Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 10727 ggr
mimåne
11/4/14, 7:43 PM

mimånes akvaristliv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Under mina 14 år med akvarium så har det passerat en hel del sådana. Även många arter kan placeras på meritlistan numera. Hobbyn förvånar mig ständigt genom att överraska mig och mitt intresse. En del fiskar är idag inte vad de var förut och likaså mitt intresse. Områden jag blankt sagt nej till tidigare har plötsligt blivit intressanta, eller tvärt om. Men intresset i sig för akvarium har alltid funnits där.

Bilden visar mitt ena akvarium idag. 300 liters akvarium jag själv konstruerat. Här finns det mycket spännande  att se på.

Välkomna att ta del av mitt akvaristliv som det ser ut idag :)

Simma lugnt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/4/14, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Corydoras aeneus.

Jag är glad att jag fick tag på dessa exemplar som är vackert starka i färgen med kompakt kropp. Till skillnad mot de bleka exemplar man idag hittar i butiken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Corydoras aeneus.

Kompakt med rund och fin kropp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Corydoras sterbai.

Den minsta i gruppen. Blivit av med skäggtömmarna av okänd orsak. Har därför svårt att få i sig mat och behöver finmalen specialkost.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Otocinclus affinis, vildfångade.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Otocinclus affinis, vildfångade.

Tjockis och smalis!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Apistogramma borellii, hona.

Envis rackare som inte vill leka med sin partner.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/4/14, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Förutom en gång då hon faktiskt lade rom och klädde på sig sina allra vackraste kläder!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Rotala bonsai.

Det här är min allra nyaste växt som jag är super nöjd med hittills! Jag hoppas att den ska växa som bara den och ge mig massa härliga plantor :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
11/4/14, 8:31 PM
#10

så fint så =)

The Animallovers!!!
11/4/14, 9:28 PM
#11

Vilka växter är med i det första karet, några växter som är mycket lättskötta och tåliga?;)fina fiskar!

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Lillyrod
11/4/14, 9:36 PM
#12

Snyggt kar och härliga bilder!

sauk1
11/4/14, 9:45 PM
#13

Vad fint!

Om du ska sälja av ite rotala bonsai någn dag så har du en köpare här! 😉

Annons:
mimåne
11/4/14, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det är bara lätta växter med i det första akvariet. Det har en sådan dålig belysning att den är värre än värst och någon näring tillsätter jag inte. 

Här kommer namnen på alla växter:

1. Jättesvärdsplanta
2. Javaormbunke
3. Cryptocoryne lucens
4. Ludwigia repens
5. Anubias (syns dåligt på bilden)
6. Hygrophila polysperma
7. Echinodorus bleheri
8. Vallisneria spiralis tiger
9. Vallisneria spiralis tiger
10. Vallisneria gigantea
11. Christmas moss
12. Echinodorus bleheri
13. Musselblomma

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/4/14, 9:47 PM
#15

Tack vad snälla ni är allihopa!

I så fall har du första tjing sauk1! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
11/4/14, 10:00 PM
#16

hmm nr 12, undrar om inte det är sådana jag har som sålts som svärdplantor från början

Lilolizeit
11/5/14, 12:16 AM
#17

Vilka vackra bilder på ditt kar och dina invånare. Verkligen en trevlig presentation. :) Ser fram emot uppdatering med ännu fler bilder.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

HeidiH
11/5/14, 7:03 AM
#18

Fint akvarium o fina fiskar! Urgo liten tjock otto!

HeidiH
11/5/14, 7:08 AM
#19

Förresten, vad är det för belysning då?

Draken
11/5/14, 9:24 AM
#20

Otroligt snuyggt akvarium och bilder :D Det här kommer jag att följa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
peppe_ing
11/5/14, 11:11 AM
#21

instämmer.. fina bilder på fina fiskar 😍

Hur lyckas alla ta så bra bilder?? Här blir det bara suddigt :p

mimåne
11/5/14, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#16 Tinitusan. Det är högst troligt så som du säger. Echonodorus bleheri är den vanligaste svärdsplantan i handeln idag och kallas ofta bara för Svärdsplanta. 

#19 HeidiH. Belysningen består av endast ett dagsljus T8 30W rör. Fördelat på 300L så blir det inte mycket till ljus. Det har alltid växt på bra trots omständigheterna och inte får jag några alger heller. En ny ramp är på tapeten men eftersom jag inte har några problem så drar det ut på tiden.. Det finns ju så mycket annat kul att köpa som är mer "akut" :)

Vad roligt att ni tycker bilderna är fina! Jag småskrattar lite för mig själv, kameran som är en gammal hederlig digitalkamera canon ixus! Repig från alla gånger man tappat den i golvet men tydligen fungerar den bra ändå om man ska tro er! 😉

Ni med systemkameror, Släng er i väggen!😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/5/14, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Amano räka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/5/14, 11:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Amano stjärt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/5/14, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Amano räka.

I uppförsbacke. Man får kämpa för att vara på topp 🥵

Medarbetare på akvariefisk ifokus

marta01
11/5/14, 2:52 PM
#26

#23-#25 vilka fina räkor👍

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Berzerk90
11/5/14, 3:33 PM
#27

Vad kostar amanoräkor har du koll på det mimåne? De kan väl inte föröka sig i heller vilket är rätt bra i ett sällskapsakvarium.

Annons:
Lilolizeit
11/5/14, 4:50 PM
#28

#27 här hos mig ser ja ofta att dom kostar "3 för 99".. Amanoräkans avkomma behöver salthaltigt vatten för att utvecklas så drt blir inga räklingar i sötvatten. (Finns säkert ett undantag eller två, men generellt sätt nej) Dom brukar passa bra i sällskapsakvarium då dom är större än andra räkor och duktiga algätare

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Berzerk90
11/5/14, 5:00 PM
#29

#28 Ok tackar. Känns lite väl saftigt med 33 kronor styck. Jo jag har läst om deras avkommor och att de behöver salthaltigt vatten. Det är ändå rätt skönt om man inte vill att det ska bli hur många som helst av dom att det krävs lite mer för att de ska kunna föröka sig i akvariet.

[Tinitusan]
11/5/14, 5:23 PM
#30

Jag köpte ett gäng på Hornbach när de hade kampanj o bara tog 22 så där öre värt att kolla in då o då!

[Jens]
11/5/14, 5:35 PM
#31

Otroligt fina bilder och tagen med en Canon ixus !! Jag har en sån kamera och systemkamera men jag har aldrig lyckats få så fina med systemkameran så det får bli ixus nästa gång =)

mimåne
11/5/14, 6:38 PM
#32

Jag köpte mina för 49kr styck.

Jag vet inte vad du babblar om jens, för de bilder du tagit och lagt upp i dina trådar är jättefina! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/5/14, 9:38 PM
#33

Otroligt snygga bilder 😍

Jag måste säga att jag är lite småsur på dig mimåne, jag har en Nikon D5100 och det är en hyfsat avancerad kamera, och inte f"n lyckas jag ta sånna bilder med den inte 😓 ……….Men å andra sidan, så är jag lite av teknisk idiot, så det kan ju kanske ställa till lite för mig 😉😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/5/14, 10:04 PM
#34

Haha, förlåt! 😊 Men jag är inte heller tekniskt lagd, det är därför jag aldrig uppgraderat mig utan hänger kvar vid kameran. Jag tror att man behöver lära sig sin kamera för att kunna få fram det bästa ur den. Proffsteknik eller inte. Min har 10 år på nacken räknade jag precis ut, så jag skulle vilja påstå att vi är mer än väl bekanta numera.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
11/5/14, 10:29 PM
#35

Jo, så är det ju ;) Får sätta mig och hårdplugga instruktionsboken till min kamera riktigt, så kanske jag lyckas bräcka dina kort 😛

Men man säger ju att äldre tekniska grejer har mycket bättre kvalitet än de nymoderna, så det ligger nog något i det du säger👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/6/14, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Idag har jag akvarieshoppat hela dagen! Tre kassar med skoj fick jag med mig hem. Det kommer hålla mig sysselsatt nästa vecka :) Inga fiskar blev det idag, trots att jag fick se många fina och intressanta arter.

En hög med lavasten blev det däremot. Vad tycker ni om lavastenar, bra eller inte?

