ 2 gillar jag bäst.
Nämen så knasigt! Jag som var inne på alternativ 1.. :)
Lillyrod, om man svänger alternativ 1 upp och ner så blir det som följande:

Det gillade jag inte riktigt.. Att svänga på alternativ 2 blev heller inte bra..

Men däremot så hittade jag en annan position som får bli ett alternativ 3!

framifrån
Och ett alternativ 4!

framifrån
Och ännu ett alternativ 5!

framifrån
Det var väl det värsta hur mycket det går att svänga på en rot! Det här kommer jag inte att bli klok på. Är verkligen tacksam för ni som svarat hittills och om det kommer in fler svar på vilken position som attraktivast. Så jag ställer frågan igen.
Vilket alternativ gillade du bäst?
Det får bli 2 eller 3. Det är de bästa enligt mej. Gillade inte heller när man vände som jag frågade om.
2 eller 4 skulle jag nog köra på
Jag tycker detsamma som kirshim, 2 el 4.
Tycker ettan var den snyggaste. Är ju gjort att ha den så 😉
Måste tassa in i denna tråd också. Roligt projekt på gång ser jag! Nr 1 gillar jag :)
Nr 2 är ju mest dynamiskt (tyngdpunkten högt) och det gillar jag.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Tack så jättemycket alla ni som tog er tiden att säga er åsikt. Det var väldigt uppskattat. Jag tror att jag kommer gå på alt 1 i en liten annan vinkel, trots att så många av er ändå röstade på alt 2. Jag föll för den liggandes på det viset direkt och fick genast en massa idéer om växter vilket jag inte fick riktigt utav de andra positionerna.
Men men, känner jag mig rätt så lär jag väl ångra mig flera gånger om ännu..

