Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1247 ggr
Vovisch nr2
0

Kampfisk och Dvärggurami

Har läst en del andra trådar om just detta ämne men har inte riktigt fått svar. Har iaf två akvarium på 64 liter, ett av dem ska jag stänga ner. I akvariet som ska stängas ner bor det nu en ensam dvärgguramihona som nyss förlorat sin partner.  I det andra som jag vill flytta henne till bor det en Kampfisk, små Ancistrusar, tre små platys och två små guppys. Det finns gott om gömställen i form av rötter, växter och stenar. Kampfisken är fredlig förutom en gång för ett halvår sedan som han var på platysarnas fenor under en kort period, sedan har han varit snäll mot de andra invånarna. Om jag nu ska försöka testa att flytta fru Gurami, ska jag ha henne i en plastpåse i akvariet och se hur kampfisken beter sig? Eller är det bara en dum idé att ens försöka?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Tinitusan]
0

försöka tycker jag du kan göra bara du håller uppsyn o är beredd att plocka upp henne direkt om det inte fungerar.

ElinvBorg
0

Ja olika labyrintfiskar ska man ju inte ha tillsammans men nu gäller det en hona och en hane och inte hane+hane. Så det är nog värt att testa som Tinitusan skriver och under uppsyn :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[raichu]
0

Har du tur så har du två väldigt fredliga varelser och då kommer inget att hända henne, annars lär det kunna gå utför väldigt fort. 😎

Har du ungefär samma vatten i båda karen så kör på att bara slänga över henne. 🙂

usvead
1

Det kan ju också vara så att dvärgguramihonan är mera på hugget än kampfiskhanen…..

Vovisch nr2
0

Har nu guramin i en plastpåse i det andra akvariet. Kampfisken ignorerar henne än så länge, om en stund är det nog dags att släppa ut henne. Kommer ha de under uppsikt under hela kvällen, hoppas det funkar!🙂

[raichu]
0

#4 sannolikheten att en dvärgguramihona skulle mobba en kampis-hane är extremt liten. 😎

Vovisch nr2
0

Dvärgguramin har varit i sedan en kvart nu. Allt går bra men konstigt nog är frun den dominanta. Kampfisken spänner upp sig när guramin kommer sedan tar hon fram spröten och känner på han, kampfisken simmar undan med guramin hack i häl. Men tror det kommer lugna sig snart, guramin håller fortfarande på att undersöka allt. Känns ändå bättre att det är guramin som jagar bort kampfisken och inte tvärt om. 🙂