Katten verkar tveksam om de ska godkännas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
11/6/14, 8:00 PM
#37

Jag gillar det massor! :) Skitsnyggt! Den vackra kissen kommer snart vara övertygad. ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
11/6/14, 8:22 PM
#38

Jag gillar lavasten också. Den har så stora fördelar. Den är lätt, går bra att bygga stenrös med, porös yta perfekt för massvis med goda bakterier, vacker färgnyans som ger ett varmt intryck. Jag har inte använt den förut men är orolig för att fiskarna och speciellt malarna ska kunna skada sig på den då den är så vass.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/6/14, 8:23 PM
#39

Tänk om de skadar sina små munnar när de putsar efter mat?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
11/6/14, 8:25 PM
#40

Mina malar är inte alls på dom stenarna, dock de andra, så de kanske själva har koll på att det är vasst… ?

Inga av mina fiskar har skadat sig på dom iaf, så det är nog ingen fara. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
11/6/14, 8:46 PM
#41

Skönt att höra lilo :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Draken
11/6/14, 8:46 PM
#42

Tycker lavastenar är jättesnyggt, och katten var inte så dum den heller ;)

Molam har bara lavastenar i sitt Malawiakvarium, och hennes fiskar har aldrig gjort illa sig på dem :) Det har inte malarna, vad jag vet, heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/6/14, 8:53 PM
#43

Nu känns det definitivt bättre :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
11/6/14, 9:47 PM
#44

Å vad fint! Och vilka fina fiskar! har faktiskt länge tänkt att det skulle vara så kul att få se bild på dina akvarium! Du är så kunnig och jag har blivit nyfiken på dina kar så detta var verkligen kul!

mimåne
11/7/14, 9:58 PM
#45

Åh tack Sarah E! Vad det värmde att höra :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 9:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Rosa äppelsnäcka

Tittut!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Ännu en rosa äppelsnäcka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#48

Sätt för allt i världen inte en Anomalochromis thomasi bland ett gäng äppelsnäckor för det lär inte vara länge!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/7/14, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Bacopa caroliniana.
I bakgrunden Rotala rotundifolia.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Marsilea hirsuta.
Fick hem den för någon vecka sedan. Tyvärr var den mycket dåligt packad och 99% av hela portionen blev därmed förstörd under transporten. De här bruna bladen var de enda jag kunde rädda. Försöka åtminstone.. Jag hoppas något av det slår rot och börjar växa.
Sarah E, visst var det den marsilea hirsuta du fick tag på från plantswap för länge länge sen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Herr Apistogramma borellii ville också visa upp sina fenor ikväll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/7/14, 10:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Ancistrus super rot får avsluta för ikväll.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
11/7/14, 11:05 PM
#54

#51 ja det stämmer Mimåne! Den växer lååångsamt men har spridit sig rätt ordentligt hos mig. Jag har ingen jättestark belysning så kanske det spelat in. Men det är en trevlig växt! Ser fint ut med de gröna runda bladen som kommer upp ur sanden :)

mimåne
11/8/14, 12:39 PM
#55

Har du någon bild på det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
11/8/14, 7:43 PM
#56

Jadå! Ska lägga upp lite senare när barnen gått till sängs. Kan av ngn anledning inte ladda upp via telefonen längre :/

Sarah E
11/8/14, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#57

Såhär ser det ut!

Sarah E
11/8/14, 9:26 PM
#58

Hmm, varför ser man bara en liten del av bilden??  På en av dem syns i alla fall hur de har spridit sig på botten. Jag försökte ta bort de två andra bilderna men det gick inte. Kan du göra det Mimåne?

Fjordell
11/8/14, 9:48 PM
#59

#14 Men hjälp vad snyggt du fått det! Är det en jätterot där till vänster, eller är det flera stycken? Jag vill så gärna bygga mer på höjden, främst i mitt 110 liters, men hittar inga tjusiga rötter här i stan.

Sarah E
11/8/14, 11:57 PM
#60

#59 Tack! Roligt att du gillar det! Ja det är en jätterot :)

mimåne
11/9/14, 1:19 PM
#61

Vanligtvis kan jag rätta till såna här problem men just nu är det tyvärr något fel med funktionen på iFokus. Det gör att jag, eller övriga moderater varken kan ta bort eller ändra bilderna. Ägare till iFokus är införstådda i problemet, allt vi kan göra nu är att vänta på en lösning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/9/14, 1:24 PM
#62

Även om det blev lite fel med bilderna så kan jag se att det sticker upp marsilea hirsuta här och där. Den har verkligen tagit sig sen jag såg bild på den sist. Du har inte en liten tuss att sälja? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/9/14, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Fjordell, här får du en snabb bild jag ritat åt dig.
Själva "berget" består av två större rötter, 1+2 i bild. De bildar tillsammans en liten plattform med en stor, och några små grottor under. Speciellt mina corydoras gillar att ligga här under i det dunkla ljuset. Bakom berget har jag placerat en avlång rot med anubias på nr 3. Rötterna är köpta på djurmagasinet här i piteå :)

Vill du bygga på höjden så är en lätt gren t.ex hassel ett tips. Borra in en skruv i vardera ände och fäst en sugpropp på skruven. På så vis kan du "sugproppa" fast grenen högt upp i akvariet och klä den med vackra växter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
11/9/14, 5:32 PM
#64

Jo jag kan nog avvara lite :) De växer i revor så en sån kan du få.

Sarah E
11/9/14, 5:33 PM
#65

Haha! Ser att jag svarade på en fråga ej eiktad till mig :P Inte koll :)

mimåne
11/12/14, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Här var det ny fisk varje vecka :)

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/12/14, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Lite blek ännu innan man vant sig med omgivningen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/12/14, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/12/14, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/12/14, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/12/14, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
11/12/14, 11:41 PM
#72

Ååh, de är så läckra! Vill också ha dessa någon dag när jag har ett passande kar. Lär ju vara toksnyggt med ett jättestim i ett riktigt grönt kar.

mimåne
11/12/14, 11:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

De är verkligen jättefina! Jag är sååå nöjd över dem! Kan man ha kolglöds-cravings tro? I så fall lider jag nog av det.. Jag skulle vilja åka tillbaka till butiken och köpa alla resterande och proppa akvariet fullt av dem!  Nu rymmer jag däremot inget jättestim då de går i mitt 112L, men det är ett växtakvarium som är bra på gång så en fin kontrast lär det bli! :)

Jag ska bara få dem att gilla cyklops.. Just nu säger de fy bubblan och spottar ut det. Jag tror de vill ha gammalt vitaminlöst flingfoder men något sådant serveras inte här. Bara att gilla läget tetror!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/13/14, 9:04 AM
#74

De är konstiga tetror. De vill ha flingfoder. Mina har fått nån enstaka gång och de blir jätteglada. Jag har funderat på Kolglödstetra jag med men det har inte blivit några. Än…

[Tinitusan]
11/13/14, 11:28 AM
#75

väldigt fina, kanske skulle vara ngt i mitt stora kar, fast då hade jag ju behövt en 30-40st haha

mimåne
11/13/14, 2:46 PM
#76

När jag haft tetror tidigare har de slukat allt utan vidare fundering så det här var lite oväntat. Vi får se hur det går när vi kämpat ett tag med det :)

Tinitusan, jag tror tyvärr inte du kan ha kolglödstetror med de fiskar du har i ditt stora akvarium. Om det är bland skalare och papegojfisk du tänker? Dels kan de komma att sluka en och annan, men stimfiskarna kan också komma att känna sig hotade och bli otrygga av de större arterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
11/13/14, 6:44 PM
#77

Å kolglödstetror är så himla fina!

mimåne
11/13/14, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Cryptoheros sajica.

Det här är min en gång så lilla sajica gosse. Han var så liten när han kom, endast 2-3cm. Nu har han ätit upp sig till hela 6cm och med den kroppen försöker han nu ta över det finaste reviret i akvariet, tillhörande ungkarlen Thomasi. Än så länge får han ge med sig och simma någon annanstans men det kanske kan komma att förändras.