(den lilla roten baktill ska inte vara där, den fungerar bara som stöttning tills bottenmaterialet kommer dit)
Jag tänker mig soil bakom roten och sand framför. Roten kommer att bli en perfekt brytning mellan de två bottenmaterialen. Bakom roten vill jag plantera en massa härligt, gröna, böljande växter!
Åh, vad grymt söta små snöleoparder du har!😃
Tänkte också alt 1 om man ska tänka plantering, alt 2 om roten ska vara huvudfokus i karet :)
Tyckte alt 1 var snyggast, följt av alternativ 3 😉
Ska bli spännande att se hur det blir när det är klart :) Har nyligen blivit intresserad av växter och odling, så nästa steg blir akvarieodling, när jag kan skaffa akvarium dårå :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Tack så mycket för alla svar :)
Projekt
Idag fortsätter projektet med de två 50L karen.
Temat för idag är belysning.
Jag har två stycken ramper och kopplingar för totalt 6st lysrör. Det jag planerar att göra idag är att skruva och koppla om lite så att jag får en ramp på 4st lysrör vilket kommer ge karen mellan 0,5-0,7w per liter. Utöver det ska jag göra en egen reflektor i vanlig aluminiumfolie då de man köper inte skulle passa in i det krångliga utrymme som blir p.g.a att jag bakar ihop allt på mitt eget lilla vis :)
Följer :) Mycket bra tråd!
Äppelsnäcka
De här snäckorna är allt bra kluriga! En av mina vita äppelsnäckor har kommit på att det i yngelkassen med cory yngel finns massa god mat som fylls på 3 gånger dagligen. Jag vet inte hur många gånger under ett dygn som samma snäcka klättrat in i kassen och jag har fått plocka bort den!
Nu ligger en skiva plexiglas ovanpå kassen. Lite för smal är den så den vita snäckan har givetvis prövat klämma in sig genom springan men turen verkar vara på min sida. Snäckan är precis lite för stor! Nu hoppas jag få sova gott inatt.
spännande projekt du håller på med, sitter själv o funderar på hur man kan fixa bättre lyse, ditt alternativ i locket var ju supersmart!
äpplen äpplen älskade äpplen, de är helt underbar!
När jag ändå hade så pass många olika ljuskällor hemma i förrådet så tänkte jag ta fram min ekonomiska sida och slå ihop dem :) Locket jag använder är från ett aquael akvarium och plasten är verkligen enkel att borra igenom med bara egen kraft.
väldigt smart, o det lär ju bli mer än tillräckligt ljus för även de mest avancerade sorterna skulle jag gissa på va?
Hur har det gått för sötvattentången bland äppelsnäckorna? Tyckte de den var god eller har den klarat sig?
Vet inte om jag missat det i någon av dina inlägg mimåne, men vad använder du när du slipar glaskanterna?
Tinitusan, Jag kommer att börja med 4 lysrör i rampen, det blir två i modell t5 och två t8. De hemmagjorda reflektorerna kommer inte att vara i det bästa laget och tillsammans med de två t8 rören så kommer det nog därför inte att bli riktigt optimalt för de mest krävande arterna. Jag kommer heller inte att använda Co2 i akvariet men ljuskällan borde absolut vara nog för en hel del trevliga arter. Jag väntar på att köpa in ett co2 system till mitt 300L akvarium istället och hålla mer krävande växter där. Lampan jag ska köpa måste bara komma in i lager först så att jag kan beställa allt i ett paket.
Lillyrod, det går utmärkt med sötvattenstången! Jag behövde inte oroa mig för att äpplena skulle äta upp den. De kryper över den så vaksamt :)
usvead, jag har tillgång till en verkstad hos en glasmästare där kan jag kan använda professionella verktyg. För att slipa kanterna använder jag en maskin i verkstan som tillför vatten medans man slipar. Namnet på den vet jag faktiskt inte, har bara kallat den för slipmaskin :)
då har jag en annan fråga, vet att du nämnde att du har mjukt vatten också, är du inte orolig för svängningar om du använder CO2? jag är jäkligt sugen men orolig för att det kommer vara bortkastade pengar för att det kommer sura ner karet så mkt att det blir ostabilt, o som jag förstått det så tas CO2 ut av tex buffring med bikarbonat?
Ja jag har mjukt vatten, men det oroar mig inte :) Mjukt vatten sägs ju kunna ge så mycket olika problem med svajiga värden även utan co2 men personligen har jag inte stött på något sen jag flyttade hit och började använda det mjuka vattnet. Det har fungerat felfritt i 3 år nu utan mixtrande med olika preparat för hårdheten. Jag har även använt soil som är ph sänkande i ett akvarium i några månader och där har det heller inte visat sig ge några svajiga värden. Så jag känner mig lugn, optimist som jag är :)
ok men vad har du för kH värde vet du det?
jag börjar nämligen misstänka att det kan ha varit svajande värden som orsakade mina problem i mitt stora, o snäckor är ju enormt utsatta i mina kar, det funkar ju inte i de större karen då deras skal vittrar sönder =/
Jag har inget eget kh test, men på vattenverkets hemsida kan jag hitta information om värdet på mitt kranvatten. Där nämner de hårdheten i tyska grader, dh och ett värde på 10dh och över räknas som hårt. Mitt kranvatten har ett värde på 3dh.
Jag kommer ihåg att du haft problem med snäckskalen och att du funderade på att köpa något, vad det nu var. Och tillsätta i akvariet, vet du vad jag pratar om och hur gick det? Jag har också snäckor men här har de inga problem med skalen. Jag hade ett tag snäckor på rymmen och då "hoppade" de från akvariets kant ner till golvet. En höjd på 70cm. Skalen helt oberörda. Lite konstigt är det hur mjukt vatten jag har och ändå hur allt fungerar så felfritt.
ja det hela är lite konstigt faktiskt, om du har möjlighet ngn gång kunde det vara intressant o veta vad du har för kH i ett ingånget kar, dH på mitt vatten ligger också på 3-4 om jag inte minns helt fel.
i mina ingångna kar sjunker pHt till 6 o kH ligger på runt 3 vilket ju är varningsgränsen för just svajande värden.
att dina snäckor inte får skador på skalet tyder ju på att du trots mjukt vatten inte har allt för lågt kH o pH i ett iingånget kar, eller att ditt vatten innehåller mer kalk än mitt, vad har du för pH ur kranen vet du det? generellt konstigt att sn'äckorna inte tar skada om ditt vatten är så pass mjuk..
men jag vet att just dH o kH skiljer kommer bara inte ihåg hur, kan kanske vara där vi har skillnaden på våra vatten?
ja jag köpte ju krita i spann, till hästar, som jag blandat i karen, dock är det väldigt svårt att lösa upp det o det har lagt sig som en ful hinna i karen vilket inte är så roligt, kör nu med snäckorna i mindre kar med bara kalksten o alltid en kalksköldpadda i. vad jag skulle gjort o som jag glömde insåg jag precis var att lägga den här foderkritan i botten under sanden innan jag fyllde på med sand, o sen se om det påverkar när sandsnäckorna kör runt.
Ph i kranen är 8.0. I karet där snäckorna går är ph 6,5 men då har jag soil i det akvariet. Mitt 300L som jag haft igång längst ligger på 7,0.
ah, ja men då har du säkerligen högre kH än jag, mitt kranvatten ligger på 7.5 men som sagt allt sjunker himla snabbt i karen sen.
Så bra att tången funkade.
Konstigt för jag har mjukt vatten här och ett kh på nästan under 3. Ph är runt 8 i kranen och jag får inte ner det till mindre än 7. Jag skulle verkligen vilja ha ner det utan kemiska tillsatser eller t ex så mycket torv att växterna inte får ljus. Alkottar har jag provat och de sänker i stort sett ingenting men fiskarna ser jag knappt.
Nu blev det fel. Det är GH som ligger på gränsen till 3 och kh är på ca 5.
Kul att det går så bra och dina corydora yngel också..
Men du vilken näpen liten mini-sajica!
Så söt plutt! Det är roligt att följa utvecklingen, jag börjar bli sugen på lite yngel fast jag sa att jag inte ville haha.
Projektet
Ikväll har jag även fortsatt med projektet "de två 50l karen i min ställning". Bak i akvariet kommer jag ha soil, och framtill sand. Därför har jag ikväll klippt till en lagom remsa i plexiglas som jag böjt till och ska silikona fast i botten på akvariet som avgränsare mellan de två bottenmaterialen. Tanken är att de inte lika lätt ska blandas.
Meh, jag kanske också vill få paket med vattenspikblad :(. Väntar med spänning på att du får överskott istället hihi. Händig du är som fixar och donar!
Vattenspikbladen borde trivas utan problem och då kommer jag dra upp och sälja av den framöver :) Den ligger tillfälligt i ett annat akvarium men ska planteras i akvariet i bild #85 när det blir klart. Jag hoppas och siktar på att fylla det till veckan🤫🙂
Projekt
Plexiglaslisten dit limmad med silikon (som torkat) och soil fylls på bakom.

Sanden åker i. Plexiglaset syns lite men kanten har jag slipat och sen kommer det även att ligga på en rot över hela kanten så ingen fisk kommer att riskera att skada sig.

Roten placerad och den ligger precis längs med hela plexiglaset. Perfekt!

Nu måste jag bara komma på hur jag ska inreda akvariet bredvid.

