Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 708 ggr
Helben
0

Hinna på ytan

Har ett jordakvarium som är en månad gammalt. Funkar bra, fiskarna glada, växterna har satt fart, inga alger. Satte in musselblommor i torsdags. Under helgen var jag borta. När jag kom hem igen verkar det som om timern till ljusrampen lagt av och att det därför varit mörkt hela helgen och filter/luftning varit av. Nu är det en regnbågsfärgad hinna på ytan, som inte försvinner med filtrering. Har också försökt att suga upp den med hushållspapper, funkar inte. Vad kan den bero på? Hur blir jag av med den? Kan ju inte vara nyttigt…

mimåne
2

Proteinhinna. Uppkommer av näringsämnen i vattnet från t.ex mat. Det är inte farligt för fisken. Filtrering brukar kunna hjälpa förutsagt att pumpen är rätt placerad och innehåller rätt filtermaterial.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Helben
0

å vad är rätt placering och rätt filtermaterial? Har skumgummifilter och luften går diagonalt från ena kortändan till den andra

mimåne
0

Utblåset placeras jämt längs med ytan för att det ska bli bra krus och rörelse på den. Precis som du satt den så att den går tvärs över akvariet är bra.

Olika filtermaterial har olika påverkan på vad som filtreras. Det finns filtermaterial där det är tänkt att smuts filtreras bort och material som renar små partiklar/dimma och ger ett till synes rent vatten. Ett sådant material är till fördel här.

Medarbetare på akvariefisk ifokus