Det är nämligen en stor dag för sajica gossen imorgon. Han ska få träffa en liten sajica tös. Förhoppningsvis kommer de överens men ungkarl Thomasi lär få flytta ut ur sitt revir om de ska komma att bli familjehem.. Kanske :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
11/13/14, 10:43 PM
#79

Han är jättefin, men vänta tills han blir vuxen ;) Jag har 2 fullvuxna sajicapar, och hanarna är bara gudomligt vackra med sina kraftiga kroppar och "puckliga" huvuden 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/13/14, 11:05 PM
#80

Så du gillar alltså muskelknuttar du, Rovfisk ;)

Jag är så spänd på att få se hur blivande honan ser ut! Jag har inte sett henne ännu. Hoppas att hon inte är allt för liten i storlek, vackert gul och med det klassiska blåa sajica ögat! :)
Det ska bli jätte kul också att få se hanen växa upp och bli en riktig ståtlig en. Han är ju på god väg men fortfarande bara en liten gosse :) Du har ingen bild att visa på dina par? Har du fått några avkommor på dem?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/14/14, 6:23 PM
#81

Tyvärr så blev det inget med den nya sajica honan, då hon visade sig vara en han istället.. Bättre lycka nästa gång!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/14/14, 6:39 PM
#82

Nej vad tråkigt. Har de ingen i butiken eller som du kan beställa?

[Jens]
11/14/14, 7:25 PM
#83

#78 Tyvärr dog mitt kära sajica-par =( De var så fina och nu har jag eldbukar som jag gärna vill bli av med. Tror inte ciklid-akvarium är mitt intresse. Ska försöka ändra på det framöver när jag har tid. Återigen väldigt fina bilder mimåne! =)

Annons:
mimåne
11/15/14, 1:17 AM
#84

Jag hade beställt via min lokala djurbutik, de beställde inte in en grupp utan bara en hona åt mig. Slarvigt av grossisten att då leverera en hane! Men grossister verkar göra lite som dom själva vill, ibland då jag beställt in en art har jag fått hem någon annan art men ur samma släkte..
Vi gör ett nytt försök och jag hoppas det blir rätt nästa gång :) 

Jens det var tråkigt att höra på dina sajicor, men vad är du intresserad av att pröva på nu istället för ciklider?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
11/15/14, 7:33 AM
#85

Jag vill nog gå tillbaka till mellan- och sydamerika och allmänt de vanliga fiskarna men däremot så vill jag ha kvar mina scalarer.

Lillyrod
11/15/14, 7:48 AM
#86

Är de svåra att se kön på när de är små? När jag beställde mina så sa de i affären att det händer att det kommer fel kön när de är svårbedömda som små. Har haft tur och fått rätt varje gång. Riktigt tråkigt när man väntar spänt på något som inte kommer.

Draken
11/15/14, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

#80 Jo jag gillar muskelknuttar ;)

har inga jättebra bilder, men här är minsta pojken i varje fall ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/15/14, 1:02 PM
#88

Lillyrod, har du sajica eller har haft?

Just sajica i den klass de levereras från grossister idag tycker jag är enkla att se kön på även då de är små ca 3cm. De ser ganska likadana ut med färgen på kroppen men det som skiljer dem åt är färgen på fenorna. Hanarna har röda medans honorna har gula. Honorna kan däremot ha en liten röd rand eller små röda partier också men generellt så ser man skillnad bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/15/14, 1:26 PM
#89

Nej jag har aldrig haft sajica. Bara sett dem i affären. Är det så lätt att se kön så borde ju grossisten verkligen kunna skicka rätt fisk tycker man. Jag tror att Alex tropicals som jag köpt mina Baenschi från har uppfödningen med inte bara köper in och säljer.

mimåne
11/15/14, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Här är en ful bild jag tog när jag hade sajica småttingar. Som du ser så syns det tydligt på fenorna att de är röda, inte gula. På bilden är de runt 3cm.

Jag tycker det är väldigt slarvigt faktiskt av grossisten att skicka fel, den hane som kom var dessutom inget gränsfall. Han var klart och tydligt en hane. Inte för att jag är bitter för det, min hane är så ung ännu så vi har ingen brådska :) 

Enda nackdelen är väl att min hane lär komma att vara en hel del mycket större än honan när hon kommer. Börjar han stressa henne och få bråttom innan hon är redo så kanske jag får göda till henne i ett annat akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
11/15/14, 2:06 PM
#91

Ja det ser ju vem som helst att det är 2 hanar där om det är så enkelt. Det verkar ju som de bara högg en firre i högen och skickade iväg. De är väldigt fina iallafall.

Draken
11/16/14, 11:06 AM
#92

Hur kunde grossisten ta de där båda för hane och hona 🤦‍♂️ Ett vbarmn ser att de har räda fenor bägge två. Och de flesta inom akvaristiken som ghar hållt på med dessa arter borde ju veta att just Sajican har olikfärgade fenor 🤐

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/16/14, 2:57 PM
#93

Jovisst, det visar också hur obrydda och oengagerade grossister faktiskt är om fiskarna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

kaninsköld
11/16/14, 6:26 PM
#94

Vet du något bra foder för att få kolglödisarna att färga ut bra?:)

Mvh Kaninsköld

mimåne
11/16/14, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Vill man hjälpa en fisks färger på traven kan något innehållande spirulina och karotenoider ge effekt. En egen räkmix kan vara svaret. Däremot färgar alltid en fisk ut bäst så länge den känner sig trygg och har en trivsam miljö! Det är de bästa tipset för att få en fisk att färga ut :)

Mina har börjat få så vacker färg nu och en del individer ser mer röda ut än orange!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/23/14, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

Räka Blue pearl.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/23/14, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Blue pearl.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
11/23/14, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

Blue pearl.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/23/14, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

Blue pearl.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/23/14, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Amanoräka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/23/14, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Amanoräka.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
11/24/14, 6:12 AM
#102

Visst är de tjusiga de blå pärlorna! Jag har en del sådana också =)

mimåne
11/24/14, 12:07 PM
#103

Ja de är som små pärlor :) Men är det inte "blue jelly" du har? Om jag har förstått de rätt så är de starkare blå än blue pearl?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
11/24/14, 3:57 PM
#104

Hmm, han sa Blue Jelly så kanske det är det. Såg så lika ut =) Får ta en bild någon gång.

Annons:
mimåne
11/24/14, 4:11 PM
#105

Ja jag kan inte skilja blue jelly och blue pearl åt iallafall🤪

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
11/24/14, 4:22 PM
#106

Okej, inte jag heller =)

mimåne
11/27/14, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#107

Herre jösses!! Vilken jätte bläckfisk!! Det här måste vara den häftigaste växten jag någonsin fått hem på posten!

Herrejisses vad stooor den är, den täcker ju hela diskbänken! Det är hur många skott och plantor som helst här inne! Ja, inte hinner jag plocka fram julpyntet ikväll, att nysta upp det här kommer ta lääänge😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
11/27/14, 3:54 PM
#108

Det var en rejäl växt. Synd bara att det så ofta blir tofsalger på dem. Jag fick det på mina så de har jag faktiskt slängt.

mimåne
11/27/14, 5:14 PM
#109

Så är det ju med alla växter som växer långsamt, t.ex anubias som jag också har i akvariet. På dem eller i akvariet finns inga tofsalger, eller andra alger :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
11/27/14, 5:26 PM
#110

var har du fått tag på den enorma plantan?

Lillyrod
11/27/14, 5:48 PM
#111

Så skönt att slippa alger. Jag har ju lite i båda två och det har kommit lite tofsalger. Jag brukar nypa av angripna blad eller kasta om det är för mycket för jag inbillar mej att jag kan stoppa spridning ; ) Givetvis försöker jag ändra förhållandena med.

Annons:
mimåne
11/27/14, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Jag köpte av en privatperson som hade till salu :) Jag fick lite till övers så om det är någon som är intresserade av små skott så kan jag sälja av dem? 

Det är jätteväxten Cryptocoryne Apongetifolia så den blir stor!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
11/27/14, 9:45 PM
#113

Cool! Hoppas vi får se bild när den är på plats!

mimåne
11/27/14, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Jag kan inte få till en rättvis bild på hur det blev tyvärr. På bilden ser det ut som att det inte är så mycket cryptocoryne där men det stämmer inte alls. Plantorna går långt in bakom stenen och sträcker sig fram längs med ytan. Det blev hur som helst jätte mysigt och jag önskar att ni kunde se det som jag gör. Det är så vackert!

