Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1493 ggr
AkvariumEntusiasten
0

Nystartat kar! Tips?

Tjenare, har ett nyligen uppstartat kar(1 v);) har använt vattenberedning och bakteriekultur! Har växter och sten i för skydd och snygghet förstås;) har två black mollys och två platty neon blåa, vill inte riskera nu i början :P har ni några tips?

Aristarcos
0

skaffa inga fler på ett tag :) och skaffa förstås mycket växter för att få ett fungerande ekosystem !

AkvariumEntusiasten
0

Fungerar det med att skaffa nya fiskar nästa helg tror du? Ska också köpa nån till växt eller två då också;)

YellowKiwi
0

Personligen skulle jag inte köpa fler fiskar redan nästa helg, utan bara köpa fler växter, men det är ju jag det :-)

Aristarcos
0

#3 håller med 3, låt det gå iaf  3 veckor med fisk innan nya fiskar i. Nitriten kommer skena … även med det här antalet fiskar som du redan har. När det sedan stabiliserat sig. ( normalt får man problem efter ca 2 veckor.) testat och ok , då kan man köpa ett par fiskar till. Nu skriver du inte hur stort kar du har, för det har självklart att göra hur stort ditt kar är. Men har du ett mindre, typ 60 liters så bör du absolut vänta !

AkvariumEntusiasten
0

Karet är på 110 l

AkvariumEntusiasten
0

Menar du att jag kommer få problem med nitrit? Jag häller i vattenberedning och bakterie kultur varje gång jag städar(1 gång per v)

[Jens]
0

Om jag tolkar dig rätt så har du fyra fiskar, 2 molly och 2 platy i ett 110 L kar  och det har nu gått 1 v ? En bild vore på sin plats för att se om behovet av växter behövs.

AkvariumEntusiasten
0

Grumligt pga Bakterie kulturen som hälldes i för inte så länge sedan, akvariumet har varit igång i en vecka, fiskarna köptes idag

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AkvariumEntusiasten
0

Fungerar inte att sätta in en bild, just nu har jag 7 växter

[Jens]
0

Jag tycker 7 växter låter för lite för ett 110 L kar för de är väl nyköpta? Inte något som du har köpt privat och redan är stora? Köp gärna fler växter. Har du rötter i karet också? När du har köpt ca 7 växter till men det behöver inte vara olika utan du kan t ex bredda ut det du redan har. Har du snabbväxande växter? Har du växter som kommer växa på höjden?

När du väl har köpt växter så tycker jag du kan köpa t ex några 'bottenfiskar' t ex corydoras, ett gäng på 5-6 st och vänta 2 veckor innan nästa köp.

AkvariumEntusiasten
0

De var köpta i butik varav 3 av dom var 35 cm långa från början, har 8 stenar i men jag har inte hittat en fin rot än): växter kommer köpas, låter det ok?

AkvariumEntusiasten
0

Juste ja, fiskarna lades i idag, resten gjordes vid starten för 1 vecka sedan

[Jens]
0

Ja, men köp gärna fler växter för det är bra. När jag skrev corydoras så förutsätter jag att du har sand som bottensubstrat. Har du inte det så ska du inte köpa corydoras.

Du har köpt molly och platy. Vad har du tänkt att ha i akvariet? Ska dessa fiskarter dominera i akvariet eller någon annan fisk?

AkvariumEntusiasten
1

Tack för hjälpen! Är 14 och inte så erfaren som ni veteraner:P

[Jens]
1

Hehe, men det är ju därför du har kommit hit för att lära dig. 🙂 Välkommen!

AkvariumEntusiasten
0

Såg det du skrev om någon dominerande fisk, jag vill ha en fin och så stor fisk som möjligt men som trivs i akvariumets storlek, fisken ska vara fin också:P vet du någon som kan passa? Inte aggressiv mot andra fiskar heller..

[Jens]
0

Det är svårt i ett så litet kar som ditt men jag tror dock att apistogramma baenshi eller agassizii skulle bara bra som 'centrum' i ditt kar och då bara ett par av någon utav dessa.

Men ha inte för bråttom, titta gärna in på zoopet sökfunktion och leta efter något som passar dig. Molly kan bli riktigt stora, nästan upp till 10 cm och då kanske de blir de som dominerar i karet.

AkvariumEntusiasten
0

Personalen i butiken sa att jag inte skulle mata mina nyinköpta fiskar på 3 dagar då jag inte fått igång bakterie kulturen(hälldes i samma dag som fiskarna) så att maten inte kan brytas ned(den som hamnar på botten) vad tycker ni? Ska inte fiskarna få mat?

Aristarcos
0

Vänta du dom klarar sig ! Och mata sen med försiktighet..

