Skall den se ut så här?
Rötterna är svarta och bladen kommer det nya av…
de blir lätt bruna om de får för mkt ljus, java ormbunke står bäst i ett avskilt hörn där ljuset inte riktigt når. många affärer har starkt ljus o har ormbunken stått där länge blir det lätt så där, men det tar sig om den får lite skugga =)
Det var ju inte den snyggaste plantan.. Rötterna är svarta-rödbruna men en planta i fint skick som gått under goda förhållanden har inga svarta/bruna fläckar eller avklippta blad (som jag ser att din har). Jag skulle personligen aldrig sälja iväg en planta i det här skicket. Jag antar att du beställt den via internet, är den av en privatperson så kanske lite kritik är på sin plats om skicket inte beskrevs korrekt i annonsen. Är det av en onlinebutik så be om en ny.
Jag skulle råda dig till att binda fast plantorna på någon lämplig inredningsdetalj. Plantan verkar efter rotstocken ha väldigt korta rötter och den blir därför svår att plantera så att den inte kvävs.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#2 Jaha det förklarar saken. Då får jag avvakta lite helt enkelt :) Vet du om det spelar någon roll hur man planterar växten? Har det tex någon betydelse om man planterar alla rötter på samma plats eller om man sprider ut de lite?
#3 Hej Mimåne!
Jag köpte plantan i min lokala djuraffär. Tycker du att jag borde lämna tillbaka den? Går det ens?
Nja det är osäkert. Man ser ju skicket på plantan när man köper den i en fysisk butik.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Den tar sig säkert, i med den i karet, och ge näring.
se bara till att rötterna får hänga fritt när du binder fast på en sten eller rot =)
#6 Jo förvisso, dock gick det inte att se rötterna då de var omslutna.
#8 Skall man inte plantera rötterna i sanden?
Javaormbunken ska inte planteras i sanden utan på en rot, sten eller liknande. Så rötterna hänger liksom på sidorna om roten eller på stenen, dom ska inte ner i sanden alltså. :) Ursäkta konstig förklaring.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jaha ojdå! Då får jag hem och möblera om lite :)