Det blev mycket liv där också, nu när "nykomlingen" ska putsas rent :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
11/27/14, 11:04 PM
#115

blev ju sååå bra!

[Jens]
11/28/14, 5:17 AM
#116

#114 Snyggt mimåne! Jag såg plantan till salu men jag slog inte till för jag tyckte jag hade annat att tänka på. Har lite planer för det stora karet.

HeidiH
11/28/14, 7:10 AM
#117

Blev jubriktigt fint! Kul med nytillskott pa vaxtfronten!

Sarah E
11/28/14, 8:04 PM
#118

Så vackert! Och verkar poppis att döma av de nyfikna innevånarna :)

Annons:
mimåne
11/29/14, 9:35 PM
#119

Där gick du på en nit jens! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
11/30/14, 8:36 AM
#120

Hahaha mimåne ;)

peppe_ing
11/30/14, 6:27 PM
#121

Ooohh en av mina favvoväxter! Blev ursnyggt i karet!

Tyvärr på något mystiskt sätt har jag lyckats ta kål på mina i ena karet men har svagt hopp om att det finns lite liv kvar i rötterna :D

mimåne
11/30/14, 9:52 PM
#122

Jag blev tillsagd att inte gräva ner dem för mycket för att det skulle ta död på växten. Som med javaormbunke förutom att den inte har samma system med en rotstock. Mina ligger och "halv flyger" med lite rötter under sanden och resten ovanför. Du kanske ska pröva att gräva fram dem lite peppe_ing?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/4/14, 9:09 AM
#123

Jättesnyggt Mimåne 😍

Har själv crypton i mina akvarium, tänk bara på att den kan fisa ihop eftersom den är omplanterad. men låt den stå kvar, även fast den blir ful, den kommer sig igen. plocka bara biort fula och dåliga blad, rör inte rötterna och flytta den inte :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

peppe_ing
12/5/14, 10:52 AM
#124

rötterna får va kvar här.. hoppas som sagt att det finns liv kvar :D

mimåne
12/5/14, 1:25 PM
#125

Tack för tipset rovfisk :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
12/5/14, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Igår var det en oförsiktig katt som tog ett dopp i akvariet 🐱

Rakt ner i baljan dök hon i med en sådan duns att hela hon hamnade under vattnet. Det välde ut ur akvariet både bakom och framför på vägg och golv. Stackars fiskarna blev jätte rädda och musselblommorna flög överallt när hon plaskade omkring. Jag fick plocka plantor från både tapeten, gardinen och från jultomten.

Kissen tog sig upp och ut ur akvariet innan jag hann hjälpa till och med en väldig fart tog hon ett språng över soffan, min värmefilt och en genade över min laptop. Katten är långhårig så ni kan ju tänka er vad sjöblött allting blev, och hur mycket hår jag fick plocka ur akvariet sen 😃

Allt klarade sig välbehållet hur som helst förutom några musselblommor jag hittade under sängen i morse…😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

marta01
12/5/14, 1:53 PM
#127

oj, vilken tur att allt gick så bra ändå

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Lillyrod
12/5/14, 4:18 PM
#128

Undrar om kisse gör om det där ; )

mimåne
12/5/14, 5:53 PM
#129

Haha.. Det här var faktiskt andra gången nu ;)

Vad gör man inte för lite fisk 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/5/14, 6:39 PM
#130

Vilken rackare till katt ;)

sauk1
12/5/14, 10:11 PM
#131

Nyfikenhet lönar sig alltid. Eller hur var det nu…? 😂

mimåne
12/10/14, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Idag kom hon! Min lilla sajica gosses blivande hona! 

Hanen är väldigt intresserad av henne men hon är fortfarande för liten och behöver avstånd. Hon har svårt att komma till ro i sitt nya hem när hanen är henne hack i häl. Jag hoppas att de ska lugna sig och att de blir ett bra par :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lilolizeit
12/10/14, 6:37 PM
#133

Så fin hon ser ut! Hoppas att dom ska komma överens och bli ett par snart. ;)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
12/10/14, 6:57 PM
#134

Jag hoppas det också :) På bilden är hon ganska stressad, hon har annars lika blått och vackert öga som hanen och gula anlag. När jag släppte ut henne blev hon däremot ljusblå om fenorna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
12/10/14, 7:35 PM
#135

Roligt att se att hanen är nyfiken. Hoppas de kommer finna varandra =)

mimåne
12/10/14, 8:46 PM
#136

Får vara noggrann med att göda upp henne nu så att hon kommer upp i lämplig storlek 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/11/14, 6:59 AM
#137

Hon är jättefin :) Nu är det bara att håla tummarna :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/11/14, 11:14 PM
#138

Hon är idag av sin teckning att tyda fortfarande stressad. Hanen simmar vilt efter henne om han får syn på henne. Det gör att hon blir rädd och skrämd :( Jag hoppas verkligen att hon tuffar till sig för annars finns det nog risk att hon inte orkar såhär. Efter jul har jag möjlighet att flytta henne till ett eget akvarium på tillväxt om det behövs.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/18/14, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Förra julen så byggde jag mitt akvarium på 300L samt bankade ihop en bänk till det. I år är det akvariet fortfarande ett projekt. Ljusmängden ska ökas och jag planerar att göra det successivt för att undvika en stark "ljuschock" och en massa alger. Tanken är att det ska fungera bättre och ge lindrigare algproblem. Tror ni det fungerar? 

Ett annat projekt jag har är en ställning på 2 akvarium. Det här är mina sovrumsakvarium som är placerade precis vid min säng. Där vill jag ligga och dra mig länge om kvällen och morgonen och bara titta på fiskarna!

Utöver innehållet i karen så ska det externa filtret in i en liten skåp samt översta skivan täckas in i svart plast för att skyddas mot fukt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
12/18/14, 10:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Här har jag gjort en ritning över mitt projekt med ställningen.

Tanken är att jag i jul/nyår ska skära till två stycken lämpliga glasskivor och sätta in dem i de översta karet så att det blir "3 st" på ca 30L styck. Där vill jag ha lite olika räksorter. Främst körsbärsräkor i olika färger är intressant.

I det undre är tanken ett växtakvarium som mitt borellii par ska få husera i.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/19/14, 8:17 AM
#141

Det där blir jättebra tror jag :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
12/19/14, 8:20 AM
#142

#140

Det där blir ju kanoners! =)

mimåne
12/19/14, 11:15 AM
#143

Jag hoppas det, men jag nojar mig och är lite orolig över ställningen. Enligt beräknad kapacitet så ska den hålla men tänk så fruktansvärt om det hela skulle braka ihop ovanpå varandra..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/19/14, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#144

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över min röda tigerlotus. Den första bilden är tagen för 7 veckor sedan och den andra bilden är idag. Det har hunnit komma 4 nya blad och den har vuxit rejält. Ska bli spännande att se om den tar sig upp till ytan.

Den går i dåligt ljus och med lite tillsatt pmdd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/20/14, 10:54 AM
#145

Vilken fanyastisk vacker växt, och vad jhar du för sand i akvariumet ? Den är jättesnygg med rosaskimret :) Skall byta bottensubstrat i snäckakvariumet, och den där sanden skulle jag vilja ha där :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/20/14, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#146

Det är faktiskt julas blästersand. Färgen på bilderna är nog lite missledande. Den är strandfärgad egentligen. Vill du ha en sand som är lite rosa skimrande så misstänker jag att du skulle kunna ha julas blästersand och leda färgen mot rosa med ett lysrör med röda inslag. 