AkvariumEntusiasten
0

Så ingen mat på 3 dagar?

AkvariumEntusiasten
1

Bara så ni vet när jag menar 7 växter menar jag 7 krukor, i krukorna finns det liksom 3 delar man kan sprida ut om ni förstår vad jag menar

[Jens]
0

Har du någon dropptest hemma? Jag tänker främst på No2-test.

Sara97
1

Det är lättare att mata ighäl dem än att svälta ighäl dem. När man e ny ,ed akvarium är det vanligt att man matar för mycket, även om man själv tycker att det är yttepytte lite man matade. Så tips framöver är att om du ska resa bort i någon vecka behöver su inte oroa dig, fiskarna klarar sig väldigt länge utan mat

LÄNGE LEVE DJUREN!!

AkvariumEntusiasten
0

Ja de här rackarna ska inte få någon mat på 3 dagar, jag kommer se till att det inte blir någon övermatning hör inte;)

AkvariumEntusiasten
0

skadar det om jag häller i lite bakterie kultur på de liter jag häller i vid vattenbytet?

Aristarcos
0

Nej, det går bra, gärna så här i början !

AkvariumEntusiasten
0

Ja men då slänger man på en liten skvätt idag då när vattenbytet skall göras;)

AkvariumEntusiasten
0

Hej! Jag behöver lite hjälp då det hänger vita trådar på två av mina växter, de är av samma art och jag vet inte namnet men de ser ut som dill, vet någon vad?

mimåne
0

Kan det vara limnophila sessiliflora du har och de vita trådarna rötter som sticker ut från stammen?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

AkvariumEntusiasten
0

Nej, de kommer från grenarna och du har nog koll på vilken växt det är

mimåne
0

Det var den första växten som kom upp i huvudet då min mamma kallar den för just dill. Jag kan inte riktigt få fram någon annan passande art just nu men är du säker på att det inte är rötter?

AkvariumEntusiasten
0

Helt säker, de växer på växternas grenar och hänger.. Bryr mig inte om det är där om jag bara vet att det inte är något dåligt):

AkvariumEntusiasten
0

Har nu skaffat 2 blåa Gurami, 10 st av någon barb sort, 3 pansarmalar och 1 Kampfisk hona! Skall köpas in en fin rot, växter och lite fisk i helgen! Hällt i lite mer bakterie kultur och vatten beredning;)

72mm
0

16 firrar av fyra olika arter på en gång? Du är djärv du!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
2

För tok för fort för inköp av fisk men jag håller tummarna för att det kommer gå bra.

mimåne
4

Oj, här var det snabba puckar och en hej vild blandning. Jag hoppas att du förstår vad du verkligen köpt och innebörden av köpen vid det här stadiet av akvariets uppbyggnad. Att du är medveten om de risker du tar med det här.

AkvariumEntusiasten
0

Medveten om riskerna nu i början… Men jag matar och ser till för att det inte skall bli någon övermatning, värdena på vattnet var redo för fisk:) skall nu i eftertanke bara köpa rot,växter och filtrervadd denna helgen:)

72mm
0

Nu är det ju inte värdena på vattnet som ska bli redo för fisk, utan systemet med bakterier som sådant. Jag skulle ta det otroligt försiktigt med maten första månaden om jag var som dig. Mät upp vad du tror är en svält-kost och ge dem hälften av det :) Gör du det, och samtidigt gör vattenbyten varje vecka så får vi hoppas att det kommer igång.

[Jens]
1

Ärligt talat så måste jag säga vad jag tycker och det är att det 'AkvariumEntusiasten' är väldigt nonchalant. Även om det kan gå bra för fiskarna vilket jag inte tror men det kan gå bra så är det fruktansvärt oansvarigt och nonchalant att köpa in så många fiskar i ett nystartat akvarium. Vad händer om det blir ammonium-spik eller nitrit-spik och dom dör? Jaja, man lär av sina misstag kanske man säger men det är åt helskotta fel att tänka så.

Det finns sk inkörningsfiskar för att de är tåligare än andra arter men det betyder inte att man ska chansa och at överlever och inte låta dem dö utan man ska göra allt i sin väg och förbereda att allt ska gå bra. Jag gillar inte alls att man kallar vissa fiskar för inkörningsfiskar utan alla är lika eller olika och ska tas på bästa sätt oavsett art. 

Jag har skrivit många ggr och jag är inte ensam om att man ska ta  det väldigt försiktig de 3-4 första månaderna och inköp av fisk ska vara väl planerat med långa dagars mellanrum. Jag håller verkligen tummarna för att allt ska gå bra för dig Akvariumentusiasten för fiskarnas skull.

