Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3734 ggr
Sarah E
0

Eklöv, hur funkar det?

Har kollat runt och läst om Apistogramma och märket att det verkar vanligt att ha eklöv i karet. Vet att man har det för att sänka pH. Finns fler anledningar till att man har det? Ska man koka/blötlägga dem först? Byter man ut dem efter ett tag?

Lillyrod
0

Tydligen så gillar de att böka runt bland löven och leta mat. Jag har också sett bilder på apisto som lekt under ett löv. Inte så smart av dem kanske men ändå. Låt dem ligga i hett vatten åtminstone så att inga ovälkomna djur följer med ner i karet. 

Jag har själv funderat på att lägga i löv men inte kommit dit än.

burmamys
0

Jag kokade mina, sedan fick de svalna och torka ut innan jag la i dem. Räkorna mumsar gärna på eklöven, även på andra blad som lossnat och börjat förmultna. Jag har förstått det som att de sänker pH tack vare organiska syror i just ek, bidrar med lättsmält växtmaterial (mat) till fiskar m.fl. och naturligtvis näring i form av kväve m.m. till växter, och att de inte innehåller ämnen som kan vara skadliga för fiskar/räkor/snäckor. Finns säkert någon som vet mer detaljerat…? =)

Lillyrod
0

Sjunker torra löv? Alltså jag fick lust att ut och plocka nu ; ) Det finns massor med ek runt här och de torra bladen ligger kvar på marken.

burmamys
0

De sjunker lååångsamt =) Mina är fortfarande lättviktiga men stannar på botten så länge de inte störs. För säkerhets skull ligger roten lite över dem. Var det en månad sedan jag la i dem? Typ nåt sånt =P

Lillyrod
0

Då lär de förmodligen fara runt som en virvelvind i mitt stora kar : (

burmamys
0

Ja lägg en sten eller rot på dem så de håller sig på plats =)

Sarah E
0

Jag har samlat ihop ett 30-tal löv idag. Man kan ju göra som med rötter, låta dem ligga i blöt tills de sjunker. Tänkte försöka skapa ett riktigt mysakvarium till mina framtida Apistogramma. Tycker dessutom själv att det ser snyggt ut med eklöv i akvarium :) Men när måste man byta ut löven då? Och hur mycket ska man lägga i?

Sarah E
0

#2 Höll du dina på plats med stenar Burmamys eller höll de sig sjunkna (om än lättviktiga) direkt efter att du la i dem? Har pH sjunkit sen du la i dem?

burmamys
0

Jag kilade fast dem under roten =) Har tyvärr inget pH-test men utgår från att pH har sjunkit lite. Men så här jag också soil som ska stabilisera pH på omkring 6,5.

burmamys
0

Härligt att du har plockat så många! =)

Sarah E
0

Ok men då får jag hålla dem på plats med rötter eller stenar. Ja det blev en hel del men lägger väl inte i allt på en gång.

burmamys
0

Jag har 2 i mitt Nano, samma som jag la i för en månad sedan =) Och kanske 10-12 kokta torkade i lådan.