Jag hade egentligen tänkt flytta över växten till mitt växtakvarium i sovrummet men nu har den ju rotat sig och växer så bra att jag inte vågar störa den :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
12/20/14, 12:26 PM
#147

Den är väldigt vacker. Jag har funderat på att köpa en men inte gjort ännu.

mimåne
12/20/14, 1:13 PM
#148

Jag har sämre ljus i akvariet där min tigerlotus går än vad du har i dina. Så hos dig skulle den helt klart också trivas Lillyrod! Jag har för mig att det kan komma nya skott när den fått växa upp till ytan så jag hoppas verkligen att den orkar enda upp. Akvariet är 60cm högt så vi får se hur det går.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
12/20/14, 1:49 PM
#149

Jag ska nog försöka med en när 152an är klar för omstart. Om det blir det…

mimåne
12/20/14, 4:16 PM
#150

Det ser jag fram emot Lillyrod! Alltid kul att jämföra lite erfarenheter.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/20/14, 10:37 PM
#151

Då får jag köpa lysrör som ger den färgen :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/21/14, 11:21 AM
#152

Lycka till rovfisk, hoppas det fungerar :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/21/14, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Corydoras aeneus / Metallpansarmal

"Ååh, en hög med mat…"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
12/21/14, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Corydoras aeneus / Metallpansarmal

"Omnom nom nom, smask smask"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/21/14, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

T.v Corydoras aeneus / Metallpansarmal. T.h Otocinclus affinis

"Hördu kompis det här är min mat!"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
12/21/14, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Bakom Corydoras aeneus / Metallpansarmal. Framför Otocinclus affinis

"Okej, ta för dig du. Det är ju ändå jul" 🌺

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
12/21/14, 12:07 PM
#157

Håller dina corys och ottosar ihop i karet? Mina hittar man ofta på samma ställe. Jag ser mina pandor komma farande längs bladen på växterna och leta mat. Undrar om de umgås för mycket??

mimåne
12/21/14, 12:23 PM
#158

När det kommer till vanligt häng i akvariet så är de mestadels vid sin egen art. Mina corydoras vilar oftast i skuggan av ett par rötter medans otocinclusen vill vara bland växterna. Men är det någon som simmar omkring tvärs över rutan t.ex så smittar det av sig och de kan stimma tillsammans väldigt flitigt. De är verkligen bra kompisar och samsas om maten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
12/27/14, 12:07 PM
#159

Mat är gött det ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
12/27/14, 1:04 PM
#160

Ja klart fiskarna ska ha ett julbord också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
12/29/14, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Kan det vara en hona med rom tro… :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chomper
12/29/14, 9:33 PM
#162

Följer det här mimåne!🙂


marta01
12/29/14, 9:34 PM
#163

#161 ser så ut

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Sarah E
1/2/15, 5:37 PM
#164

Hur går det med dina sajicor?

[Jens]
1/2/15, 5:39 PM
#165

Hoppas mimåne ser detta men om inte så avvakta en vecka för jag vet att hon är bortrest för tillfället.

Sarah E
1/2/15, 5:56 PM
#166

Ok. Har ingen koll på sånt :) Jag väntar!

[Jens]
1/2/15, 5:58 PM
#167

Näe, det ska du inte ha eller rättare sagt 'kan' du inte ha utan jag fick det meddelandet utav henne via PM. =) Ville bara förmedla till dig ;)

Det är många av medarbetarna som är bortresta …

Annons:
Sarah E
1/2/15, 6:01 PM
#168

Hehe, nä då är det ju svårt. Tackar så mycket för info :)

[Jens]
1/2/15, 6:03 PM
#169

Så lite så ;))

mimåne
1/7/15, 9:26 PM
#170

Men jens är du här och skvallrar va! ;)

Ja.. Mina sajicor var det.. Det går inte riktigt som jag hade hoppats. Hanen jagar fortfarande honan till och från när han blir på det humöret. Jag kan se på hennes teckning att hon inte är trygg i akvariet ännu och fortfarande stressas av hanen vilket inte alls är bra. I butiken syntes det tydligt att det var en hona men sen jag fick hem henne har hon inte visat några tecken på att hon faktiskt är en hon. Tvärt om kan jag se lila anlag på kroppen och är det fel kön så skulle det kunna förklara varför hanen inte vill samsas med sin kompis. 

Min plan just nu är att försöka göda upp ynglingen och att jag med lite större storlek på fisken ska kunna göra en 100% könsbestämning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lilolizeit
1/7/15, 10:52 PM
#171

Jag har samma här mimåne, fast det är min hona som jagat hanen. Inte alltid, en period var det bara lek å rom som gällde, men sen käkade någon upp all rom, och dom gick tillbaka till sin tråkiga vana igen. Men nu är de lugnt igen.. Så kanske lek på gång.

Hoppas det löser sig för dina snart. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Draken
1/7/15, 11:02 PM
#172

Mina sajicor bråkar sinsimellan de också. Hanen är på honan som sjutton, hela tiden, så hon gömmer sig för det mesta. men imellanåt är det lugna puckar, och då slutar det alltid med att de har lagt rom nånstans ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Tinitusan]
1/8/15, 10:36 AM
#173

fina bilder du har mimåne! har inte tittat in på ett tag, stackars katten har lärt sig att inte bada i karen nu hoppas jag haha ;)

såg din fina planta igen, den som jag fick skott av, har själv varit iväg till affären o beställt en javaormbunke moderplanta då jag försökt få tag på annat än skott ett tag o inte lyckats, 299kr får jag betala så den får allt vara bra stor!

jag är imponerad av att du trots din strikta ekonomiska ståndpunkt lyckas dra ihop så fina projekt, bra jobbat!

mimåne
1/8/15, 11:13 AM
#174

Jag undrar om det skulle bli lugnare om man hade fler sajicor..

Tack för berömmet Tinitusan. Det ligger mycket planering och tid bakom allting för att få det så billigt som möjligt, men jag har inte bråttom någonstans. Planeringen är rolig den också och resultatet när man "blir färdig" (fast det blir man aldrig) och inser att det inte kostat mycket är en mycket trevlig känsla! 

Hur har skotten du fick av mig tagit sig? Jag var beredd på att min planta skulle släppa en del blad vilket den också gjort, men det är verkligen inte många.
Jag är riktigt nyfiken på att få se din moderplanta, den måste vara stor! Du får lov att visa bilder på den när du fått hem den :) 

Och katten har inte hoppat upp på akvariet en endaste gång sedan badet. Tidigare hoppade hon även varje natt upp på det i sovrummet men nu har hon slutat med det också😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
1/8/15, 12:00 PM
#175

Vad tråkigt att det går så trögt för sajica-honan. Hoppas att det vänder snart. Hur går det för marsilea hirsutan?

Sarah E
1/8/15, 12:00 PM
#176

Vad tråkigt att det går så trögt för sajica-honan. Hoppas att det vänder snart. Hur går det för marsilea hirsutan?

[Tinitusan]
1/8/15, 12:08 PM
#177

nja mindre bra för mina skott, malawisarna verkar låta större plantor vara men är på o drar upp skotten, som det är nu är det bara ett av skotten som fortfarande står kvar men det verkar å andra sidan ha slått rot ordentligt

haha ja det ska bli spännande att se hur stor den är, jag frågade extra i affären om det var köptvång eftersom jag verkligen är ute efter en stor, den ska stå som bakgrundsväxt i mitt 720 nämligen, papegojorna gräver så att det får bli växter som fäster på stenar o rötter istället. jag lägger ut bild när jag fått den =)

hehe katter är för roliga, saknar katt allt som odtast här hemma

mimåne
1/8/15, 1:18 PM
#178

Det har inte hänt så mycket med marsilean ännu. De första veckorna flöt den ofta upp då den inte hade slagit rot ännu. Nu börjar rötterna däremot ta sig och plantorna hålls nere i sanden. Jag kan också ana små nya blad som är på väg. Är mycket nöjd med plantornas prestationer så här långt med tanke på hur långsamma de sägs vara :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
1/8/15, 4:13 PM
#179

Ja jag fick gräva ner min var och varannan dag i början. Men kul att den verkar föröka sig!

mimåne
1/10/15, 6:58 PM
#180

"Javaormbunkeproblem".

Innan nyår passade jag på att "ansa" några av mina javaormbunkar. Som jag gjort så många gånger med dem tidigare. Under nyår var jag bortrest en vecka, och när jag kom hem så fanns det inte mycket kvar av ormbunkarna. Bladen var helt bruna även på de ormbunkar jag inte rörde alls. Mitt bestånd var ändå förhållandevis ganska stort och varit med mig länge. Plötsligt över en vecka ruttnade de alla? Det här förbryllar mig. Jag undrar vad som hände med dem. Varenda planta av javaormbunkarna, men ingen planta av någon annan art.

