Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1022 ggr
Litenloppa
0

Vilken art fungerar med räkor?

Jag behöver hjälp att hitta rätt art till mitt kar! Vill ha ett "huvudnummer" till karet i framtiden men med bristande kunskap är det svårt att veta vad som fungerar på alla plan. Letar efter en fisk som; - runt 5-10 cm vuxenstorlek - Något som "syns" lite extra t ex stark färg/vackra fenor/speciellt beteende/mönstrad. - ska kunna gå i 112 liter tätplanterat akvarium och samsas med leopard danios, Platy, pansarmalar och räkor. - trivs med att vara 2-3 stycken dvs ingen stimfisk. - Ph ligger på strax under 8 nu men är på väg ner tack vare rötter och soil, tempen är 24-25 grader. Har varit sugen på Dvärggurami eller Kampfisk honor men dom går bort då dom antagligen kommer käka räkor..? Apistogramma? Ger dom sig på vuxna räkor? Kikar lite på killis också, hur är dom med räkor?

Lillyrod
0

Jag tror inte att apistogramma ger sig på vuxna räkor men man kan aldrig vara säker. Båda mina hanar äter snäckor iallafall även om det är lite storlek på dem. T ex Baenschi hanen har ganska stor mun så det beror nog lite på vilken sort du väljer.

Killis vet jag inte hur de är med räkor.

[raichu]
1

Dvärg guramier kommer inte att ge sig på dina vuxna räkor och eventuella räklingar är ändå redan nu dödsdömda så. 😎

[Udoon]
0

Det beror ju på vad det är fär räkor. Är det typ körsbär eller något annat smått skulle inte jag ha kamphonor. Mina hanar blir jätteglada när jag slänger i dåligt färgade körsbär till dom som lördagsgodis, så risken finns ju även med honor. En bra tumregel är att ha räkor ihop med fisk som inte får plats med räkan i munnen 🙂

Litenloppa
0

Lyckades hitta sökfunktionen här på forumet och kunde läsa att killis gärna tar räkor. Angående räklingar-det är väl som med yngel dvs vill man odla får man ha odlingskar annars låter man naturen ha sin gång så att säga? Får tänka ytterligare ett varv på om räkor är så viktiga för mig. .. eller ett nytt kar kanske haha ;)

Sara97
0

ett nytt kar! akvarium är lite som m&m's -har man tatt en måste man ta en till haha.. kanske Honungsgurami? vet ej om de äter räklingar men vuxna räkor får i alla fall inte plats i deras mun.

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[raichu]
0

Honungsguramier funkar de med ihop med alla sorters små räkor, men även de tar ju räklingar. 😎

Ska man ha fisk och räkor ihop och ändå ha en chans till räklingarna klarar sig så är mycket små yngel, Parasphaerichthys lineatus/ocellatus, Iriatherina werneri, Corydoras pygmeus, Boraras neavus och liknande som gäller. 🙂

[Udoon]
0

Har man tätt planterat kan det funka också, jag har mina körsbär med Guppy, men det kommer räklingar på löpande band ändå, så hopp finns det nästan alltid🙂

Litenloppa
0

Jag har inget behov av att få fram massa räklingar men vill förstås att dom vuxna räkorna ska våga röra sig och inte bara ligga och trycka i gömställen hela tiden.

Hell
0

#6 Jag skulle inte ha trådfensregnbågar (i. werneri) tillsammans med leoparddanios och platys. Det är nog lite för snabbt tempo för dom i det karet då känner jag. 😉Men de går super att ha med räkor, precis som du säger. Jag tvekar på killis (…men det finns ju många olika sorter!) och Gurami av samma anledning.

#8 Har du många räkor så ökar du chansen för att de tuffar på sig, och har du mycket växter "brukar" det gå bra oavsett.

Har tyvärr inget tips på nåt bra blickfång, men hoppas du hittar något! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[raichu]
0

#9 Jag sa inte att hon skulle ha trådregnbågarna ihop med danio och Platy, sa bara att om man vill ha räklingar så är det dessa sorter, små yngel och liknande som gäller. 😉

Hell
0

#10 Haha, helt sant! Tänkte mest eftersom det var set up:et som beskrevs i TS är det värt att nämna att det kanske inte är en superkombo. 😉

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[raichu]
1

#11 Det har du däremot en poäng i. 😊