AkvariumEntusiasten
0

Jag har tagit vattentester två gånger innan jag köpta några fiskar och ytterligare för dessa fiskar, stimfisken är rasbora, matade de för första gången igår och allting verkar bra med fiskarna förutom kampfiskhonan som ser deppig ut, vet någon vad det kan vara?

sauk1
4

Jag tror att vad som provocerar är att du ber om allas hjälp och får generöst med gratis råd. Sen väljer du att ignorera det och maxar belastningen i ditt kar fem dagar efter att du först skrev här. Fiskarna har alltså haft fem dagar att starta igång bakteriekulturen. Det spelar ingen roll vad du häller i för medel, ditt kar tar åtminstone 30 dagar att gå igenom en cykel då vattnet blir giftigt. Ett vattentest idag kan visa grönt ljus men imorgon kan det bli rött. Om du då har mycket fisk finns risken att det blir väldigt giftigt och dröjer länge. Med många dödsfall. Vi kan alla konstatera att du har mycket fisk i karet. Om jag var du skulle jag använda dropptest för NO2 varje dag framöver i två veckor.

sauk1
0

Jag gillar för övrigt denna överskådliga beskrivning vad som sker första 3 dagarna,  kolla gärna: http://www.bestfish.com/articles/breakincycle.php

Aristarcos
0

#42 Det spelar ju ingen roll om man så låter akvariet stå i flera månader innan fisken åker i, för bakterierna börjar bildas NÄR fisken åker i. Gissar på nitritspikar inom1-3 veckor. Och köp för allt i värden inga fler fiskar innan 30 dagar till, om värdena är stabila då.

72mm
1

#45 "…för bakterierna börjar bildas NÄR fisken åker i

Om fiskarna är det enda som producerar ammonia, ja.  Jag kanske inte ska tala om vad jag gjorde med min tank för att få igång den… 😎

Poängen alla vill ha fram är nog att det tar tid!  Det är säkrast att göra förändringar långsamt, i steg. 20 fiskar på ett par veckor är inte långsamt.

AkvariumEntusiasten
0

Jag förstår vad ni menar men jag litar på vad det står på zoo.se "3-7 dagar", och testerna som visar att allt är ok och de har varit stadiga sen jag skaffade det, fortsätter med vattenberedning och bakterie kultur för att försäkra mig, häller i nypor med mat så jag ser att de äter upp osv

Aristarcos
0

#47 det är många som är av den åsikten här så vitt jag vet. Ett vatten utan fisk händer det inte mycket med… så vida du inte får tag på bakterier på annat sätt via annat akvarium , jord eller annat..som kan bryta ner avföringen av fiskarna.

sauk1
1

I #44 skulle det givetvis stått 30, inte 3. Som vi konstaterat i många sammanhang här i forumet så kan inte zoo-butikers personal alltid så särskilt mycket. Konstigt, för det är deras yrke, men målet för dem är att sälja och att kunna lite om alla typer av djur. Jag som läst forumet här skulle aldrig lyssna mer på zoo.se jämfört med de som har mångårig erfarenhet av fisk här. Men det är jag det. Oavsett, lycka till! För din och dina fiskars skull.

mimåne
1

"häller i nypor med mat" …😮

72mm
0

#50 Det där med att dosera mat är ju en diskussion i sig. Jag lärde mig ganska snabbt två saker; 

1. Släpp inte burken i närheten av akvariet, nej du är inte så fin på handen att du kan hälla ner rätt mängd direkt. 

2. När man som jag använder finkornigt granulat så är måttet "en knivsudd" faktiskt att ta ordagrant - en fällkniv är numera avsatt att vara matningskniv, det tycker jag ger mig bäst kontroll.

usvead
0

Jag matar mina Guppy yngel med Tetra Mini  Baby, ett fint fint pulver. Precis som med flakes så kan en nypa i värsta fall vara hur mycket som helst. 

Inte heller jag vågar hålla burken ovanför karet. Rätt vad det är så råkar man vara lite slapp i greppet, och hejsan hoppsan där for hela burken 😮

AkvariumEntusiasten
0

Håller inte i med burken ovanför hehe;) häller i knappt en tesked med mat, nu växer det för fullt i akvariumet;) dessutom planterade jag frön i början som nu börjat växa riktigt fint;)

Lizelda
0

Frön…?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Aristarcos
0

En tesked, det låter jättemycket..jag ger mina mycket mindre än en tesked… bara lite mer än det får rum mellan fingrarna.

AkvariumEntusiasten
0

Inte en tesked, jag sa knappt en tesked och ja, jag har planterat frön som kommer bli vackra växter;)

Lizelda
0

Visste inte att det fanns frön till akvarieväxter, trodde det bara var för landlevande växter.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AkvariumEntusiasten
0

Det finns för vattenväxter också minsann hehe;)