Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 3783 ggr
Litenloppa
0

Få igång suget på häverten?

Hur tusan får man igång suget på häverten så att man kan "städa" botten? Jag tycker att jag har viftat åt alla håll men inget händer och det börjar ligga lite väl mycket skräp på botten nu, både avföring och lite gamla växtdelar som ruttnar… Jag har ju inga bottenlevare ännu då karet är nystartat och sandsnäckorna är inte så många än heller.

Gronstedt
1

Sug  😉. Det startar inte av sig själv, du måste suga igång den. Sätt truten till nedre änden och dra upp vattnet så att det kommer över "kröken" och lägre än slangänden i akvariet. För att underlätta kan du ha änden i akvariet ganska nära ytan när du börjar, när det väl rinner kan du föra ned den till botten - så länge den fria änden är ännu längre ned.

Litenloppa
0

Akvarie sup 😣:o ;) Nåja vad gör man inte… haha. Tur man är härdad från jobbet med diverse läbbigheter.

marta01
1

Jag behöver inte suga, jag börjar med att fylla den med vatten, sen lutar jag den så det börjar rinna sen sätter jag ner den utan att ändra vinkeln, sen brukar det funka, kan behöva göra om det, om det inte fungerar. Det viktigaste är att akvariet är högre upp än var du nu har andra änden.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Litenloppa
0

Ja jag provade det men så fort jag riktade munstycket mot sanden (för det är ju där skräpet är)så slutade det att rinna… Andra änden har jag i en hink på golvet.

[Udoon]
0

Jag behöver inte suga på någon av mina, en har en blåsa på som jag pumpar med handen för att få igång den, och den andra ska man köra upp o ner ett på gånger för att den ska få igång suget.

Litenloppa
0

Jag har provat upp och ner, bak och fram, sida till sida. Dålig teknik har jag helt enkelt.

stickanw
0

Jag har också en sån som man skall pumpa med , funkar var femtioelfte gång. Så jag brukar lägga pumpdelen utan slang i akvariet och låta den fyllas av vatten. Sedan lägger jag i slangen i akvariet med öppen utloppskran eller ventil så att även den fylls med vatten, stänger kranen och kopplar samman slang och pump under vattenytan och flyttar utloppet till en hink och öppnar kranen. Bökigt men funkar för mig.

Lojs
1

Jag brukar fylla slangen med vatten från kranen, hålla en tumme för var ände, sedan stoppar jag en ände i karet och andra i en spann på golvet, funkar enkelt och smidigt utan risk att dricka akvarievatten. ^^

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sara97
1

jag suger. (och det där lät lite som om jag harjätte dåligt självförtroende..) nä men jag suger, ett snabbt sug(och det lät inte fel alls..).så man behöver inte få vatten i munnen, det har jag aldrig fått. eller så kan man suga tills det har kommit vatten i halva slangen så rinner det av sig själv sen. i början höll jag på att ta in vatten,lyfta,ta in vatten,lyfta. och när det väl funka, så var hinken nästan full. till slut tog jag mig i skinnet och sög. det går fortare och smidigare utan en massa slabb på golvet.. (ursäkta, att det låter lite konstigt, jag sitter och skrattar själv här haha. men jag kan inte formulera mig på ett annat sätt)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Lillyrod
0

Ha ha ha Sara nu fick jag mej ett gott skratt jag med. Jag gör precis som du. Snabbast och enklast. Det har hänt att jag fått smaka lite vatten men oftast klarar jag mej från det  😂

Sara97
0

jag bjuder på den 😂😉

LÄNGE LEVE DJUREN!!