Jag funderar på att åka och köpa in några fler på måndag om det finns till försäljning. Det är ett stort tomt område i akvariet nu som annars varit så grönt och fint.

Det här var allt som blev kvar…

Vad tror ni hände?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/10/15, 7:16 PM
#181

Jag har samma problem med mina javaormbunkar som jag satte i nya karet. En ser pigg ut och det har tom kommit ett nytt blad men de andra ruttnar. De jag slängde ner i 60 liters karet där agassizii hanen går och som bara flyter omkring där ser oförskämt pigga ut. Undrar också varför de ruttnar på roten i nya karet,

Annons:
mimåne
1/10/15, 8:07 PM
#182

Som jag förstått det så kan de dö ut i för starkt ljus. Har du bättre ljus eller andra förhållanden i akvariet du flyttat dina till så kan det spela in. Men mina har alltid gått i det här akvariet och jag har inte gjort någonting annorlunda. Det kom så plötsligt och de ruttnade på en gång. Innan har de mått så bra och växt på duktigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/10/15, 8:35 PM
#183

Det kan nog vara så att det är ljusare där de står nu mot vad det var i stora karet.  En av dem måste gilla ljuset bättre än de andra ; ). Mitt problem löst.

[Jens]
1/10/15, 8:43 PM
#184

Mina javaormbunkar växer som fasiken men däremot så samlar de bös.. fattar inte varför de gör det eller är det att den skapar 'jord' för att växa sig ännu större? De är väldigt fina och inte bruna eller nåt sånt..

Sarah E
1/10/15, 10:05 PM
#185

Det där hände med mina också. Slutade med att jag fick ta bort allt. Och innan dess samlade de också bös. Så fort man rörde dem eller någon Ancistrus gjorde en hastig rörelse virvlade det upp. Knepig växt…

Draken
1/11/15, 12:26 PM
#186

Mina Javaormbunkar smalade bös också jag har dock tagit bort alla, för de började bli fula. men det kan vara ljuset, jag planterade de flesta i hörnan när jag startade upp den, och där är det ljusare och fler ljustimmar än i stora karet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Jens]
1/11/15, 12:35 PM
#187

Intressant att jag inte är ensam om det. Undrar varför ? Är det så att växten vill skapa växtmöjligheter och skapar 'jord' ?

Sarah E
1/11/15, 1:07 PM
#188

Har jag inte tänkt på . Trodde det berodde på att jag har för många ancistrusar som ju bajsar duktigt.

Annons:
[Jens]
1/11/15, 1:08 PM
#189

Jag tänker fritt nu så jag har ingen aning men irriterande tycker jag dock för man vill ju inte ha skiten liggande i växterna.

Sarah E
1/11/15, 1:09 PM
#190

Nä verkligen inte!

mimåne
1/21/15, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#191

I slutet på förra veckan råkade jag komma över två nya invånare. Jag har tänkt att skaffa en till hona till min borellii hane och nu fanns borellii inne i butik så jag passade på :) Honan är rund och fin med lite skillnad i teckningen från den hona jag redan hade. 

Sen fanns det också en alldeles ensam liten sterbai bebis kvar. Jag kunde inte lämna den utan tog hem den till mitt stim sterbai :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/21/15, 7:57 PM
#192

Hon är lite blek men hon återfår sin färg snart ska du se. Jag var ju och köpte ett gäng corydoras Julii och det var tänkt att jag skulle köpa 5 st för jag hade 2 i karet redan men de hade 8 st och jag kunde inte lämna 3 st ensamma så jag tog hem allihopa =)

mimåne
1/21/15, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#193

Jo i påsen är de båda uppjagade och stressade, så honan visar inte sin rätta teckning där men jag fick se henne lite bättre i butiken :) En del hade så mycket blåa inslag att jag blev osäker på deras kön. Jag har aldrig sett sådana "honor" förut!

Jag förstår dig precis när du köpte alla de hade inne. Men tre stycken är ändå inte lika hemskt som att bara lämna en enda kvar. Den hade med stor risk gått ett ensamt liv till mötes av någon som köpt den i okunskap om att de är stimfiskar. Bebisen är så glad nu och simmar runt upp och ner, han hittade direkt sina kompisar och är en i gänget :) Jag vill gärna utöka med ännu fler individer men jag köper när jag kommer över :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/21/15, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Paret borrelli är nyfikna på sin nya familjemedlem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/21/15, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Min "gamla" ap.borellii hona.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
1/21/15, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Ap.borellii hanen från sin bästa sida!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/21/15, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Tittut!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/21/15, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

På jakt efter mat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/21/15, 8:25 PM
#199

Vad härliga de är när de blänger på en sådär : ). Så gör mina med.

mimåne
1/21/15, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#200

Då skulle du bara se den här bilden på min ena Kolglödstetra Lillyrod!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/21/15, 8:57 PM
#201

Det ser ut som det är bäst att du hämtar nåt gott och inte bara en kamera 😃

mimåne
1/21/15, 9:11 PM
#202

Hahaha 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
1/21/15, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Kolglödstetrorna gillar att tugga på en bit räkmix mellan varven.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
1/22/15, 7:54 AM
#204

Vilka härliga bilder :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
1/22/15, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#205

Firrarna tackar Rovfisk :)

Återigen till kolglödstetrorna, de är lite knepiga rackare när det kommer till maten. I butik var de vana att äta flingfoder, men det skulle de banne mig inte få här hemma. Jag ville att de skulle äta cyklops, något som de själva inte alls ville trots mina tappra försök. Jag gick sedan över till vita mygglarver och artemia, det gillar dem.

För någon dag sen kom jag på att jag har ju faktiskt en burk flingfoder hemma. Kanske man skulle ha skämt bort dem lite grann, och så gav jag dem några flingor..

-Ursch fy och tvi. Det var som om pesten serverades till middag!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

marta01
1/22/15, 12:41 PM
#206

Vilka fina bilder och fiskar.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

mimåne
1/22/15, 1:36 PM
#207

Tack marta01 hälsar firrarna :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hanna
1/22/15, 7:08 PM
#208

Vad snygga kolglödstetrorna är!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

mimåne
1/22/15, 7:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Ja visst är de vackra. Särskilt vackra är de intill gröna växter. De är små och lugna också och det passar mig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
1/22/15, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#210

Jag håller idag mina kolglödstetror med ett gäng körsbärsräkor. Om fiskar och räkor passar tillsammans är vida omtalat bland akvarister och min mening är att det passar beroende på vad man är ute efter. Vill man ha ett sällskapsakvarium, eller odla räkor?

Här ser ni hur stor storleksskillnaden kan vara mellan en Kolglödstetra och en ung räka. Räkan fick en puss på ryggen men strosade lugnt vidare som om ingenting hade hänt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/22/15, 7:47 PM
#211

De var verkligen vackra och små! Hur stora blir de som vuxna?

mimåne
1/23/15, 9:59 AM
#212

Runt 3cm jens :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/28/15, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#213

Apistogramma borellii, den nya honan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/28/15, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#214

De två honorna har börjat visa rivalitet mot varandra. Här är de mitt uppe i en duell. Vem ska få den finaste kokosnöten?

Här ser man också tydligt skillnaden på Gammal och ung. Den gamla honan (t.h) är nu 10 månader och jag tycker det syns i jämförelse mot den nya. Men hon har alltid varit liten, min lilla dam. Den nya är betydligt kraftigare byggd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
1/28/15, 9:49 PM
#215

Jag älskar dina bilder! De är alltid så fulla av liv.

mimåne
1/28/15, 9:56 PM
#216

Oj tack Fjordell! :) Vad konstigt hur det kan vara i olika ögon. Jag tycker mina bilder har så dålig och knottrig kvalite, men det är ju så roligt att föreviga ögonblicken i bilder att jag fotar ändå!😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
billy_klara
1/28/15, 9:58 PM
#217

Vad fin honan är! Man ser verkligen skillnad på ''gammal'' och ''ung''. Jättefina bilder. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/28/15, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#218

Ja visst gör man, det syns också så bra på färgerna vem som är ny i hemmet och vem som är herre på täppan. Gamla honan har ju sin vackra gula färg medans den nya inte har tagit mod att visa upp den riktigt ännu

Jag måste visa den här bilden också som jag tog ur en film (därav kvaliten🤪)

Flickorna har huggit tag i varandras munnar och har en riktig kraftmätning på gång. Den nya honan visar sig vara starkast och styr den gamla honan dit hon vill ha henne. Jag har det här på film och bara jag får det fixat med uppladdning så ska jag visa er det :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
1/28/15, 10:43 PM
#219

Oj vad spännande! Det ser jag fram emot att få se!