Hur snyggt som helst! Nu måste du matcha det andra karet med.
Haha ja och det är lite av ett problem. Hur ska jag kunna toppa den där roten! Jag tror inte ens det är möjligt så snygg som den är!😛
Kanonfint! Roten passade ju perfekt i förhållande till avgränsningen, men det hade du nog räknat ut innan gissar jag 😉
Snyggt.
Hur är det mimåne, du råkar inte ha vägarna förbi sundsvall och kan komma hit och inreda lite akvarium 😉
Jajamän usvead 😃
Rovfisk, om jag råkar komma över en flygbiljett så absolut! 😉
Jag har bara en fundering kring detta och det är att av egen erfarenhet av soil så flyttas det väldigt lätt på grund av tex corysar och andra fiskar som gärna bökar runt. Jag har soil som finns under sanden, ca 5 cm under och trots detta så har det krupit upp till ytan och därmed spritt sig lite grann i akvariet. Inte speciellt jätteirriterande utan när jag har tyckt det så har jag slamsugit det mesta.
Nu till ditt projekt så är jag lite rädd för att det kommer sprida sig väldigt fort till sanden? Eller tänker jag fel? Jag vet att du har plexi men vad jag förstår så har du klippt ner det en bra bit?
Du har helt rätt i att det högst troligen kommer blandas en del och att det främst rör sig om soilen som flyger runt p.g.a att den är så lätt. Något korn här och där lär jag få plocka men det kan jag leva med. Plexiglasskivan går upp genom hela bottenmaterialet så sanden och soilen får inte kontakt med varandra mer än lite i vänster hörn. För att förhindra att soilen flyger över på sanden så fungerar även roten utmärkt som ett stopp då den sitter så perfekt längs med hela gränsen. Som ett högt stängsel :)
Jättesnygg! Ska bli kul att se hur det fortskrider!
Det låter bra det minåne 👍
Åh vad avis jag blir. Det är så roligt med nya växter.Nu försöker jag bara att få de algövervuxna att överleva men det går framåt iallafall : )
Jag väntar på 4 andra arter också denna vecka Lillyrod 😊Jag fyller på rejält nu för jag planerar att utöka min försäljning av växter. Det skulle vara intressant att räkna hur många olika arter jag har totalt nu.
Jag är en trolig köpare ; )
Jag kommer bli stammis hos dig om du skall sälja växter (och om du skickar) :)
Det låter bra hörni! :) Och jo, jag skickar.
Jag tycker att det finns en hel del medlemmar här på sajten som söker växter och det skulle vara så roligt att kunna hjälpa till med att förse med växter samtidigt som jag får hålla på med min hobby och intresset jag har för växterna. Jag har sålt aktivt sen i december förra året och för varje gång jag måste säga "Tyvärr, jag har inga lediga plantor just nu" så känns det hemskt för jag vill så gärna hjälpa till! Alla förtjänar ett grönskande akvarium.
Med det sagt så utökar jag nu mitt lager av olika arter och jag hoppas att jag till hösten har kommit igång ordentligt :)
Växter
Och så kom ännu en liten leverans på posten. Arten jag fått dag är Mattogrossense myriophyllum green. Jag har längtat så mycket efter att få tag på den här arten och jag hade stora förväntningar på den. Tyvärr var den inte i det skick jag önskat och jag fick även mindre plantor än lovat, men så kan det ju gå när man handlar med privatpersoner. Förhoppningsvis tar den sig och börjar visa upp sin fulla prakt.
De växterna har jag haft. De växte som bara den och var jättevackra i en månad och sen vissnade topparna. Jag tog skott och satte nya och det blev samma visa. Efter ett tag tröttnade jag och slängde dem faktiskt. De ville inte alls hos mej.
Det var tråkigt att höra Lillyrod. Förstår att du tröttnade på dem men det var verkligen märkligt att de vissnade i topparna. Hoppas att de här plantorna kommer växa som de ska, för de var inte billiga heller.
Nej billiga är de inte men otroligt vackra när de växer som de ska.
Växter
Jag vet inte hur länge jag har suttit nu och försökt binda fast den här fissidens fontanus mossan.. 1h räcker inte. Det är helt hopplöst att fästa den. Jag vet inte hur folk gör! Så här små är stråna som ett och ett ska bindas ihop till en fin tät buskig mossa.
Hur?!
Jisses ska den va så liten? Brukar man inte få en tuss som redan håller ihop?
Ingen aning. Har aldrig haft eller sett växten med egna ögon förut. Jag blir glad om jag får det här att hållas ihop nu, det får se ut som det blir. Förhoppningsvis börjar den förgrena sig och bli buskig så får jag väl göra om då istället.
#105 Även kallad Parrot feather? I så fall har jag den och den är lätt och fin att ha. Jag gillar den. Fungerar uppenbarligen i bra ljus med gödning och co2 men ska klara alla förhållanden.
Vad fint det börjar bli i 50 litrarna! Speciellt det till vänster har fina proportioner, gillar verkligen triangeln-djungeln och roten!
Skriv upp mig på listan över stamkunder mimåne :) Lägg gärna ut en blänkare när du börjar få säljklart :D
Vad roligt att läsa era rara kommentarer, tack allihopa! Självklart kommer jag främst att sälja här på sajten :)
Sauk1, Parrot feather.. hm. Efter lite googlande så tror jag att det inte är samma art men att de är besläktade. Det latinska namnet på parrot feather verkar vara myriophyllum aquaticum.
Projekt
Jag ska passa på att göra ett erkännande också. Velig som jag är så, ja, tanken har slagit mig att jag inte borde ha delat upp 112L akvariet i två delar. Att det skulle vara bättre att ta bort skivan igen.. Tralala😛
Tanken när jag delade upp karet var att jag skulle kunna ha räkor men projektet har tagit så många månader att suget efter räkor försvunnit😃
