Kombination med Scalarer
Hej!
Jag har för tillfället 4 stycker Scalarer och 3 st Ancistrus malar men skulle vilja ha mer!
Jag skulle vilja ha någonting som inte är alltför livat, vackra att se på och som är ungefär lika lätta som scalarerna i omvårdnaden.
Mitt akvarium är på 260 liter, 63 hög och ca 120 brett. Några idéer på fina fiskar som skulle kunna passa in här?
Jag tänker direkt på att en stimfisk skulle kunna passa dig. Vackra och lugna att se på. Lätta och tåliga är de också. I så fall så välj en art med lite storlek och inte bland de små varianterna som t.ex Neontetra, då de kan känna sig för hotade av större fiskar och skalare kan faktiskt äta mindre fiskar också.
Jag har haft sorgmanteltetra(som på bilden), de är väldigt lugna och stillsamma men kanske inte så vackra i färgerna. Kerritetra föreslår jag dig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja nått stim hade nog kunnat vara fint! Vad finns det för stimfiskar som är lite av den större varianten? Har inte jättekoll på stimfiskar
Hur många bör man ha av sorgmanteltetrorna?
15-20st?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det går att ha såpass alltså? Skönt med en riktlinje :)
Det är trevligt med ett ordentligt Stim :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja du kan ha 20st om du vill. Skulle nog bli jättefint! Det finns även vita sorgmanteltetror.
Det finns många olika sorters stimfiskar. En del är riktiga vildingar som röjer runt som bara den i akvariet men jag ska försöka komma på en del lugnare arter utöver Sorgmanteltetra och Kerritetra. Rödmunstetra, Riotetra och Kilfläcksrasbora är också fredliga men jag undrar om dessa inte blir lite väl små för skalare. Eller kanske röd eller svart fantomtetra?
Ska absolut kolla upp dessa och tackar så hemskt mycket för svaren och kommer ni på fler så skriv gärna! :)
Fjärilciklid och Palettciklid är ju fina också, och kan ta vara på sig bra också med tanke på att scalarer kan vara lite "elaka" :)
Kejsartetra? Har ingen erfarenhet av dem själv, men de är ju format större och ska vara rätt lugna vad jag förstår.
Stora kardinaltetror kan funka beroende på hur stora scalarerna är :) Kardinaltetror ser ut som neontetror fast blir ca 5cm stora enligt zoopet och vi har ett stim på 20st som är ca 3-4cm :) Riktigt fina
Kejsartetror finns i mitt register för prövade arter, och jag kan säga att det är den livligaste och mest burdusa tetra jag någonsin haft. Riktiga yrväder, hoho så jobbiga de var… 🤐😃 Vill man ha något likt deras utseende så är Kerritetra ett bättre alternativ om man eftersträvar ett lugnt stim.
Jaså, där ser man! De som ser så lugna ut i affären.🤪
Det håller jag med om, men skenet bedrar ;)

Rosentetra var ju ett bra förslag!
#17 Dolkstick är väldigt lugn av sig. 🙂