Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1156 ggr
Lizelda
0

Hur snabbt blir det rötter?

Jag har startat upp ett nytt kar för ett par veckor sedan med rätt mycket växter och platys som går in det. Men min stackars mal är kvar i pluttkaret :( Jag vill släppa i honom i det stora karet men han river upp växter som bara den och han får absolut inte dö! Så hur länge ska karet vara igång innan jag utan minsta risk för dödsfall kan flytta honom och hur lång tid tar det för växterna att få tillräckligt med rötter för att han inte ska riva upp dem?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
0

Ja det här var ett svårt dilemma. I ett nystartat akvarium så tar det tyvärr ganska lång tid innan växterna kommer igång. Det kan ta någon månad innan de vant sig vid de nya förhållandena och kommer igång med tillväxten.

Din mal, gordon som jag så fin kommer ihåg att han heter, är han i en livshotande situation just nu i det akvarium han bor i? I så fall skulle jag prioritera hans liv framför växternas.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0

Ajdå.. De största har dock vuxit som bara den i ett av de andra karen men det är de mindre jag oroar mig över..

Nej det är han inte, han äter bra, är fin i färgen och varken han eller de svarta neontetrorna i karet mår dåligt. Och trevligt att du kom ihåg hans namn! :)

mimåne
0

Vilka växter rör det sig om? :)

Lizelda
0

Eh.. Två olika buketter med röd Ludwigia Repens, de andra har jag ingen aning om.. Kan försöka få upp en bild på karet!

mimåne
0

Ludwigia repens växer fort men den kan vara något ömtålig för en stor fisk ändå. Jag är rädd att den dras upp även om den rotar sig bra.

Lizelda
0

Fasen också.. Funderade på att ha ciklider i det större men det kommer ta ett tag att få upp och igång det men visst brukar de bara ha stenar och sand va? Och får inte in någon bild, har försökt både via datorn och mobilen…

[Jens]
0

Det är korrekt med stenar och sand. De gillar att ha lite grottor att gömma sig i. De simmar gärna in och gömmer sig. Sand är bra för de tar lite i munnen då och då. Gräver gör dom också. Vad är det för ciklider du har tänkt dig att skaffa?

Lizelda
0

Inte kollat in några speciella men malawi kanske? Gillar inte stora klumpiga fiskar utan mer färgglada, lite mindre typ.

[Jens]
0

malawisar är fina! verkligen fina !

Lizelda
0

Ja, de få jag tittat på tycker jag är fina :) Och mitt största kar bör vara tillräckligt stort för att hysa dem :) Tänkte att en stor Gibbiceps kunded passa med dem?

[Jens]
0

Hur stort kar pratar vi om? Gibbiceps kräver verkligen stora kar. Det står 600 L på zoopet och karet bör vara minst 200 cm långt.

Lizelda
0

Vet inte hur stort det är, inte mätt, men det är det största jag har och han får flytta större och större i den mån jag lyckas få plats. Har planer på ett ännu större kar sen i sommar. Önskar att jag fått veta hur mycket de kräver innan jag köpte honom och fäste mig vid honom. Han införskaffades innan jag hittade in hit..