Ja och nu när jag ändå är igång så slänger jag ur mig ett erkännande till, jag funderar på att slita upp botten i mitt andra 112L akvarium där jag har en botten gjord av soil, nät och sand. Och göra om det akvariet med. Då blir det soil baktill i akvariet med en plexiglasskiva som avgränsare och sand framtill😊
Sådär. Nu har jag förvarnat er!
Hihihi jag känner igen mig. Och är självklart spänd på att du börjar sälja växter!
Jag siktar på att börja komma igång på riktigt till hösten Grodhopp :)
#118 Är det inte lite av tjusningen med akvarium (förutom att det är otroligt vackert och vilsamt att bara sitta och titta) just att man kan förändra, ta bort eller lägga till.
Det är väl konstigt. Precis när man är klar så dyker det upp en annan idé. Man blir helt enkelt aldrig klar : )
Ni har så rätt 😃
Projekt
En och annan repa senare så är glasrutan borta! Tjoho! Det gick smidigare än förväntat. Nu väntar bara en massa karvande av små silikonrester.
Det blir nog det värsta med projektet befarar jag… 😐
Hm.. Man kanske skulle ha spolat av akvariet i duschen först och sedan ställt det på vardagsrumsbordet framför tvn, för att karva det sista där. 😃
Oj! Blir kul att se mer…
Hoppas verkligen du lyckas bättre med ditt soil/sand-projekt än jag. Jag har soil i mitt och gjorde en stig av sand, med plastsarg mellan såklart. Det blev så grymt snyggt! Men det vill bara blanda sig… och nu efter flera månaders plock orkar jag inte mer så nu får stigen vara soil den med, och plasten avgränsning så inte växterna sprider sig in i stigen.
Projekt
Tadaa! Vad stort akvariet blev nu! Jag är såå glad att jag tog bort den där eländiga glasskivan i mitten! När jag började skrapa bort det sista silikonet hann jag allt tänka "Å herre mig, vad har jag gjort.." ett antal gånger, jag trodde inte att jag skulle få bort det. När jag väl fick in tekniken så gick det bra. Och jag hittade inte en enda repa på akvariet! Inte ett enda spår av det som var!😃
Det var tråkigt att höra paradisgarden. Varför tror du det blev så, strömmar i vattnet av pumpen eller drogs det med bökande fiskar?
Varför hittar inte jag såna snygga rötter? Om jag mot förmodan får se en så är den alldeles för stor för mina kar.
Hade säkert funkat bättre utan levande varelser i men de eländiga kornen flyttar ju sig bara en amanoräka simmar förbi. Lägg då till en regnbågsmolly som tidvis beter sig som en Guldfisk 🤪 och några Platy som får spatt ibland, så förstår du nog att det rör på sig liksom😉. Sen sitter inte mina plastsarger fast i botten heller och det gör ju att sanden liksom sjunker undan, men det har jag inte upplevt som lika stort problem.
Oj! Jag blir helt slut bara av att läsa om ditt projekt Mimåne :D men kul att följa. Vad aka du ha i karet nu då?
Lillyrod, den här roten hade jag tur att få med på köpet av ett begagnat akvarium hos en privatperson. I butik stöter man aldrig på såna här vackra rötter men man kan hitta via annonser på nätet.
paradisgarden, det är nackdelen med soil. Att den ska vara så lätt. Om soilen börjar rymma här hemma framöver så lovar jag att uppdatera om det.
Sarah E, Jag förstår fortfarande själv inte riktigt att jag fått så mycket gjort idag, puh! Akvariet kommer främst att fungera som odlingsakvarium åt en hel del växtarter. Men nog ska det rymma en cory också givetvis.. :) Jag har haft siktet inställt på c. duplicareus ett tag nu.
Vad är det pågång nu då? :))
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Härligt! Gillade den idéen och nu blir det större dessutom 👍
Projekt
Idag försöker jag återanvända den soil som jag hade i akvariet innan jag gjorde om. Den är helt ny så gammal kan jag inte kalla den. Men att återanvända soil, är inte det lättaste. Om jag säger som så, så har jag aldrig någonsin sett ett brunare akvarium. Soilkornen vittrar sönder och det har blivit ett enda lerbad.
Nu tömmer jag akvariet, och fyller, och tömmer igen osv några gånger om för att få bort det bruna men jag kan inte låta bli att känna mig lite purken. Min dyra(!!) alldeles nya fina soil, tänk så mycket värdefulla näringsämnen jag tappar ut i avloppet nu😭
Varför går soilen sönder när du använder den på nytt? :/
ElinvBorg, Den är väldigt mjuk och porös. Tar man ett korn mellan två fingrar så kan man enkelt pressa sönder det. När kulorna blir blöta så är det extra lätt att ha sönder dem. Jag antar att jag har varit för hårdhänt när jag hanterat den och på så vis gjort sönder en hel del korn och fått denna leriga sörja. Jag skyller helt och hållet på min egen klumpighet. Det går att återanvända soil bara man är försiktig med den.
Projekt
Nä det här går inte. Jag har nu tömt akvariet på vatten tre gånger och insett att det inte fungerar. Med mitt ögonmått så minskar det bruna inte det minsta. Nu prövar jag en ny strategi.
Plan B.
1.Töm akvariet men behåll några cm vatten på botten.
2.Vänta tills det bruna sjunker till botten.
3.Täck sedan över skiten med ett tjockt lager sand!
4.Fyll sedan upp akvariet försiktigt.
5. Sätt i några pumpar som får gå varma ett tag och filtrera dimman, och en drös med snabbväxande växter.
Växter
Denna vecka har jag även införskaffat några fler nya arter till min samling. Hygrophila difformis, vattenpest och flame mossa. Jag har även rensat ur en hel del från mitt 300L akvarium. Nu ska allt få en kolsyrebehandling för att få bort en del rester som jag inte vill få med i mitt nya akvarium där allt ska planteras.