[Jens]
1/29/15, 5:49 AM
#220

#218 En sådan kamp har jag aldrig sett så det skulle verkligen vara kul att se videon. =)

Fjordell
1/30/15, 1:25 AM
#221

#218 Häftigt! Ser fram emot att se det på film

mimåne
1/31/15, 12:24 PM
#222

Nu har jag fått upp filmen! :) Jag vill passa på och ursäkta mitt filmade så här på förhand. Jag hade lite mycket bollar i luften, telefonen ringde och jaaa.

Jag hade precis matat när jag fick ta fram kameran så därför är det en massa partiklar som flyger omkring också :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/31/15, 1:09 PM
#223

Hehe de gillar inte varandra ;)

Annons:
Sarah E
1/31/15, 4:42 PM
#224

Wow cool! Roligt att få se.

mimåne
1/31/15, 4:49 PM
#225

De är inte så hårda på varandra ändå tycker jag. Lite gruff kallar jag det där ;) De lugnar sig nog också så fort den här kampen är över och de sätter varandra på plats.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/31/15, 4:58 PM
#226

Ja, du ser ju dem hela dagarna så du har ju mer koll. Skulle jag filma t ex mina skalar-hanar när de har lust att gruffa med varandra så kan det se illa ut också men det är det inte för det går över. 🙂

billy_klara
1/31/15, 5:25 PM
#227

Roligt att få se filmen! Mina honor verkar inte heller vara riktigt nöjda i varandras sällskap. Men det ska nog även det gå över någon gång, de har ju bara varit rums'kompisar' i tre dagar ännu. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

mimåne
1/31/15, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#228

Ikväll stoppade jag ner lite levandeföda åt mina fiskar. Paret sajica blev genast som tokiga och for runt som yrväder i jakt på mat. Det var verkligen roligt att se de söka så intensivt även om jag inte fick se dem sluka någon matbit.

Jag gick ut på promenad med hunden. När jag kommer hem är sajica hanen redigt rund om magen. En riktig kula har han fått! Hmm ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/31/15, 8:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Cryptoheros sajica, hane

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/31/15, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#230

Cryptoheros sajica, hona

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
1/31/15, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#231

Corydoras sterbai

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/31/15, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Corydoras aeneus / metallpansarmal

När ska ni ge mig någon rom?!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1/31/15, 8:55 PM
#233

Ohh vad jag saknar sajica. Förstår inte varför mina dog. =(

mimåne
1/31/15, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#234

Neocaridina Davidi / körsbärsräka

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/31/15, 9:02 PM
#235

Pröva igen jens? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
1/31/15, 9:02 PM
#236

Vilka vackra bilder!

mimåne
1/31/15, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#237

Neocaridina Davidi / Körsbärsräka framför en Rosa äppelsnäcka

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
1/31/15, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Rosa äppelsnäcka

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
1/31/15, 9:13 PM
#239

Vit och gul äppelsnäcka

"Hjäälp jag kommer inte ner"

"Luugn jag kommer!"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fjordell
1/31/15, 9:31 PM
#240

Åh, så många fina färger överallt😍

Vargflick-a
1/31/15, 10:25 PM
#241

ÅÅÅÅ vad jag saknar Äppelsnäckor! ;(   Sjukt snyggt kar! Verkligen!

ladygrenners
2/2/15, 12:08 PM
#242

Den rosa äppelsnäckan är superläcker *--*

/Ladygrenners

usvead
2/2/15, 12:36 PM
#243

Väldigt fina bilder 👍

Fifill
2/2/15, 12:38 PM
#244

Äppelsnäckorna är jättefina. Själv blev jag akvarist lagom i tid för förbudet mot att köpa/sälja dem… 😢

Annons:
mimåne
2/2/15, 6:07 PM
#245

Jag minns första gången jag såg äppelsnäckan säljas i butik. Det var ett gäng gula äppelsnäckor. Jag minns dem än idag för jag tyckte de var så vackra och söta. Som små runda gyllene pärlor.

Än idag känns den gula färgvarianten så speciell. Det är min favoritfärg på dem :)

Trots att så mycket talar emot äppelsnäckans framtid inom akvaristiken så kan jag inte tro annat än att de kommer frias. Jag kan inte tänka mig att de ska straffas så hårt när de är helt oskyldiga, hur världen skulle kunna vara så orättvis. I mina ögon är förbudet absurt och vilken människa som helst skulle med lite information inse det. EU kan omöjligt vara sämre. Det finns inget annat än att de inser hur fel det är.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/3/15, 7:45 AM
#246

Vilka jättehärliga bilder. Och filmen var riktigt intressant att titta på :) Det är faktiskt första gången jag har sett honor göra "Lip-lock" :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/3/15, 9:55 AM
#247

Jaså kallas det för "lip-lock" ? Det visste jag inte :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Richard_$$
2/3/15, 4:54 PM
#248

Otroligt fina kar och fiskar! Följer detta :) Vart ifrån är det du beställer växter och fiskar? Hur går det till? Låter jätte praktiskt, men har faktiskt aldrig provat! :)

mimåne
2/3/15, 7:52 PM
#249

När jag beställer in en fisk så kikar jag i sortimentet där min lokala djurbutik köper ifrån (akvarieteknik.se / imazo.se). Finns fisken jag vill ha tillgänglig där så skriver jag ner namn och artikelnummer och ger det till butiken. Då beställer dem in min fisk samtidigt som de beställer sina egna till affären. Det här kan man göra i nästan alla djurbutiker och det kostar ingenting extra!

Man kan också beställa in växter på samma vis, men oftast så köper jag av privatpersoner här på sajten eller på facebook. Det finns en del köp och sälj grupper och där brukar växter annonseras ut ofta. Jag överför summan till privatpersonens bankkonto och de postar växten väl paketerat hem till min adress.

Det finns också en del online butiker som säljer akvarieväxter. T.ex Akvarieväxteronline.se. Det här kan kännas som ett tryggare alternativ än att köpa från privatpersoner men också något dyrare. Det fungerar som allt annat som köpes på nätet, man betalar och det kommer hem på posten någon dag efteråt :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Richard_$$
2/3/15, 8:38 PM
#250

Jaha, okej! Får testa det någon gång :)

Draken
2/4/15, 9:24 AM
#251

Jag brukar också beställa fisk direkt från grossisten genom butiken, det är jättesmidigt och när fiskarna kommer så hämtar jag dem. Dety är himla praktiskt och jag har klarat mig undan väldigt mycket problem som  det ju kan bli i butik (sjukdomar, stress, avtuggade fenor etc.)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[Fiskalwa]
2/11/15, 8:15 AM
#252

Har några guppys nu men skulle också vara kul å ha någon sajica😄

mimåne
2/11/15, 10:33 AM
#253

Jag kan varmt rekommendera dem Fiskalwa, de är verkligen fina och trevliga fiskar :)

Min sajica hona har tagit sig bra nu också. Hon var ju så liten och rädd när hon kom, men nu räds hon inte akvariet och hanen längre. Hon har också ätit upp sig en aning och visar sina gula vackra fenor. Jag tvekar inte längre på könet, det är en hon :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/11/15, 10:42 AM
#254

Dessa snäckor är verkligen inte att förstå sig på. Här har en rosa individ valt att parkera på toppen av en rotala bonsai för att ta sig en tupplur. Onekligen ostadigt kan man tycka men skenet kanske bedrog, för den slumrade där länge och väl. 

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/11/15, 2:33 PM
#255

Fantastiska bilder på otroligt fina fiskar. Det är ju inte utan man blir lite avis. 

#254 Det där med hur snäckor beter sig är ju lite kul. Mina posthorn verkar alltid jobba, de vilar aldrig. Zebrorna sover mest hela tiden.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/12/15, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Jag vet inte vad fiskarna hittat på inatt men någon är skyldig till en stor djup grop framför öppningen till kokosnöten. Öppningen har knappt varit framme tidigare.

