Mitt fynd på blocket!
Det här är akvariet jag köpte på blocket i. Fredags. Jag är skitnöjd! Trehundra för hela paketet(som han sedan skänkte till barndiabetesfonden.man kunde få få akvariet om man visade upp ett kvitto på att man hade skänkt pengarna, men jag hade bara kontanter för tillfället): akvarium (100l)ca ettår gammalt,pump,ljusramp,stenar (han hade dykt efter stenarna i Grekland!) rot och en växt och mollyyngel. Jag flyttade över ynglerna till mitt 54l och tog mina dvärgguramis och några växter och kokosnötgrottan som honugarna gillar,och flyttade dem till det "stora" . Självklart ska jag köpa mer växter (tips på vad som kan passa?) Jag behöver också någon algätare/städpattrull (tips?) i det lilla karet har jag ottosar, men de vill jag inte flytta, de blir så bleka av skräck när jag tar upp andra fiskar och tänk om jag skulle ta upp dem?då skulle de nog dö av skräck.+de är extremt svårfångade… Så.. Vad tycks? Jag tog halva vattnet från det lilla akvariet och fyllde på resten. Pumpen som jag fick till, märkte jag att han nog aldrig hade gjort rent den,för där den suger in vatten var helt täckt av brun gegga som luktade rutten sjötång. och filtermassan som är vit när man köper ny, var också full av brun gegga så då blev det rengöring av den också. (Ja jag gjorde rent hela) MEN, jag kramade ut filtret från min andra pump i vattnet så de goda bakterierna är med. (Gjorde jag rätt eller har jag klantat mig?) filtret var verkligen jätteäckligt. Jag ska köpa ny filter massa och nya Sugproppar, för som bilden visar; vägrar den att sätta sig på glaset. Ursäkta den långa texten. Kom gärna med kritik och förslag på förbättringar :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tjusigt, vilket kap!!! 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har vallisinera i det andra karet och innan jag köpte guramisarna var De långa gröna och fina, nu ser de ut Som flisiga trådar.. Och då var de ändå relativt tjockbladiga men guramisarna gick amok på dem .såå jag vet inte om jag vill ha vallisinera i det nya karet,även om det är en fin bakrundsväxt. Aja vi får se. #1 ja ett riktigt bra kap!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det var ena tråkiga fiskar. Förstör de växterna. Du får hitta något lite tjockbladigare till dem då.
Min anubias Är den enda som klarar sig utan bett och slitningar, så jag tänkte Köpa några storväxta(?) långa sådanda. Sen är det min favorit växt så det är ingen tvekan på den hehe:)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Åh precis ett sådant kar som jag också🤪 behöver, avis. Finns inget begagnat nu och finns inget på blocket, jo en, som det var trasig el på … :/
Sen tänker jag mig en ludwigia strax framför nöten i Vänstra delen och kanske vattenspikblad i högra delen. Tänkte också javamossa på roten och javaormbunke mellan roten och ett par stenar vad tror ni om det? Och fler svärdplantor och EVENTUELLT några vallisinera gigantea längre bak…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Man hittar mest 50-54 liters på blocket tycker jag.. Men nu hade jag riktigt tur! #6
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Sant 60 liters kommer oftare..
Gratulerar till ett fint akvarium och ett bra köp :) Vad roligt med lite nytt! Om du har fiskar som sliter sönder växter lätt så kanske du behöver "stadigare" lite mer robusta växter. Jag säljer hornsärv om du vill ha, den tycker jag att skulle passa perfekt då den även kan växa sig lång och fungera som flytväxt, vilket Gurami gillar :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne! Jag skulle jättegärna köpt men jag kan inte överföra pengar på något sätt annat än kontant i handen så då blir det väldigt svårt… Eftersom vi bor på två olika håll i Sverige haha men ja det är sant, guramisar gillar mycket växter och tydligen gillar mina att slita sönder dem också så då blir det svårt att få dem i en miljö de gillar.. Fast det är lite konstigt tycker jag…varför göra sönder något som man gillar?? Och inte är det nåt brist på vegetabiliskt föda för de får tabletter med aljer. Så jag vet inte vad det är med de små rackarna….
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Jag förstår. Jag hoppas du får tag på något närmare :)
Självklart!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
kollakolla! köpte mer växter och fel sugproppar. så då blir det halvliggandes pump i några dagar till… suck men kolla den lila växten till vänster, den var väl fin, jag villeigentligen ha en ludwigia repens men de var slut så det fick bli en lo..lobel…lobello…lobella…. nånting i stället :) men ack honungarna är på vallisineran:( man ser små tuggor överallt redan…. ) ena dan rik på pengar, andra dan pank men rik på växter till akvariet. pengarna väl spenderade! jag lovar om jag hade fått bestämma helt hade det vart sand i stället för sten/stortgrus. men morsan är orolig att det blir lerigt och är inte det konstigt för inte är det hon som står och städar och byter vatten och isåfall handskas med "leran" men men. (jag lovar jag har skötat ihgälhennes öron men hon lägger dövörat till…) det är hennes envishet mot min envishet… tröttsamt jag vet!
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det var väl tyvärr lobelia som diskuterades i en annan tråd. Inte en akvarieväxt så den kommer inte att överleva.
nej nej jag kan nästan svära på att det slutade på o…
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är svårt att se för bilden är ljus precis där den står. Vi får vänta på mimåne. Hon är nog bäst på växter : )
ja hon är ju så bra på växter! mimåne var är du?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Här är jag :)
Det är mest troligt en lobelia. Den här har odlats helt eller med toppen ovanför vattenytan och därför är den röd även på ovansidan av bladen. I akvarium blir den vanligtvis grönare i färgen.