Hur gör du kolsyrebehandlingen?
Svettigt jobb Minåne! Men nu ser det ju fint ut! Måste också få säga att jag gillar hur du i din tråd här skriver rubriker för varje inlägg så man vet vilket tema som gäller. Är ju toppen när man har en tråd för alla sina akvaristiska förehavanden. Tummen upp för det! Och jag tänker sno konceptet till min tråd ;) Hoppas du inte misstycker :)
MariaK1977, jag använder vanligt naturellt kolsyrat vatten med lite salt i som växterna får bada i ett tag. 10 minuter eller 15, si sådär på ett ungefär. Sen sköljer jag av dem.
Sarah E, Tack för feedbacken! Roligt att höra att någon annan också gillar upplägget. Jag började tvivla på om det bara var jag.. :) Du och alla som vill, får hemskt gärna använda konceptet själva. Det blir så mycket enklare när man direkt kan se vad ett inlägg kommer handla om och om det är något av intresse.
Jag tänker t.ex när man använder sökfunktionen. Man söker efter något specifikt men får lusläsa genom långa trådar innan man hittar det man sökte. Med "kategorier" på inläggen blir det så mycket enklare att hitta!
#146 att använda kolsyrat vatten till växter gör jag varje gång jag köper växter.
Tack, är det för att bli av med oönskade snäck ägg eller finns det andra fördelar?
Vad händer med växterna vid kolsyrebehandlingen?
MariaK1977, En kolsyrebehandling tar död på smådjur, vill man ha död på små snäckor och ägg kan man slå i en skvätt salt också. En matsked per L ungefär.
72mm, Så vitt jag vet så hinner inte växterna ta åt sig någonting av det här :)
Vad har du för filter till detta akvarium Mimåne?
Grodhopp, till mitt nuvarande projektakvarium har jag ett innerfilter, aquael fan filter. Det här pumpen använder jag dock bara tillfälligt. Det ska kopplas in ett ytterfilter där så småningom, när jag fått tummen ur och beställt ett d.v.s. Då blir det antingen ett eheim classic, eller ett fluval 06. Troligtvis kommer jag vilja ha eheim :)
Mmhm, tackar för infon. Ska ju sätta igång 100 L men vet inte om jag orkar ha ytterfilter eftersom det måste gömmas i en möbel…. Men det är ju skönt i övrigt, och man slipper ha en klump i akvariet…. Ska lura på detta. Vad ska du ha för fisk däri förresten? Kanske du redan skrivit.
Grodhopp, Jag har faktiskt inte bestämt mig angående vad jag ska ha för fisk i akvariet. Än så länge har växterna intresserat mig mest och jag fokuserar på dem. Men visst har jag en hel del efterlängtade fiskarter på min lista som skulle kunna passa in bra i akvariet. Akvariet är ju fortfarande i uppstartartsfas så jag har inte bråttom med fiskarna just nu.
Sen brukar akvaristen säga "En gång ytterfilter, alltid ytterfilter" och jag kan inte annat än att hålla med. Så länge jag har akvarium i rätt storlek så kan jag inte se mig själv gå tillbaka till innerfilter.
Nej det är onekligen bättre på många vis… Men jag tror fasen inte det får plats hos mig, vill inte ha det ståendes på sovrumsgolvet…. Om man ska ha ett bra innerfilter till 100 L då, vad tycker du man ska satsa på? Vill ta tid på mig nu och klura ut inredningen och då är det ju bäst om filtret är på plats… Ursäkta om jag kapar din tråd nu :/. Vad kul att du har fiskfunderingarna framför dig. Jag klagar inte på att du fokuserar på växterna, odla mycket så du kan sälja till mig hihi :).
Du får fråga, kommentera, fundera eller "kapa" så mycket du vill, och alla andra också för den delen :) Tyvärr har jag inga rekommendationer på innerfilter att ge till ett 100L akvarium. Jag gillar inte innerfilter och då blir det också svårt för mig att rekommendera något 😛
Är det för att innerfilter tar plats eller för att de är krångligare (?) att rengöra? Räknar du ryggsäckfilter (hang on) som ytterfilter?
72mm, Det finns väldigt många fördelar med ett ytterfilter som gör att jag väljer dem. Först och främst är det för att man får plats med så mycket mera filtermaterial och kan välja en lämplig uppsättning av mekaniskt och biologiskt material. Det är A och O och med det får man också ett hälsosammare, mer stabilt akvarium med mera bakterier, mindre städning, klarare vatten. Fiskar som mår bättre. Jag kan inte på rak arm komma på en fördel med innerfilter.
Håller med Mimåne med den enda invändningen att med innerfilter slipper man oroa sig för massor av liter vatten på parketten ;). Det var jag skitnojig över när jag skaffade ytterfilter och mkt riktigt så läckte det innan vi hittade en o-ring som vi vände på, då blev det tätt och bra.
**Corydoras aeneus / metallpansarmal
**
Oj oj oj säger jag bara, vilket drama!
Under det senaste dygnet har jag kläckt ett gäng med c. aeneus i en yngelkasse i akvariet. Jag använder en klassisk yngelkasse i plast. Nästan omedelbart kunde jag se ett nykläckt yngel klämma sig ut genom striporna på yngelkassens kortsidor, där vattnet ska strömma in och ut. Jag har aldrig sett på maken och tänkte att det ynglet måste ha varit underutvecklat litet i storleken.
Morgonen därpå sätter jag mig vid yngelkassen och tittar. 4st yngel efter varandra klämmer sig ut genom striporna. Och utanför står ett stim kolglödstetror som förmodligen lärt sig under natten att de kunde få smak på levandeföda vid kassen. Så de små liven blev kortvariga.

