Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1642 ggr
desire_amelita
0

Frågor om axolotlbebis.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Köpte mig en axolotlbebis idag då jag blivit helt förälskad i dessa underliga varelser. Den bor just nu i ett akvarium på 200l dock utan sand då jag förstått att de kan äta detta och i värsta fall dö. Nu till frågan: Då jag inte vet ålder på vår Axolotl så undrar jag ungefär hur stor den behöver vara för att jag ska kunna ha i sand i karet? (Den är ca 8cm i dagsläget skulle jag tippa på) Tacksam för svar!

Lilolizeit
1

Vid 8cm kan de ha sand i akvariet. Det hade mina och det har inte varit några problem.. Men tänk på att köpa finkornig sand.. Typ julas blästersand eller den finkorniga rådasanden.

Köp gärna en kompis till den så hen får lite sällskap framöver.

Vet inte om det bara är bilden som luras, eller har hen blivit av med en bit av ena fram benet?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

desire_amelita
0

Ja julas blästersand var tanken men det får vänta på sig ett par dagar. Det stämmer, den har inga "fingrar/tår" på det benet. Men vad jag förstått så växer de ut igen? Det var så redan på zoo, anser att jag räddade den därifrån, de hade grus i akvariet och stackaren hade bara en växt att gömma sig under. Det blir en kompis snart, zoo jag köpte axolotlen på hade bara just denna för tillfället. Jag skulle gärna vilja ha en viltfärgad men tydligen kunde de bara beställa hem en pearl?!? Hur ser dessa ut? Tack för svar!

axa
2
desire_amelita
0

Jag har googlat mig igenom en hel del som har med axolotlerna att göra men problemet är att när jag söker på pearl så kommer det bilder på alla möjliga färgkombinationer, lite svårt att avgöra vad just pearl är i det fallet då. ;)

axa
1

#4 Akvarielagret har sin variant som kallas "Pearl Gold Albino", men axolotlar är inte min starka sida inom akvaristik.

desire_amelita
0

#5 Jag hade läst den, jättebra info, tack ändå! #6 Det förklarar saken, tack för hjälpen!

Lilolizeit
1

Pearl har jag sett på både gula och Albino. Armen/handen kommer med största sannolikhet växa ut igen, dock kan det bli fel antal fingrar osv. Bevaka skadan noga bara, de får lätt svampangrepp. Konstigt att de inte kan ta in viltfärgade. Den brukar vara vanligast. Var i landet bor du? Om den hade grus i akvariet innan, så kolla att den verkligen får i sig mat och att den bajsar som den ska. De är ofta förstoppade efter att ha bott i ett sånt akvarium.. Vad matar du med?

desire_amelita
1

Hur lägger man tidigt märke till ett svampangrepp? Är det salt som gäller då? Jag bor i Skaraborg, Mariestad. Ska kika runt lite då jag antar att dom Växer som ogräs o jag måste ha båda i snarlik storlek. Den har inte ätit ännu, har prövat både med myglglarver och artemia, mygglarverna köpte jag med för att den fått detta på zoo, tänkte att det var ettsäkert kort men icke! Ska försöka strax igen. Kan den vara stressad och därför inte äter tro?

desire_amelita
1

Tog en större bit mygglarver och försökte handmata, la till slut allt framför nosen på den så nu har den käkat något iallafall. Tummen upp! :)

Lilolizeit
1

försök att låta bli mygglarver mer än till "godis" eller vid total matvägran. Röda mygglarver kan dessutom ge allergier hos människor. Ge istället mask, -dagg, kompost, metmask. Klipp dom i mindre bitar om dom är för stora. De finns att köpa på vissa djuraffärer annars på typ sportfiske butiker.. Vid svamp blir det som en vit hinna eller ett vitt ludd på de drabbade området. Många Axolotl där av svampangrepp men om man upptäcker tidigt så går det att behandla med saltbehandling, - kan gå in mer på det om de skulle behövas senare. Som växer inte speciellt snabbt, men de e lättare att få tag på små Axolotl från djuraffärerna.

desire_amelita
1

Kanonbra info, tack! Kände att jag var tvungen att prova mygglarverna för att se om den åt, det blir artemia imorgon. :) Vi bor på landet så jag tänkte gräva lite i vår och skaffa mig en egen liten maskodling, bra för sötnosen och billigt för mig, perfekt!

Lilolizeit
1

Låter som en bra idé. Min erfarenhet är att artemian mest flyger runt i karet närmande matar med det.. Men har du ingen mask hemma så är det ju bättre än inget :) när ja har matat med frysfoder så har jag använt en liggande glasburk att lägga maten i, så även om de flyger runt så blir de väldigt begränsat och de kommer ner på botten på hyfsat samma ställa igen.

desire_amelita
1

Ja, jag ska köpa lite metmask imorgon tänkte jag. Läste här att någon som tagit över dina bebisar använde snapsglas för att få ner det på botten o det funkade fint för mig med. Jag får städa lite extra helt enkelt.

Lilolizeit
1

Ja precis, hade ett par här som köpte två små av mig. :) va bra att det funkade :) det är ju lättare att hålla rent nu också när du inte har någon sand på botten än.

desire_amelita
1

Lille Draken har blivit mer social de senaste dagarna, han utforskar sitt stora nya hem mest hela tiden. Igår köpte vi sand på Jula och idag blev det fler växter.

desire_amelita
0
desire_amelita
0
desire_amelita
1
desire_amelita
1
desire_amelita
1
Lilolizeit
0

Så söt hen är! :):

desire_amelita
0

Ja det är en riktig snygging. ;) När kan man se könet ungefär?

Lilolizeit
1

Det kan variera från typ 6-18 månader å ibland senare..