Det finns en del olika arter av lobelia och det är möjligt att du i butiken fick höra hela latinska namnet som slutade på något med "o".
kolla! jag passade på att lägga i sand i akvariet när mamma nu är bortrest ett tag och jag är helt själv.(känner mig som ett busigt barn haha) dock är gruset under, som man kanske ser men det är flera cm sand ovanför, och jag kan bara säga att det är såååå mycket lättare att plantera växter!! det här här sand från havetsbotten (snare strand) och jag kan säga att det tog sin lilla tid att göra rent 10 kg sand. (4-5tim) 2 stora grov sköljningar i en hink, sen ca tvåtilltre finsköljningar ien liten glassburk (ca 5 dl åt gången), därefter kokning i 5-7 min , (också ca 5 dl åt gången) sen ner i en ren hink med kokandes vatten och tre genom sköljningar… så jag kunde dricka vattnet i hinken med sanden,(testade inte dock) men det var helt glasklart vatten. alla fiskarna verkade som om de tyckte att jag var jättedum som inte hade gjort det här innan, de var verkligen jätte glada och såå nyfikna på den nya sanden. alla utom Lennart nr2 (ancistrus) som kör inte nudda sanden och "hoppar" mellan stenar och växter. men jag gjorde en liten ö i mitten med de "gamla " gruset och jag blev riktigt nöjd! bara en ludwigia repens och nya sugproppar till pumpen och några musselblommor (kanske) så är jag done! men va tycks?gjorde jag rätt? (skrattar lite åt mig själv för jag vet att jag inte kommer att vara klar…nånsin..)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#19 men vilka lurendrejare! får man göra så? men jag antar att man bara får tacka sig själv för att inte kolla upp det. konstigt nog, så när jag tar upp den ur akvariet är den helt grön överallt. men väl nere i karet är den lila… hm jag tycker den är fin i alla fall och den får vara där så länge den ser fräsh ut, men tack mimåne! då vet jag det till en annan gång.
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det är hur snyggt som helst Sara97. Tyvärr lär det bli så att sanden silas ner mellan det större gruset och "försvinner". Varje gång man rör något eller planterar om så kommer gruset upp. Jag hade det så i mitt 152-liters ett tag och då var det ändå mindre grus och inte så mycket men det kom upp ändå.
Men när nu mamma ser hur fint det blev så går hon säkert med på att byta ut helt så småningom 👍
haha aa!! lillyrod tack. vi fårse om sanden försvinner.. iså fall fårjag väl bara hämta mer(?)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hej Sara vilket fint akvarium! Du hade verkligen tur som hittade det på blocket =) Gillar växterna och stengrottan! Tror som lillyrod att sanden kommer att försvinna ner i gruset så småningom. Angående lobelian så här jag börjat googla växter innan jag köper dem. Personalen i butiken får vänta lite, men jag slipper lägga pengar på en växt som inte överlever. Nu senast såg jag en jättefin med lila undersida, men den är inte alls en akvarieväxt och förväntas dö inom 2-4 månader om den hålls helt under vatten. Tråkigt att de tar in vad som helst men så är det. Om du vill ha lite rött så tycker jag att Ludwigia är en jättebra växt, lättskött och växer bra och blir bara rödare med tiden! =)
#24 tack för tips! men är inte röda växter lite svårflörtade, vill ha mycket näring o co2 o så?? angående sanden så är mycket redan på botten under gruset eftersom det är stort grus (1-2cm) men ändå så går sanden över gruset… men vi får väl se, i så fall har jag ju en anledning att åka till stranden igen. :) en fråga, min syster gillar corydoras , kan jag ha det nu? jag menar de har isåfall några centimeter till gruset, för inte bökar de ner såå långt? men jag kollar med er först :) tack
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Tror Corys vill ha 2-3 cm, och då måste du byta, om du inte köper fiskar som behöver sand så blir det ju mindre tvingande…

Jag har ludwigia i mitt nano, helt utan high-tech alls, varken CO2 eller starka lysrör.
De trivs fint och blir bara rödare och rödare! 😃
vilken ludwigia? repens? nu blir jag suugen! på röder växter asså, haha. och speciellt om de inte kräver hi tech.. men vad menar du? tvingade? jag förstår inte vad du menar burmamys..😕
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Ja visst är det nice med röda växter trots low tech =) Jag menar bara att om du köper fiskar som behöver kunna böka i sand, då kommer du bli tvungen att byta ut gruset till sand om ett tag. Om du håller dig till fiskar som inte behöver sand då kan du göra som du vill, behålla gruset eller byta, eftersom det inte är viktigt för fiskarna. Utgår ju från att du är djurvän och tycker deras välmående är viktigt (länge leve djuren!)! =)
självklart! därför jag hör med er vad som är bäst.. dock gillar jag själv inte corydoras…jag har fastnat för guramis av alla slag hehehe :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Vad fint du har gjort det Sara97. Jag måste däremot hålla med om att det är bästa att byta ut bottenmaterialet helt om ni ska skaffa corydoras då sanden kommer att sippra igenom gruset så småningom.
Dum tanke men om sanden sipprar igenom så kan man ju lägga på mer sand, då blir ju botten lite mer lucker istället för så bastant som den skulle bli med bara sand, eller tänker jag helt galet?
För övrigt väldigt snyggt inrett, det är genomtänkt.