Här är striporna på yngelkassen som de har klämt sig igenom
Nu har jag flyttat över de resterande yngel jag kunde hitta i kassen och även rom som inte kläckts ännu, till en skål med en luftpump. Skålen har jag satt i akvariet för att temperaturen hos ynglen inte ska bli för låg. Förhoppningsvis håller den samma temp som akvariet. Det här är dock en tillfällig lösning och jag vill inte föda upp ynglen på det här sättet eller i någon balja utanför akvariet. Det känns för osäkert.
Så nu ska jag bara kläcka en lösning på hur jag ska få yngelkassen att fungera utan att yngel tar sig ut. Jag tror jag har en idé, men då bär det av till djurbutiken först.
Corydoras aeneus / metallpansarmal
Jag fortsätter på lösningen av yngelkassen. Filtermatta. Det var min plan. Snabbt som attan iväg och köpa, hem och fixa till. Så här i efterhand inser jag att jag köpte en alldeles för grovkornig och borde valt en med mycket finare maskor, men det var inte så lätt att avgöra i kartongen de såldes i..

Vad tror ni? Kommer det fungera? Tar ynglen sig igenom det där? Eller tänk om dom fastnar i det..
Måste jag verkligen dra fram silikonsprutan och lite plexiglas… 😐
Tycker det verkar som en rätt bra lösning och de borde väl inte fastna i det tycker jag :P
Stoppa ner yngelkassen i en tunn strumpbyxa (nylonstrumpa).
Alla sätt är bra utom de dåliga sägs det… Jag tror inte att de kan ta sig ut där men kanske fastna om de är envisa. Är de verkligen så små att de skulle kunna ta sig igenom vadden?
Varför tänkte jag inte på en vanlig strumpbyxa! Det är väl klart att jag ska använda en sån!
Ynglen är riktigt pyttesmå och smala som nykläckta. Maskorna i filtermattan är betydligt större än springorna i yngelkassen. Så jag är lite nojig över att de ska kråla sig igenom den. Men med en strumpbyxa är problemet löst! Så smidigt :)
Heja mimåne, rädda ynglen! Tror några av mina små smet ut med, fast de är betydligt större än dina. Det värsta var att en stor Guppy smitit IN i morse, den var jag inte beredd på…
Jag köpte en sån nätkasse som man trär över en ram. Den är som en strumpbyxa :) Men tänker att den boxen du har är bättre. Lättare hålla ren. Ingen lort fastnar. Och strumpan kan man ju byta ut.
Anledningen till att jag inte köper en i nät är just för att de blir så skitiga och missfärgade efter enstaka veckor. Därför vill jag ha en i plast, dessutom så tycker jag att det är lättare att se igenom dem. Jag hade ingen aning om att cory yngel tog sig igenom dessa yngelkassar heller.
Nu ska ni få se. Såhär blev det med strumpbyxan. Det var inte alls så lätt som jag trodde. Det fungerade inte att bara stoppa in kassen i strumpan för då bildades det små fickor där ynglen kunde fastna, i och med att yngelkassen inte är helt fyrkantig.
Nu kan jag dessutom se in i kassen, det hade inte gått med en strumpbyxa runt omkring :)
Du får helt enkelt uppfostra dem bättre på valpkursen, de jag sett som jag missat att fånga ute i akvariet vill IN i yngelkassen 😃
Här är en bild på ett nykläckt Corydoras yngel med två romkorn. Bara kornen är väldigt små men i förhållande till ynglet ser de nästan stora ut. Ynglen är verkligen pyttesmå när de är nykläckta. Det är väldigt svårt att få syn på dem när de ligger stilla då de är helt genomskinliga. I detta stadium utvecklas de däremot snabbt och redan efter ett dygn kan man se att de fått lite färg samt sträckt ut sina bröstfenor. Man kan även börja ana känselspröten väldigt tidigt.
Haha Grodhopp :) Här ska varken någon komma in eller ut!
Näääh vad söt! Ursäkta utspelet men det var verkligen en söt firre.
Projekt
Projektakvariet som jag nyligen gjorde om och startade upp i ett impulsryck, ser nu ut så här. Jag oroade mig för att vattnet inte skulle klarna upp i och med mitt misslyckade återanvända-soil-projekt och att jag skulle få ett enda lerbad bredvid sängen. Men nu är det kristallklart, kvar är bara några spår av dimmiga ränder på främre glasrutan. Dags att börja plantera för allt vad jag har. Kanske imorgon, eller kanske på tisdag.
Det kommer bli kalas. Vad heter växten längst till höger?
Ahaa, har en likadan som var en av de förstaväxter jag köpte men den har aldrig tagit sig. Har flyttat den till 54:an där alla växter verkar frodas så hoppas det häner något för jag tycker den är så fin.
Det finns en annan art som är väldigt lik aponogetifolia och det är crispatula var. balanse. Jag har inte kunnat lista ut hur man skiljer på dessa två. Så otroligt lika varandra.
Jösses så söt 😍
Så himla gullig liten plutt. Ska du sälja dem sen? Min växt är inte lika "bubblig" på bladen som digital mer slät, så det är nog inte samma.
Tanken är att försöka sälja ynglen då jag inte har plats med alla. Resterande får jag göra upp ett erbjudande om med någon djurbutik. Jag funderar även på att hitta föräldrarna ett nytt hem. De gräver en aning och det går inte riktigt ihop med mina framtida planer för akvariet.
Nej jag har förstått att det är lite knepigt att ha dem i ett akvarium där man själv vill bestämma hur det ska se ut med plantering och dylikt :). Hoppas du hittar hem lätt åt allihopa!
Oj vilken skillnad i storlek. Jag vill så gärna fylla på mitt gäng med elegans men det går inte förrän jag vet vad som tar livet av dem. Även om jag är ganska säker på att jag vet och det är inget jag kan göra något åt.
Förhoppningsvis Lillyrod så ingriper kommunen med någon åtgärd om det skulle vara som du misstänker. Du gör rätt i att vänta med att skaffa fler tills problemet är löst. Den som väntar på något gott.. :)
Det är jobbigt att vänta : /
Nya invånare
Idag har jag shoppat på min lokala djurbutik och fått äran att ge ett gäng fiskar nya hem hos mig. Det blev två stycken Platy wagtail som kommer sällskapa med mina två sunset Platy. Två pytte små söta guldknippen koiskalare. Jag kunde inte låta bli när jag såg hur söta de var. Sen fyllde jag även på mitt stim kolglödstetror.

Men så små och söta scalarer. Jag vill ha ett nytt stim i mitt 152-liters men vet inte vilka. Undrar om kolglödstetror är för små?
De är verkligen små skalarna, dom känns mindre än mina Platy. Jag gillar dem verkligen i den här storleken. Om jag inte minns helt tokigt så har du bara snälla, lite mindre fiskar. Apisto, corys, kerritetror? De arterna skulle alla fungera ihop med kolglödstetror men ser man till kolglödstetrorna så tror jag att de skulle hålla ihop i stim om de hålls med för många större arter, om du förstår vad jag menar.
Corydoras och Otocinclus samsas de bra med. Kanske att ett större stim kolglödstetror skulle kunna fungera bra. Ett stim på 10st blir ganska litet p.g.a att de är så små, så att sträcka sig upp emot 20st är nog att föredra.
Då ska jag se om de finns med på listan jag fick. Jag kan beställa i morgon så kommer de hem nästa vecka : )
Vad spännande :) De brukar se väldigt små, taniga och anspråkslösa ut i butik men de färgar verkligen ut när de kommit tillrätta i akvariet och får äta upp sig lite. Då börjar också könsskillnaden synas tydligare, honor blir markant mycket rundare med sina putande magar i jämförelse mot de slanka hanarna.
Det enda "problem" jag haft med mina är att de kan vara kinkiga med maten. Jag ville att de skulle äta cyklops men det spottar de snabbt ut. Flingfoder vill de heller inte ha men mygglarver och artemia är gott.
Valde mellan dem och Smycketetra. Det blev det senare. Skrev om det i "min" tråd. Det kommer definitivt bli Kolglödstetra vid ett annat tillfälle för de är väldigt vackra.
Vad trevligt! Smyckestetran är vacker den med, jag tror det är lite mer fart i dem också.
Jättesöta scalarer 😍 Smycketetran är jättefin, men den finns aldrig hemma i butik när jag skall köpa dem :(
Smycketetran fanns inne för någon månad sen men inte nu. Jag har ju fördelen av fisklista på mail där jag i lugn och ro kan kolla om de finns med och priser. Den kommer normalt varannan vecka men nu på sommaren är det lite längre mellan gångerna.
Lägligt nog så var denna vecka beställningsvecka. De kommer hem ons eller tors nästa vecka : )
Fisksjukdom
Ni kan inte tro vad som hände här om dagen! Under alla mina år med akvarium har det här aldrig någonsin hänt förut och jag fattar det fortfarande inte.
I vanlig ordning höll jag på med vattenbyte i karen. Hade precis börjat tömma det ena akvariet när jag såg hur något orange flög förbi i slangen på väg till avloppet i duschen. Springer till duschen fort som attan innan katten hinner före mig och jo minsann. Ut kommer min största, tjockaste platyhona som snart ska yngla.
Denna platyhona är mycket större och tjockare än hålet i slangen. Hur tusan kunde hon rymmas! Det var en lång väntan innan hon kom ut också, jag trodde hon skulle fastna och göra stopp i slangen.. Så stor som hon var.
Efter olyckan har hon tagit mycket stor skada. Hon har yttre skador på ryggen, sidorna, fenorna, fjäll som ramlat av. Det ser illa ut och jag tror inte att hon kommer överleva olyckan. Tyvärr. I ett desperat försök gav jag henne ett saltbad för att lindra de yttre skadorna. En av mina nya skalare fick hänga på i saltbadet, den var döende även den. Det var dåliga exemplar jag fick tag på, mycket svaga individer.
Fy så tråkigt. Ibland är de alldeles för nyfikna de små liven när man håller på. Mina Kerritetra brukar åka ner i hinken med ibland men då har jag den stora häverten och de skadas som väl är inte.
Väldigt synd på skalarerna med. Stackars liten som mår dåligt. 😕
Jag har ju haft akvarium i 13-14 år nu och visst har en del räkor och yngel slunkit med men aldrig några större fiskar. Slangen jag använde nu är nog knappt ens 1cm i diameter.
Tyvärr har skalaren gått bort idag. Jag får åka in till butiken imorgon och be om en ny om det finns någon kvar. Vill ju inte att den andra skalaren ska vara ensam.
**Fisksjukdom och nya fiskar
**
Både skalaren och den olycksdrabbade platyhonan lämnade livet igår. Så idag har jag varit och hämtat en ny kompis åt koiskalaren och två nya platyhonor. Jag hoppas att den nya skalaren besitter lite mera styrka och klarar av flytten. Heja heja kompisen!

Corydoras trilineatus
Alla romkorn jag hittar placerar jag i en yngelkasse i akvariet. På bilden är det platsen där två romkorn suttit. Det ena har kläckts och kvar är bara skalet. Det andra ska kläckas vilken minut som helst. Om man tittar riktigt noga så kan man se att det ligger ett yngel i ägget. Huvudet är uppe lite snett till höger och bakdelen har den till vänster.

Sovrumsakvarium
Här kommer en dagsfärsk bild på mina två sovrumsakvarium. I det översta har jag för tillfället lite ofarliga algproblem p.g.a bristande rutiner med skötseln under sommaren. Men de är borta inom några veckor. En hel del växter som jag är rädda om har fått ta skydd från algerna i akvariet nedanför, det är proppfullt där numera 😛
Vilken underbar grönska! 😍Där måste fiskarna stormtrivas!
När man huserar 40 olika arter är det nog snarare svårt att inte få akvariet grönt 🙂
Äppelsnäckor
Idag förundrades jag över hur tusan jag fått in physa snäckor i mitt ena akvarium. Jag har ju inte köpt någon ny växt eller liknande som de kan ha kommit med?! Ändå hittar jag hur många små rackare som helst.
Då klickar det. Tusan också! Inte är det här physa snäckor! Jag har ju glömt att ta bort den där äggklasen som äppelsnäckorna lade för ett tag sedan!
Så nu ser det visst ut som att jag ska ha mer äppelsnäckor ändå, fast jag tänkte lägga av med dem😃
Ingen bra idé att lägga av med något som man inte kan ångra. Det tyckte de också ; )
Men vad ska jag göra med alla 😭
Ja du. Ett kar till kanske? 😃
Äppelsnäckor

Då var vattenbyten gjorda i alla akvarium. Växterna har fått gödning och fiskarna mat. Frid och fröjd 🙂Det ska bli spännande att se vilka färger man får på de små äppelbebisarna denna gång.
Växter
Min rotala rotundifolia har börjat ta sig igen. Den hade en liten svacka i sommar när jag slarvade med gödningen under semestern (ups!), men nu kommer den igen med vackra rosa toppar.

Mina rotala rotundifolia växte som tusan när jag köpte dem. En utav de första växterna jag köpte på Tradera. Sen gick de ut sig totalt och bara ruttnade. Undrar vad det kunde bero på. Det är en jättefin växt och jag har inga alls kvar nu.
haha det där med snäckorna känner jag igen, har gjort samma misstag själv o huserar nu ännu fler fast jag varit på gång att försöka avveckla dem mer än en gång hAHA
Det var tråkigt att dina har ruttnat bort Lillyrod. Jag tänker spontant att något måste ha hänt som gjorde att de gick hädan. Jag tror att de skulle stortrivas i ditt akvarium som det är upplagt idag. Rotalan är absolut en av mina favoriter när det kommer till växter. Den har allting, enligt mig.
Tinitusan, Jag har inte mage att krossa dem mot glasrutan heller som man brukar med andra skräpsnäckor. Hade jag fortfarande trott att det var physor så hade de varit mosade för länge sen men nu när jag vet vad det är så.. 😭 Nåja, det blir ett år till med äppelsnäckor.. Så länge jag inte glömmer att plocka bort någon fler klase😃
haha nä jag vet inte jag heller, konstigt egentligen!
Ja det är märkligt hur man resonerar ibland. Ingen logik i det hela alls
#211 Huller om buller? Jag tycker det är urläckert men jag gillar oordning 🙂 men samtidigt så ser jag att du har koll på det ändå! Snyggt !!
Växter
Jag hade vägarna förbi djurbutiken härom dagen och kom över ett fint erbjudande på växter som jag inte kunde motstå. Så det blev påfyllt med 6st arter till :)
En del är odlade emersed så jag gissar mig fram till vilka arter de är. Men jag är ganska så säker på att jag fått tag på Ludwigia repens + Ludwigia repens rubin, Penningblad, babytears, rotala bonsai samt hygrophila corymbosa siamensis.
Vilket kap!

Akvarium
Och så en liten bild på en del av min vy från sängen :)

Akvarium
Platyakvarium! Detta akvarium startades innan sommaren och fick algproblem som jag kämpat mot sen dess. Nu börjar det äntligen avta. När det kommit till sin rätt och stabiliserats ska det planteras om och ordnas upp. 1 Platy yngel har jag fått (vad jag sett) sen det startades och jag är så stolt över den lilla krabaten som börjar bli stor nu. Hoppas på fler :)
Corydoras aeneus / Metallpansarmal yngel
Jag fick för några veckor sedan en liten kull på 5 st c. aeneus. De börjar bli så söta och stora nu. Snart redo att flytta hemifrån, jisses så fort det gick❤️
Växter
Min flame mossa har fått eld i baken, eller rötterna, och växer nu som bara den! Det är dags att gallra och knyta om den på fler stenar :) Verkligen en enkel växt. Är det någon som är sugen på en bottentäckare som inte kräver Co2 så är denna värd att satsa på.

Man kan aldrig få för måna corys Lillyrod! 😉🙂
Flame är en väldigt vacker mossa. Den växer hur man än gör med den. Jag har aldrig knytit fast någon mossa. Jag bara sätter den där jag vill ha den och den växer snart fast av sig själv, för att så småningom placera sig där man inte vill ha den också….
Fick du förresten sötvattenstången att växa fast där du nu knöt fast den?
Nej den växte inte fast på kockosnötsgrottan. Jag tog loss den här om dagen då den behövde gallras om den också.
Vad konstigt att den inte gjorde det. Här växer det fast överallt. Den har ju en viss förmåga att dyka upp lite här och där i karet. Alltid något litet blad som sliter sig och bildar ny familj nånstans : )
Haha, ja nä hos mig har den suttit ihop som en klump hela tiden. Även de minsta bladen har hållit sig i busken. Konstigt så olika det kan vara :)
Jättefina bilder på otroligt vackra akvarium 😍
Tråden börjar bli lång så jag stänger den nu och skapar en ny tråd som fortsätter på den här. Tack för att ni varit med och delat mitt intresse så här långt 🙂