Under dagens gång har flera nyfikna varit in och kikat i nöten. Jag har sett en Ancistrus, corydoras och till och med sajica hanen försökte klämma sig in. Det gick inte, han var för tjock ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
2/13/15, 8:09 AM
#257

Nån har haft partay under natten tror jag ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/13/15, 2:29 PM
#258

Haha ja det kan man säga ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
72mm
2/13/15, 9:25 PM
#259

Haha, va kul. Brukar sådant här bara hända rätt vad det är? Eller har du skaffat någon ny firre som utforskar sin omgivning?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/13/15, 10:03 PM
#260

Grottan är egentligen till för ett dvärgciklid par jag har. När de leker i nöten så kan de gräva en liten sandhög utanför ingången för att skymma den. Här har det hänt precis tvärt om, det har blivit en djup grop.

Det finns fiskar som kan gräva lite på det här sättet när de leker och mitt Sajica ciklid par faller inom den ramen. Men det är ett lite udda ställe för dem att gräva en grop på i sådana fall. Honan kan nog klämma sig in i grottan (de lägger rommen i grottor de med) men hanen är alldeles för stor och tjock för att ens kunna ta sig in. 

Jag spekulerar i om jag tro matade kvällen innan med maltabletter och om fiskarna råkat putta in en i grottan. Med tanke på att mina bottenfiskar i så fall skulle ha trängts där i öppningen om tabletten så skulle det kunna förklara att en grop blev till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/14/15, 6:26 PM
#261

Ah! Bra teori. Den tror jag på. Kan se det framför mig: halva akvariet har nosen i hålet och ska in samtidigt med stjärtfenorna gående för fullt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/18/15, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#262

Köpt lite ny fisk idag. Håller på att koppla in dem nu, är det någon som ser vad det är och vågar sig på en gissning?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Oliviahack
2/18/15, 4:32 PM
#263

Pansarmalar, julii?

mimåne
2/18/15, 9:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#264

Det blev 6 st Corydoras trilineatus! De är så vackra. Arten var ett planerat köp, men det var inte planerat att det skulle bli idag. Tanken var om si sådär, 5 veckor? Men när jag råkade stöta på dem kunde jag ju inte låta blir.. De skrek "Köp oss köööp ooss". Och vad gör man inte då.. :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

sauk1
2/18/15, 9:06 PM
#265

De är verkligen fina! Jag fastnade också för dem bland alla pansarmalar.

Annons:
mimåne
2/18/15, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

"Släpp uut oss"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/18/15, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#267

Den första arten pansarmal jag hade, det var trilineatus. En ensam stackare som hade otur att komma till den lilla nybörjare jag var. Men, jag älskade den lilla firren som jag så fint döpte till Malin (mal, malin). 

Sen dess har jag alltid haft en liten extra kärlek till pansarmalar överlag, men speciellt trilineatus ligger varmt om hjärtat.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/18/15, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Corydoras trilineatus.

Sätter på "Tiggar-ansiktet".."Har du någon mat till lille mej?"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
2/18/15, 9:26 PM
#269

Vilka fina fiskar, och bilder 👍

Sarah E
2/18/15, 9:28 PM
#270

Så fina!! Börjar själv bli sugen på pansarmalar, men pygmé då. Tänkte ev till mitt 54-liters med dvärgkulfisk. Men vet inte… Det är lite av en chansning ju :/ Och jag ser att marsilea hirsuta trivs och växer :)

mimåne
2/18/15, 10:01 PM
#271

Jag såg pygme idag i butik också. De var så otroligt pytte små att jag till en början inte ens lade märkte till dem. Det var först när jag läste på lapparna och såg att arten skulle finnas, som jag till slut fick syn på dem. Som små Guppy yngel! Men sååå otroligt söta! Jag har funderat på att skaffa dem senare också till ett annat akvarium, men de planerna kändes allt för osäkra för att slå till idag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
2/18/15, 10:08 PM
#272

Jaha oj! Så små? Men de kan inte ha varit fullvuxna då väl? Om jag inte minns fel blir de 3 cm i vuxen ålder.

Annons:
Oliviahack
2/18/15, 10:19 PM
#273

Ja så hette dom. Min sista sådan passerade här förra veckan. Nu har jag bara 3 albino stackare kvar.

ladygrenners
2/19/15, 10:23 AM
#274

Så fina de är! 😍

/Ladygrenners

mimåne
2/19/15, 10:49 AM
#275

Ja de är underbart söta :) De är ganska små i storleken ännu, så det blir till att ge dem mat två gånger dagligen än så länge.

Oliviahack, hur gamla blev dina och hann du få någon lek på dem? 

Sarah E, de var nog inte fullvuxna nä, de var uppemot 1,5 cm. De sägs ju att de ska kunna bli upp till 3cm men jag tvivlar lite på det och ser 2,5 som en mer realistisk storlek på dem. Över natten som gått har jag funderat på dem och jag blir bara mer och mer sugen. Kanske blir det till att beställa in dem till ett senare projekt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/19/15, 10:55 AM
#276

Hahaha vilket skratt jag fick mig nu när jag kikade i mitt ena akvarium!

Det ser ut som om en jordfräs har varit framme och igång hela natten! Hela botten är upp och ner vänd!

Det är sajica hanens verk. Han har grävt jätte många gropar i hopp om att göra en bra leklplats till sin hona. Tydligen har ingen av dem varit tillräckligt bra åt honan, så många som han fått gräva 😃 Jag måste ta bilder på det här så fort akvariet tänds, ser förjävligt ut minst sagt haha!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

72mm
2/19/15, 11:25 AM
#277

#276 ja, se där. Typiskt fruntimmer! :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
2/19/15, 11:41 AM
#278

Jamen självklart! Barnkammaren ska vara av det finaste 😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/19/15, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#279

Fiskarna har det minst sagt stökigt hemma hos sig efter nattens partajande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2/19/15, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#280

En stackars cryptocoryne wendtii brown har nästan helt grävts över. Nu sticker bara några blad upp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/19/15, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#281

Och här har skott av vallisneria spiralis tiger fått sig en omgång. Några hänger med rötterna i luften.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/19/15, 1:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#282

En annan rejäl grop. Och ännu är det inte färdiggrävt. Jordfräsen sajica håller som bäst på att "förbättra" en av hans tidigare gropar för att tillfredsställa honan.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Oliviahack
2/19/15, 2:03 PM
#283

Den sista blev väl ett år kanske lite mer. Minns inte riktigt när jag köpte dom men dom var inte "unga" när jag köpte dom för de växte inte nåt mer här! Nepp ingen lek tyvärr.

mimåne
2/19/15, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#284

Här har vi damen som hon ser ut idag. Gula vackra fenor.

Hon låter fortfarande hanen gräva för allt han orkar och står själv och tittar på. När han är färdig inspekterar hon gropen.

-"Nä, gräv lite till här och flytta det där till vänster, sen kanske.." 

Undrar hur länge de ska hålla på😃

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
2/19/15, 4:25 PM
#285

Så fantastiskt vacker!

mimåne
2/19/15, 4:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#286

Och jag som tyckte de hade grävt mycket imorse…

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
2/19/15, 4:31 PM
#287

Mycket vill ha mer…..gropar :D

Draken
2/19/15, 5:20 PM
#288

Jättefina :D Själv jagar jag albino med ljus och lykta, har inte sett dem i affärena på ett tag. Har ett gäng på 4, men vill ha några till.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
2/19/15, 7:05 PM
#289

#286 Rena rama jordfräsen 😃

mimåne
2/19/15, 7:19 PM
#290

Haha ja sandsnäckorna får fly fältet! 😃

Rovfisk, här ser man faktiskt ofta albino. Det är den och metallen som är vanligast här skulle jag vilja påstå. Även om de finns till beställning så hoppas man ju ändå stöta på dem så att man slipper vara bunden att köpa om beställningen råkar se kass ut.. Därför köpte jag trilineanus nu även om jag hade tänkt vänta ett tag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2/19/15, 7:20 PM
#291

Nu fortsätter vi tråden och alla diskussioner i en Del 2!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: